Spring naar inhoud

- - - - -

3-4 dagen weg - wat nu??

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 02 augustus 2009 - 22:42

Ik weet niet of het hier moet staan, maar zit met een probleem!

Eind augustus moeten we 3-4 dagen weg. We moeten donderdagmorgen weg en zondagmiddag zijn we terug. Nu is het zo dat onze 2 schatten gewoon zijn van 's morgens lekker met ons op te staan, dan te genieten van hun portie natte voeding. Wat daarna gebeurt schilt van keer tot keer. De ene keer blijven ze nog lekker binnen rondhangen/spelen/knuffelen. De andere keer gaan ze buiten. We hebben geen kattenluikje. Momenteel heb ik 2 maanden vakantie en staat de deur ook altijd open, waardoor ze steeds vrije toegang hebben.
's Avonds rond 18 u krijgen ze een 2de portie natvoer en daarna idem als 's morgens. Tegen 0u00 komen ze vanzelf naar binnen (als ze nog niet binnen zijn, zoals nu) om lekker met ons te gaan slapen.
Probleem is nu dat er wel famillieleden zijn die naar hier kunnen komen om ze eten en drinken te geven. Maar ik zit met het 'buiten-binnen' probleem. Wanneer ik ze 's avonds roep (als we vroeger willen slapen bv), komen ze 9/10. Naar anderen komen ze zeker niet. Niet dat ze mensenschuw zijn, maar luisteren :oops: .

Weet echt niet hoe ik dit moet doen! Iemand hiermee ervaring?

Guest_Anida_*
Guest_Anida_*

#2 Geplaatst 02 augustus 2009 - 22:46

Kunnen ze die paar daagjes niet gewoon lekker binnen blijven? Als de familie af en toe even lekker met ze speelt moet dat toch lukken?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 02 augustus 2009 - 22:53

Mijn eerste gedachte was ook, die dagen gewoon lekker binnen. Ze mogen toch overal komen waar ze willen (enkel wasplaats niet). Maar mijn vriend denkt dan dat ze echt wel eens buiten willen gaan en ruzie gaan maken. Dit omdat ze gewoon zijn dat ze naar buiten kunnen gaan.

:cry: :cry:  :cry:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 02 augustus 2009 - 22:59

Als je ze kan binnenhouden is dat ergens een stress minder, maar als ze gewoon zijn om naar buiten te gaan dan gaan ze mss verdrietig worden omdat ze opgesloten zitten.
Wij zijn verleden jaar 10 dagen naar zee geweest en hier zijn ze het ook gewoon om binnen en buiten te gaan wanneer ze zin hebben. We dachten ook dat ze nooit binnen gingen komen als mijn zus ze riep. Maar ze waren elke avond netjes binnen omdat ze waarschijnlijk ook honger hadden. Tigri die kan ik niet binnen houden in de dag want dan wordt die heel erg ziek die ervaring hebben we al gehad toen we hem een weekendje niet buiten lieten, mijn zus kwam meerdere keren per dag knuffelen en verzorgen maar als wij thuis kwamen was hij heel ziek uit verdriet zij de da. Dus je zult zelf een beetje moeten uitmaken of je ze een paar dagen kan binnen houden, en anders zullen ze wel binnen komen als ze honger hebben. Je kan mss al deze dagen eens effe oefenen met degene die hen komt verzorgen dan merk je meteen of ze binnen komen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 02 augustus 2009 - 23:03

Pff, ik wil zeker zijn dat ze het goed hebben, anders ben ik toch niet gerust en kan ik niet genieten.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#6 Geplaatst 03 augustus 2009 - 00:19

ik zou ze niet binnen houden. Mbt conditionering eigenlijk. Als jij weg bent, dan is alles heel negatief, want dan mogen ze niet meer buiten, dan zijn ze altijd alleen, enz. Ik zou ze proberen te leren dat als jij weg bent, ze nog steeds een goede verzorging krijgen en er altijd dubbel zoveel tijd voor hen is als je weer terug bent.

Heb je geen familie of vrienden die een paar dagen wilt komen huis-en catsitten? Als ze dan eens niet willen binnen komen, is het niet erg he. Ik denk wel dat als ze overdag geen eten hebben, ze zullen komen aanstormen 's avonds ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 03 augustus 2009 - 14:27

Ik zou ze ook zeker niet binnen houden omdat ze het gewoon zijn van buiten te mogen, dit gaat teveel stress geven voor hen. Je kan altijd aan degene zeggen die het eten 's avonds komt geven dat ze dan binnen moeten blijven, voor hun eten komen ze normaal wel naar huis hoor. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 augustus 2009 - 15:15

Kan je niet een keer testen voor je vertrekt. Hier luistert mijn HTK- kat van mijn moeder ook onmiddellijk naar mij als ik zijn naam roep en als mijn vriend roept reageert hij niet of zelden. Uiteindelijk als ze honger hebben en je staat met de pot koekjes te schudden en te roepen, zullen ze wel komen hoor.
Kan je niet eens vragen dat je zus langskomt tegen etentstijd en haar laten roepen i.p.v. jou?
Geplaatste afbeelding

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 augustus 2009 - 16:30

Ik ben ook 3 dagen weggeweest en heb de schuifraam op een kiertje laten staan dus voor de poezen was het ook vakantie want ze konden nu echt binnen en buiten zoals ze wilde.

Guest_Bougie_*
Guest_Bougie_*

#10 Geplaatst 03 augustus 2009 - 17:34

Heb er een naar gevoel bij, stel dat ze eenzaam worden en niet meer binnenkomen - een kat kan rare dingen doen als ze haar baasjes mist. Ik zou je familie een paar keer komen katen oefenen

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 03 augustus 2009 - 18:53

Bougie zei:

Heb er een naar gevoel bij, stel dat ze eenzaam worden en niet meer binnenkomen - een kat kan rare dingen doen als ze haar baasjes mist.

Dat is waar, maar als ze gewoon zijn van ook buiten te lopen overleven ze die 5 dagen buiten heus wel hoor. Als wij 12 jaar geleden op huwelijksreis gingen kwamen mijn schoonouders ook naar hier om Tijger eten te geven, ze liep toen ook nog binnen en buiten. Mijn schoonouders hebben ze 10 dagen niet gezien, haar eten was wel alle dagen op en toen wij terug thuis kwamen zat ze mooi aan de deur te wachten op ons.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 03 augustus 2009 - 19:21

Waarschijnlijk gaat er 3x daags iemand langskomen (komen catsitten gaat niet). Normaal kunnen ze ook in de veranda eten (die deur staat altijd open), maar dat zal dan niet zijn. Dan komen ze hopelijk wel naar binnen om te eten 's avonds. Indien ze niet binnen komen, eten in de veranda zetten.
Ook ga ik de veranda wat 'meer' inrichten voor de poezels voor die paar dagen. Als ze dan niet binnen willen komen, kunnen ze later toch nog altijd lekker zacht en warm 'binnen' liggen.
Maar toch, voelt het nog niet goed aan...

Alvast bedankt voor de antwoorden.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 03 augustus 2009 - 21:21

wij zijn vorige zaterdag s morgens heel vroeg moeten vertrekken en s anderendaags morgend pas thuis.. indy luistert niet naar vreemden laat staan dat ze komt als ze haar zouden roepen.. dus hebben we ze binnengehouden zonder enige probleem... ik heb geen deur dat ik kan laten openstaan omdat keisha niet zonder tuigje buitenmag.. dus dit was zekers geen optie. Als ze gewoon zijn om allemaal buiten te gaan zou ik gewoon de schuifdeur van terras laten openstaan zodat ze kunnen komen schuilen en daar enkele van hun mandjes etc plaatsen....
als ze soms ook binnen blijven kan je ze zonder problemen binnen houden zolang ze de kattenbak tot beschikking hebben.. wel oppassen met vreemden die ze niet gewoon zijn dat ze niet weglopen uit schrik.