Spring naar inhoud

- - - - -

Misschien worden ze toch nog vriendjes

• Log in om te reageren
200 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 01 september 2012 - 13:41

Sinds kort heb ik dus zoals sommige hier wel weten 2 opvang kittens en ik wou graag over deze situatie toch wat meer tips en raad krijg. De kittens zijn nu bijna een maand oud en beginnen uiteraard door het huis te rennen, verkennen, rond lopen en spelen. Slapen doen ze in een bench maar eens ze wakker worden willen ze er uit. Zelf heb ik een kat van 5 jaar die altijd een binnenhuis kat is geweest en een verwend nestje alleen.

In het begin was ze enorm bang van de kittens, ze heeft die een goeie week tot anderhalve week ontweken. Dan is ze beginnen snuffelen en steeds dichter bij komen. Sinds een goede week staan ze nu in een bench vrij centraal in huis omdat mijn kat ze dan beter zou zien en sneller wennen. In het begin dat ze rond liepen kwam ze dan eens aan hun snuffelen en in hun buurt zitten, leek goed te gaan. Maar gaandeweg begon ze steeds meer haar stoute schoenen aan te trekken. Nu gaat ze dus steeds in de buurt zitten van de kleintjes als in 30cm van hun vandaan. Uiteraard komen die dan wel eens naar haar gelopen en dan ging ze blazen en grommen. Sinds gisteren is ze nu ook begonnen met naar ze te meppen. Dit doet ze vooral naar Loki omdat deze nogal wat lef heeft en altijd maar opnieuw haar opzoekt.

Ondertussen is het dus als zo dat ze constant elkaar lopen op te zoeken, zitten de kleintjes te spelen ofzo loopt mijn kat naar ze toe, snuffelt, blaast en gaat meppen. Zit mijn kat wat verderop, lopen de kittens naar haar waarop ze weer gaat blazen, grommen en meppen. Het is dus echt een constante wisselwerking tussen vooral Loki en Fluffy, Finn is iets schuchtiger en rustiger en houd zich vaak afzijdig. Het enige probleem is dat Loki mijn kat soms zo gaat ophitsen dat ze uiteindelijk ook Finn achterna durft komen.

Kheb al vaak gelezen dat je ze tijd moet geven en laten doen, dat ze zo hun sociale structuur bepalen, maar een kitten van 1 maand vind ik precies nogal klein en kwetsbaar om zo afgemept te laten worden en ik wil ook niet dat het escaleert dat ik hier naar spoed moet rennen met een gewonde kitten.

Iemand tips hoe hier best met op te gaan? Opdenduur durf ik ze zelfs niet alleen thuis laten ondanks de bench, stel dat ze door de tralies gaat graaien ofzo?

Bewerkt door Eibhlin, 15 september 2013 - 18:44.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 01 september 2012 - 13:49

Ik zou ze gewoon verder laten wennen. Fluffy zal op den duur minder blazen en slaan en zich wellicht over de kittens stellen door hen in een wurggreep tegen de grond te houden. Soms krijsen kittens daarbij alsof ze vermoord worden, maar zolang ze blijven contact zoeken, moet je daar niet teveel problemen in zien.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 01 september 2012 - 14:24

Oei dat klinkt ook vrij eng om zien. Maar dan enkel als ze ouder zijn ze hun ding laten doen?

Kheb voorlopig de bench ingebunkerd omdat ik effe enkele uurtjes ergens heen moet. Staat aan de ene kant tegen de muur, een kast, een laken er over gespannen dat ze half toe is, dat laken doe ik sowieso dat ze niet constant gestoord worden door beweging of lichten savond's en vooraan de doos van de bench met 2 zware zakken kattenzand er tegen :onzeker:  gewoon voor mn gemoedsrust.

Nu ligt ze op de kast in de bench te kijken. Als ze er nu bij kan moet ze wel houdini zijn.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 01 september 2012 - 19:10

Deze avond heb ik ze toch maar extra in de gaten gehouden. Finn is nog steeds geen probleem. Ze is naar hem gegaan, gesnuffeld en door gelopen. Loki daarintegen was alweer geblaas en bijna een mep. Ondanks dat ze hem nu al zeker 4keer een mep gegeven heeft blijft en blijft hij maar op haar af stuiven. Dan toch laten doen? Voorlopig vang ik hem onderweg op als ik hem een spurtje zie nemen richting fluf en ze het zelf nog niet gezien heeft. :trance:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 01 september 2012 - 19:28

laat hem maar doen,d at is de enige manier dat hij zal leren dat niet elke kat tevreden is met zo'n onstuimige benadering ;)

het ziet er dikwijls erger uit dan het is hoor, moesten ze echt schrik hebben van haar zouden ze niet telkens blijven teruggaan :)
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 september 2012 - 19:49

Nele zei:

laat hem maar doen,d at is de enige manier dat hij zal leren dat niet elke kat tevreden is met zo'n onstuimige benadering ;)

het ziet er dikwijls erger uit dan het is hoor, moesten ze echt schrik hebben van haar zouden ze niet telkens blijven teruggaan :)

Hm ok dan :( gaat pijn doen aan mn hart vrees ik. Ik hoop maar dat ze er eens niet boven op springt. Kben gewoon wat bang dat hij er iets erg aan over houd aan zn oogjes ofzo. Ze slaat namelijk echt op zn koppie. Op welk punt kom ik dan wel best tussenbeide?

Hij neemt echt een loopje (en hij kan al behoorlijk sprinten en heeft zichzelf nu leren springen ook) en gaat dan op haar gaan springen/kruipen/slaan/weet ik veel wat er nog door dat kopje gaat. Hij is dus nog steeds totaal niet bang voor haar. Finn doet dat dus totaal niet en ik merk dat ze hem wel enigszins tolereert. Zo zat ze te eten, en ging finn wat verder naast haar zitten, gewoon rustig zitten kijken en ze deed helemaal niets. Ook zit die vaak op zn gemakje gewoon rond te kijken, het is echt een vrij rustige kitten als hij niet aan het spelen is. Hij ziet echt alles, alles gade slaan enzo. En soms gaat ze dan naar hem, even snuffelen en gaat dan gewoon rustig verder.

Uiteraard word ik dan beetje boos ook op fluf hoewel het ergens misschien beetje te begrijpen is dat ze zo reageert, maar toch, pfff tis lastig vind ik. Ik denk dat ze nooit echt goeie maatjes gaan worden en het al wat duidelijk is welke hier zal blijven en wie ergens anders de boel onveilig zal maken :d

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 01 september 2012 - 19:59

goh tussenbeide komen, tjah, uiteraard als je bloed ziet (maar dat gebeurt maar zelden hoor)
of als het kitten echt blijft krijsen en miauwen. eens miauwen kan geen kwaad, meestal zal fluffy hem dan wel loslaten, moest ze hem niet loslaten en hij blijft miauwen, dan mag je ertussen komen
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 01 september 2012 - 20:33

Ok, zal hem volgende keer met een bang hart dan maar laten doen. 4 weekjes is niet te jong voor zo een vuurdoop?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 01 september 2012 - 20:57

Eibhlin zei:

Ok, zal hem volgende keer met een bang hart dan maar laten doen. 4 weekjes is niet te jong voor zo een vuurdoop?

nee hoor, laat ze maar doen :) het kleintje zal zo ook leren miauwen en zeggen wanneer het genoeg is.
toen ik pupjes had, sleepte de mama het pupje aan de achterpoot over de grond. ik dacht toen ook, alé, zo dat beestje mishandelen! maar tmoment dat het piepte, liet ze het los. dus op die manier leren ze om aan te geven wat hun grens is.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 01 september 2012 - 23:22

Sjonge jonge, fluffy zat hier bijna door het plafond. We hebben zo een katten tunnel en fluf speelt daar graag in. Komt loki mij plots voorbij gerend, recht die tunnel in terwijl hij dat ding niet kent, nooit in gegaan noch gezet is. Fluffy lag aan de uitgang.... ze was uiteraard ongelooflijk geschrokken dat daar zo een mini pluisbal uit stoof, veel geblaas opnieuw maar geen gemep aangezien ze waarschijnlijk een half attaque had. Over leven in de brouwerij gesproken :onzeker:

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 september 2012 - 09:29

Hahahaha, jij maakt daar iets mee.
Ik denk niet dat ze het altijd zo slecht bedoelen als wij het zien. Mijn katten meppen en blazen ook serieus op elkaar in hun speeluurtje en voor een buitenstaander lijkt het alsof ze vechten maar nadien liggen ze toch weer samen te slapen dus ik ben er vrij zeker van dat het spelen is.
De dierenwereld werkt iets anders als die van mensen:-)

Veel succes nog daar:-)
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 02 september 2012 - 09:45

@Jientje: ja dat kan je wel stellen haha. Ik ben hier echt non stop in de weer met hun. Zet ik de ene in de living is de andere al helemaal naar de andere kant gerend :LOL:

Ik hoop dat ik ook op een dag mag zien dat ze elkaar wassen en samen spelen en slapen. Kijk er echt al helemaal naar uit :) al word het misschien een werk van lange adem maar maandag is het laatste herexamen en dan hebben ze een volledige maand om mij bezig te houden :d wat geen probleem zal zijn zoals je wel al door had.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 02 september 2012 - 19:20

Misschien moet je Fluffy wat meer vertrouwen ;) . De kittens telkens apart zetten is eigenlijk niet nodig, want nu moeten ze telkens opnieuw kennis maken met elkaar. Ik weet dat het heel beangstigend lijkt, maar ik zou het zeker eens proberen om hen gewoon samen te laten. Maar probeer zelf ook rustig te blijven, katten voelen jou stress en nemen dit over. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 02 september 2012 - 20:21

Ja stress heb ik zeker als ik ze door elkaar zie lopen :) Daarnet deed Fluffy iets heeeeel vreemd, enfin niet vreemd maar compleet onverwacht. De kittens liepen rond, ze ging er heen en legde zich op haar zij...

Kheb snel mn gsm gehaald en wat filmpjes gemaakt van haar gedrag. Jammer genoeg eentje mislukt. Finn liep onder tafel en fluf lag op haar zij zich tussen de stoelen voort te trekken, alles goed en wel tot finn plots naar haar staart sprong, ze blaasde en mepte hem. Per ongeluk op stop geduwd toen de actie begon. Kzal dat ene waar ze op haar zij ligt effe op mn profiel zetten voor wie wil kijken en weet wat haar gedrag/ gedachten kunnen zijn. Mij leek het meer spelgedrag nu. Helemaal anders dan dat blazen en meppen als ze vb naar haar staart springen.

Kvind het toch nog steeds wel erg beangstigend om ze zo te zien meppen op die kleintjes. Vandaag vloog Loki zelfs met zn kinnebakje tegen de grond aan :( uit automatische reactie ga ik dan altijd haar naam roepen en dan stopt ze wel maarja dan kom ik dus tussen beiden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 03 september 2012 - 12:18

Och zie hoe mooi samen :) fluf is zelfs heeeeel even gaan liggen. Geen idee of ze door had dat Finn daar lag te slapen.

Geplaatste afbeelding

Het lijkt er op dat het zo ups en downs kent de omgang hier. De ene keer geen incidenten, enkel wat gesnuffel en een zacht pootje en enkele uren later kan het er dan toch op zitten.