Spring naar inhoud

- - - - -

Twijfel: katje of niet --> Update Clément

• Log in om te reageren
46 reacties op dit onderwerp
I_B
I_B
  • 14 berichten

#1 Geplaatst 15 november 2012 - 14:07

Hey iedereen,

Sinds enkele weken pluis ik de kattensite uit naar alle mogelijke informatie en ervaringen ivm katten. Graag hadden mijn vriend en ik een katje opgenomen in ons gezin maar we blijven toch twijfelen.

We wonen sinds vorig jaar in een klein appartementje in Schaarbeek dus het wordt sowieso een appartementkat. Buiten kan hij echt niet komen, veel te gevaarlijk.... Geen van ons heeft echter ervaring met een kat. Voor de verhuis naar Schaarbeek kende ik enkel de katten die door de tuin van mijn ouders renden. Echte buitenkatten dus. Ik kan me niet herinneren ooit een kat echt vastgepakt te hebben. Hoogstens heb ik ze een aai gegeven.
Daarentegen heb ik wel lang een hond gehad (een schat van een dier) waarmee ik echt goeie maatjes was. Jammergenoeg is deze gestorven eind 2010. Een hond is echter geen optie hier in Schaarbeek, daarvoor hebben we te weinig ruimte. Daarom zouden we dus opteren voor een kat.
We begrijpen allebei welke verantwoordelijkheid het houden van een dier inhoudt (ik heb ook de rubriek "koop een kat" op deze site grondig gelezen). En ikzelf kijk er zo naar uit opnieuw een beestje in huis te hebben dat op me wacht als ik thuiskom. Ik weet welk plezier je eraan kan beleven maar ik weet ook dat het niet altijd gemakkelijk is.
De eigenaar van ons appartement is zelf dol op katten en maakt er dus geen probleem van als er een katje zou bijkomen. Ik heb gewoon schrik voor eventuele schade aan het appartement (behang, parket,...), zal het katje wel passen bij ons, zal het niet eenzaam en ongelukkig zijn, enz enz...
We werken allebei fulltime maar ik vertrek meestal wat later en ben ook vroeger thuis. Soms werk ik ook thuis. Ondanks dit zal ons katje toch vaak alleen zijn.... Het hangt natuurlijk af van kat tot kat of hij dit aankan. Twee katten zijn nu geen optie, als we al twijfelen over eentje......

Misschien kunnen jullie nog ekele kritische vragen op ons afsturen? Met ons hart kijken we alvast volop uit naar een katje maar ons verstand houdt ons tegen.....

We kijken uit naar jullie reacties!

ps: het feit dat ik spreek over een "katje" of een "hij" is macht der gewoonte :) nog zo een vraag, wordt het een hij of een zij....??

Bewerkt door I_B, 14 januari 2013 - 18:49.

Kattenopvang Waasland
Kattenopvang Waasland
  • 905 berichten

#2 Geplaatst 15 november 2012 - 14:21

Al bij al maakt 1 of 2 katten weinig uit in drukte.  En als het verschil maakt, is het in positieve zin.
2 katten houden elkaar bezig.  (1 kat sloopt je huis, 2 katten slopen elkaar) ;)

Zoek je een kitten of eerder een volwassen kat?  En een raskat of een asieldiertje?

We hebben nog een lieve zwarte kater ter adoptie die graag binnen zit, maar dit niet kan door continu ruzie met de andere katten.  Het is een herplaatser van 5 jaar.
In elk geval zal je hier wel meer info vinden over wat je maar wil

groetjes
Evy

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 15 november 2012 - 14:22

Leuk dat jullie voor een katje willen gaan. :)

Het beste is om eerst eens te kijken of jullie voor een htk of een raskat willen gaan.
Als die keuze is gemaakt dan kunnen jullie beginnen met de zoektocht naar een kitten.
Voor een htk kunnen jullie bij verschillende asiels of opvangmama's terecht met al jullie vragen, zij helpen je graag verder en helpen jullie met het gepaste katje.
Als jullie voor een raskat kiezen dan kan je nog op het internet uitzoeken welk ras jullie best ligt want er zijn wel degelijke verschillen tussen de rassen bv neem nu de pers vs bengaal, pers: schootkatten, Bengaal: zeer hevige katten die veel ruimte en klim mogelijkheden eisen!
Als jullie voor een bepaald ras hebben gekozen kan je gerust een Cattery contacteren met al je vragen wat jullie willen weten en een goede cattery die zal jullie graag verder helpen.

Als er nog vragen zijn, dan helpen wij graag verder, alvast veel succes met jullie zoektocht!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 15 november 2012 - 14:30

Het voordeel van een kat is natuurlijk dat als jullie niet thuis zijn dat die zich ook wel redden. Voldoende speelgoed en klimmogelijkheden bieden. Ik heb ook op een appartement gewoond met een kat en dat ging prima eigenlijk. Ze mocht dan wel in alle kamers binnen.

Misschien eens op een kat van iemand die jullie kennen passen als die op reis zijn? Dan weten jullie beetje hoe alles in zn werk gaat enzo. In elk geval heel goed nadenken dat het diertje dan niet in een asiel terecht komt.

I_B
I_B
  • 14 berichten

#5 Geplaatst 15 november 2012 - 14:31

Bedankt voor jullie reacties!

In feite maakt het ons niet uit welk ras kat het wordt, als het karakter maar goed zit. We zijn zeker te vinden voor een katje uit het asiel, als we een arme stakker kunnen helpen dan doen we dat graag. Mijn vroegere hond kwam trouwens ook uit het asiel.

Willen we een kitten? Sja, instinctief zeggen we "ja" omdat we dan echt een band kunnen opbouwen. Met een oudere kat gaat dit misschien niet zo makkelijk... Maar anderzijds vraagt een kitten wel veel tijd en aandacht. Misschien is een kat van ong 6 maand dan een goed idee?

Om de zoveel tijd passen we trouwens op de kater van ons onderbuurvrouw. Hij blijft echter wel in het appartement beneden. Eigenlijk wordt hij het liefst niet gestoord behalve om eten te krijgen heb ik de indruk :-) en het blijft andermans dier hé.... een echte band hebben we daar niet mee.

Bewerkt door I_B, 15 november 2012 - 14:37.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 15 november 2012 - 14:32

Geen gemakkelijke beslissing, en proficiat dat je zin eer je begint! Zo zouden meer mensen mogen zijn :) maar als je blijkbaar toch wel erg verlangt naar een katje en je kan de verantwoordelijkheid dragen, waarom zou je het dan niet doen? ;)

Alleszins lijken twee katten mij dan wel een voordeel. Het verschil is niet zo groot denk ik en ze houden elkaar bezig.
Ik heb twee volwassen katten uit het asiel genomen, ten eerste omdat die minder snel geadopteerd worden en de mensen van het asiel zagen dat ik gemakkelijk te overhalen was :lachen:, maar 1 van de twee (:p) was ook wel al opgevoed, omdat ik nog huur vond ik dat een voordeel. Ik heb niet het gevoel dat mijn band daarom minder is, soms heb ik zelfs het gevoel dat die dankbaar zijn hoewel ik besef dat dat niet kan :oops: Maar ze hangen beide heel erg aan mij alleszins.

Veel succes met je beslissing en eventueel met het vinden van (een) katje(s) :)

Bewerkt door kate2, 15 november 2012 - 14:34.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 november 2012 - 14:37

I_B, op 15 november 2012 - 14:31, zei:

Willen we een kitten? Sja, instinctief zeggen we "ja" omdat we dan echt een band kunnen opbouwen. Met een oudere kat gaat dit misschien niet zo makkelijk... Maar anderzijds vraagt een kitten wel veel tijd en aandacht. Misschien is een kat van ong 6 maand dan een goed idee?

Net zoals veel andere mensen op dit forum heb ik (o.a.) een oudere kat geadopteerd. Joske was 4,5 jaar toen hij bij ons kwam en hij is echt mijn oogappel. Van onze drie katten heb ik met hem de beste band, en de meeste mensen vinden hem ook de leukste omdat hij zo enorm aanhankelijk is. Ik zou dus zeker niet durven te beweren dat je met een kitten een betere band hebt, bij ons is dat toch niet het geval. Andere voordelen van een ouder dier zijn dat je z'n karakter al grotendeels kan weten (rustig, druk, schootzitter of niet,...) en dat ze ook niet zo wild gaan doen als een kitten en in je behangpapier zullen hangen.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 15 november 2012 - 14:38

Super, ga dan maar voor zo'n sukkeltje. :)

Ik kan ook alleen maar zeggen dat twee katjes nemen vele beter is.
Als jullie van huis zijn, dan hebben die twee rakkers elkaar om te spelen, ze slapen bij elkaar wat echt heel leuk is om te zien.
En als jullie toch ooit van zin zijn om een tweede, is het altijd gemakkelijker om er nu ineens twee te nemen, als ze wat ouder zijn gaat dat natuurlijk ook maar dan duurt het  introduceren wat langer. :)

Tineb
Tineb
  • 101 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 15 november 2012 - 14:41

Hey,

Ik vind het in ieder geval al heel goed dat je het heel ernstig neemt en al veel informatie opgezocht hebt. Wij hebben sinds 1,5 jaar ook een kat op ons appartement. We zijn zelf ook niet veel thuis, eigenlijk net dezelfde situatie als die van jou. We werken alle twee en ik werk elke week een dag extra van thuis.

We waren ook aan het twijfelen tussen een kitten en een oudere asielkat, maar omwille van onze cavia's hebben we gekozen voor de oudere kat van 8 jaar, Grommy. Ik moet eerlijk zeggen dat zowel mijn vriend als ik helemaal verkocht zijn van hem, hij is ontzettend lief en aanhankelijk en komt elke avond op mijn schoot in de zetel liggen. Ik zou dus niet zozeer naar de leeftijd van de kat kijken, maar eerder naar het karakter. Als je eruit bent of je een raskat of htk kat wilt, kan je misschien eens in het asiel gaan kijken om te zien of er een bepaalde kat is waar het mee klikt?

I_B
I_B
  • 14 berichten

#10 Geplaatst 15 november 2012 - 14:46

ok in neem alvast mee: ga voor een kat die je ligt, kitten of niet. Raar hé, maar bij het kiezen van een hond zou ik sowieso uitgaan van dit principe maar aangezien mijn kennis van katten zo miniem is, is het hierbij net omgekeerd.

Inderdaad, de rommel met twee katten is wss even groot als bij één kat maar we hebben geen plaats voor twee kattenbakken... en eigenlijk ook geen plaats voor een jumbo bak...

Ik denk dat we dan toch moeten toegeven dat we op zoek zijn naar een solo-kat. En eigenlijk zijn mijn vriend en ik ook wel een beetje zo. Samen graag alleen zijn, snap je :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 15 november 2012 - 14:51

Ik zou zeggen ga eens langs in een asiel en zie met welke kat of kitten je een klik hebt. Ik heb ook herplaatsers geadopteerd die al 4j en meer waren en op het begin zijn ze wat schuchter maar nu zijn dat de dikste knuffelkonten. Succes met je zoektocht. :geluk:

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#12 Geplaatst 15 november 2012 - 15:45

Als je nu al twijfelt zou ik nog wachten.

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 15 november 2012 - 15:52

I_B, op 15 november 2012 - 14:46, zei:

ok in neem alvast mee: ga voor een kat die je ligt, kitten of niet. Raar hé, maar bij het kiezen van een hond zou ik sowieso uitgaan van dit principe maar aangezien mijn kennis van katten zo miniem is, is het hierbij net omgekeerd.

Inderdaad, de rommel met twee katten is wss even groot als bij één kat maar we hebben geen plaats voor twee kattenbakken... en eigenlijk ook geen plaats voor een jumbo bak...

Ik denk dat we dan toch moeten toegeven dat we op zoek zijn naar een solo-kat. En eigenlijk zijn mijn vriend en ik ook wel een beetje zo. Samen graag alleen zijn, snap je :)

In het asiel hebben ze soms ook poezen die graag binnen blijven, maar die niet zo goed met andere poezen omgaan, dus ik denk dat je zo'n poezen zeker heel gelukkig zou kunnen maken :thumb:

banner

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 15 november 2012 - 18:05

Heb ook verschillende volwassen katten geadopteerd en verschillende kittens.Eéntje was al  8 jaar en is een echt flodderkont vanaf de eerste dag.De andere zijn ook superlief.Of het nu kittens zijn of volwassen katten maakt niets uit.De ene is een schootkat,de andere een "naast baasje zitter"en ik heb er ook die zelfstandig zijn en op tijd eens een knuffel willen.Ze zijn allemaal verschillend,jong of oud.De klik moet er zijn.Dat is het belangrijkste.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 15 november 2012 - 18:15

Mijn advies is ook voor een oudere kat te gaan.  Hun karakter is al gevormd en als je naar een goede opvang/asiel gaat, kunnen de mensen die er werken je al heel wat vertellen over de poes in kwestie.  Veel succes met je beslissing ! En super dat jullie het nemen van een poes zo goed overdenken ! :duim:  Er zouden er zo meer moeten zijn.
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...