Spring naar inhoud

- - - - -

Bengaal x Maine Coon karakter?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
Moons
Moons
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 20 september 2012 - 19:08

Hallo allemaal,

Zijn er hier op het forum mensen die meer weten over de algemene karaktereigenschappen en temperament van een Bengaal x Maine Coon kruising? Wij hebben ons oog via een Belgische site laten vallen op een kruisingsnestje, maar op internet is helaas weinig te vinden over het karakter van de "Mainegal", zoals hij soms wordt genoemd.

Ben erg benieuwd naar jullie info en eventuele ervaringen met zulke katten :)

Bedankt!

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.555 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 20 september 2012 - 19:11

Een bengaal met een Maine coon :trance:
Geplaatste afbeelding

Moons
Moons
  • 5 berichten

#3 Geplaatst 20 september 2012 - 19:16

Lilia2055 zei:

Een bengaal met een Maine coon :trance:

Wat bedoel je precies? Geen goed idee? :s

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.555 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 september 2012 - 19:23

Het zijn zo twee uiteenlopende rassen. Niet direct twee rassen die je zou kruisen. Ze hebben twee verschillende karaktertrekken, een andere bouw. Een kruising brengt niets bij aan de rassen.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 20 september 2012 - 19:25

Niet normaal dat ze die kruisen, je hebt dan toch gewoon een htk kat.
Bengaal is eerder hevig van karakter en main coons zijn groot en kalmer alé dacht ik toch.
Heb effe zitten googlen en vindt daar helemaal niks van terug dit kan je geen nieuw ras noemen.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.085 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 20 september 2012 - 19:25

De benaming die de adverteerder eraan geeft, is een verzonnen iets.
Er bestaat geen naam voor zo'n kruising.

Naast uiterlijk,karakter etc zijn er bij beide rassen erfelijke aandoeningen; mijn vermoeden zegt me dat die adverteerder daar niets aan gedaan heeft. (een slipnestje ter zijde;maar gezien de fokker zelf ene naam verzint zal dat niet het geval zijn..)

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 20 september 2012 - 19:31

Is dat bewus gekruist ? Want dat is totaal niet de bedoeling en wordt enkel gedaan door broodfokkers. Inderdaad, ook mensen die thuis nestjes doen zonder stamboom, met huiselijke katten vallen onder de noemer broodfok...

Laat je ook niet vallen op kittens uit dierenwinkels met meerdere rassen aan lage prijzen, zucht.

Bengaal is een TOTAAL ander ras dan een maine coon, je zal niet kunnen weten wat hier uit komt van karakter. Maine coon met het karakter van een bengaal :trance: , ga je spullen mogen opkuisen thuis :d Hahaha. Bovendien als de ouderdieren geen stamboom hebben kan je onmogelijk weten of het daadwerkelijk de rassen zijn die ze zeggen. Er worden maar al te vaak gewone langharige straatkatten Maine coons, Brits langharen of whatever genoemd.

Opletten geblazen. Hoe dan ook zie ik niet in waarom je zulk kruising in huis zou halen en zoiets zou ondersteunen. Tenzij het echt een (1malig!!!)ongelukje betreft bij een bekend fokker die beide rassen fokt ok...maar nee, dit kan ik niet goedkeuren.

Pas ook op, voor erfelijke ziektes van fiv-felv-pkd-hcm...hier zal een "niet goede fokker" ook niet op testen. Stamboom of niet, elk verantwoord persoon die met katten nestjes heeft zou hierop moeten testen. Goedkoop wordt al vaak duurkoop. Betaal aub ook geen 300euro voor een kruising zonder stamboom waarvan ouders geen testen hebben. Die katten zijn hoogstens 100euro waard mits ze ingeent vertrekken en ontwormd.

Lees je eens even goed in op dit forum, je "euro" zal stilletjes vallen over wat er allemaal in de kattenwereld speelt. En adh hiervan zal je mss een betere keuze maken ;)  Wel goed dat je hier om raad komt vragen ! :thumb:
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#8 Geplaatst 20 september 2012 - 19:44

Zat ook al te denken aan een slipnest of broodfokker. Schandalig gewoon. :(

Moons
Moons
  • 5 berichten

#9 Geplaatst 20 september 2012 - 19:45

De naam Mainegal vond ik op internet hoor, het is waarschijnlijk een zelfverzonnen naam, maar als beide rassen echt een bengaal en maine coon zijn, is het wel degelijk een goede beschrijving ;) . Volgens de advertentie was het wel een bewuste kruising en zijn beide ouderdieren aanwezig met stamboom en getest op HCM1, 3, PKD, PKdef, PRA, SMA, FIV/FELV. De reden van de kruising? Geen idee..

Vroeger (in het ouderlijk huis) 2 bengalen gehad en dat beviel goed. Maar nu zijn we niet per se op zoek naar een raskat en we kwamen dit nestje per toeval tegen. Van een foto kun je natuurlijk geen conclusies trekken, maar de kittens (nu 8 weken) lijken de typische bengaal vachttekening te hebben, met de vachtlengte van een htk kat. Als ik heel eerlijk ben, vind ik ze er zelf qua uiterlijk zelfs leuker uit zien dan de echte bengaal ;) Maar ik twijfel dus vooral over het karakter.

@Serenity: Wat bedoel je dat je het niet zou ondersteunen? Kan een dergelijke kruising kwaad t.a.v. gezondheid etc?

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#10 Geplaatst 20 september 2012 - 19:55

Nou hoop ik wel dat de moeder de Coon was... Stel je voor dat een Bengaal Coontjes moet werpen....

Moons
Moons
  • 5 berichten

#11 Geplaatst 20 september 2012 - 19:59

annakiya zei:

Nou hoop ik wel dat de moeder de Coon was... Stel je voor dat een Bengaal Coontjes moet werpen....

Was zo, ja :d

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#12 Geplaatst 20 september 2012 - 20:02

annakiya zei:

:lachen: :lachen:

hilleke
hilleke
  • 19.345 berichten

#13 Geplaatst 20 september 2012 - 22:02

Als ik Mainegal google krijg ik geen enkel resultaat, zou die advertentie eerlijk gezegd wel ns willen zien. :oops:

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#14 Geplaatst 20 september 2012 - 22:58

Ik denk dat dit hem is, van Marktplaats: Marktplaats.nl > Bengaal x Maine Coon KITTENS Langharig en Kortharig - Dieren en Toebehoren - Katten en Kittens | Overige Katten. Deze 'dame' maakt bewuste kruisingen tussen:
- Bengaal - Main Coon (ik moet zeggen: die zien er leuk uit!)
- Bengaal - Maine Coon - Pixie Bob - Somali
- Maine Coon - Pixie Bob

Ik heb een bijzonder leuk nestje kittens

Het is een bewust kruisingsprogramma bestaande uit 50% Bengaal x 25% Maine Coon verder oa Pixiebob en Somali.

Het nestje bestaat uit:
Gespot bruin tabby katertje kortharig lange staart € 300,00 (optie tot 23sept)
Marbel bruin tabby poesje kortharig lange staart € 300,00 (optie tot 23sept)

Tevens 2 lynx kat kittens:
Wildkleur katertje langhaar bobtail (konijnen staartje) € 375,00
Wildkleur poesje langhaar bobtail (volledig staartloos) € 375,00

Kittens  zijn 12 aug geboren en groeien op onder huiselijke omstandigheden. Ze  krijgen goed voeding worden meerdere malen ontwormd en zijn vrij van  vlooien. Ze krijgen hun eerste enting, EU-paspoort, een kittenpakket en  een gezondheidsgarantie mee. Ze mogen eind oktober verhuizen.

Ouders zijn getest op HCM1, 3, PKD, PKdef, PRA, SMA, FIV/FELV en gezond bevonden.

Kittens worden als huiskatjes geplaatst. Castratie á € 45,00 /sterilisatie á € 100,00 is niet bij de prijs inbegrepen.

Muffin12
Muffin12
  • 144 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 20 september 2012 - 23:01

Ik heb wel een site gevonden met een fokker die bencoons fokt bengaal main coon dus.

Maar het lijkt mij niet goed is maar een gevoel he.

Allemaalkatten.nl | Bengaal catteries