Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#421 Geplaatst 18 september 2013 - 19:12

Het is soms heel lastig de juiste medicijnen voor de juiste patient te vinden. Zelf heb ik vrijwel nooit last van bijwerkingen (ondanks dat ik er altijd wel bang voor ben) en mijn medicatie werkt ook prima. Mijn broer had eerst immuran en kreeg daar onwijze hoofdpijn van op den duur en werd er toen ook echt ziek van. Inmiddels zit hij aan de remicade (infuus) 1x per 3 maanden geloof ik. In het begin was ik na het infuus wel ziek ervan, later niet meer (maar in het vorige ziekenhuis zat hij ook veel te lang aan het infuus elke keer). Als je van deze medicatie onwijs ziek wordt zou ik toch direct een afspraak maken met de arts en kijken welke andere mogelijkheden er zijn...de bijwerkingen moeten namelijk niet erger zijn dan de klacht zelf.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#422 Geplaatst 18 september 2013 - 22:57

Bekijk berichtlathyrus, op 18 september 2013 - 00:22, zei:

juleken, ik heb constant heel heel pijnlijke borsten en die bleven ook heel pijnlijk toen mijn menstruatie er nog doorkwam, de gyneacoloog zei indertijd dat het kwam van weefsel dat veranderde en versteende klieren, de enige keer dat de pijn ooit gestopt is voor een tijd was na mijn borstamputatie en toen ze me aan mijn andere borst ook geopereerd hadden om die dan aan te passen aan mijn nieuwe gereconstrueerde borst, jong dat was een opluchting zo een tijd zonder die pijn, maar eens mijn zenuwen terug de nodige aansluitingen hadden gemaakt kwam de pijn terug en t is nog wat erger geworden dan vroeger, als ik mijn bh uitdoe s avonds schieten de tranen zo in mijn ogen van de zeer en als de poezels ne keer komen patineren op mijn borst zou ik het willen uitbrullen
Bij jou is dat dan iets hormonaals? Die pijn?

Ik veronderstel hormonaal. Het is altijd al zo geweest, een week, anderhalve week ervoor is het van dat, de ene maand al iets meer dan de andere. Herken dit ook van bij mijn vriendinnen.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#423 Geplaatst 19 september 2013 - 00:14

Bekijk berichtchanatas, op 18 september 2013 - 19:12, zei:

Als je van deze medicatie onwijs ziek wordt zou ik toch direct een afspraak maken met de arts en kijken welke andere mogelijkheden er zijn...de bijwerkingen moeten namelijk niet erger zijn dan de klacht zelf.

Daar ben ik het helemaal mee eens
Je gaat niet echt vooruit op deze manier hé
Ik hoop dat er toch iets gevonden wordt dat je wel kan helpen
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#424 Geplaatst 19 september 2013 - 12:50

Bekijk berichtjuleken, op 18 september 2013 - 22:57, zei:

Ik veronderstel hormonaal. Het is altijd al zo geweest, een week, anderhalve week ervoor is het van dat, de ene maand al iets meer dan de andere. Herken dit ook van bij mijn vriendinnen.

Ik heb daar soms ook last van hoor...niet elke keer en soms is het een paar dagen en gaat het daarna weer over. Toevallig vorige week nog last van gehad, man dat voelde echt niet fijn...wist even niet meer hoe ik moest liggen in bed.
Geplaatste afbeelding

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#425 Geplaatst 20 september 2013 - 14:14

Vraagje aan de mensen met PDS: wat nemen jullie van medicatie (als ik dat mag vragen?).
Ben gisteren nogmaals langs mijn HA geweest en ze is er zeker van dat ik PDS heb.
Ik neem voor elke maaltijd een zantac voor men maag, spasmomen voor de krampen en colofiber voor de darmen.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#426 Geplaatst 20 september 2013 - 14:25

Ik heb colitis ulcerosa (het broertje van ziekte van crohn) waarvoor ik colitofalk neem als ik een opstoot heb. Daarnaast heb ik ook PDS. Het is mogelijk dat ik wekenlang geen last heb van darmkrampen maar soms heb ik ook slechte periodes waarbij ik verschillende keren per week vreselijke darmkrampen heb. Ik eet dan mijn warme maaltijd, niets aan de hand... en na een tot twee uur begint het... krampen, meer krampen, vreselijke krampen en dan moet ik wel 10 keer naar de wc hollen. Het is dan echt vergelijkbaar met weeën (heb drie kinderen dus ik kan vergelijken). Zodra de pijn opkomt, neem ik twee buscopans en dan is het afwachten tot de pijn en diarree-aanvallen stoppen. Dit kan echt wel twee uur duren. Dan is het alsof er niets gebeurd is. De pijn is dan weg. En zo ging dat vorige week toen ik pas op de trein zat. En toen stapte ik eindelijk af, en mocht ik midden in de stad op zoek naar een apotheek en wc (ben uiteindelijk bij de hema geweest, omdat ze reclame maakten met 'propere wc's)... Haat ook publieke toiletten!!! Dus nu durf ik niet meer warm te eten als ik weg ga, en geen toilet bij de hand heb. Voor de rest neem ik niets. Soms een kuur prebiotica.

Aan pds is weinig te doen, gewoon wat letten op je dieet. Ik vernoem dat wel eens bij de gastro-enteroloog maar ik ga daar nooit voor naar de dokter. Gewoon zien dat je krampstillende medicatie hebt, en vermijden waar je niet tegen kunt. Het veroorzaakt, in tegenstelling tot colitis ulcerosa en crohn, geen ontstekingen of zweren, of op langere termijn kanker. Dus niet te veel dramatiseren of over piekeren, er zijn ergere dingen dan pds. Neem het maar aan van iemand die de beide heeft.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#427 Geplaatst 20 september 2013 - 14:41

Bekijk berichtCarowlina, op 20 september 2013 - 14:14, zei:

Vraagje aan de mensen met PDS: wat nemen jullie van medicatie (als ik dat mag vragen?).
Ben gisteren nogmaals langs mijn HA geweest en ze is er zeker van dat ik PDS heb.
Ik neem voor elke maaltijd een zantac voor men maag, spasmomen voor de krampen en colofiber voor de darmen.

vroeger nam ik een mengeling van 50 mg papaverine en 50 mg sulpiride, nu is de papaverine vervangen (wordt niet meer terugbetaald zoals vroeger, je moet er meer voor betalen) en is het een mengeling van 200 mg mebeverine en  50 mg sulpiride
De mebeverine moet je eerst apart kopen in tabletvorm en de apotheek vermaalt die dan en mengt die met de sulpiride
Mijn dokter schrijft me dat voor en de apotheker maakt me dan 60 gelules, ik zou ze drie maal per dag moeten nemen maar kan mijn plan trekken met twee maal per dag.
Voor ik de pillen nam zat ik hier iedere dag meerdere malen per dag letterlijk op mijn knieën van de pijn in mijn onderbuik, dat was serieus pijnlijk en de pijn kwam al op terwijl ik nog aan t eten was, sedert ik de pillen neem is dat veel veel beter en heb ik er nauwelijks nog last van, kan nog eens voorvallen als ik mijn pillen vergeten nemen ben maar zolang ik ze op tijd en stond neem valt dat nauwelijks nog voor
Voor mijn maag neem ik ranitidine en pantomed, maar dat is omdat ik een maagbreuk heb die regelmatig opspeelt

Bewerkt door lathyrus, 20 september 2013 - 14:42.

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#428 Geplaatst 20 september 2013 - 16:15

@ carowlina

zantac is Ranitidine (een maagzuurremmer)
tabletten zijn het best een uur voor de maaltijd in te nemen met een half glas water

extra info kan je lezen op http://www.apotheek....d=10704&rId=112

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#429 Geplaatst 21 september 2013 - 18:18

Bekijk berichtlathyrus, op 20 september 2013 - 14:41, zei:

vroeger nam ik een mengeling van 50 mg papaverine en 50 mg sulpiride, nu is de papaverine vervangen (wordt niet meer terugbetaald zoals vroeger, je moet er meer voor betalen) en is het een mengeling van 200 mg mebeverine en  50 mg sulpiride
De mebeverine moet je eerst apart kopen in tabletvorm en de apotheek vermaalt die dan en mengt die met de sulpiride
Mijn dokter schrijft me dat voor en de apotheker maakt me dan 60 gelules, ik zou ze drie maal per dag moeten nemen maar kan mijn plan trekken met twee maal per dag.
Voor ik de pillen nam zat ik hier iedere dag meerdere malen per dag letterlijk op mijn knieën van de pijn in mijn onderbuik, dat was serieus pijnlijk en de pijn kwam al op terwijl ik nog aan t eten was, sedert ik de pillen neem is dat veel veel beter en heb ik er nauwelijks nog last van, kan nog eens voorvallen als ik mijn pillen vergeten nemen ben maar zolang ik ze op tijd en stond neem valt dat nauwelijks nog voor
Voor mijn maag neem ik ranitidine en pantomed, maar dat is omdat ik een maagbreuk heb die regelmatig opspeelt

Bij mij is de papaverine erin gebleven maar ipv van op en al 5€ te betalen voor 20 pillen betaal ik nu 19€ en heb er 60 pillen voor. De ziekenkas komt er idd niet meer tss. Maar ik moet niks apart kopen vraag een voorschriftje aan de dokteres en apotheker doet de bereiding. Ik neem die alleen als ik krampen heb en die helpen wel goed moet ik zeggen. Je kan de krampen idd soms vergelijken bij weeën, ik moet die dan soms ook echt weg puffen anders stop ik met ademen van de pijn en val flauw.
Voor mijn maag neem ik ook ranitidine en die helpen goed.  Meestal beginnen de krampen al als ik aan het eten zit, ik let al op alles wat ik eet en toch moet ik soms nog van tafel gaan en naar de wc lopen.

Bekijk berichtKaprice, op 20 september 2013 - 16:15, zei:

@ carowlina

zantac is Ranitidine (een maagzuurremmer)
tabletten zijn het best een uur voor de maaltijd in te nemen met een half glas water

extra info kan je lezen op http://www.apotheek....d=10704&rId=112

Ik moet de ranitidine een 20 minuten voor het eten nemen, en dit doe ik meestal alleen bij de warme maaltijd.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#430 Geplaatst 21 september 2013 - 22:55

Elena: voor mij is dat wel een ramp. Ik werk als busbegeleidster en ik ben 3.15 uur onderweg. Moest ik ineens krampen krijgen en naar de wc moeten (wat dus vaak gebeurd), kan dat niet. PLus het feit dat stress het alleen maar verergerd en laat ik nu net een super stressvolle job hebben.

Catherine: Ik 2 maal per dag. 's middags en 's avonds. 's morgens neem ik niets voor ik ontbijt neem.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#431 Geplaatst 21 september 2013 - 23:17

Als je dit op een bus voorhebt, is dit inderdaad een ramp. Het is duidelijk dat de busjob niets voor jou is, misschien is het dus beter eerlijk te zijn en iets anders te zoeken. Waarschijnlijk speelt stress inderdaad een grote rol bij jou, hopelijk betert het in de toekomst. Toch is het op medisch vlak niet rampzalig, je houdt er niets aan over. Veel succes nog met je beslissing!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#432 Geplaatst 22 september 2013 - 08:27

Het stomme is dat ik het pas enkele maanden geleden zo ineens gekregen heb en ik dus al mijn 3de schooljaar bezig ben nu. Zo dom, maar moet naar mezelf kijken natuurlijk. Dus stillekes op zoek gaan en hopelijk iets vinden dat bij me past.
Medisch is het inderdaad niets al te erg :)  Gelukkig :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#433 Geplaatst 22 september 2013 - 18:52

Had vandaag ook een rotnamiddag, pfff.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#434 Geplaatst 22 september 2013 - 23:16

Bekijk berichtCarowlina, op 20 september 2013 - 14:14, zei:

Ik denk dat er voor PDS op zich geen medicatie bestaat, hier ook zeer lang echt erge problemen mee gehad. De beste oplossing is je voeding aanpassen :). Voor alle symptomen apart kan je, denk ik, wel medicatie krijgen. Maar, het is ook iets wat bij de ene erger is dan bij de andere.

Bewerkt door Kyetje, 22 september 2013 - 23:17.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#435 Geplaatst 22 september 2013 - 23:47

Spasmomen moet je om de zoveel tijd afwisselen met andere medicatie want op den duur helpt dat niet meer. Ik neem nu mebeverine en ranitidine voor de maag. En mijn kramp pillen op voorschrift door de apotheker gemaakt.