Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#241 Geplaatst 20 februari 2013 - 07:02

Geef hem eens een kopie van een maag- en darmsparend dieet, misschien dat hij het dan gelooft.
Die programma's à la Sonja Kimpen geven de mensen dikwijls een verkeerd beeld: "eet meer fruit en groenten en 't zal allemaal beter gaan"
Euh ja, als je dieet om gewicht te verliezen en fruit eet ipv snoep of chips, niet omdat je een maag- en/of darmaandoening hebt.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#242 Geplaatst 20 februari 2013 - 08:58

Bekijk berichtSabine2, op 20 februari 2013 - 07:02, zei:

Geef hem eens een kopie van een maag- en darmsparend dieet, misschien dat hij het dan gelooft.
Die programma's à la Sonja Kimpen geven de mensen dikwijls een verkeerd beeld: "eet meer fruit en groenten en 't zal allemaal beter gaan"
Euh ja, als je dieet om gewicht te verliezen en fruit eet ipv snoep of chips, niet omdat je een maag- en/of darmaandoening hebt.

Ja kheb net zitten zoeken naar zoiets. Zelf heb ik van de dokter geen dieet gekregen buiten het advies geen alcohol, geen rood vlees, geen pikant voedsel, weinig gefrituurd en opletten met suiker. Voor de rest moest ik beetje kijken wat wel en niet ging omdat dit schijnt te variëren per persoon. Al die dingen die op opnoemde zijn zaken die ik ook wel degelijk getest heb.

Kga nog wat zoeken naar dat schema, ooit eens een goed gevonden maar er zijn zo ontelbaar veel pagina's over dat onderwerp.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#243 Geplaatst 20 februari 2013 - 12:03

Probeer een dagboek bij te houden over je eten. Zo ga je na een tijdje zien welke voedingsmiddelen je prikkelen en welke je goed verdraagt. Voor iedereen is dit verschillend.
Je kan ook frietjes en kroketjes in de oven maken hoor als je dat graag eet dat doe ik hier ook af en toe.

Rauwe groenten zijn dikwijls de boosdoener en bij tomaten de pitjes verwijderen alé helpt bij mij toch.
Veel fruit kan ik ook niet eten en sommige groenten is het ook oppassen. Ajuinen moet ik heel fel mee opletten, sommige kazen ook. Ik eet dagelijks ofwel een yoghourt of een banaan of drink kefir en moet zeggen het helpt.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#244 Geplaatst 20 februari 2013 - 12:09

Bekijk berichtcatherine, op 20 februari 2013 - 12:03, zei:

Probeer een dagboek bij te houden over je eten. Zo ga je na een tijdje zien welke voedingsmiddelen je prikkelen en welke je goed verdraagt. Voor iedereen is dit verschillend.
Je kan ook frietjes en kroketjes in de oven maken hoor als je dat graag eet dat doe ik hier ook af en toe.

Rauwe groenten zijn dikwijls de boosdoener en bij tomaten de pitjes verwijderen alé helpt bij mij toch.
Veel fruit kan ik ook niet eten en sommige groenten is het ook oppassen. Ajuinen moet ik heel fel mee opletten, sommige kazen ook. Ik eet dagelijks ofwel een yoghourt of een banaan of drink kefir en moet zeggen het helpt.

Zelf weet ik ondertussen wel van de meeste dingen of ik er tegen kan of niet. Alleen lijkt mn vriend blijkbaar te denken dat hij het beter weet. :p
Ajuin eet ik sowieso niet, lust het niet en geeft buikpijn.
Ohja, goed idee die frietjes, in mijn microgolf/combiding zit er zo een optie en schaal voor frietjes. Maar ik eet toch sowieso eigenlijk heel zelden frieten of andere frituurdingen. Het smaakt me precies minder dan vroeger, het idee alleen al word ik misselijk van.

De lijst die bij mij het dichtst tegen mijn eigen wel en niet kunnen eten past was deze:
http://www.sweetlove...ieet_print.html

Monimo
Monimo
  • 21 berichten
  • 1 katten

#245 Geplaatst 20 februari 2013 - 17:36

Ik ben zelf ook een chronische buikpatient. PDS, met tientallen verklevingen in de buik. Waar ik beslist niet tegen kan, is op nuchtere maag vers uitgeperste sinaasappelsap te drinken. Verder wat oppassen met scherpe kruiden en vooral met stress!

Sterkte!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#246 Geplaatst 20 februari 2013 - 18:13

Sinaasappelsap is hier ook iets dat misvalt, tenzij ik de limonade variant neem maarja dan heb je meer suikers.

Monimo
Monimo
  • 21 berichten
  • 1 katten

#247 Geplaatst 20 februari 2013 - 18:33

Ja, dat klopt en is ook lang niet zo lekker! Dan maar een kopje thee.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#248 Geplaatst 22 februari 2013 - 09:34

Dit is vast een stomme vraag maar ik kom er niet uit. Hoe moet ik nu weten of ik een opstoot heb of buikgriep? Ik weet het eerlijk gezegd echt niet! Ik probeer te zoeken of ik verschil vind met vorige keer maar pff... Echt geen idee.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#249 Geplaatst 22 februari 2013 - 14:18

Bekijk berichtEibhlin, op 22 februari 2013 - 09:34, zei:

Dit is vast een stomme vraag maar ik kom er niet uit. Hoe moet ik nu weten of ik een opstoot heb of buikgriep? Ik weet het eerlijk gezegd echt niet! Ik probeer te zoeken of ik verschil vind met vorige keer maar pff... Echt geen idee.

nee dat is geen stomme vraag
Maar ik zou het dus ook echt niet weten.
Ik weet niet of verschillen zijn in die opstoten van chron en in buikgriep
Ik zit zelf wel in een gelijkaardige situatie, ik mankeer vanalles en nog wat en ik heb dat ook al eens gevraagd aan mijn huisarts hoe ik nu in s hemelsnaam moet weten of t geen ik voel voortkomt uit t geen ik al mankeer of dat het  toch wat anders is waar iets moet aan gedaan worden.
Hij kon me ook niet antwoorden.
Het is moeilijk hé als je met bepaalde klachten zit en iets anders geeft gelijkaardige klachten
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#250 Geplaatst 22 februari 2013 - 14:27

Bekijk berichtlathyrus, op 22 februari 2013 - 14:18, zei:

nee dat is geen stomme vraag
Maar ik zou het dus ook echt niet weten.
Ik weet niet of verschillen zijn in die opstoten van chron en in buikgriep
Ik zit zelf wel in een gelijkaardige situatie, ik mankeer vanalles en nog wat en ik heb dat ook al eens gevraagd aan mijn huisarts hoe ik nu in s hemelsnaam moet weten of t geen ik voel voortkomt uit t geen ik al mankeer of dat het  toch wat anders is waar iets moet aan gedaan worden.
Hij kon me ook niet antwoorden.
Het is moeilijk hé als je met bepaalde klachten zit en iets anders geeft gelijkaardige klachten
Amai nog niet. Al denk ik ondertussen dat het misschien toch eerder eens buikgriep kan zijn. Vanmorge gal moeten overgeven en dat gebeurt normaal niet als het van de stress is, dan word ik enkel misselijk na een maaltijd.  Sinds deze middag gaat het plots ook beetje beter. Net wat gegeten en het is nog binnen. De diarree mindert ook al wat. Ik ga het vanavond ook eens vragen of zij soms weet hoe ik dat uit elkaar hou voor in de toekomst. Ik neem normaal niet snel iets over zoals een griep ofzo, mn vriend heeft zo ver ik weet ook geen buikgriep of het gehad. Geen idee dus van waar het kan komen, ben ook niet echt vaak buiten geweest.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#251 Geplaatst 22 februari 2013 - 14:30

je  vriend kan het meegebracht hebben in huis zonder het zelf gehad te hebben hoor
Een belangrijk iets om zulke dingen buiten te houden is je handen veel wassen en als je op een openbare plaats bent geweest en je hebt dingen aangeraakt dan mag je vooral niet aan je neus, je ogen of je lippen komen
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#252 Geplaatst 22 februari 2013 - 15:35

Je ademt dat ook gewoon in hoor, een winkel, dokter, bus... overal hangen virussen.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#253 Geplaatst 22 februari 2013 - 17:05

Bekijk berichtcatherine, op 22 februari 2013 - 15:35, zei:

Je ademt dat ook gewoon in hoor, een winkel, dokter, bus... overal hangen virussen.

ja inderdaad maar het helpt sowieso ook om niet zo makkelijk besmet te raken als je je handen regelmatig wast en oplet wat je er mee aanraakt
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#254 Geplaatst 23 februari 2013 - 10:09

Het is dus buikgriep en mn vermoeden was juist. Noch van stress noch van crohn ga je gal spuwen. Ze heeft mn buik gecheckt en mn darmen waren eigenlijk relatief rustig enkel mn maag was wat gevoelig. Ze benadrukte nog even dat ik voor mezelf zeker moest zorgen dat ik voldoende nachtrust krijg en zo min mogelijk stress, nja... word aan gewerkt.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#255 Geplaatst 23 februari 2013 - 10:31

Tja buikgriep loopt ferm rond.