Spring naar inhoud

- - - - -

kattenniesziekte

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
lottepetot
lottepetot
  • 71 berichten

#1 Geplaatst 21 september 2012 - 08:37

Wij staan op het punt om een poes te adopteren. Volgende week zaterdag mogen we gaan kijken.

Nu had deze poes de kattenniesziekte toen ze haar gevonden hebben. Na de eerste inenting is ze blijkbaar terug hervallen. Ze moet dus nog een tijdje in het opvanggezin verblijven tot ze helemaal inorde is.

Heeft deze ziekte gevolgen voor later? Ik weet dat ze drager blijven van deze ziekte maar weet niet goed welke gevolgen het heeft voor de poes zelf.

Evyke81
Evyke81
  • 6.504 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 21 september 2012 - 08:40

Ze zal waarschijnlijk reageren op de inenting.  Zeker de eerste inenting is een zware aanval op hun afweersysteem.
Bij de 2e inenting zou ze minder hard moeten reageren.

Of ze chronische niesziekte heeft, is moeilijk te voorspellen.  Laten we hopen van niet :oops:

Eibhlin
Eibhlin
  • 3 katten

#3 Geplaatst 21 september 2012 - 09:05

Mijn kat had niesziekte toen ze bij mij kwam, de DA zei dat we er op tijd bij waren, had het een week langer geduurd dat het chronisch was geweest. Ze heeft toen er ook nog een tijdje met gesukkeld en in behandeling geweest maar heeft daar nu totaal geen last meer van :) En of ze dragen blijven heb ik nog niets van gemerkt bij mn kittens, ze loopt er de hele dag tussen en die hebben het niet.

Bewerkt door Eibhlin, 21 september 2012 - 09:06.

Geplaatste afbeelding

lottepetot
lottepetot
  • 71 berichten

#4 Geplaatst 21 september 2012 - 10:17

Volgens het asiel zou ze gevoelig blijven aan ogen en luchtwegen.
Dan is het waarschijnlijk toch chronisch? Of kunnen ze dit op deze leeftijd nog niet zeggen. Lana is geschat op 3 maand. Ze heeft een duidelijke achterstand tov haar broertje. Ze is heel wat kleiner en nog veel magerder. Daarom zal ze dus voorlopig in het opvanggezin blijven tot ze sterk genoeg is om te verhuizen.

Evyke81
Evyke81
  • 6.504 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 21 september 2012 - 13:00

Dat is volgens mij nog iets te vroeg hoor.
Kan zijn als ze hier helemaal door is, dat ze nooit nog niest.

In elke geval een superasiel omdat ze het kitten niet meegeven.
Chapeau.  Ken er die ze gewoon ziek meegeven.

catherine
catherine
  • 19 katten

#6 Geplaatst 21 september 2012 - 15:00

Beter wat langer wachten zodat ze gezond wordt en ze dan kan verhuizen naar jullie;
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 21 september 2012 - 17:41

Als ze lang genoeg behandeld wordt, hoeft het zeker niet chronisch te worden hoor. Wel goed dat ze nog even mag aansterken, want een verhuis geeft extra stress en kan haar ook doen hervallen. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Kegi
Kegi
  • 1.234 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 22 september 2012 - 13:03

Wij hadden vroeger op een bepaald moment 7 katten die de niesziekte hadden. Zij zijn onmiddellijk behandeld en ze zijn allemaal goed genezen. Geen enkel van de 7 heeft er iets aan over gehouden en ze zijn ook nooit meer hervallen.

sisi
sisi
  • 6.760 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 22 september 2012 - 13:18

Ik heb geregeld opvangers met niesziekte.
Tot nu toe is het bij geenenkele chronisch gebleven. Zelf heb ik een opvangertje gehouden die echt heel mager was,enz ten gevolge van niesziekte (Tika).
Ze kreeg bij binnenkomst antibiotica, oogzalf en ik moest haar dwangvoederen.
De eerste maanden heb ik haar ogen nog geregeld moeten zalven omdat ze rood of waterachtig bleven maar meer niet.
Ze bleef ook langer klein en magerder dan soortgenootjes maar je zou ze nu moeten zien.
Nu hoeft dit helemaal niet meer en haar gewicht is nu vergelijkbaar met andere katten van die leeftijd.
Anders moet je eens kijken naar haar album daar staan ook foto's van toen ze ziek was.
Het opvanggezin zal het katje alleen maar laten gaan als ze 100% gezond is hoor.
Meestal reageren kittens die niesziekte hadden op de eerste vaccinatie maar nadien niet meer.

xzondra
xzondra
  • 8 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 22 september 2012 - 19:04

hoi,mijn naam is xzondra,
mijn poes heeft het ook, ik heb net in deze lijst een vraag gesteld over hoe ik het haaruitval kan beperken want ze krijgt interferon in druppel vorm.Ik denk dat het van dit medicament komt, want ik ken mensen met 9 poezen en die hebben zulk geen haaruitval........Tis niet te zien aan haar vacht, maar wel in mijn huis en an onskleren, het vliegt in de ronde.. Ze weegt nu 5900kg en is 13 maand en ziet er supermooi uit,,,,t is gecontateerd van af 7e maand door een blijvend lopend oogje toen ze bij ons wkwam en af en toe niezen,
het is nu nog af en toe lopend maar niet meer dagelijks,zou stabiel zijn maar moet nog atlijd med geven week wel, week niet.
ik wil ze graag goed verzorgen,,,,elke dag har kambeurt, main coon eten enze.
graag tips en info alvast bedankt
xzondra

wea
wea
  • 5.740 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 22 september 2012 - 23:28

hier ook een paar katten met zware niesziekte gehad. Als dat chronisch is, wil dat zeggen dat als de kat onder stress komt ze meer virus gaat uitscheiden en dus weer ziek kan worden of andere katten ziek kan maken. Dus gewoon zorgen dat je katten goed gevacineerd zijn en stress zoveel mogelijk vermijden. Dus met de verhuis kan ze een lichte herval hebben, maar dat is niks om ongerust over te zijn.

maar buiten dat heb ik geen weet van enige andere nare gevolgen van chronische niesziekte.

veel succes!

Bewerkt door wea, 22 september 2012 - 23:29.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

lottepetot
lottepetot
  • 71 berichten

#12 Geplaatst 15 oktober 2012 - 10:31

Junne is sinds vrijdag bij ons thuis en ze is al aan het niezen. De opvangmama dacht al dat ze terug niesde toen ze nog bij haar was maar ze was niet zeker.

Junne is dinsdag gesterilisseerd en is op vrijdag naar ons verhuist. Is dit nu te veel stress geweest voor haar? Kan ik haar met iets ondersteunen of zal het niezen vanzelf terug minderen? Ze niest maar heel af en toe. Ze heeft geen loopneus en ook geen loopoogjes. Verder is ze heel speels en eet ze goed.

Bewerkt door lottepetot, 15 oktober 2012 - 10:31.

Evyke81
Evyke81
  • 6.504 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 15 oktober 2012 - 10:35

xzondra zei:

hoi,mijn naam is xzondra,
mijn poes heeft het ook, ik heb net in deze lijst een vraag gesteld over hoe ik het haaruitval kan beperken want ze krijgt interferon in druppel vorm.Ik denk dat het van dit medicament komt, want ik ken mensen met 9 poezen en die hebben zulk geen haaruitval........Tis niet te zien aan haar vacht, maar wel in mijn huis en an onskleren, het vliegt in de ronde.. Ze weegt nu 5900kg en is 13 maand en ziet er supermooi uit,,,,t is gecontateerd van af 7e maand door een blijvend lopend oogje toen ze bij ons wkwam en af en toe niezen,
het is nu nog af en toe lopend maar niet meer dagelijks,zou stabiel zijn maar moet nog atlijd med geven week wel, week niet.
ik wil ze graag goed verzorgen,,,,elke dag har kambeurt, main coon eten enze.
graag tips en info alvast bedankt
xzondra

Hey, kan je je tekst groter zetten?  Dit is echt heel moeilijk leesbaar.

Ik zou vooral beginnen met iets minder te kammen.  Elke dag borstelen zorgt net voor veel haaruitval.

@TS: hopelijk stopt ze snel met niezen.

lottepetot
lottepetot
  • 71 berichten

#14 Geplaatst 16 oktober 2012 - 09:31

Gisteren toch maar langs de dierenarts omdat ze bleef niezen. Ze moet nu 7 dagen antibiotica krijgen.

sisi
sisi
  • 6.760 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 16 oktober 2012 - 11:41

lottepetot zei:

Gisteren toch maar langs de dierenarts omdat ze bleef niezen. Ze moet nu 7 dagen antibiotica krijgen.

Moet ze Ronaxan nemen?
Vraag anders eens aan de opvangmama welke medicatie ze reeds kreeg
Als ze al ronaxan kreeg, is het soms beter om een ander antibiotica te geven
(kan nu even niet op de naam komen iets met flox vanachter).
Maar bekijk het nu even tot je mag stoppen met medicatie.
Een kitten die niesziekte gehad heeft, moet ook tijd krijgen om weerstand op te bouwen dus als ze alleen niest, zou ik toch niet te snel weer
antibiotica geven.