Spring naar inhoud

- - - - -

PDS - Crohn

• Log in om te reageren
453 reacties op dit onderwerp
Lise
Lise
  • 167 berichten
  • 2 katten

#46 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:22

Nee hoor nog nooit van gehoord, is dit iets nieuws op de markt misschien?
Ik spuit mij in met Humira om de 14 dagen...

#47 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:22

Die kombucha smaakt zoals hij eruit ziet, vies dus! Mijn ma neemt een 2 liter fles, doet haar portie erin en vult aan met water en roosvicee. Dan is het doenbaar van smaak en die 2 liter vocht per dag heeft ze toch nodig.
Nu is haar darm er al een jaar of 15 uit, en intussen weet ze héél goed wat ze mag en wat niet. Na 17u00 eet ze niet meer en na 18u30 drinkt ze niets meer of ze mag de hele nacht opstaan.
Soms kan ze nu al eens een nachtje doorslapen :LOL:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#48 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:32

Het kwam net effe ter sprake toen mn ma op msn kwam en blijkbaar heeft ze zelf ooit ook eens een kombucha zwam gehad. Zij maakte een soort yoghurt ook tegen darmproblemen.

Ik kan gelukkig vaak wel doorslapen tenzij ik dus zo een opstootje heb. Deze nacht en vorige nacht gelukkig goed geslapen zonder wakker worden :) de vorige nachten waren vrij slecht. Er zit dus wel beterschap in :d

#49 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:42

Die yoghurt, is dat kefir? Dat heeft mij ma ook nog gemaakt, met een soort van bloemetjes. Ze wil er terug, maar moeilijk te vinden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#50 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:57

Seabert zei:

Die yoghurt, is dat kefir? Dat heeft mij ma ook nog gemaakt, met een soort van bloemetjes. Ze wil er terug, maar moeilijk te vinden.

Nee blijkbaar ook met die zwam, ze zei iets van dat ze er melk op moest gieten. Maar is al een aantal jaaaaaren geleden, zij heeft soms ook last van haar darmen maar geen crohn. Kefir durf ik niet echt proberen, ik lust echt zowat niets van zuivel zoals yoghurt, melk, drinkyoghurts, smeerkazen, platte kaas. Kheb er wel al met in mn handen gestaan maar dan toch maar terug gezet.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#51 Geplaatst 04 oktober 2012 - 13:16

Bij mijn oom (48 jaar) werd vorige week crohn vastgesteld. Hij heeft ontstekingen aan de overgang dikke naar dunne darm. Nooit heeft hij last van zijn buik, geen krampen, diarree niets. Hij heeft ook wel last van rugpijn in vroege ochtend wat op Bechterew wijst. Beide zijn auto-immuunziektes. Daarom moet hij nu drie maanden budenofalk innemen, en ook wekelijkse inspuitingen met methotrexaat, zware brol dus! Maar eigenlijk heeft hij van niets last, de crohn is per toeval ontdekt omdat hij wat aambeien had en dus een colonoscopie had aangevraagd. Ik vind het nogal radicaal om iemand die van niets last heeft met zulke zware medicijnen met zoveel bijwerkingen te bekogelen! Hij heeft wel nogal zware ontstekingen blijkbaar maar daar heeft hij dus hoegenaamd geen last van. Nu twijfelt hij dus, de genezing mag niet erger zijn dan de kwaal vind ik ook.

Hoe verdraag je die imuran-inspuitingen, doe je dat zelf of laat je dat doen?

Bewerkt door Elena, 04 oktober 2012 - 13:16.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#52 Geplaatst 04 oktober 2012 - 13:23

Vind ik ook ja, daarom dat ik geen medicatie wil tenzij misschien in uiterste nood dat ik niet meer zou kunnen functioneren. Al te vaak hoor je ook dat mensen echt een hele reeks pillen moeten nemen na jaren pil gebruik. Pillen tegen bijwerkingen van die eerste pil en dan nog een pil tegen die 2 de pil en zo verder.

Ik moest ook imuran slikken, heb die een maand genomen maar zoals ik dus zei, voelde me er niet goed bij. Ze hadden me op de laagste dosis gezet. Volgende controle, arts vraagt hoe het gaat, ik zeg ja goed. Gaf hij als antwoord dat ik mn dosis mocht verdubbelen :s waarom zou ik dubbel zo veel gaan slikken als ik net zei dat het prima ging. Kheb hem toen gezegd dat ik het ging halveren, naar niets dus. Had er toen al een maand echt over zitten nadenken en opzoekwerk gedaan.

#53 Geplaatst 05 oktober 2012 - 09:08

Mijn mama heeft wel nog Yoga gedaan om haar te helpen ontspannen en ontstressen. Zij had vooral last bij momenten dat ze heel gespannen was, vandaar.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#54 Geplaatst 05 oktober 2012 - 09:29

Seabert zei:

Mijn mama heeft wel nog Yoga gedaan om haar te helpen ontspannen en ontstressen. Zij had vooral last bij momenten dat ze heel gespannen was, vandaar.

Ik ook, zelfs echt stomme dingen zoals de deur uit gaan, net iets gestreken hebben en het idee "ohnee, is het ijzer wel uit?" Hop en ik heb het zitten :s Of als je ergens bent en je ziet niet meteen een wc of de wc is nogal slecht gelegen strategisch gezien krijg ik dus ook meteen al last :( Soms helpt het om rustig te beginnen ademen, soms is het al te laat en mag ik een wc zoeken.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#55 Geplaatst 14 oktober 2012 - 23:24

Ik denk alé weet dat stress echt de boosdoener in alles is.
Vandaag al aan het stressen omdat we namiddag gingen shoppen en ik weet dat daar helemaal geen openbare toiletten zijn. Dus voor vertrek al diarree en daar dan een café moeten binnen gaan om naar het toilet te kunnen gaan. Nadien nog wat geshopt maar vroeger naar huis gegaan omdat ik misselijk was. Had al imodium genomen voor vertrek en bij het eten mijn medicatie maar ja het hielp niet. Mijne man niet blij natuurlijk maar ja heb hier ook niet om gevraagd.
Ik heb het idee in een visieuse cirkel al te zitten. Wat ben ik jaloers op mensen die overal naar toe kunnen gaan zonder zorgen. :cry:
Ik eet al vetvrij en nu nog uitkijken naar melk produkten pfff wat mag ik op den duur nog eten. Ik zou beter mss ontstress pillen nemen. :(

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 15 oktober 2012 - 11:35

Gebeurt bij mij ook vaak. Wil je op je gemak ergens heen en dan plots is het daar. En meestal na 1 keer komt er een 2de keer en zo verder vaak. Zelfs nu stomweg met school. Kmoet mn wiskundige vakken hernemen en daar stress ik dus zo erg voor dat ik al 4 weken buikpijn krijg bij het idee alleen dat ik binnenkort die lessen ga moeten volgen.

Kheb zo al eens halfweg naar de winkel een rechtsomkeer moete maken. De mensen na mij keken me ook maar vreemd aan.

Imodium helpt wel maar hoe langer je het neemt, hoe korter de periode dat het helpt :( Soms als ik wat voel opkomen kan ik nog snel een nemen en het tegen houden als ik nergens een toilet vind. Ze zouden eigenlijk beter doen zoals in nederland. Daar heb je in winkelstraten openbare toiletten. Nu moet ik steeds 2 verdiepen omhoog sprinten in de inno.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 15 oktober 2012 - 12:51

Tegen die aanvallen door stress nam ik vroeger Waterkefir.
Spijtig genoeg is hij tijdens mijn verbouwingen kapot gegaan en ik vind er niet direct terug om te kopen (maar heb net een mail gestuurd naar Gekruid om te vragen of zij plannen hebben om dat te gaan verkopen ;) ).
Ik had daar enorm veel baat bij en die bloempjes vermeerderen zich dus heb ik er in de tijd heel wat weggegeven en iedereen die het begon te nemen had er baat bij.

Mocht ik er terug aangeraken, dan laat ik het jullie zeker weten.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#58 Geplaatst 16 oktober 2012 - 21:03

Sinds 2 dagen ben ik pillekes aan het nemen voor een vastere stoelgang en minder stress. Het zijn produkten van A. Vogel. Dus helemaal plantaardig.
Heb 2 dagen geen diarree en moet zeggen ook geen krampen. Hopelijk geeft dit me wat ondersteuning. En als ik melk moet gebruiken neem ik die zonder lactose. Gisteren prei met een witte saus gemaakt met die melk, je proeft geen verschil en heb er geen last van gehad ook niet. :duim:

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#59 Geplaatst 16 oktober 2012 - 21:17

amai pilletjes tegen krampen zijn hier meer dan welkom

deze avond is er weer eentje op een bolletje in de zetel ...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#60 Geplaatst 16 oktober 2012 - 21:30

Karianne@ Ik neem een kwartier voor het eten mijn pillen voor pds "Mebeverine" die helpen goed. Nu neem ik dan nog 2 pilleks van A Vogel om vastere stoelgang te krijgen. Die mebeverine is op voorschrift en werkt goed. Mss dat eens laten voorschrijven aan je dokter.