Spring naar inhoud

- - - - -

Raskat of htk

• Log in om te reageren
70 reacties op dit onderwerp

Poll: Raskat of HTK (113 leden hebben gestemd)

Hebben jullie bewust gekozen voor een raskat of een htk en waarom?

1. Bewust een htk (37 stemmen [31.62%])

Percentage van stemmen: 31.62%

2. Bewust een raskat (34 stemmen [29.06%])

Percentage van stemmen: 29.06%

3. Toeval/Niet over nagedacht (33 stemmen [28.21%])

Percentage van stemmen: 28.21%

4. Bewust een combinatie van beide (13 stemmen [11.11%])

Percentage van stemmen: 11.11%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#31 Geplaatst 19 november 2012 - 18:06

Onbewust 3htk-katten. Alledrie van bij mijn stiefzoon zijn thuis. Daar lopen er boerderijkatten, maar er wordt niet naar omgekeken :( . Om de zoveel tijd komt mijn man dan thuis met een nieuwe aanwinst. Alledrie super lieverds, maar toch zooo verschillend van karakter. Van mijn DA mag ik geen 4e meer nemen, hij zei dat eerst al van een 3e maarja tegen Max zijn snoetje kon ik niet nee zeggen trouwens anders had hij het niet overleefd, dus bij mij begint het nu te knagen voor een 4e. Alles is hier nu toch aangepast en eigenlijk verdient Max nog een vriendje :p . En deze site doet natuurlijk geen goed voor mijn rap verliefd hartje voor HTK-tjes, teveel lieverds hier die nog een warm nestje zoeken :heart:

Isis
Isis
  • 92 berichten
  • 2 katten

#32 Geplaatst 19 november 2012 - 18:29

Ik ben bewust voor een raskat gegaan omdat ik allergisch ben. Met sphynxen heb ik geen probleem.
Dat is een goede oplossing want ik vind katten super leuke dieren en was een beetje verdrietig dat ik door mijn
allergie geen meer in huis kon nemen. Tot dat ik Isis tegenkwam...
En daarna Mira en dan Saba....Ik ben superblij

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#33 Geplaatst 19 november 2012 - 19:22

Bekijk berichtPipatje, op 19 november 2012 - 17:23, zei:

Hier ook bewust gekozen voor raskatten. Eerst hadden we enkel HTK-katten maar na 2 katjes die overreden werden en eentje dat verdween, toch gekozen voor raskatten die niet naar buiten gaan. Wij hebben ooit de combinatie 1 raskat en 1 HtK-kat gehad en het is toch een verschil. De HTK-kat bleek echt wel meer behoefte te hebben om naar buiten te glippen.
Of was dat toevallig?
Ook ik kreeg vandaag nog commentaar over het bedrag dat zo'n kat kost. Mijn poesjes zijn mijn hobby en andere hobby's kunnen ook geld kosten...

't Zijn heel mooie katjes ;) Er zijn mensen op het forum die je met meer zekerheid zullen kunnen antwoorden, maar ik denk dat raskat of htk weinig uitmaakt in het naar buiten willen of niet. Ik heb voorlopig twee htk'tjes omdat ik die beestjes in het asiel altijd zo zielig vind en ik er een thuis wilde bieden en 1 ervan wilt naar buiten, de andere niet. Denk dat het er eerder vanaf hangt of ze vroeger naar buiten zijn geweest of niet. Als ze behalve als heel jong kitten nooit buiten zijn geweest denk ik niet dat ze buiten missen...

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#34 Geplaatst 19 november 2012 - 19:35

Mijn poezziekes hadden tot vorig jaar volledige vrijheid maar nadat Juleke 5 dagen vermist was heb ik de tuin catproof laten maken.
Behalve Marley, die moet eruit of hij sproeit, blijft de rest nu netjes in de tuin.
Of ze het fijn vinden weet ik niet want als er een gaatje is of deurtje per ongeluk bleef openstaan waren ze ook pleite.
Maar ik zag vooral Louke zich in 't midden van de straat uitvoerig wassen en pootjes likken terwijl in de verte de bus aan kwam denderen.
Poehaaa, doodsangsten heb ik uitgestaan.
Of het nu een ras of htk'tje betreft, veiligheid voor alles vind ik.

Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 22 november 2012 - 12:26

Bekijk berichtkiki, op 08 november 2012 - 08:18, zei:

Natuurlijk bewust voor htk'tjes.
Waarom? Eerst en vooral vind ik ze veel mooier dan gelijk welke raskat, ik hou van de bonte, onverwachte en natuurlijke kleuren en tekeningen. :love4: :love4: :love4: :love4:
Niet zo van dat op vorm gemaakt en gefokt.
Tweede reden is dat, voor mijn gevoel dan, er een overaanbod aan raskatjes is en dat er genoeg mooie en minder fortuinlijke katten in de asiels en opvangen zitten.
Als ik dan ooit voor een ras zou gaan dan was het een weinig voorkomend ras zoals de California Sprangled bv maar die lijken dan ook weer op een htk.
Nee, ik zal altijd voor een asiel of zwerfkatje gaan.
Bij mij mogen ze zelfs een handicap hebben, terwijl de meeste mensen een perfecte kat willen, zo is onze maatschappij nu éénmaal.
Dat is dan weer een andere discussie.

Je schreef perfekt wat ik ook denk!!!
Mijn katjes zijn allemaal htk, 2 uit een asiel, en 2 gevonden sukkeltjes.
2 hebben er trouwens ook een handicap!
Ik zie wel graag de meeste raskatten, maar voor mezelf?? Geef me maar een mooi htk!!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#36 Geplaatst 22 november 2012 - 20:56

Hier zeer bewust voor raskatten gekozen. Onze htk'tjes waren beiden ineens vermist op dezelfde dag en we zochten dus iets later zeer bewust een binnenblijvertje die rustig en ook mooi is.
Toen was er van kattenrennen en afgezette omheiningen nog niet zo veel sprake en we zagen het absoluut niet zitten om weer een kat te verliezen of constant met de deuren te moeten dichtzitten uit schrik ze kwijt te geraken.
Een brit was de ideale oplossing, een rustige kat die best in een stadswoning kon aarden en geen vluchtgedrag vertoonde om altijd buiten te geraken. En we werden meteen verliefd, eerst kwam ons Naomi en meteen ook de verslaving erbij !

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#37 Geplaatst 22 november 2012 - 22:09

Ik denk dat de meeste mensen niet bewust voor dit of dat kiezen maar dat de meestal hals over kop verliefd worden op een dier en dan maakt het niet meer uit of ze ras of geen ras is. Ik had nooit raskatten gehad en toen viel ik op een show op een Maine Coon. Ik weer niet waarom maar ik was totally in love! En die liefde is niet meer overgegaan. Ik hou van katten en of het nu een ras of een huiskat is ( dat is trouwens ook een ras, nl europees korthaar) maakt me op zich niets uit.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#38 Geplaatst 23 november 2012 - 12:45

htk is geen europees korthaar hoor ;) htk is een rasloze kat zonder stamboom en een europees korthaar is een raskat met een stamboom ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#39 Geplaatst 23 november 2012 - 13:00

Ik lees hier vol plezier alle verhalen maar er blijft toch iets nazinderen .... ik heb altijd de indruk dat éénmaal een poes/kitten de 'buiten'wereld geproefd heeft, dat hij /zij niet meer kan aarden aan het binnenblijven. Vandaar dat ik héél erg twijfel en ook zou gaan voor een 2e raskat. Zit het niet in het bloed van HTKatjes om buiten te kunnen? Dat vraag ik mij af en vandaar mijn twijfel .....

Anousje
Anousje
  • 2.436 berichten
  • 2 katten

#40 Geplaatst 24 november 2012 - 12:01

Ik heb 2 HTK katten, bewust aangezien ik niet veel over rassen wist en hen er dus niet over nagedacht.
Ik hou enorm van rosse katten en als ik op mezelf ging, zou ik van mijn moeder een ros kitten krijgen. Nou dat is een wit met getijgerd meisje geworden, na het zien van haar foto was ik op slag verliefd, en nog steeds. Bij droppie waren ze met 5, 4 rosjes en zij was als enige met lapje met het meeste zwart.. Wie heb ik meegenomen? Droppie het lapje :). Mijn meisjes zijn echt me allesjes, heb hele hechte band met beide en hun ook met elkaar.

Ik lees hier dat veel een raskat nemen omdat die naar buiten hoeven en HTK wel. Nou dat vind ik echt grote onzin. Ik woon op een flat en mijn katten hebben nog nooit 1 stap buiten gezet en heb ook niet de indruk dat ze dat graag willen. Ze zijn wel benieuwd als de deur open is, that's it.
Mijn moeder heeft 1 htk en 1 BK, de htk gaat naar buiten wegens zijn verleden heeft hij dat nodig maar de BK zit ook te miepen voor de deur omdat ze naar buiten wilt gaan. Dus hang eerder van de kat af en het karKter dan of het raskat is of niet.
Zo denk ik erover.

Syntara
Syntara
  • 2.468 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 24 november 2012 - 17:21

Bekijk berichtAnousje, op 24 november 2012 - 12:01, zei:

Ik lees hier dat veel een raskat nemen omdat die naar buiten hoeven en HTK wel. Nou dat vind ik echt grote onzin. Ik woon op een flat en mijn katten hebben nog nooit 1 stap buiten gezet en heb ook niet de indruk dat ze dat graag willen. Ze zijn wel benieuwd als de deur open is, that's it.
Mijn moeder heeft 1 htk en 1 BK, de htk gaat naar buiten wegens zijn verleden heeft hij dat nodig maar de BK zit ook te miepen voor de deur omdat ze naar buiten wilt gaan. Dus hang eerder van de kat af en het karKter dan of het raskat is of niet.
Zo denk ik erover.

Ja, dat denk ik ook. Ik denk wel dat het een verschil maakt of een kat gewoon is van naar buiten te gaan. Een kat die al jaren buiten gaat, zal het moeilijk vinden om dan plots binnen te moeten blijven (bij sommigen zal dit wel lukken bij andere niet afhankelijk van het karakter). maar een htk-kat die nooit is buiten geweest wil volgens mij niet liever of minder graaag buiten dan een raskat.
Wat ik wel begrijp, zijn mensen die bvb. voor een heel rustig ras kiezen omdat ze in een klein appartementje wonen. Htk-tjes kunnen ook heel rustig zijn, maar dat si natuurlijk minder voorspelbaar dan bij rassen die ervoor gekend zijn..

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#42 Geplaatst 24 november 2012 - 17:49

Bekijk berichtmarieke v. Damme, op 23 november 2012 - 13:00, zei:

Ik lees hier vol plezier alle verhalen maar er blijft toch iets nazinderen .... ik heb altijd de indruk dat éénmaal een poes/kitten de 'buiten'wereld geproefd heeft, dat hij /zij niet meer kan aarden aan het binnenblijven. Vandaar dat ik héél erg twijfel en ook zou gaan voor een 2e raskat. Zit het niet in het bloed van HTKatjes om buiten te kunnen? Dat vraag ik mij af en vandaar mijn twijfel .....

Ik heb 3 HTK's die buiten zijn geboren.. en de eerste 7 maanden altijd buiten gingen en konden. Ik heb het net omgekeerd gedaan, en hen het leven binnen gewoon gemaakt.
Toen ik verhuisde naar een app. had ik wel even schrik, dat ze niet gingen aarden.. maar ze doen het hier super goed. Ze hebben een terras (volledig afgemaakt met kattennet) van 2 vierkante meter. Dus ze kunnen een frisse neus halen.
En binnen heb ik voor veel afleiding gezorgd, waardoor ze niet naar buiten verlangen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 25 november 2012 - 00:17

Veel mensen met raskatten laten hun kat bewust niet buiten doordat ze bang zijn dat ze gestolen wordt ofzo...
Vandaar dat de link vaker gelegd wordt met raskat = makkelijker binnen te houden/heeft minder behoefte om buiten te lopen.

Ik kan wel mensen begrijpen die om bewuste redenen hun kat liever binnen houden als het om veiligheid gaat.
Maar in principe kan je een kat die nooit gewoon geweest is buiten te lopen makkelijker binnenhouden dan één die het wel gewoon is. Zowel een HTK als een raskat.
Ik denk dat we er zouden van verschieten moesten alle raskatten buiten mogen hoeveel we er zouden zien rondlopen: éénmaal ze de smaak te pakken hebben...

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 25 november 2012 - 06:30

Onze 4 binnenkatjes zijn allemaal gevonden in de schuur en hebben van het buitenleven geproefd. Nochtans hebben ze schrik om
buiten te gaan. Wannes was een keer ontsnapt en zat angstig te kijken in een hoekje van ons huis.
Ik denk als ik de deur zou laten openstaan dat onze 15 zwerfkatjes vlug zouden binnenkomen. Veel zwervertjes zouden ook veel
liever de warmte van een lieflijk huis willen hebben i.p.v. rond te dolen in de koude met al de gevaren om hun heen.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

citroengeel
citroengeel
  • 440 berichten
  • 4 katten

#45 Geplaatst 29 november 2012 - 20:13

Ik heb altijd htk gehad en heb er nog eentje.Heb er nooit spijt van gehad en zou er nog nemen.Toen ik in een korte tijd 3 htk verloren heb,zei me man neem nu toch eens een raskat.Zei ook iets dat kost veel.Maar ik was al jaren weg van een bengaal.En nu de cattery waar ik terecht kwam hadden zowel bengalen als britten.Mijn man was wel onmiddellijk weg van de brit en was mij aan het pushen om een brit te kiezen ik wilde niet wilde de bengaal.En plots zei mevr van de cattery al lachen waarom neem je ze niet allebei.Dus keken we naar elkaar en het was beslist het werden er twee.En ik heb er geen spijt van zijn twee lieverds.En me man die is jaloers op de bengaal,hij heeft me zodanig aan mij gehecht dat ik er alles mee kan doen.Trouwens de brit hang ook aan mij die lig zelf aan me kussen om te slapen.Ja zeg me man jij ben dan ook de kattenvrouw.
Maar me htk is ook een lieverd,en s'nacht liggen ze alledrie op bed lekker gezellig.Dus bij mij maak het niet uit als het een htk of raskat is,ze geven allemaal liefde en zijn allemaal lief.