Spring naar inhoud

- - - - -

imaginaire prooi

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#1 Geplaatst 02 augustus 2009 - 10:46

Onze siamees (ongeveer 1 jaar oud) vangt regelmatig imaginaire prooien. Ze loopt rond als een zottin waarbij ze regelmatig van richting veranderd en plots springt ze met haar poten naar iets ingebeeld op de grond. Vaak houdt ze haar staart hierbij in een vreemde houding, alsof hij geknikt is. Enkele seconden later loopt ze weer rond en begint de hele vertoning weer van voor af aan. Dit kan zo wel een kwartier tot halfuur doorgaan. Ik ben er zeker van dat er geen vliegje, kevertje, stukje vuil of iets dergelijk op de grond ligt. Onze andere kattin heeft dit nooit gedaan. Is dit normaal gedrag? Moet ik mij zorgen maken?

Wat ze ook vaak doet is met één poot tasten naar een plaats waarbij ze zich zo positioneert dat ze niet kan zien waarnaar ze zit te tasten, terwijl het wel perfect bereikbaar is. Klinkt nogal absract waarschijnlijk. Ze doet dit bijvoorbeeld bij een openstaande deur. Ze gaat voor de deur zitten, steekt haar hoofdje langs de ene kant van de deur en dan begint ze met één poot aan de andere kant van de deur te tasten. Ze doet dit ook vaak bij dozen of kratten die op de grond staan. Soms gebeurt dit tijdens het spelen met een muisje, maar soms tast ze ook terwijl er helemaal niets ligt (dus weer een imaginaire prooi?). Moet ik mij hierover zorgen maken?

De andere kat heeft beide gedragingen nooit vertoond en zit er ook op te kijken met een blik van "is die aan het doordraaien of zo? en ook wel "kunt ge eens wat rustiger zijn, ik wil slapen".

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 augustus 2009 - 10:55

Dat is gewoon hun zot momentje. Elke poezel heeft daar wel een keer last van.
Hier doen ze dat ook met de deur. Waarschijnlijk, omdat de schaduw bewegingen geeft. Naar denkbeeldige prooien springen doen ze hier naar mijn weten niet, maar ja kan ook moeilijk want het ligt hier vol speelgoed :d
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 02 augustus 2009 - 11:27

Je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Waarschijnlijk is het inderdaad een schaduw of haar eigen staart of iets heel kleins dat zij denkt te zien. Angel was hier gisteren ook in het rond aan het springen, het zijn gewoon hun zotte momenten. Ik vind het wel leuk om ze zo bezig te zien :ha :ha :ha
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#4 Geplaatst 02 augustus 2009 - 11:38

Geen zorgen.. Kan soms een miniscuul pluisje zijn da wij zelfs niet zien..

BlackRose
BlackRose
  • 534 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 02 augustus 2009 - 12:02

Maia doet dat hier ook vaak. Zie je ze ergens naartoe stormen en maakt ze plots een sprong in de lucht. Of loopt ze een richting uit en plots springt ze naar een compleet andere richting. Dan zeggen wij zo eens: gek ding, wat ziet ge nu weer dat er niet is?
En dat pootje achter de deur is ook al zo'n gigantisch leuk spelletje van haar. Meestal eindigt het met de deur zelf aanvallen.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#6 Geplaatst 02 augustus 2009 - 12:42

Mellon is zelfs onlangs in de hele vroege ochtend knal op mijn nachtkastje gesprongen! Nachtlampje en draagbare telefoon poef op de grond!
Hij ziet soms ook spoken denk ik want dan zie ik hem zo rondkijken alsof hij iets aan het zoeken of aan het volgen is..of hij daadwerkelijk iets ziet? I don't know...

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#7 Geplaatst 02 augustus 2009 - 14:51

ik denk , normaal poezen gedrag , als ze zottekes doen :)

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 02 augustus 2009 - 14:53

ik vermoed toch ook wel dat hun zotte kuren zijn hoor!!!
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 02 augustus 2009 - 16:20

Hihihi...ik denk dat je nog niet lang poezen hebt....kan dat? :oops:
dat is gewoon zot poezengedrag hoor :LOL: Je moet ze hier soms eens bezig zien! dan ben ik er echt van overtuigd dat ze nu echt wel :gek: :gek: :gek: geworden zijn :ha :ha :ha