Spring naar inhoud

- - - - -

Raskat of htk

• Log in om te reageren
70 reacties op dit onderwerp

Poll: Raskat of HTK (113 leden hebben gestemd)

Hebben jullie bewust gekozen voor een raskat of een htk en waarom?

1. Bewust een htk (37 stemmen [31.62%])

Percentage van stemmen: 31.62%

2. Bewust een raskat (34 stemmen [29.06%])

Percentage van stemmen: 29.06%

3. Toeval/Niet over nagedacht (33 stemmen [28.21%])

Percentage van stemmen: 28.21%

4. Bewust een combinatie van beide (13 stemmen [11.11%])

Percentage van stemmen: 11.11%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
citroengeel
citroengeel
  • 440 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 29 november 2012 - 20:25

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 25 november 2012 - 00:17, zei:

Veel mensen met raskatten laten hun kat bewust niet buiten doordat ze bang zijn dat ze gestolen wordt ofzo...
Vandaar dat de link vaker gelegd wordt met raskat = makkelijker binnen te houden/heeft minder behoefte om buiten te lopen.

Ik kan wel mensen begrijpen die om bewuste redenen hun kat liever binnen houden als het om veiligheid gaat.
Maar in principe kan je een kat die nooit gewoon geweest is buiten te lopen makkelijker binnenhouden dan één die het wel gewoon is. Zowel een HTK als een raskat.
Ik denk dat we er zouden van verschieten moesten alle raskatten buiten mogen hoeveel we er zouden zien rondlopen: éénmaal ze de smaak te pakken hebben...

Bij mij mogen ze buiten,en ze genieten er van.Lekker achter vliegen zitten,neuzen in het gras.Ze bloeien echt open buiten.
Nu ze kunnen buiten maar de tuin is wel afgemaakt zodat zowel de ras en de htk niet buiten de tuin kunnen.Maar ze kunnen wel buiten.Maar ze mogen niet buiten als er niemand thuis is.Dus hebben ze half huisarrest.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 30 november 2012 - 18:36

Toevallig beiden een htk. Maar nu ik meer weet over rassen, zou ik weer een htk nemen. Gezien ik de raskatjes wat duur vind (niet slecht bedoeld hoor ;) ).

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#48 Geplaatst 01 december 2012 - 17:02

Bekijk berichtcitroengeel, op 29 november 2012 - 20:25, zei:

Bij mij mogen ze buiten,en ze genieten er van.Lekker achter vliegen zitten,neuzen in het gras.Ze bloeien echt open buiten.
Nu ze kunnen buiten maar de tuin is wel afgemaakt zodat zowel de ras en de htk niet buiten de tuin kunnen.Maar ze kunnen wel buiten.Maar ze mogen niet buiten als er niemand thuis is.Dus hebben ze half huisarrest.
Leuk voor hen : veilig en toch buiten kunnen :duim: .

Voor sommige mensen is dat niet mogelijk als ze op een appartement wonen bijvoorbeeld, maar als ik zie hoeveel de onze genieten buiten t.o.v. binnenshuis waar ze nochtans ook ruimte hebben en alles wat een kat dromen kan...
Ons Lucky die blijft gelukkig ook in de tuin, maakt geen aanstalten om over de panelen te springen.
Onze Miloh daarentegen is een echte acrobaat en al heerst er steeds bezorgdheid wanneer hij niet snel naar huis komt wanneer we roepen, als we hem dat afnemen wordt hij gek vrees ik ;)

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#49 Geplaatst 06 december 2012 - 21:41

Heb altijd al HTK katjes gehad
Nala is nu ons eerste raskatje..

Vind ze allebei wel leuk en je hebt in alle soorten, rassen, htk's lieve mooie poezen!

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 11 december 2012 - 10:55

Is moeilijk om te beantwoorden...
We hebben Luca gekozen omdat we met hem een klik hadden en ja raskat/HTK... In principe is hij een HTK en dat is voor ons heeeel oké :)
Maar eigenlijk als ik terugdenk...Zocht ik bewust een herplaatser(raskat), maar ja toen kwam ik Luca tegen en... :Ooops: :loveshower:

Bekijk berichtWhiteWitch, op 22 november 2012 - 22:09, zei:

Ik denk dat de meeste mensen niet bewust voor dit of dat kiezen maar dat de meestal hals over kop verliefd worden op een dier en dan maakt het niet meer uit of ze ras of geen ras is. Ik had nooit raskatten gehad en toen viel ik op een show op een Maine Coon. Ik weer niet waarom maar ik was totally in love! En die liefde is niet meer overgegaan. Ik hou van katten en of het nu een ras of een huiskat is ( dat is trouwens ook een ras, nl europees korthaar) maakt me op zich niets uit.

Daar ben ik het volledig mee eens! :)

All you need is love...and a cat! :love3:

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#51 Geplaatst 07 maart 2014 - 19:50

Wij hebben 5 katten uit het asiel, waaronder 1 langhaar, en 1 met 3 poten en een halve staart. Allemaal bewust en met veel liefde in huis gehaald. De jongste 2 katten zijn Ragdolls, ook bewust voor gekozen.
Dat zijn 7 katten die me echt allemaal even lief zijn, allemaal ook met een eigen karakter en een ander uiterlijk. En alles gaat goed met elkaar (en de twee hondjes!) om, dus wat wil je nog meer??!!
:rub:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#52 Geplaatst 08 maart 2014 - 00:17

Vroeger ging ik voor asieldieren en sukkeltjes die kwamen aanlopen zelf
Na de dood van mijn hond (die ook uit het asiel kwam) wou ik dan enkele jaren geen huisdieren meer omdat ik teveel verdriet en pijn had gehad en ik wou dat niet meer moeten doorstaan.

Maar dan kwam er een HTK kater aanlopen die blijkbaar van plan was om ons te adopteren en we hebben t manneke dan ook binnengenomen omdat ik het niet kon aanzien dat hij in de winter altijd maar buiten zijne plan moest zien te trekken (een lang verhaal kort samengevat).
Wij hebben onze poessieman heel heel graag gezien maar hij is hier amper 2 jaar geweest en toen moesten we hem laten inslapen omdat zijn nieren het begeven hadden.

Ik wou opnieuw geen huisdieren meer omwille van t verdriet en de pijn die je moet doormaken als je je dier moet afgeven maar na enkele jaren als dat verdriet toch wat verzacht was besloten we ons er toch opnieuw aan te wagen.
Ik heb er toen heel goed over nagedacht over wat ik precies wou, een sukkeltje uit t asiel helpen of een raskat of rashond (ik dacht dat een rasdier dat bij een fokker gefokt is toch een betere gezondheid zou hebben, ik had er eigenlijk niet veel verstand van)
Ik heb toen uiteindelijk de praktische overwegingen de doorslag laten geven.
Ik ben zelf fysiek serieus beperkt door chronische ziekte en ik ben niet in staat om iedere dag t nodige te doen om alle haren die een dier met pels verliest op te kuisen.
En ik herinnerde me nog t gevoel van onmacht dat ik had iedere keer toen ik nog mijn hond had en later toen we poessieman hadden dat ik t nodige niet kon doen.
Dat wou ik deze keer vermijden.
Dus ben ik me beginnen verdiepen in naakte dieren, zowel hond als kat.

We zijn uiteindelijk bewust voor naaktkatten gegaan omdat ik vind dat je als je een hond hebt dat je met dat dier dagelijks moet kunnen gaan wandelen en dat kan ik niet.
Dus zijn het naaktkatten/sphynxen geworden.
Qua gezondheid hebben we er ongelooflijke pech mee gehad, we hebben er 4 en geen van de 4 is helemaal gezond (wat nogal ironisch is want mijn grootste angst was dus dat we snel met ziekte en dood zouden geconfronteerd worden als we een dier zouden adopteren en we hebben daar nu constant mee te maken) maar t zijn wel ongelooflijk lieve dieren, ze zijn gewoon ronduit  fantastisch en hebben een heel speciaal karaktertje, k had me niks beters kunnen wensen eerlijk gezegd
Ik vind het ook een voordeel dat ze niet zo onvoorspelbaar zijn als andere katten want k heb heel veel jaren heel veel schrik gehad van katten en door poessieman had ik me grotendeels over die angst gezet maar dat onvoorspelbare jaagt me toch nog steeds wat angst aan eerlijk gezegd.

wat ik zou gedaan hebben als ik zelf geen fysieke beperkingen zou hebben, of we dan voor een sukkeltje uit t asiel of toch een rasdier zouden gegaan zijn, k weet het niet
Ik vermoed dat we dan toch voor t sukkeltje uit t asiel zouden gekozen hebben oorspronkelijk en er later dan misschien een raskat zouden bijgenomen hebben om die ervaring dan toch ook eens gehad te hebben van een dier van kleinsafaan bij je te hebben (bij asieldieren koos ik altijd de oudere dieren uit die niemand wou), maar dat is een vermoeden, ik kan dat niet met zekerheid zeggen

In ieder geval, gelijk wat je ook doet, mensen hebben toch altijd commentaar.
Trek je dat gewoon niet aan en doe wat jij wilt, t zijn andermans affaires toch niet wat jij doet of laat...
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 08 maart 2014 - 00:51

Het is al een tijdje geleden dat dit topic opnieuw aangehaald werd en vandaar dat ik even wat wou aanvullen i.v.m. het vermoeden dat raskatten gemakkelijker binnen te houden zijn dan HTK's.
Ons Moon hebben wij begin september uit haar zwerversbestaan verlost, we denken dat ze 2 à 3 maanden jong was toen.
Sowieso hielden we haar in het begin binnen zodat ze eerst kon wennen, uiteindelijk heeft ze nog nooit aanstalten gemaakt om naar buiten te gaan.
Enkel op momenten dat ze onze Miloh op terras ziet en hij haar "roept" merken we wel dat ze twijfelt, doch ze kijkt hem even vragend aan en zou waarschijnlijk wel een stapje naar buiten zetten indien de deur open staat.
Maar na een paar minuten lijkt ze dat alweer vergeten te zijn.

Tegen dat de lente eraan komt en de deur open staat is ze gestereliseerd, dan mag ze kiezen uiteraard of ze buiten wil of niet.
Zelfs de eerste keren dat ze boven mocht gaan was ze twijfelachtig, nu nog vraagt ze daar zelden om.
Desondanks is ze héél actief en speels in huis, leefkamer en keuken vloeien hier ook in mekaar dus geen gebrek aan ruimte.
Ik ben benieuwd naar haar eerste stappen buiten en hoop dat ze net als Lucky in onze tuin blijft.

Dit maar om te zeggen dat het volgens mij niet zozeer rasgebonden is of ze meer of minder behoefte hebben om naar buiten te kunnen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 maart 2014 - 00:52.

juleken
juleken
  • 7.240 berichten

#54 Geplaatst 08 maart 2014 - 02:03

Er zijn genoeg sukkeltjes die een warme thuis zoeken dus neem ik er liever zo eentje in huis.

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#55 Geplaatst 08 maart 2014 - 06:15

Bewust alle 2.Ragdolls voor de rust en htk voor hun pittige karakter.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#56 Geplaatst 09 maart 2014 - 02:46

goh ik ben bij htk begonnen en heb toen de rassen echt pas leren kennen :) en verliefd geworden op de sphynx en siamees/oosterse korthaar :love: mr voor mij is een htk even mooi :love:
Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#57 Geplaatst 10 maart 2014 - 10:41

Inderdaad, de karakterbeschrijvingen van raskatten zijn gemiddelden, of hoe noem je dat.

Onze Tijger is een htk-kat, maar dan vooral h-kat! Oftewel, hij zit meestal in huis. Gaat weleens naar buiten in de zomer, maar dan vooral als wij zelf ook in de tuin zitten. Verder vermaakt hij zich prima binnen!

Ragdolls zijn goed als binnenkatten te houden lees je vaak, maar die twee van ons zijn maar wat graag in de tuin te vinden! Het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben, Cleo en Pip zijn twee en 1 jaar oud.

We hebben (inmiddels) wel een goed afgezette tuin, dat geeft een hoop rust (vooral voor mij!). Voordien waren de andere vijf katten gewend om in en uit de tuin te gaan (behalve Tijger dan...!), dat was wel even wennen dat dat nu niet meer kan. Frats en Floortje nemen echt geen genoegen met alleen de achtertuin, die liepen echt te klieren omdat ze zich opgesloten voelden. We wonen hier best rustig, dus die twee gaan nu via de voordeur in en uit. Ze moeten weleens even wachten, maar die deur gaat regelmatig voor ze open. Blijft een risico van ongeluk of verdwijnen, maar dat is dan maar zo. Mocht ze wat overkomen dan hebben ze in ieder geval wel genoten!

Garfield & Cyrus
Garfield & Cyrus
  • 29 berichten
  • 2 katten

#58 Geplaatst 15 mei 2014 - 21:51

Ik red liever een poes dan dat ik er eentje koop :cat

Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#59 Geplaatst 04 juni 2014 - 21:15

Bewust HTK.
Stafke kreeg ik toen ik 6 jaar was van mijn ouders
Nu krijg ik Sienna (zij hebben betaald, maar ik heb een kitten gezocht, opvanggezin gebeld, gekozen, komt op mijn naam etc).

En dit omdat een raskat gewoon zo duur is, en uiteindelijk.. elk katje is uniek. Misschien ooit een raskat, kweet het niet. Er is niet echt een ras waar ik aan verloren ben. Zolang dat niet is, blijf ik zwervertjes een thuisje bieden. Voel me daar zelf ook veel beter over. Raskatjes worden echt gefokt om in huis te halen..

Bewerkt door Ailure, 04 juni 2014 - 21:15.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#60 Geplaatst 06 juni 2014 - 11:16

Ik neig ook steeds meer naar htk's. Vroeger omdat ik een 'sukkeltje' (veel sukkeltje is er niet aan maar kom :lachen: ) wilde helpen, maar nu steeds meer voor andere redenen. Maar misschien komt er ooit nog een raskatje, voor mij zijn er was rassen die eruit springen :)