Spring naar inhoud

- - - - -

Gizje de woef - update

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 oktober 2012 - 10:00

Gisteren toen ik thuis kwam, was de hond aan het braken.
Ook ademde ze op een rare manier (hortend en stotend)

Dus, wij naar de dierenarts.  Die hoorde een ruis op haar hart, en vocht op haar longen.
Vochtafdrijvende injectie gekregen en een afspraak voor een echo deze ochtend.

Gisteren heeft ze massaal veel geplast, en ze ademde inderdaad merkbaar beter.

Bij de echo deze ochtend bleek dus dat ze een lekkende hartklep heeft.  Vandaar dat er op de duur dus ook vocht op haar longen kwam die haar slechte ademhaling veroorzaakte.
Nu krijgt ze dus levenslang 3 soorten medicatie en moet ze zo zoutarm mogelijk eten.

Ik merk wel dat ze zich al veel beter voelt, gisteren bewoog ze amper, en nu staat ze toch te eten.

Nog iemand met deze aandoening?  De dierenarts beweert dat ze een normale levensduur zal hebben, maar we moeten zeker haar ademhaling goed opvolgen en zo nodig de dosis verhogen.

Bewerkt door Evyke81, 23 januari 2015 - 08:57.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 04 oktober 2012 - 10:29

Oh wat erg....gelukkig is er wel een behandeling waardoor haar levensduur niet wordt ingekort, veel beterschap :hug:

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 04 oktober 2012 - 10:35

ocharme toch Gizje!! Hopelijk wordt het niet erger!!!

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 04 oktober 2012 - 10:36

Geen ervaring mee, gelukkig is er medicatie die hem een goed leven nog kan geven.

fieke0509
fieke0509
  • 1.115 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 oktober 2012 - 10:52

Onze maltezer heeft dit ook, maar wel met minder last dan jouw schat.  Hij moet ook geen medicamenten nemen.  Ondertussen is hij 13 jaar en nog vrij goed in form.  De dierenarts is alleen niet zo happig op een narcose dus bv.  in slaap doen voor zijn tandjes te verzorgen dat gaat niet meer.  Hij heeft dus best slecht tandjes door aanleg.  We poetsen ze wel en hij krijgt speciaal water e.d.  maar dat helpt niet zo veel.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 oktober 2012 - 11:23

:rub: :rub: :rub: , gelukkig is er medicatie om het onder controle te houden. Hoe oud is Gizje momenteel ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 oktober 2012 - 12:41

Ze is 11 jaar van april.  Een shih-tzu zou toch nog enige jaren moeten meegaan.

Toen ze klein was, is de bol van haar gewricht dat in haar heup draait al verwijderd.  Was blijkbaar een of andere erfelijke aandoening.  
Ook is ze allergisch aan honden, katten, konijnen,....  maar daar krijgt ze een desensibiliseringbehandeling voor dmv inentingen die ik elke maand zelf zet.

Dierenwinkel-hondje (toen was ik nog dom)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 oktober 2012 - 13:27

ja, zo'n kleine hondjes worden normaal toch wel gemakkelijk 15 jaar en meer. Hopelijk mag je nog een hele tijd van haar genieten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 07 februari 2013 - 14:00

Ondertussen is ze nog steeds springlevend en actief:
Bijgevoegd bestand  IMG_0637.MOV   3,59MB   159 downloads

Spike is trouwens totaal niet onder de indruk van het rondhuppelende irritante hondje :)

Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#10 Geplaatst 07 februari 2013 - 14:01

Ik zou het moeten navragen bij mijn moeder voor de zekerheid, maar dacht dat onze hond dat ook heeft gehad en die is 15 geworden.

Blij dat ze nog steeds springlevend is!!!

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 07 februari 2013 - 16:51

onze hond heeft ook iets aan zijn hartje (weet alleen niet of het hetzelfde is)
hij moet nu elke dag een pilletje innemen waarvan hij om het half uur moet gaan plassen
ondertussen is hij al 12 jaar

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 08 februari 2013 - 23:31

Ik weet niet of dit je hoop zal geven...
Even een korte schets van het leven van mijn mama haar hond..

Hij is op 3 weken moeten verhuizen, de man in dat gezin van de jongen dronk en was agressief, had de mamahond door het raam gesmeten..
Op 2 jarige leeftijd heeft hij zijn eerste blaasontsteking gehad..

Hij heeft in het totaal al 4 blaasoperaties gehad, waarvan 2x in spoed dat het 5 voor 12 was, één keer zijn er  een14tal blaasstenen uitgehaald (http://dierenartsrog...andelingen.html) de 9de behandeling in de link is mama haar hond en er staan enkele foto's bij van de blaas en van de stenen die er uit gehaald zijn..)

Hij lijd aan Atopische Dermatitis en moet levenslang Atopica nemen
Hierbij komen chronische oog- en oorontstekingen waardoor hij al half blind is.

Verder heeft hij artrose, kan hij de trap niet meer zelf op en kan hij niet ver meer wandelen..

Hij heeft ook 2 hartaanvallen gehad, één hartstilstand waarbij zijn hart ongeveer een minuut stilgelegen heeft en vanzelf terug begon te kloppen (mama zat met hem in de zetel, haar hand lag dat ze het hart voelde, haar gsm lag naast haar maar ze durfde die niet nemen uit schrik om Robby te laten vallen als ze de dierenarts ging bellen, ik was op dat moment niet thuis)

En om niet te vergeten is hij een 3tal jaar geleden geopereerd aan een zeer kwaadaardig kankergezwel...

Hij is nu 12 jaar wordend in mei en hij ziet zeker niet af..
Zijn levenskwaliteit is goed, zolang hij dagelijks zijn medicatie heeft..
Wel weet mijn mama dat indien hij nu opnieuw blaasstenen zou hebben, het voorbij is omdat een 5de operatie niet mogelijk is voor de risico's + teveel littekenweefsel die er reeds is...

Ik wil maar zeggen, kleine hondjes zijn sterke diertjes en ze kunnen veel verdragen, geef de moed niet op en geef je hondje gewoon een zo goed mogelijk leven, zolang de dierenarts zegt dat de levenskwaliteit ok is ;)

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 02 mei 2013 - 22:54

Sinds vandaag begint de vraag te komen om Gizje te laten inslapen.

Ze is dus 12 jaar (wat eigenlijk niet oud is voor een shih-tzu) en heeft volgende problemen:
* ze is blind langs rechts
* ze heeft een lekkende hartklep
* ze is allergisch aan honden, katten, cavia's en hamsters

Daarenboven zit ze elke dag in de kattenbak waardoor heel mijn huis onder de kattenbakvulling zit (cat's best houtkorrels),.  Ze slaapt ook op ons bed.  Enfin, slapen.  Ze wandelt een halve nacht rond het bed (laminaat + nagels: fijn) springt op het bed, komt aan mijn gezicht likken, wandelt soms gewoon over mijn gezicht (doet best wel pijn).  Daar kunnen we nog mee leven.
Maar ze doet ook haar grote behoefte in het bed en vandaag heeft ze er ook in geplast.  
Moest ze nu nog op de grond gaan, kan ik er nog mee leven.
Soms gaat ze naar de kamer van 1 van de kinderen en begint daar gewoon te blaffen.

Haar in de living steken is geen optie, want ze blaft dan een hele nacht en krabt aan de deur waardoor onze moluren al serieus beschadigd zijn.  
Ik weet het dus niet meer :(
Is ze dement aan het worden?  Vroeger deed ze dit nooit.
Het feit dat ze ons bed onderplast is erover aan het gaan.  Moet morgen dus naar de droogkuis, want den dons is ook nat en dat past uiteraard niet in de wasmachine.

Mijn man is dus geweldig kwaad op haar en ik weet niet wat ik eraan moet doen om het te veranderen :(

Geplaatste afbeelding

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 03 mei 2013 - 08:29

Dat is niet fijn om te lezen :(
Is er geen mogelijkheid om haar s'nachts in een bench te zetten op jullie kamer of gaat ze dan ook enorm blaffen?

Het is inderdaad nog niet heel oud voor een shi-tzu maar als ze begint te lijden is het natuurlijk beter voor haar, hoe erg het ook voor jullie kan zijn :(
Toch hoop ik dat ze er nog doorkomt!
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 03 mei 2013 - 08:51

Bekijk berichtEvyke81, op 02 mei 2013 - 22:54, zei:

Sinds vandaag begint de vraag te komen om Gizje te laten inslapen.

Ze is dus 12 jaar (wat eigenlijk niet oud is voor een shih-tzu) en heeft volgende problemen:
* ze is blind langs rechts
* ze heeft een lekkende hartklep
* ze is allergisch aan honden, katten, cavia's en hamsters

Daarenboven zit ze elke dag in de kattenbak waardoor heel mijn huis onder de kattenbakvulling zit (cat's best houtkorrels),.  Ze slaapt ook op ons bed.  Enfin, slapen.  Ze wandelt een halve nacht rond het bed (laminaat + nagels: fijn) springt op het bed, komt aan mijn gezicht likken, wandelt soms gewoon over mijn gezicht (doet best wel pijn).  Daar kunnen we nog mee leven.
Maar ze doet ook haar grote behoefte in het bed en vandaag heeft ze er ook in geplast.  
Moest ze nu nog op de grond gaan, kan ik er nog mee leven.
Soms gaat ze naar de kamer van 1 van de kinderen en begint daar gewoon te blaffen.

Haar in de living steken is geen optie, want ze blaft dan een hele nacht en krabt aan de deur waardoor onze moluren al serieus beschadigd zijn.  
Ik weet het dus niet meer :(
Is ze dement aan het worden?  Vroeger deed ze dit nooit.
Het feit dat ze ons bed onderplast is erover aan het gaan.  Moet morgen dus naar de droogkuis, want den dons is ook nat en dat past uiteraard niet in de wasmachine.

Mijn man is dus geweldig kwaad op haar en ik weet niet wat ik eraan moet doen om het te veranderen :(

Een lekkende hartklep zou ik kunnen aannemen om haar te laten inslapen maar de vetgedrukte uitleg hoegenaamd niet..... dit ligt aan de opvoeding van de hond.Het blaffen en krabben aan kassement is verlatingsangst... wij hebben dit meegemaakt met Timmie toen hij in de keuken sliep in het begin dat hij hier was...
je kan ook een bench met een passend mandje erin op de kamer zetten en deze gesloten houden.... soms gaan wij wel eens weg 's nachts en omdat Timmie ook krabte aan de deuren en kassement laten we de radio spelen en licht van de dampkap branden in de keuken ..hij kan dan de living niet in omdat er een babyhekje tussen de deur van keuken -living is.
In de kattenbak kruipen ze meestal om de kattenstront op te eten mss is een gesloten bak een optie???? Hier word s morgens s middags en s avonds de bak uitgekuistzodat hij zelden aan de stront kan.
Tja diertjes worden oud met alle ongemakken erbij.

Bewerkt door miranda, 03 mei 2013 - 08:58.