Spring naar inhoud

- - - - -

Vogeltjes eten geven

vogels

• Log in om te reageren
229 reacties op dit onderwerp
Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 15 november 2012 - 16:07

Geven jullie ook extra eten aan de vogeltjes, bijvoorbeeld in de winter?

Ik had overlaatst in een tuincentrum zo'n plastic pot gekocht met daarin vanalle dingetjes die je kon ophangen, zoals bijvoorbeeld  vetbolletjes en nootjes...

Heb het nu een week hangen en eigenlijk sinds gisteren zie ik er regelmatig vogeltjes aan (misschien heeft Hilleke hier iets mee te maken, zij kwam gisteren naar hier en toen ineens zat er een koolmeesje aan een vetbolletje te eten, daarvoor nog geen enkel vogeltje gezien :p). Had wel eerst bang dat het te dicht bij ons raam ging hangen, maar heb geen andere mogelijkheid om te ergens te hangen dus ben wel blij dat ze nu toch komen smullen aan ons terras :thumb:

Heb er wat foto's van gemaakt:

Vogeltjes eten geven Vogeltjes eten geven
Vogeltjes eten geven

Op die twee dagen dat ik hier vogeltjes zie, zijn ze er dus wel in geslaagd om dat zakje met nootjes al helemaal leeg te krijgen:

Vogeltjes eten geven

Kunnen zij die nootjes daar bijna in hun geheel uithalen? En weet iemand waar je zo'n zakje met nootjes apart kan kopen voor op te hangen? Dan ga ik er nog wat extra kopen :)

Ohja, en ik ken ook totaal niets van vogels, weet er iemand welke vogel dit is:

Voel je vrij om dit topic te gebruiken om ook foto's of verhalen te delen over de vogeltjes in de winter (of ook buiten de winter). Geef jij ze ook extra eten en hang je dingen in je tuin :)?

Bewerkt door Liz, 15 november 2012 - 16:07.

banner

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 15 november 2012 - 16:12

hier hangen 3 huisjes en ook vetbolletjes.
heb al veel vogeltjes gezien in de tuin maar nog geen foto's gemaakt :(
Poema vind het dan weer heel leuk en maakt altijd gekke geluidjes als ze een vogeltje ziet :lachen:
mooie foto's :thumb:

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#3 Geplaatst 15 november 2012 - 16:36

Of ik er voor iets tussen zit betwijfel ik, maar ik vind het wel ontzettend leuk dat sinds ik gisteren een smullend vogeltje opgemerkt heb ze nu volop komen smikkelen bij jou.

Bij Aveve verkopen ze die apart denk ik. Gezien je me gisteren verteld dat je nog al eens in Leefdaal komt is de Aveve van Vossem daar wel vlakbij.

Dat ene vogeltje komt me bekend voor en heb ooit de naam geweten, maar ja, mijn geheugen he :8

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 november 2012 - 16:46

Leuke foto's Lizzy.

Hier hangen er ook altijd zakjes met voer voor de vogeltjes in de tuin.
Mauzy en de mini's houden hen graag in de gaten. ;)

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 november 2012 - 17:10

Heel mooie foto's !! En heel fijn dat je de vogeltjes zo verwend !!

De laatste foto is volgens mij een bonte specht...hier zit er al 4 jaar ook zo ééntje, maar met andere kleurtjes ;) (zie foto).

Indien het geen bonte specht is, zal een echte kenner me wel verbeteren... ;) :oops:

Bijgevoegde thumbnails

• DSC00277.JPG

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 15 november 2012 - 17:14

Wij hangen, leggen,... elk jaar voedsel vanaf deze periode. Ook Natuurpunt roept op nu om dit te doen.
http://www.natuurber...d=9695&Eid=9740

Altijd zeer fijn om ze te zien.

Vogel lijkt een Gaai?

Eventjes opgezocht:

Dit is een Gaai.

Bijgevoegde thumbnails

• Gaai.jpg

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 15 november 2012 - 17:14.

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 15 november 2012 - 17:15

De vogel waarvan je de naam niet weet, is een vlaamse gaai. At your service miss Liz   :lachen: :lachen: :lachen:

Ik voer hier ook volop de vogeltjes, zelfs in de zomer vergeet ik hen niet, omdat Natuurpunt etc oproepen om de vogels heel het jaar te voeden omdat er te weinig insecten zijn. Daardoor sterven er massaal kleine vogeltjes in de nesten, en van dat idee word ik niet goed. De boom die hier het dichtste bij ons terras staat, hangt goed gevuld. En zonder overdrijven, daar durven wel eens 30 meesjes tegelijkertijd inzitten...

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 15 november 2012 - 17:16

Oh ja, je kan gewoon (geen gezouten ed) 'apennootjes' kopen en daar een ketting van maken ofzo.

Lusten ze ook supergraag.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 15 november 2012 - 17:28

Nu zie ik het , het is een vlaamse gaai ;)

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 15 november 2012 - 18:22

Bekijk berichtsnoopy, op 15 november 2012 - 17:15, zei:

Ik voer hier ook volop de vogeltjes, zelfs in de zomer vergeet ik hen niet, omdat Natuurpunt etc oproepen om de vogels heel het jaar te voeden omdat er te weinig insecten zijn. Daardoor sterven er massaal kleine vogeltjes in de nesten, en van dat idee word ik niet goed.

Echt ?  Dat wist ik niet.  Ik begin pas tegen de winter mijn bolletjes voor de vogels op te hangen, als 't begint te vriezen...
Ik zal er dan maar rap eens mee beginnen...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 15 november 2012 - 19:19

Bekijk berichthilleke, op 15 november 2012 - 16:36, zei:

Bij Aveve verkopen ze die apart denk ik. Gezien je me gisteren verteld dat je nog al eens in Leefdaal komt is de Aveve van Vossem daar wel vlakbij.

Ah, super :thumb: dan ga ik daar binnenkort eens kijken, heb nu een extra zakje bij gehangen en heb er nog eentje binnen liggen, maar als het aan dit tempo verder gaat, ga ik al snel moeten gaan nieuwe halen :lachen:

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 15 november 2012 - 17:14, zei:

Vogel lijkt een Gaai?

De vogel waarvan je de naam niet weet, is een vlaamse gaai. At your service miss Liz   :lachen: :lachen: :lachen:

Bekijk berichthilleke, op 15 november 2012 - 17:28, zei:

Nu zie ik het , het is een vlaamse gaai ;)

Super, bedankt! Nu weet ik ook hoe die eruit zien :) twas ineens een hele grote vogel ten opzichte van de meesjes die er vaak zitten :lachen:

Ik voer hier ook volop de vogeltjes, zelfs in de zomer vergeet ik hen niet, omdat Natuurpunt etc oproepen om de vogels heel het jaar te voeden omdat er te weinig insecten zijn. Daardoor sterven er massaal kleine vogeltjes in de nesten, en van dat idee word ik niet goed. De boom die hier het dichtste bij ons terras staat, hangt goed gevuld. En zonder overdrijven, daar durven wel eens 30 meesjes tegelijkertijd inzitten...

Ik had ook wat op internet zitten zoeken en daar staat inderdaad op dat je heel het jaar door kan eten geven aan de vogeltjes, ik wist dat ook niet, dacht dat ze het vooral in de winter nodig hadden, dus ga vanaf nu proberen elk seizoen wel iets voor de vogeltjes te doen :thumb:

banner

Guest_MiriamB_*
Guest_MiriamB_*

#12 Geplaatst 15 november 2012 - 20:00

Leuke foto's :thumb: en vlaamse gaaien zie je steeds meer blijkbaar, bij ons in de tuin hebben we een koppeltje vlaamse dat komt eten alsook meesjes,  vinkjes, roodborstje en kwikstaartjes.
Het is echt  een plezier om naar te kijken :)

Vogels kun je idd het hele jaar doorvoeren maar ik dacht alleen zaadjes en nootjes en de vetbollen alleen  in de winter heb ik mij laten vertellen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 15 november 2012 - 20:03

Bekijk berichtMiriamB, op 15 november 2012 - 20:00, zei:

Leuke foto's :thumb: en vlaamse gaaien zie je steeds meer blijkbaar, bij ons in de tuin hebben we een koppeltje vlaamse dat komt eten alsook meesjes,  vinkjes, roodborstje en kwikstaartjes.
Het is echt  een plezier om naar te kijken :)

Vogels kun je idd het hele jaar doorvoeren maar ik dacht alleen zaadjes en nootjes en de vetbollen alleen  in de winter heb ik mij laten vertellen.

Voeding zomer en winter schilt wel ja. Hoe en wat weet ik ook niet precies meer.

Guest_MiriamB_*
Guest_MiriamB_*

#14 Geplaatst 15 november 2012 - 20:17

Gevonden op natuurpunt.be alsook een lijstje welke vogels wat eten. handig toch. ;)

Tips voor het voederen
  • Voederen mag op bescheiden schaal het hele jaar (bijvoorbeeld met zaden), maar het is pas echt nodig als het langdurig vriest en/of sneeuwt.
  • Voeder niet teveel tegelijk en liefst 's ochtends (na een lange, koude nacht hebben vogels behoefte aan een stevig ontbijt) en tegen het einde van de middag (zo kunnen ze de nacht doorkomen). Overdadig voederen kan muizen en ratten aantrekken.
  • Geef geen voedsel waarin zout is verwerkt. In de kaas en het brood dat je voedert zit al meer dan genoeg zout.
  • Voeder zeker geen margarine of boter, die werken als laxeermiddel.
  • Voedsel dat makkelijk bevriest, zoals appels, voeder je best als geheel en niet in kleine stukjes.
  • Voeder nooit vet en pinda's in de tijd dat vogels jongen hebben! De jongen van de meeste zangvogels eten insecten!!!!

Wie eet wat?

Merel, kramsvogel, koperwiek, zanglijster en spreeuw
Brood, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten, fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, gekookte aardappelen.
Op de grond, sneeuwvrij, een open plek met beschutting dichtbij.

Koolmees, pimpelmees, matkop, kuifmees, zwarte mees en staartmees
Vetbollen, slingers ongebrande, ongezouten pinda's, halve kokosnoot, vogelzaad en zonnebloempitten.
Op de voedertafel, voederbuis, opgehangen in bomen of struiken.

Specht, boomklever en boomkruiper
Ongezouten pinda's en noten, vetbollen, zonnebloempitten, kaas zonder korst.
Eventueel vastgemaakt aan een boomstam op een rustige plek.

Huismus, ringmus, sijs, distelvink, vink, keep en groenling
Bruin brood, onkruidzaden, gemengd strooizaad, etensresten, zonnebloempitten.
Op de grond, voedertafel, voederbuis.

Winterkoninkje, heggenmus en roodborstje
Universeel voer, bessen, meelwormen, broodkruimels, maden en larven, ongekookte havermout.
Op de grond, sneeuwvrij, mag ook beschut onder heggen en struiken.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 15 november 2012 - 20:29

die vlaamse gaaien zijn dol op pinda's, dus als zij er aan kunnen zouden zij wel eens de schrokoppen kunnen zijn die dat zakje nootjes zo rap hebben leeggegeten ;)

op deze site vind je vanalles om de vogels te voeren, ook eekhoornvoederkastjes en spullen voor egeltjes, super leuk :)
http://www.vivara.be/

ik heb er een soort 'voederkooi' gekocht zodat ik op de grond kan strooien (voor vinkjes en roodborstje enzo), en die kooi erover zetten.
zo kunnen de duiven er niet aan :p

http://nl.vivara.be/...midi__maxi.html

Ik heb die met kleine gaten, dus voor kleine vogeltjes.
Was wel superzielig voor de merel die hier rondhupste toen het sneeuwde :8
Mijn moeder heeft die met grote gaten, misschien bedel ik die haar nog eens af :x

Bewerkt door Alicia, 15 november 2012 - 20:33.