Spring naar inhoud

- - - - -

voordelen lichte vracht? ---> auto gekozen!

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 26 oktober 2012 - 05:21

mijn auto is ondertussen wel hersteld, maar ik wil toch overschakelen (met de hulp van mijn lieve mama :thumb: ) naar een recentere wagen.

eerst wou ik terug een break, maar na wat opzoekwerk en veel piekeren en nadenken lijkt me een klein camionnetje toch veel voordeliger.

als ik juist ben, ligt BIV veel lager, en ook belasting? hoe zit het met verzekering?

zijn er onder jullie die met zoiets rijden, en biedt dat wel het comfort van een gewone wagen? (als bestuurder dan hé, passagiers hou ik geen rekening mee :p )

aangezien ik geen kinderen heb, gemakkelijk iets wil kunnen vervoeren (boodschappen, containerpark..) en mijn hondjes dan een ruime plaats hebben, lijkt me dit de slimste en voordeligste keuze.

graag even jullie mening! gezien het uur dat ik dit bericht plaats :oops:  zou ik jullie mening en info heel erg apprecieren, want ik ben er serieus over aan het nadenken en piekeren...

oja, mijn ma zou liefst een nieuwe kopen (maar dan is mijn schuld aan haar nog zoveel hoger!!!!!) en ik zou liever voor een wagen van mss 5jaar (of zoiets) kiezen. meningen daarover?

Bewerkt door Nele, 31 oktober 2012 - 22:50.

Geplaatste afbeelding

Fairness
Fairness
  • 6.003 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 oktober 2012 - 08:09

Ik hoor er wel veel goed over over zo'n Berlingo (zo noemen we dat hier algemeen). Zelf al mee gereden (vroeger werk hun firmawagentje) en was niks echt onaangenaams aan. Geloof dat het enkel voor uw verkeersbelasting (taks) voordeel geeft uw verzekering blijft gelijk denk ik..

Malou
Malou
  • 946 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 26 oktober 2012 - 08:10

Kan alleen als dat camionnetje aan de voorwaarden voldoet. Misschien eens googelen op 'lichte vrachtwagen' en 'voorwaarden'?

Fairness
Fairness
  • 6.003 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 26 oktober 2012 - 08:13

Bekijk berichtMalou, op 26 oktober 2012 - 08:10, zei:

Kan alleen als dat camionnetje aan de voorwaarden voldoet. Misschien eens googelen op 'lichte vrachtwagen' en 'voorwaarden'?

Geloof dat je geen achterbank mag hebben en een tussenschot moet hebben tussen bestuurders en laadruimte. Mijn moeder heeft een camionette en daar is dat zo dacht ik.

Evyke81
Evyke81
  • 6.425 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 26 oktober 2012 - 09:09

Wij rijden met een Nissan Navara en die kost idd minder dan mijn Ford Fiestake
En daar heb je wel een volledige achterbank

Seabert
Seabert
  • 2.146 berichten

#6 Geplaatst 26 oktober 2012 - 10:38

Wij reden vroeger met een Vito, (mercedes) lichte vracht, daar kon je vooraan met drie zitten, op de achterbank ook met drie. De rest was koffer.
De belasting is voordeliger, de verzekering blijft hetzelfde.

Tussen de koffer en het zitgedeelte moet inderdaad een schot zitten.
Hij moet ook lichte vracht gekeurd zijn. Vroeger kon je zelf je wagen aanpassen en dan laten keuren als lichte vracht, nu mag dat niet meer. Hij moet vanuit de fabriek zo gemaakt zijn.

Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 26 oktober 2012 - 11:48

Nissan Navara en Mercedes vito ligt wel buiten mijn budget :trance:  mijn ex had zo'n nissan navara, en qua verbruik is dat toch ook niet echt voordelig!

het zou idd gaan om citroën berlingo, of peugeot partner of zoiets.

vandaag eens gaan horen bij mijn garagist, heb gelukkig nog wel even tijd :)

natuurlijk liefst een break die aan de voorwaarden voldoet (dan is het toch nog een 'mooie' wagen, maar met de voordelen van lichte vracht) maar ik denk dat die helaas niet zoveel te vinden zijn...

verzekering weet ik dus ook niet, taks is alleszins veel minder, en naar wat ik heb gelezen valt BIV (dus inverkeersstelling) volledig weg :d

ik zie natuurlijk wel liever een mooie luxueuzere break, maarja, ik moet met alles (vooral dan vaste kosten) rekening houden hé.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 6.425 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 26 oktober 2012 - 13:12

Bekijk berichtNele, op 26 oktober 2012 - 11:48, zei:

Nissan Navara en Mercedes vito ligt wel buiten mijn budget :trance:  mijn ex had zo'n nissan navara, en qua verbruik is dat toch ook niet echt voordelig!

het zou idd gaan om citroën berlingo, of peugeot partner of zoiets.

vandaag eens gaan horen bij mijn garagist, heb gelukkig nog wel even tijd :)

natuurlijk liefst een break die aan de voorwaarden voldoet (dan is het toch nog een 'mooie' wagen, maar met de voordelen van lichte vracht) maar ik denk dat die helaas niet zoveel te vinden zijn...

verzekering weet ik dus ook niet, taks is alleszins veel minder, en naar wat ik heb gelezen valt BIV (dus inverkeersstelling) volledig weg :d

Verzekering is hetzelfde, daar kijken ze naar het aantal fiscale pk's.

Taks is idd lager, ook al is het nen diesel en BIV is niet te betalen.
Zuinig is hij inderdaad niet (gem 12L/100 km).  En op zich niet zo ruim qua laadruimte ook niet echt fantastisch, want er kan maar 1,2 m lengte in.  (tenzij je het raampje laat openstaan) :)

catherine
catherine
  • 17 katten

#9 Geplaatst 26 oktober 2012 - 13:38

je kan best eens gaan zien bij meerdere merken voor zo'n paus mobiel (wij noemen de berlingo modellen zo :lachen: ) En snuffel 2dehandssites maar eens af daar vindt je er nog heel goeie aan redelijke prijzen. Ga je zien naar een occasie pak iemand mee die iets ervanaf weet zodat je zeker niet uitgehaald wordt en doe vooral een test rit ermee.
Wij hebben ook een break en zouden er niet meer zonder kunnen. Mijne man geraakt er zijn machines in kwijt en toch heb je de luxe van een wagen. Camionet vormen zijn meestal plastiek afgewerkt aan dashboard en zo en dat vinden wij minder mooi. Hier is het sinds feb de opel insignia break, maar opel heeft ook een combo model en die was ook best leuk. Succes op je zoektocht en koop niet overhaast. ;)

Geplaatste afbeelding

Akasha
Akasha
  • 341 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 27 oktober 2012 - 21:53

Heb een Fiat Fiorino, ben daar heel tevreden van, ik heb er voor gekozen omdat ik plaats wou voor de honden enerzijds, en een makkelijke auto wou anderzijds (is niet groot, kleine draaicirkel).

Ik heb de luxe uitvoering voor de bestuurder en zit er dus ook prima in, heel makkelijke stoel. Wat je wel hebt natuurlijk, qua vering en dergelijke is het wel minder natuurlijk. Je voelt zowat alle ongelijkheden in een straat denk ik :goofy: maar daar kan ik mee leven.

En o ja, belasting is inderdaad veel lager, maar let wel op, je moet wel jaarlijks naar de autokeuring met een lichte vracht.

Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 31 oktober 2012 - 22:49

en de beslissing is gevallen, na wat rondzoeken en vergelijken is het een peugeot partner geworden, wel van 2008 maar met maar 27500 km. dus ik hoop toch dat ik er 10 à 15jaar mee kan rondtoeren!

de kleur is echt niet mijn ding (ik vind rood echt lelijk!) maar dat is niet het belangrijkste, het belangrijkste was dus een lichte vracht, ramen in deuren achteraan, schuifdeur, en hij heeft alle opties (ook parkeersensoren) die dus de doorslag hebben gegeven.

ik zal hem volgende week hebben denk ik (met die rare dagen nu is het een beetje ambetant om nog te keuren voor verkoop, en om naar de bank te gaan enzo)

Bijgevoegde thumbnails

• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 5.jpg

Geplaatste afbeelding

patje div900
patje div900
  • 342 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 01 november 2012 - 06:40

27500 km voor een lichte vracht nele?
dit lijkt mij een beetje weinig hoor voor een wagen van 4 jaar :louche: :trance:

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 5.684 berichten
  • 8 katten

#13 Geplaatst 01 november 2012 - 07:04

Wij rijden al 10 jaar met een Opel Combo.Comfortabel en veel ruimte.Wij zijn zelfstandig en kregen alleen vermindering als er geen ruiten aan de zijkanten vanachter waren.Want dan valt die auto niet meer onder lichte vrachtwagen maar gewone personenwagen.Wij betalen dus alles zoals iedereen die met een gewone wagen rijdt.
Wij hebben er nog geen enkele keer kosten aan gehad buiten de onderhoudskosten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.

Nele
Nele
  • 4.783 berichten
  • 8 katten

#14 Geplaatst 01 november 2012 - 09:05

Bekijk berichtpatje div900, op 01 november 2012 - 06:40, zei:

27500 km voor een lichte vracht nele?
dit lijkt mij een beetje weinig hoor voor een wagen van 4 jaar :louche: :trance:

het is van een particulier, die man had hem gekocht, en na 3 maanden kreeg hij leukemie. vorige maand is hij gestorven... daarmee dat zijn vrouw hem wegdoet, ze heeft zelf haar eigen wagen.
de garagist was mee om hem te bekijken, en hij gaf zijn goedkeuring. dus normaal zit dan wel redelijk safe toch?
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 17 katten

#15 Geplaatst 01 november 2012 - 11:06

Hoe komt het dan dat ze hem nog 4j gehouden hebben of had die mr hem ook als occasie gekocht?
Ziet er wel een leuk autootje uit hoor zelf de kleur, zo vindt je hem snel terug op een grote parking. :)

Geplaatste afbeelding