Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#226 Geplaatst 30 januari 2013 - 20:18

Mss kunnen sommige mensen een glaasje per dag ervan drinken en er dus baat bij hebben.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#227 Geplaatst 05 februari 2013 - 14:46

Het komt dichterbij, nog een maand en ik zou weer tijdelijk een jobje gaan doen. Ik heb er eerlijk gezegd stress voor ergens. Hoe doen jullie dat als je op je werk plots last krijgt van je darmen? Kzal het best vermelden zeker bij het interimkantoor dat ik crohn heb, kunnen ze er misschien rekening mee houden. Ik vrees dat bandwerk of uren achter een kassa geen al te strak plan is. Het maakt me behoorlijk nerveus eigenlijk.

Momenteel gaat het eigenlijk best goed, ik ben die opstoot te boven gekomen, terug ietwat een normale stoelgang tenzij ik me enorm opgejaagd heb. Enkel nog een vervelend gênant probleempje over gehouden aan al dat gedoe maar dat zal ook wel beteren en anders nog maar eens richting dokter. :p Kvoel me voor de rest wel prima alleen beetje die schrik van wat als het toch mocht mis gaan of ik een mindere dag heb.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#228 Geplaatst 05 februari 2013 - 15:16

Je kan het altijd melden dat ze er rekening mee houden.
Vriend van ons doet band werk en heeft crohn, die staat kort aan het toilet in geval het nodig zou zijn.
Zijn werk groep is ervan op de hoogte directie ook en ze springen in als het nodig is.
Maar ja zo is het overal natuurlijk niet.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#229 Geplaatst 05 februari 2013 - 18:04

ik ken ook meerdere voorbeelden van mensen die zoiets melden en daardoor niet werden aangenomen....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#230 Geplaatst 05 februari 2013 - 18:16

Bekijk berichtwea, op 05 februari 2013 - 18:04, zei:

ik ken ook meerdere voorbeelden van mensen die zoiets melden en daardoor niet werden aangenomen....
Beter niet aangenomen dan dat je in de problemen komt lijkt me. Stel dat ze zeggen van je mag beginnen en dan blijkt dat ze vinden dat je vb te vaak naar het toilet moet. Of je krijgt geen gelegenheid naar het toilet te kunnen als je echt moet. Dan ga ik toch wel een behoorlijk probleem hebben en zij ook geloof ik...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#231 Geplaatst 05 februari 2013 - 19:17

Eerlijkheid duurt het langst, best zeggen op voorhand dus;

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#232 Geplaatst 07 februari 2013 - 18:48

Bekijk berichtwea, op 05 februari 2013 - 18:04, zei:

Is inderdaad iets om over na te denken. Heb al zoveel moeite gehad met gewoon een stageplaats vinden, omdat ik altijd wel moest vermelden dat ik niet voltijds kon werken... Kan niet anders omdat voltijds te veel is. Maar anders zou ik niet meteen zeggen dat ik een ziekte heb.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#233 Geplaatst 07 februari 2013 - 18:53

Eibhlin, ik vraag me soms af of je niet beter met stress zou kunnen leren omgaan? Zodat je lichaam minder last heeft van de stress. Ik heb de indruk dat je jezelf heel snel opwindt en dat je daar dan ook echt fysiek veel last van hebt. Misschien kan je ergens begeleiding vinden die je leert om wat stressfactoren uit te sluiten en ervoor zorgt dat je de spanningen beter aan kan? Want je zit wat in een vicieuze cirkel misschien? Stress zorgt voor een opgejaagde Eihblin, je krijgt fysiek last, nog meer stress en angst dat alle toekomstige stress je weer zo van je stuk gaat brengen,...

Je kan echt leren om gedeeltelijk stress uit te sluiten en de rest sneller van je af te laten glijden. Zo ga je ook minder last hebben van je Crohn.

Heb zelf relaxatie enz. En ik vond dat wat flauw in het begin, maar ik leer om mijn lichaam en de reacties onder controle te houden. Ik heb minder pijn omdat ik meer leer los te laten. Het neemt mijn ziekte niet weg, maar ik heb een manier om het een beetje te managen.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#234 Geplaatst 07 februari 2013 - 19:04

Bekijk berichtNasa, op 07 februari 2013 - 18:53, zei:

Eibhlin, ik vraag me soms af of je niet beter met stress zou kunnen leren omgaan? Zodat je lichaam minder last heeft van de stress. Ik heb de indruk dat je jezelf heel snel opwindt en dat je daar dan ook echt fysiek veel last van hebt. Misschien kan je ergens begeleiding vinden die je leert om wat stressfactoren uit te sluiten en ervoor zorgt dat je de spanningen beter aan kan? Want je zit wat in een vicieuze cirkel misschien? Stress zorgt voor een opgejaagde Eihblin, je krijgt fysiek last, nog meer stress en angst dat alle toekomstige stress je weer zo van je stuk gaat brengen,...

Je kan echt leren om gedeeltelijk stress uit te sluiten en de rest sneller van je af te laten glijden. Zo ga je ook minder last hebben van je Crohn.

Heb zelf relaxatie enz. En ik vond dat wat flauw in het begin, maar ik leer om mijn lichaam en de reacties onder controle te houden. Ik heb minder pijn omdat ik meer leer los te laten. Het neemt mijn ziekte niet weg, maar ik heb een manier om het een beetje te managen.

Dat zou inderdaad zeker helpen, daarom dat ik hier ook snel wil verhuizen. Ik krijg de spanning niet uit mn lijf dat ik hier dagelijks opbouw. Daarom wil ik een nieuwe start, in rust zodat ik dat allemaal eindelijk van me af kan proberen zetten.

Kheb er al eens over gesproken met de dokter maar die wist mij niet echt veel verder te helpen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#235 Geplaatst 08 februari 2013 - 15:03

Mss yoga dat is ontspannend.
Heb ooit bij mijn eerste zwangerschap relaxatie oefeningen gevolgd bij de kiné mss is dat iets voor u.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#236 Geplaatst 08 februari 2013 - 15:19

Kga eerst zien wat de verhuis geeft, of ik de spanning dan van me af kan zetten. Als ik merk dat het een probleem blijft, soort van trauma misschien? Dan inderdaad eens kijken naar zoiets want ik wil me graag volledig kunnen geven voor mn studie binnenkort.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#237 Geplaatst 09 februari 2013 - 14:17

Pfft! Lang geleden dat ik hier nog iets heb mogen opzetten omdat het vrij goe wegblijft nu ,

had ik gistere toch geen zin in zo'n fles drinkyoghurt zeker,
met alle gevolgen van dien!!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#238 Geplaatst 09 februari 2013 - 19:27

Hopelijk ben je al van een groot deel stress verlost met de verhuis, als je eens je plekje vindt, Eibhlin! Maar verhuizen is ook 1 van de stressvolste momenten in een mensenleven.

Als het erna nog niet beter gaat eens zoeken voor iets van relaxatie. Ik ga wekelijks naar de kiné, eerst zelfs 2x per week. Maar da's ook voor de pijn van de fibro. Heb daarom ook 60 kiné beurten per jaar aan verhoogde terugbetaling. Als je dat niet hebt weet ik het niet zo goed... Ik heb leren ontspannen, juiste ademhaling enz. Dat haalt een klein deel van mijn klachten weg. Ook bijvoorbeeld beter kunnen eten als ik ontspannen ben. Nu met mijn galstenen heb ik ook meer last van mijn spijsvertering, zeker als ik gespannen ben.

Je komt er wel :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#239 Geplaatst 09 februari 2013 - 20:51

Bekijk berichtNasa, op 09 februari 2013 - 19:27, zei:

Hopelijk ben je al van een groot deel stress verlost met de verhuis, als je eens je plekje vindt, Eibhlin! Maar verhuizen is ook 1 van de stressvolste momenten in een mensenleven.

Als het erna nog niet beter gaat eens zoeken voor iets van relaxatie. Ik ga wekelijks naar de kiné, eerst zelfs 2x per week. Maar da's ook voor de pijn van de fibro. Heb daarom ook 60 kiné beurten per jaar aan verhoogde terugbetaling. Als je dat niet hebt weet ik het niet zo goed... Ik heb leren ontspannen, juiste ademhaling enz. Dat haalt een klein deel van mijn klachten weg. Ook bijvoorbeeld beter kunnen eten als ik ontspannen ben. Nu met mijn galstenen heb ik ook meer last van mijn spijsvertering, zeker als ik gespannen ben.

Je komt er wel :)

Ik verhuis graag :) alles inpakken, weer uitpakken, inrichten, schilderen.

Kheb trouwens al een tijdje eigenlijk geen tot amper last gehad. :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#240 Geplaatst 20 februari 2013 - 06:51

Pfff hebben jullie dat ook dat mensen altijd maar willen "helpen" of "raad" geven ivm voeding. Ik krijg er soms echt een punthoofd van. Mn vriend nu vb ook, heeft hij het in zn hoofd gestoken dat ik meer klachten heb nu omdat ik meer groenten en fruit zou moeten eten en "gezond" brood. Jammer genoeg telt die klassieke voedselpiramide die in zn hersenen gebrand zit niet voor mij. Ik kan echt niet veel groenten en fruit verdragen en dat "gezonde" brood van hem vol pitten en granen bezorgen me instant enorme krampen. Ik zit hier altijd maar uit te leggen dat ik een hele boel echt niet kan verdragen zoals vb. paprika, sla, rauwe tomaat, kolen (behalve bloemkool), ui, bonen, rabarber, appels, citrusvruchten, kiwi soms, besjes met pitjes in. Ja sorry maar dan blijft er echt niet zo een enorme waaier over he en dat kan ik nu eens niet aan zn verstand brengen he!