Spring naar inhoud

- - - - -

Bijten/trap

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Tom_*
Guest_Tom_*

#1 Geplaatst 05 augustus 2009 - 11:05

We hebben sinds zaterdag onze kitten in huis. Ze is heel aanhankelijk, spint voor het minste, maar wel een echte druktemaker. Ik krijg regelmatig een wasbeurt, maar soms begint ze te bijten. Niet echt pijnlijk, en waarschijnlijk om te spelen. Moet ik dat afleren?

We zouden ook graag hebben dat ze NIET op de trap komt... Maar dat lukt niet echt. Ze heeft al een paar douches met de plantenspuit getrotseerd, maar ze blijft volharden... Suggesties?

seonimtje
seonimtje
  • 811 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 05 augustus 2009 - 11:52

Als ze klein zijn is het verleidelijk om met je handen te spelen met het kitten.
Dit is ten zeerste af te raden. Gebruik liever een kattenspeeltje. Als ze groot worden zullen ze blijven "spelen" met je handen en op den duur zal je uw kat nooit meer gewoon kunnen strelen.

Dat bijten gaat bij het groter worden toch over.
Het is zoals bij kleine kinderen hé, de melktandjes moeten er nog uit en daardoor bijten ze overal op.

Voor het probleem met de trap : kan je de toegang tot de trap niet afsluiten ? Bij mij bleef Jasmine op het gelijkvloers totdat ze groot genoeg was en ik er vertrouwen in had dat ze niet van de trap zou donderen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 05 augustus 2009 - 15:01

Ik denk ook dat de trap afsluiten de beste oplossing is tot ze weet dat ze daar niet op mag. Poezen hun leuze is : de aanhouder wint, dus het is gewoon een kwestie van het langer vol te houden dan haar om haar steeds van de trap te plukken :x .
Het bijten in de handen zou ik ook niet echt toelaten, geef haar een alternatief in de vorm van een speeltje of zo. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Tom_*
Guest_Tom_*

#4 Geplaatst 06 augustus 2009 - 09:59

OK, ze kan nog wel de trap op, maar door wat aanpassingen aan ons kinderhekje, kan ze niet meer boven komen. Het gevolg is nu dat ze tot boven aan de trap komt, en zielig begint te miauwen als wij boven zijn :( Gaat dit over? Over het algemeen lijkt dit poesje slechts heel moeilijk alleen te kunnen zijn. Is dat iets dat ze moeten leren? Ze komt uit een omgeving waar ze nooit alleen was, en veel werd geknuffeld.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 06 augustus 2009 - 10:36

Je kan proberen om een trui of T-shirt met jullie geur bij in haar mandje te leggen en eventueel een knuffeltje of zo. Ze mist haar nestgenootjes nog in het begin hé. :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Tom_*
Guest_Tom_*

#6 Geplaatst 06 augustus 2009 - 18:09

Ik denk dat onze poes zowat overal slaapt, behalve in haar mooie nieuwe mand die we speciaal voor haar hebben gekocht :)

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#7 Geplaatst 06 augustus 2009 - 18:29

Tom zei:

Ik denk dat onze poes zowat overal slaapt, behalve in haar mooie nieuwe mand die we speciaal voor haar hebben gekocht :)

Das typisch :LOL:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 06 augustus 2009 - 18:45

Tom zei:

OK, ze kan nog wel de trap op, maar door wat aanpassingen aan ons kinderhekje, kan ze niet meer boven komen. Het gevolg is nu dat ze tot boven aan de trap komt, en zielig begint te miauwen als wij boven zijn :( Gaat dit over? Over het algemeen lijkt dit poesje slechts heel moeilijk alleen te kunnen zijn. Is dat iets dat ze moeten leren? Ze komt uit een omgeving waar ze nooit alleen was, en veel werd geknuffeld.

is dit je enig kitten? Poezen willen meestal wel een speelkameraadje en vooral een kitten. Met een tweede poes wordt ze minder afhankelijk van jullie en halen ze ook minder kattekwaad uit omdat ze zicht minder snel vervelen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 07 augustus 2009 - 00:42

Ja het is mss een oplossing om er een 2de kitten bij te halen. Maar dat moeten jullie uitmaken natuurlijk. Het is normaal dat het kittentje niet graag alleen wil blijven. Zorg voor veel speeltjes die je kan afwisselen en ook voor een krabpaal zo dat hij er zich een beetje kan op uitleven.  Veel plezier nog met jullie kleine schatje. :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 07 augustus 2009 - 08:14

Jep, hier ook een goede ervaring met de aankoop van een tweede kitten :love3:
Geplaatste afbeelding

Guest_Tom_*
Guest_Tom_*

#11 Geplaatst 07 augustus 2009 - 19:42

Een tweede kitten zit er niet in... Ik hoop dat het overgaat met het ouder worden...

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#12 Geplaatst 08 augustus 2009 - 18:28

Een kitten in huis is ook leven in huis!!! Met ouder te worden zal het wél rustiger worden, maar het eerste jaar is een kat toch héél actief! Om het het kitten zo aangenaam mogelijk te maken maak je de plaats waar ze moet verblijven zo interressant mogelijk. Zet regelmatig de krabpaal eens op een andere plaats, geef regelamtig nieuwe speeltjes, van muisjes tot propjes zilverpapier... Ook drinkstrootjes vinden ze geweldig om mee te spelen!

Wanneer een 2de kitten niet mogelijk is, moet je toch in uw achterhoofd houden dat jij als speelkameraad aanzien wordt, wat dan ook een normale reactie is wanneer het uit een groep soortgenootjes komt! En het bijten en krabben is een normale reactie van het kitten. Met zijn nestgenootjes doet het ook deze actie!

Bewerkt door griffel1977, 08 augustus 2009 - 18:35.

BlackRose
BlackRose
  • 534 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 13 augustus 2009 - 00:46

Ik zou zeker ook genoeg speeltjes in huis hebben en een krabpaal. Geregeld ook met hem spelen, bv met een hengel ofzo, zodat hij toch wat energie kwijt kan. Want een kitten heeft veel energie, das zoals een kind he.
Dat bijten is meestal om te spelen. Als hij het doet kan je heel luid AUW roepen, meestal laten ze dan wel los. Bij hun soortgenootjes zouden ze het ook zo leren, dan jankt het soortgenootje luid als hij haar pijn zou doen. Altijd nee zeggen als hij bijt. Ik heb ook al gehoord van mensen dat ze zelf eens een kleine knauw aan hun katje geven, omdat ze dan voelen hoe het voelt. Wat ook zou gebeuren moesten ze bij sortgenootjes zijn.
Dat janken zal wel overgaan als je het negeert. Eenmaal hij doorheeft dat je wel gewoon terugkomt, zal hij het niet zo erg meer vinden. Als je niet wil dat hij bovenkomt zou ik er zeker niet aan toegeven. Katten zijn slim en eenmaal ze weten dat miauwen helpt om iets te verkrijgen... ;)