Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten (gedeeltelijk) onzindelijk

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Pukas_*
Guest_Pukas_*

#1 Geplaatst 25 september 2012 - 16:47

In augustus adopteerden wij Pukas (toen 3 maanden oud) uit een poezenopvang (hij was opgevangen in een gezin). Een superlief en aanhankelijk kereltje. Maar hij heeft een plasprobleempje...

Ik heb de indruk dat hij zich goed thuisvoelt, maar hij plast op andere plaatsen dan de kattenbak. In het begin op veel verschillende plaatsen (de fruitmand, pas geoogste aardappelen, de gootsteen, de wasmand, de manden van onze hond Roxy), tegenwoordig alleen nog (maar wel altijd) in de manden van Roxy. We hebben Pukas op 3,5 maand al laten castreren. Zo konden we er zeker van zijn dat het geen markeergedrag was + konden we steriel urine laten nemen voor onderzoek. Uit dat onderzoek is gebleken dat hij geen blaasontsteking heeft.

Ondertussen hebben we FeliWay in het stopcontact zitten, staan er 4 kattenbakken verspreid in huis (ook naast de hondenmanden), maar zal hij nog steeds in de mand gaan als hij er de kans toe krijgt. Ter info: onze andere twee katten gaan NOOIT op de kattenbak en vragen steeds om buiten te gaan als ze moeten. Enige oplossing is voorlopig het kussen uit de mand steeds weg te leggen, maar één keer als we het vergeten, hebben we prijs. Bij Tom|co raadden ze me een product aan om katten weg te houden van bepaalde plaatsen, maar die houden ook honden weg. Dat is dus geen optie voor ons.

Heeft iemand nog raad? De dierenarts zei nog van hem te belonen als hij op de kattenbak gaat om te plassen, en dat proberen we te doen met een snoepje, maar je bent natuurlijk niet altijd in de buurt. Ook gaat hij vaak buiten plassen (wat we uiteraard ook goed vinden), dan zijn we er helemaal niet bij. Hij gaat wel in de kattenbak, als de hondenkussens er niet liggen, maar verkiest blijkbaar die kussens.

Op kattengedragssites lees ik dat dit snel en effectief op te lossen is, maar ik zou dus graag weten hoe... Wie heeft de gouden tip?

Indien we geen verbetering zien de komende weken, zien we maar één oplossing: de volledige hondenmanden verhuizen naar de zolder voor enkele maanden. In de hoop dat hij dit gedrag verleert/vergeet. Waar onze hond dan moet slapen... In bed :-) in de zetel :-) enfin: daar zijn oplossingen voor. Maar ik zou het natuurlijk liever anders zien...

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 september 2012 - 17:07

Waarmee was je de hondekussens? gewone wasmiddel is niet voldoende i.v.m de geur die krijg je door te wassen niet weg, ja voor ons ruikt het wel oke maar de kat kan de urine nog duidelijk ruiken, ik zou je aanraden om de kussens te wassen met biotex groen, desnoods was je ze 2 keer ofzo.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 25 september 2012 - 18:11

Je kan de kussens van de honden ook spoelen in de wasmachine met azijn dat helpt ook. Eerst ze wassen met gewoon wasmiddel en dan ipv van lenor of zo azijn zetten.

Hier hadden we ook een kat die in de mooiere mandjes ging plassen, en in de schapewollen mandjes niet. Dus mooie mandjes de kast in en alleen nog de schapenwollen. Probleem opgelost alé hier toch.

Doe anders de manden van de honden weg voor een tijdje en leg alleen dikke matten of iets dergelijks waar de honden op kunnen gaan liggen.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 september 2012 - 18:46

De tips die al gegeven zijn, daar sluit ik mij ook bij aan.
Maar waar ik nog aan denk: welke kattenbakvulling gebruik je?
Mss houdt hij daar niet van?
En de kakjes doet hij wel altijd in de kattenbak?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 25 september 2012 - 19:00

hoe lang geleden is er getest op blaasproblemen? Het kan zijn dat er toen niets werd gevonden maar dat er nu wel wat wordt gevonden (ligt eraan hoe lang er tussen zit zeg maar)

Als het echt niets medisch is dan is het inderdaad vaak makkelijk en snel op te lossen. Zaak is om nu in te grijpen, dus je begint al goed door je in te lezen :)

Wat voor jullie situatie de oplossing is kunnen wij hier op het forum niet zeggen (sorry). Het beste kun je een goede gedragstherapeut bij jullie thuis laten komen. Een goede gt zal op basis van jullie input en jullie situatie kunnen bepalen wat de oorzaak van het plassen is en hoe dat is op te lossen. De basisdingen hebben jullie al geprobeerd. Nu dat niet werkt is het inschakelen van een GT de beste optie. Nu ingrijpen is snel er vanaf zijn. Hoe eerder je dat doet hoe beter. Des te sneller ben je er vanaf :)  

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 september 2012 - 20:05

Mijn kater begon op een gegeven moment in de hondenmandjes te plassen. Ik heb toen de (kunststof) mandjes zelf weg gehaald en de kussens laten liggen. Sindsdien doet hij het niet meer. Ik denk dat hij de mandjes voor een open kattenbak aan zag. Dus heb ik ook gezorgd voor een open kattenbak, uit voorzorg.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Pukas_*
Guest_Pukas_*

#7 Geplaatst 26 september 2012 - 09:48

Dankje voor alle tips, allemaal. Weer een heleboel om over na te denken en om uit te proberen!

Met het wassen ben ik nu aan het experimenteren.  Ik waste inderdaad met gewoon wasmiddel. Gisteren heb ik het kussen gewassen met soda, op aanraden van een bevriende dierenarts. Dat zou de geur volledig moeten wegnemen. Vanavond is het kussen droog, dus dan kan ik weer gaan 'testen'. Als dat niet helpt, ga ik de groene biotex eens proberen. Koop je dat gewoon in de supermarkt?

Het idee van Tinne vind ik een heel interessante denkpiste... Er ligt namelijk in huis ook nog een hondenkussen zonder mand, en daar heeft Pukas nog nooit op geplast!!! Ik had er eerder nog niet bij stilgestaan dat dat aan de mandvorm kon liggen. Dat is dus ook iets om asap uit te testen!

Wij hebben twee dichte (zonder luikje) en twee open kattenbakken staan. Hij heeft dus de keuze en doet zijn kakjes braaf in een kattenbak naar keuze. Ook plasjes doet hij in de kattenbak, behalve als de kussens er liggen... Zou dus inderdaad kunnen dat hij denkt dat het een kattenbak is!

Welke kattenbakvulling we gebruiken: dat zijn zo van die witte korreltjes. Ik ken het merk niet, mijn man is de shopper thuis :s . Aangezien hij er wel braaf op gaat als er geen hondenkussens in de buurt zijn, ga ik ervanuit dat hij de korrels ok vindt? Hij graaft er toch ook naar hartenlust in...

Hij is getest op blaasproblemen op 28 augustus. Toen waren de plasproblemen al minstens 2 weken aan de gang. Ik heb zelf in een bacteriologisch labo gewerkt en ben er vrij zeker van dat als ze toen niets vonden, dat er echt geen medisch probleem is. Hij maakt ook niet continu kleine plasjes (kenmerk van blaasontsteking), maar het zijn 'gewone' plasjes.

Aan een gedragstherapeut denken we inderdaad ook, maar ik wil eerst zelf nog een beetje uittesten. Vooral ook, omdat ik helemaal niet thuis ben in dat wereldje... Voor honden kan ik zo meteen wel een paar goeie GT's opnoemen, maar voor katten ken ik er helemaal niets van. Daar moet ik me dus eerst nog wat over inlezen en uitzoeken bij wie ik me wel kan vinden!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 26 september 2012 - 09:54

adressen gedragstherapeuten
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.896 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 26 september 2012 - 09:59

Ik had ooit een vergelijkbaar probleem, had een plastic mandje met kussen (zo'n mooi burberry-motief) gekocht voor de poezelkes zelf, en ze hebben het vanaf dag één gebruikt voor in te plassen. Kussen gewassen, weer van dat enz... Tegen dat ik het mandje weggenomen heb en 't was ook opgelost.

Misschien kan je de mand zelf ook eens kuisen voor alle urine-sporen weg te krijgen? Poezels hun reuk is veel beter ontwikkeld dan de onze, dus misschien ruikt ze toch nog iets van plasje?
Voor plasjes op harde oppervlakken te verwijderen:
Spuitbus 1: 1 deel biologisch wasproduct (vb van ecover of bio-tex) op 10 delen water. Goed afdrogen.
Spuitbus 2: spoelen met water en terug goed afdrogen (als doekje kan je misschien keukenpapier gebruiken, zo heb je telkens een vers doekje)
Spuitbus 3: ontsmettingsalcohol (deze die je kan kopen in de supermarkt, bij de pleisters en zo), maar dan wel de kleurloze versie ;)
Dat moet dan volledig opgedroogd zijn voor je woefeltje er ook weer in kan hé.

Guest_Pukas_*
Guest_Pukas_*

#10 Geplaatst 26 september 2012 - 13:51

Dankjewel voor de lijst met GT's, hier kan ik al wat in beginnen snuisteren!

Dankjewel ook voor de poetstip. Ik zal in het weekend eens de manden zelf beginnen kuisen. Zal wel een groot werk zijn, want het zijn van die rieten manden waar makkelijk twee labradors in kunnen...

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik geloof in het 'mand=kattenbak' verhaal. Ook de andere plekken waar Pukas al geplast heeft, hebben een 'mandvorm'. De fruitMAND, de gootsteen, de pas geoogste aardappelen (zaten in een kartonnen doos), de wasMAND.

Jaja, nooit gedacht dat die kleine hersentjes die connotatie zouden maken! Alléja, als het dat is hé... Vanavond vliegen de manden dus tijdelijk naar de zolder!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 september 2012 - 13:52

Je kan altijd proberen :) Soms is de oplossing simpel, en soms vraagt het wat meer zoekwerk.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 26 september 2012 - 14:00

Je kan ook de kattenbakken steeds uitkuisen met javel, dit heeft eengeur die katten aantrekt om er hun plasje te doen. De andere plaatsen dus zeker niet poetsen met javel. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Pukas_*
Guest_Pukas_*

#13 Geplaatst 26 september 2012 - 15:50

Owkay, javel staat op de boodschappenlijst! :-) aanmelden op dit forum was duidelijk een goed idee!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 26 september 2012 - 19:19

en voor je het weet blijf je hangen..... je bent in een mum van tijd verslaafd aan ks ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Pukas_*
Guest_Pukas_*

#15 Geplaatst 01 oktober 2012 - 08:38

Kussens zijn gewassen met soda en daarna zonder mand teruggelegd... en nog steeds gebruikt hij het kussen als plasplek.

Ik vrees dus dat het een gewoonte geworden is.

Kussens en manden zijn dus tijdelijk opgeborgen. Jammer voor de hond wel, maar eigenlijk ligt ze stiekem toch veel liever in de zetel en op bed :x .

Nu maar een paar maandjes afwachten zeker, vooraleer we de manden terugplaatsen!