Spring naar inhoud

- - - - -

Doodsbange kat bij dierenarts krijgen?

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 oktober 2012 - 23:35

Dit komt uit mijn topic van Latté.
Latté is een zwervertje dat nu een paar maanden bij ons is. Ze is een jaar of 10 oud.
Ze zou aan haar tanden moeten geopereerd worden (onder narcose), maar we krijgen haar totaal niet bij de dierenarts. Ze is doods- maar dan ook doodsbang voor een reismand.

Effe een impressie van vanochtend, toen we een afspraak hadden met de dierenarts.

Latté - reismand: 2-0

Vanochtend moest Latté normaal gezien binnen bij de dierenarts voor haar tanden.
De afgelopen week was ze ineens vreselijk flemerig geworden. Altijd maar  kopjes komen geven, komen vragen om streeltjes, ... Maar zij moest het  vragen, want als je zelf afkwam dan zette ze het op een lopen. Oppakken  was ook nog mission impossible.

Maar we hadden er dus wel hoop op om haar vandaag bij de dierenarts te krijgen.

Ze zat vanochtend dan ook "vast" in de living, keuken en eetkamer (alle deuren gesloten).
De reismand had ik gisteravond al uitgehaald en ze was wel geïnteresseerd gaan kijken, maar erin ... nee, toch niet.

We pakken ze dus om kwart voor 9 op, zetten haar in de reismand, raster  erop (dat dienst doet als deurtje) ... Héél véél gekrab al. Mijn vriend  heeft 5 bloedende kappen in zijn gezicht en nog massa's op zijn armen.
En dan ... Blijkt dat raster toch niet 100 % stevig vast te zitten en kan ze ontsnappen!
Alles dus voor niks.
Mademoiselle heeft zich verschanst onder de zetel en niks hielp nog om haar te pakken te krijgen.

Uiteindelijk dierenartse weer maar es afgebeld (die moet wel denken ...).

Van pure angst heeft ze overigens onder de zetel op ons parket twee keer  pipi gedaan ... Maar tja, dat zal wel de angst van 't moment zijn,  zeker. De vorige keer had ze dat ook.

Uiteindelijk hebben we de deuren terug opengezet en is madame  weggezoeft. Hebben ze sinds vanochtend enkel nog maar vanop een afstand  gezien.
Het zal de komende tijd weer lastig worden om haar vertrouwen terug te  winnen ... En om ze toch es ooit bij de dierenarts te krijgen, om 9 uur  's ochtends - op een afgesproken moment dan nog.

Iemand die tips heeft, mag die altijd geven.

Een handdoek over haar heb ik de vorige keer geprobeerd, maar dat hielp weinig tot niks.
De reismand in de living zetten, heb ik nu dus ook geprobeerd.
Maar Latté wil totaal niet opgepakt worden, laat staan opgesloten in een reismand.

We waren vorige keer en vanochtend met twee en kunnen het totaal niet halen van 1 doodsbange, maar af en toe héél hevige kat.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 10 oktober 2012 - 07:19

Misschien een lichte slaappil geven. Dan kalmeert ze toch. Er zijn toch van die pilletjes die ze geven om te kalmeren voor een operatie. :catnoknow Ik zou het eens vragen aan de DA.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#3 Geplaatst 10 oktober 2012 - 08:44

Kalmeerpil lijkt mij ook het beste. En zou ze rustiger zijn aan een leiband of in een ander type reismandje? Je hebt van die mandjes die je kan omvormen in reistasjes, misschien werkt zoiets beter? Wel vervelend. Veel succes!

Bewerkt door kate2, 10 oktober 2012 - 08:44.

venusschoen
venusschoen
  • 1.141 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 10 oktober 2012 - 09:43

veel succes

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 oktober 2012 - 10:16

Een vangkooi halen bij DA en daar iets heel lekkers inzetten en rest van voeding wegnemen.
Wel drastisch maar toch minste stress omdat je niet moet jagen op haar.
Je doet het voor je gaat slapen en sluit weer alle deuren.
Als ze erin zit dan deken erover leggen en zo ('s morgens) naar de DA.

Minder drastisch is een draagbak met ijzeren deurtje kopen ipv plastiek.
Is nieuw en kent ze niet.
Vanaf dag 1 in living zetten met haar dekentje in.
Deur eraf en vanf dan daar snoepjes en natvoer indoen.
Het is wel een werk van lange adem en je moet lang genoeg geduld hebben tot ze
weet dat jullie haar met rust laten als ze erin gaat.
Zeker bij bange katten moet je veel geduld hebben dus hangt af van hoe dringend ze moet geholpen worden aan haar tanden.

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 10 oktober 2012 - 11:17

Bambi heeft bv een tasje waar ze graag inzit. Ik gebruik dat ook om naar de da te gaan

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 10 oktober 2012 - 11:25

Ik zou ook een ander type reismand nemen, eentje waar ze zich voorbeeld ook niet zo in kan bezeren. Mijn kat is ook doodsbang voor reismanden, sinds we zo een model uit stof hebben met deuren met ritsen is ze een pak rustiger.

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 oktober 2012 - 11:31

als ze zich echt zo hevig verzet, zal dat met de keren dat je probeert steeds heviger gaan worden vrees is :cry:

is er geen mogelijkheid dat je dierenarts ze komt verdoven terwijl ze in een kleine ruimte is zoals opgesloten in je living bv met een verdovingspijltje of een snelle injectie als ze knuffeltjes komt halen

of dat je verdoving meekrijgt om in haar eten te geven

want ik vrees dat je met zo verder te proberen niet alleen jezelf kwetst, met kans op serieuze ontstekingen maar ook de poes serieus stresst

Sabine2
Sabine2
  • 8.897 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 10 oktober 2012 - 13:04

Ik heb een mini-bench gekocht die ik gebruik als transportbak, 'k heb die nu al twee keer moeten gebruiken en telkens gezien dat de poezels er zo veel minder schrik van hebben. Ze kunnen rondomrond kijken en je kan de poezel er zowel langs de bovenkant als langs de zijkant inzetten.

Voor de rest staat het nu ook in de living en er zit regelmatig één in, dan geef ik streelke + snoepke en maken ze een positieve associatie.

Da's misschien iets voor de langere termijn, voor de korte termijn zou ik ook iets kalmerends geven (of kan je proberen er een valeriaan-stinkzakje in te leggen, 'k heb hier twee poezels zitten die zelfs de nieuwe stinkzakjes volledig zelf uit de verpakking halen zodra ik de doos van Zooplus opendoe :trance: )

Kaprice
Kaprice
  • 4.994 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 10 oktober 2012 - 14:25

inderdaad voor op langere termijn is het heel handig als ze de reismand of transportbox zien als mandje

hier staat hij ook gewoon naast de trap, open (dus zonder het hekje vooraan)

mijn oudste kater, die graag rust heeft, gaat er zelfs bijna elke avond in slapen

dus is het meer een extra slaap/rust plekje ipv een transportmiddel naar de :trance: dierenarts dat één keer per jaar uit de kast komt

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#11 Geplaatst 10 oktober 2012 - 14:54

met dit kan ik niet helpen, de mijne zijn niet uit hun reismandje te krijgen xD
op elk moment van de dag zit er wel eentje in xD (ligt al vanaf ze 'babykes' waren als mand in de living naast de kachel mssn daarom ook?..)
moet wel zeggen ze krijgen ook altijd een almo nature snoepje (die tonijndingskes enzo om pilleks in te steken xp) bij de DA,  
vndaag heb ik er eerst ene uit moete halen om maxx en pepp erin te krijgen voor de DA, ik zet de reismand gewoon op tafel zet dan de poes die erin moet op tafel en dan weten ze zelf al dat ze erin mogen om naar de DA te gaan xD :d
hier is dat dus een leuke bedoening,
ik heb ook een poes die wat afstandelijker is, en die haar niet laat pakken , maar die kent het systeem van de bench ook en kruipt er ook zelf in als ik hem dan voor haar zet..

ik hoop echt van harte dat het bij jou gauw beter zal lukken .
het enige wat ik inderdaad ook kan aanraden is om de bench te infiltreren in je living,
met ene lievelingsdekentje ofzo in. en af en toe wat lekkers erin te leggen dat haar aandacht trekt (positieve associatie)
en heel veel geduld ;)

(dit is natuurlijk een oplossing op lange termijn, op korte termijn zou ik het niet weten, dan denk ik ook voor de vangkooi zou gaan zoals sisi zegt en een dekentje over leggen, dit zal voor de minste stress zorgen (in vergelijking met de wijze nu xp)

:)

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 10 oktober 2012 - 15:01

Heeft je DA geen inloopspreekuur?

Bij de kat van mn ouders is het ook altijd een "gevecht". Ik zorgde er altijd voor dat ik haar in de kleinste kamer kreeg, zonder iets om zich makkelijk onder te verstoppen. En dan pas op het allerlaatste moment de transportbak tevoorschijn toveren en haar bij haar nekvel pakken en kont eerst in de bak laten zakken. (De bak verticaal houden.)

Maar ik had ook altijd maar 1 kans. :p

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#13 Geplaatst 10 oktober 2012 - 16:17

Ik denk dat je nog een ander probleem hebt. Zo'n wilde kat is door een dierenarts ook niet op te pakken en verdoven door de bak heen doen ze over het algemeen niet. Je hebt dierenartsen die weigeren zo'n kat te behandelen. Ik denk dus dat je haar beter vantevoren wat rustgevends kunt geven (wel in overleg met je dierenarts).

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 10 oktober 2012 - 16:56

annakiya zei:

Ik denk dat je nog een ander probleem hebt. Zo'n wilde kat is door een dierenarts ook niet op te pakken en verdoven door de bak heen doen ze over het algemeen niet.

Er zijn DA die een spciale kooi hebben waarin ze de poes wel gemakkelijk kunnen verdoven. Daisy was ook een zwerfkatje en werd de eerste keer bij de DA ook in zo'n kooitje gezet om narcose te geven.
Hier gaan ze gemakkelijk in hun transportbox als ik er valeriaan in strooi.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 10 oktober 2012 - 17:44

ik heb bij mijn ouders ook een wilde kat die je niet aan kan raken. Laat staan oppaken. ik haal dan een vangkooi bij de DA. De DA heeft dan ook een dwangkooi waar de kat dan wordt in overgezet (door bv een doek over de dwangkooi te leggen en de vangkooi niet. ze zal dan voor een veilig, donker plakje kiezen. In die dwangkooi is er een verschuifbare wand die kan aangetrokken worden zodat de kat tegen de wand word tgedrukt en zo wordt de kat verdoofd.

dat of medicatie. want als ze zo al doet nog voor ze bij de DA is geweest, dan vrees ik dat ze ook niet erg lief en mak gaat zijn bij de DA.

veel succes!
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...