Spring naar inhoud

- - - - -

Uitleg rassen

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 25 augustus 2012 - 17:56

Ik wil even een vraag stellen, misschien een heeeeel domme vraag maar zit er al tijdje met bezig en kom er niet uit :d

Wat is nu het verschil tussen een HTK kat en een europese korthaar? Ik lijk niet zo snel verschillen te vinden in de foto's?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 25 augustus 2012 - 18:14

europese korthaar heeft een rasstandaard, en een EK wordt gefokt, heeft een lineage en stambomen en de hele reutemeteut. Het lijkt erg veel op de htk, dat klopt. Ik ben geen EK fokker, dus kan het niet precies uitleggen ;)

Maar de htk heeft in ieder geval geen vast uiterlijk (de ek wel) en geen vast karakter. je weet meestal geen afkomst van de katjes en je kunt het karakter niet voorspellen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 25 augustus 2012 - 18:14

Het verschil is dat een europese korthaar een raskat is, en een htk niet...qua uiterlijk verschillen ze niet zo erg...hoewel er net als bij elk ander ras met fokken wel op bepaalde kenmerken gelet zal worden.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 25 augustus 2012 - 18:24

Ah ok, want op school hadden ze daar slechts een 5 seconden uitleg voor dat de europese korthaar niet echt een officieel ras zou zijn volgens royal canin en dat die eigenlijk gewoon voort komen uit zwerfkatten of dus htk. Maar ik zat dus nu op het forum te kijken en zie dat er wel degelijk met geshowd, gefokt word. Ik was enkele foto's aan het bekijken en vond het echt niet.

Dus de katten die hier rond huppelen zijn waarschijnlijk HTK katjes :) en het verschil is dan gewoon dat die ene papieren hebben waar op staat dat ze europese korthaar zijn. Is een europese korthaar zonder papieren dan ook gewoon een HTK? :s

Weer wat bijgeleerd :)

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 25 augustus 2012 - 18:28

Alle rassen zonder stamboom zijn HTK katten

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 14 januari 2013 - 02:01

Ik was me dit ook aan het afvragen :). Mogen ze dan wel in hun boekje 'Europees Korthaar' schrijven ? Ik weet dat het HTK's zijn, maar moet dit dan niet zo opgeschreven worden ?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 14 januari 2013 - 06:54

Bekijk berichtLouis&Ella, op 14 januari 2013 - 02:01, zei:

Ik was me dit ook aan het afvragen :). Mogen ze dan wel in hun boekje 'Europees Korthaar' schrijven ? Ik weet dat het HTK's zijn, maar moet dit dan niet zo opgeschreven worden ?
Denk het niet aangezien ze er geen stamboom bewijs voor hebben. In een htk kan denk ik vanalles gekruist zitten ook. De kat van mn ma lijkt vb echt helemaal niet op mijn kat.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 14 januari 2013 - 07:15

Bekijk berichtLouis&Ella, op 14 januari 2013 - 02:01, zei:

Deze benaming wordt vaak gebruikt voor gewoon HTK katten, al zijn ze dit dus niet.
Ook in mijn boekjes staat dat ik Europese Kortharen heb (Moet eens bij Kiara kijken, want zij is een langhaar :-) ). Niet correct dus, aangezien in enkel HTK katjes heb.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 14 januari 2013 - 07:26

Net even gekeken. In hun Europees Paspoort staat gewoon 'Felix Vulgaris'.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 14 januari 2013 - 08:22

vele dierenartsen zetten idd europees korthaar in het boekje als het htk katten betreft.
Geplaatste afbeelding

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 14 januari 2013 - 23:12

Bij Lous en Ella staat er ook gewoon Europees Korthaar. Via via verkoopt iemand een Europees Korthaar met stamboom. Vandaar dat ik verward was :)