Spring naar inhoud

- - - - -

(nat)voer zonder dierlijke eiwitten?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 augustus 2009 - 18:49

Adam heeft een voedselallergie. Hij krijgt speciale brokjes, waarin de proteïnen bewerkt zijn. Zowel Hills als RC hebben dat. Ik geef het eerste als beloning, het tweede krijgt hij als basisvoer.

Maar ja, veel variatie is dat dus niet. Er bestaat ook geen natvoer in.

Nu gaf ik hem tot nog toe 's avonds een klein beetje vlees of vis, maar ik merk dat hij allengs om meer begint te krabben.
Dus beter mee stoppen. Maar dat wordt natuurlijk wel saai voor hem.
Ik heb net geprobeerd wat brokken te weken, in de hoop hem zo om de tuin te leiden. Je kan zijn reactie raden :p

Nu ben ik hier op het forum eens een vermelding tegengekomen van vegetarisch voer. Ik wil hem niet omscholen tot vegetariër hoor ;) , maar mocht daar natvoer van bestaan dan zou dat mss de oplossing zijn voor zijn hapje 's avonds...

Maar waar vind ik dat?

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#2 Geplaatst 02 augustus 2009 - 18:54

Maar welk vlees gaf je dan precies?
Groetjes Nikki en poezels Tache, Robbedoes, Tommeke en KD

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:02

Hij heeft een hele tijd lang enkel zijn brokjes gehad, en toen krabde hij bijna niet meer.

Ik was dan op zoek gegaan naar nogal 'exotische' soorten, dat dus zeker niet in het gewone voer zit (dus zeker geen rund!), in de hoop dat hij daar niet op zou reageren: kangoeroe, struisvogel...

Dat is een tijdlang goed gegaan, maar nu begint hij zich toch weer meer te krabben, dus ik vraag me af of dat zich misschien opbouwt.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:07

Ondertussen heb ik 'Amicat' gevonden, en een verdeelpunt zelfs in Leuven, maar dat lijkt me alleen droogvoer te zijn, geen natvoer. Dus ja, wéér brokjes... dat is ook geen tractatie hé.

Benevo heeft blijkbaar ook natvoer, maar zou je dat in een dierspeciaalzaak kunnen krijgen?

Bewerkt door Alicia, 02 augustus 2009 - 19:10.

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#5 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:10

Hier krijgen de katten op zich ook niet veel variatie hoor. Als ze het goed doen op een bepaald voor (wel een compleet voer) dan laat ik het gewoon zo.

Maar als je zegt dat hij met die brokjes bijna niet meer krabt, is het probleem dus ook nog niet opgelost door enkel brokjes te gaan eten.

Ik denk dat ik eens Carnibest zou gaan proberen. Misschien heeft hij problemen met bewaarmiddelen (ik heb 2 honden die dat probleem hebben en er ook van beginnen te krabben) en met Carnibest heb ik geen problemen, ook mijn katten staan nu op Carnibest omdat ik er 2 heb met hele gevoelige darmen waar ook de brokjes van de DA geen afdoende resultaat hadden.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:34

Alicia zei:

Ondertussen heb ik 'Amicat' gevonden, en een verdeelpunt zelfs in Leuven, maar dat lijkt me alleen droogvoer te zijn, geen natvoer. Dus ja, wéér brokjes... dat is ook geen tractatie hé.

Benevo heeft blijkbaar ook natvoer, maar zou je dat in een dierspeciaalzaak kunnen krijgen?

amicat in leuven? mag ik vragen waar ergens alicia?

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:36

Mmm... dat kan natuurlijk ook. Hoewel in zuiver vlees toch ook geen bewaarmiddel zit? Dus dat zou niet meteen verklaren waarom hij nu meer krabt...

Maar je opmerking doet me wel beseffen dat ik hem beter weer een tijd op enkel zijn brokjes zet. Zo kan ik tenminste vergelijken als ik iets nieuws toevoeg aan zijn dieet.

Jammer wel voor hem, maar tjsa. Ik weet wel dat een goed voer voldoende is, en dat variatie niet echt hoeft. Maar het is ook een klein 'belevenisje' zo iedere dag zijn hapje, dat breekt de dag weer hé.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 02 augustus 2009 - 19:39

tash zei:

amicat in leuven? mag ik vragen waar ergens alicia?

Hier is de verdeler:
http://www.vegemondo.be/

In Leuven dus blijkbaar te vinden in de Karwij:
De Karwij

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#9 Geplaatst 02 augustus 2009 - 20:17

Alicia zei:

Mmm... dat kan natuurlijk ook. Hoewel in zuiver vlees toch ook geen bewaarmiddel zit? Dus dat zou niet meteen verklaren waarom hij nu meer krabt...

Maar je opmerking doet me wel beseffen dat ik hem beter weer een tijd op enkel zijn brokjes zet. Zo kan ik tenminste vergelijken als ik iets nieuws toevoeg aan zijn dieet.

Jammer wel voor hem, maar tjsa. Ik weet wel dat een goed voer voldoende is, en dat variatie niet echt hoeft. Maar het is ook een klein 'belevenisje' zo iedere dag zijn hapje, dat breekt de dag weer hé.
Maar als hij hoofdzakelijk brokjes krijgt, lijkt het mij heel sterk dat hij van dat kleine beetje vlees dat hij dagelijks krijgt erger gaat krabben. Ik zou dan eerder denken dat hij tegen die brokjes niet meer tegen zou kunnen dan dat hij tegen het vlees niet tegen kan. Ook de samenstelling van brokken kan veranderen en kan dus ook problemen opleveren.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 02 augustus 2009 - 20:21

Alicia zei:

Hier is de verdeler:
http://www.vegemondo.be/

In Leuven dus blijkbaar te vinden in de Karwij:
De Karwij

mercikes!!!

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 augustus 2009 - 20:40

NiQi zei:

Maar als hij hoofdzakelijk brokjes krijgt, lijkt het mij heel sterk dat hij van dat kleine beetje vlees dat hij dagelijks krijgt erger gaat krabben. Ik zou dan eerder denken dat hij tegen die brokjes niet meer tegen zou kunnen dan dat hij tegen het vlees niet tegen kan. Ook de samenstelling van brokken kan veranderen en kan dus ook problemen opleveren.

Mmmm.... de dierenarts zei me dat ze allergisch kunnen reageren op een heel klein beetje, zelfs van een drupje yoghurt...

Maar wat jij zegt kan ook goed zijn, dat hij toch op de brokken reageert.

Dus ik moet met eliminatie werken, zoals ik in het begin gedaan heb: alleen brokken en zien wat het geeft... Blijft hij krabben als nu, dan weet ik waar het aan ligt hé.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 02 augustus 2009 - 21:13

Ik zou ook even alleen brokjes geven om te zien waar de oorzaak precies ligt.
Veel succes.
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#13 Geplaatst 02 augustus 2009 - 21:28

ik zou eens willen voorstellen of je niet eens afkrabsels wilt laten nemen en onderzoeken laten op demodexmijten. Kan bij een dermatoloog

lijkt misschien raar maar het is feitelijk onmogelijk dat vleeseters zo heftig reageren op dierlijkeeiwitten!!
het zullen eerder de graanproducten zijn.

Natuurlijk kunnen dieren best reageren op een soort dierlijkeiwit maar niet op verschillende soorten