Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#211 Geplaatst 17 december 2012 - 19:25

Bekijk berichtlathyrus, op 16 december 2012 - 23:06, zei:

Bereidingen met papaverine moet je vanaf nu volledig uit eigen zak betalen.
Ik neem voor mijn darmen ook een bereiding met de helft papaverine en de helft sulpiride en die kostte tot nu toe goeie drie euro voor zestig tabletten.
Vorige week ging halve trouwboek een recept inwisselen en kreeg hij te horen dat papaverine niet meer terugbetaald wordt, dus nu kost het twintig euro voor net hetzelfde, toch erg zunne

Oei heb nog niks erover gehoord maar ja dat is zo elke keer als iets goed is en helpt maken ze het duurder of nemen ze het uit de handel.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#212 Geplaatst 17 december 2012 - 19:56

Sterk verminderen in vlees was bij mij ook een grote vooruitgang. Ik eet heel graag champignons en blijkbaar is dat heel goed als vleesvervanger en bovendien veel lichter verteerbaar, wat de spijsvertering ook zeer gunstig beïnvloedt. Hoewel ik af en toe nog eens wat vleesje moet hebben. Verder eet ik heel regelmatig vis en seitan vind ik ook wel heel lekker, tofu alleen als het eerst gemarineerd is, die smaak is anders te vlak. En de meeste vegetarische alternatieven zoals vege wokreepjes, groentenballetjes, ...
Op de boterham altijd veggie en eigenlijk niets meer van choco of speculoospasta (confituur ben ik zo al niet gek op). 's Morgens zelfgemaakte muesli, want hetgeen je in de winkels koopt zit vol rozijnen. Ik maak er met biologische havermout, gemalen noten, veenbessen, tarwezemelen, een weinig gecondenseerd fruit (enkel voor een extra smaakje) en goji-bessen. Daar doe ik dan soya-yoghurt over (ze hebben nu van die half vloeibare in bric verpakking). Die moet ik wel eerst een tijdje laten "weken" zodat de muesli papperig wordt, anders durft het toch nog eens fout lopen (bevat wel veel vezels).
Maar snoepgoed is ook mijn zwakte. Ik mag echt niets in huis hebben. Daarnet ook, pijn na de wondverzorging dus Sabine crosst linea recta naar de snoepkast. Comfort eating noemt dat dan... Maar ik probeer het ook te beperken en de ene keer lukt het al beter dan de andere. 'k Moet er eigenlijk voor zorgen dat ik voldoende lekkere alternatieven in huis heb, maar zo zonder zoetigheid lukt niet, heb ik al een paar keer geprobeerd.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#213 Geplaatst 18 december 2012 - 12:08

Hé Sabine, dat doe ik ook comfort eating. Zelfs bij mijn pijn met mijn galstenen nu ga ik chocolade eten, gewoon voor eventjes dat goeie gevoel. Terwijl eten, en zeker chocolade, nu net is wat ik niet moet doen.

Bij mijn ziekte hoort ook PDS. Vroeger veel last van gehad, elke avond met krampen op het toilet. Flauwvallen van de pijn. Nu mag ik niet klagen. Soms zijn mijn darmen in de war, als ik iets verkeerd eet of als ik eens antibiotica moet nemen. Maar ik kan eigenlijk veel eten zonder problemen. Buiten melk dan. En ik los een beetje last vaak op met elke ochtend een yakult. Laatste weken toch wel wat last, wat door mijn galstenen komt.

Ben nu op een vetarm dieet, vanwege mijn galstenen. Nog maar een paar dagen bezig. Maar ben benieuwd of mijn maag dan ook beter gaat werken. En mijn darmen gaan dan misschien ook nog iets normaler werken.
Ik at sowieso ook vaak muesli, maar ik maak er een papje van, met sojamelk. Ik warm sojamelk op, doe er muesli bij, opnieuw opwarmen in de microgolf. En dan heb je een warme muesli of havermoutpap.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#214 Geplaatst 19 december 2012 - 08:19

Kheb gisteren een pizza gegeten en ik ben er sinds gistere avond niet goed van. :( Khad hem net op en kreeg hevige steken in mn maag en nu al de hele ochtend op de wc, pfff.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#215 Geplaatst 19 december 2012 - 10:40

@ Eihblin, opletten met pizza's en zeker de kant en klare versies. Daar zit veel vet in. Ik durf ook al eens zondigen met zo'n lekkere Pizza al Pollo van dr Oetker (njamnjam) maar merk ook dat ik "zelfbelegde" veel beter kan verdragen, daar gebruik ik vetarme toppings bij en lactosevrije kaas.

Ik zit met antibiotica-diarree, dus ga ik vanaf vandaag rijst eten en rijstwater drinken. Meer medicatie durf ik niet te nemen, 'k zit nu al tot aan mijn oogbollen gevuld met van alle pillerij sinds mijn "booby-débacle". En voor de rest alles van voeding wat "stopt" zoals bananen en dan straks nog eens naar de natuurwinkel die thee van Altisa gaan halen, die werkt ook echt goed. Spijtig dat ik mijn waterkefir nog niet terug kon opstarten, daar zou ik nu wel baat van hebben. 'k Ga er toch in de volgende dagen weer mee beginnen want dat hielp echt wel.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#216 Geplaatst 19 december 2012 - 10:53

Het was een pizza van bij een afhaal pizzeria, normaal eet ik zo een pizza traditionale, daar kan ik wel tegen maar mn vriend had geen zin naar de winkel te gaan en koelkast was leeg.

Ziet er zo vies uit dat rijstwater, geen idee of ik het weg zou krijgen. Mn buik lijkt vanzelf al beetje gekalmeerd ondertussen.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#217 Geplaatst 19 december 2012 - 10:57

Vies smaakt dat niet maar het ziet er inderdaad niet smakelijk uit.
Da's verstand op nul en opdrinken ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#218 Geplaatst 19 december 2012 - 13:41

Ik eet elke dag een banaan en dat helpt ook. Natuurlijk als ik stress heb helpt niks.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#219 Geplaatst 19 december 2012 - 14:17

Awel ik was daarnet wat aan 't googelen en kwam zo'n "oma-weet-raad" site tegen, iets dat heel dikwijls terugkomt is een geraspte appel, een klein beetje laten staan met kaneel over en dan opeten.
En dan nog een truc van iemand die op reis was in het oosten: rijst met een lepel yoghurt en een banaan (die yoghurt ga ik vervangen door de soya versie).
Klinkt allebei lekker en 'k ga dat dan ook eens proberen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#220 Geplaatst 19 december 2012 - 16:27

Ik heb daar gelukkig geen last van met eten. Wel met koffie, en dan vooral in de ochtend op een nuchtere maag. Vandaag voor het eerst dat ik vanmorgen niet naar de wc moest. Maar had wel last van mn onderbuik, dus vermoed wel dat als ik geen haast had om naar werk te gaan ik alsnog naar de wc moest...en op werk lukt het me gewoon niet. Dus toen ik thuis kwam rond half 4 moest ik wel meten naar de wc.
Op dit moment heb ik echt enorm last van eetbuien, of naja ik heb trek in eten..probeer me er niet toe te zetten, maar is lastig. Wil niet net als vorige keer zoveel aankomen. Maar denk dat nu ik weer trek heb de medicatie in iedergeval aanslaat.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#221 Geplaatst 19 december 2012 - 18:54

Een pot natuur of gesuikerde yoghourt en daar twee bananen onder mixen en dat opeten zoveel je kan. Helpt ook goed.
Ik weet niet of je hetzelfde resultaat gaat hebben met soya yoghourt.
De meesten die lactose intolerant zijn verdragen wel yoghourt.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#222 Geplaatst 19 december 2012 - 19:11

Ik spijtig genoeg niet, als ik 's morgens yoghurt eet, zit ik 5 minuten later op het toilet. Twee bananen is ook al wat veel voor mij, voor de één of andere reden blaas ik daarvan op. De verpleegster heeft me net gezegd van te proberen met probiotica, maar ik ga eerst eens zien wat de dokter morgen zegt. Bepaalde zaken mogen nu éénmaal niet door elkaar gebruikt worden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#223 Geplaatst 19 december 2012 - 19:43

Mn buik doet nu al enkele uren echt enorm pijn :( ik ga daar echt nooit meer pizza halen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#224 Geplaatst 30 januari 2013 - 19:13

Heb gisteren op tv een reportage gezien van iemand die ook heel fel darm patient was en zelfs niet meer kon gaan werken erdoor.
Die drinkt paardemelk en na 2 maanden waren zijn darmen terug beter en kon hij terug gaan werken.
Heb het al gedronken heeft een speciaal smaakje maar naar het schijnt is het ook heel goed voor mensen met huid en eczema problemen.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#225 Geplaatst 30 januari 2013 - 19:23

Bekijk berichtcatherine, op 30 januari 2013 - 19:13, zei:

Heb gisteren op tv een reportage gezien van iemand die ook heel fel darm patient was en zelfs niet meer kon gaan werken erdoor.
Die drinkt paardemelk en na 2 maanden waren zijn darmen terug beter en kon hij terug gaan werken.
Heb het al gedronken heeft een speciaal smaakje maar naar het schijnt is het ook heel goed voor mensen met huid en eczema problemen.

Ja klopt, vroeger waste ik mn gezicht met paardenmelkzeep. Hier in Laarne, niet ver van waar ik woon is er een melkerij die dat allemaal produceert. Mijn ma dronk dat vroeger vaak, die melk. Zelf ben ik geen melk fan dus nog niet getest. Paardenmelk is geloof ik wel moeilijker of minder lang houdbaar dan koeienmelk en is minder vettig.

Bewerkt door Eibhlin, 30 januari 2013 - 19:25.