Spring naar inhoud

- - - - -

Vogeltjes eten geven

vogels

• Log in om te reageren
229 reacties op dit onderwerp
kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#106 Geplaatst 30 november 2012 - 19:43

Super Liz!! Moet echt leuk zijn om al die vogeltjes van je eten te zien eten :heart: Ik ben daarnet pindanootjes gaan kopen, wel zo in een netje, vraag me af of ze dat daaruit kunnen halen eigenlijk, misschien moet ik ze op een bordje leggen... Maar super dat het zoveel succes heeft! :thumb: Geniet ervan! Ik heb al jaren geen roodborstje meer gezien :)

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#107 Geplaatst 30 november 2012 - 21:29

Geweldig he Lizzy :thumb: ik ben er ook helemaal in de ban van.

even dit topic opschroeven nu het kouder word en jullie misschien aansteken om dit weekend een vogelwinterkoek te bakken :engel:

Het is nu echt de tijd er voor, het is ook weer mijn eerste sinds april maar deze keer heb ik foto's gemaakt om het makkelijker uit te leggen :oops:

Bootschappenlijst/ingredienten
HPIM4773.JPG

1 liter Olie
+-1kg bloem
Muesli +- 200 gram
3 of 4 eieren
Cocosrasp ca 50 gram
(100 gram rozijnen)
(2 appels)
(3 eetlepels honing)
(half zakje aardappelpuree poeder)
(gebroken pinda's)

Heb deze keer als extra appel en rozijn gekozen, je kan er ook nog gepelde zonnebloempitten in doen of gewoon alleen kokosrasp gebruiken of grof gebroken pinda's als extra.

Giet de olie in een ruime kom, je kan ook gebruikte frituurolie nemen als die nog helder is (dus niet bruin!!!!)
Als maat heb ik een glas gebruikt van ongeveer 200 ml om de hoeveelheid aan te geven.

Voeg alle ingredienten behalve de bloem toe aan de olie
HPIM4775.JPG
HPIM4778.JPG
HPIM4780.JPG
HPIM4782.JPG
HPIM4785.JPG
HPIM4784.JPG
Eerst alles even goed mengen voor dat je de bloem er beetje bij beetje door roert
HPIM4790.JPG
Nu voor 90 minuten op 180 graden de oven in, oven hoeft niet voorverwarmd gewoon zo de oven in en op 90 min zetten.
HPIM4791.JPG
Gebakken (mijn oven stond iets te hoog, moeilijk te regelen)
HPIM4792.JPG

Dit is niet te vergelijken met echte cake hier kan je geen plakjes van snijden, op deze manier is het kruimelend, vet en klef, ideaal als strooivoer. Deze heb ik liever omdat de grote stukken direkt meegenomen worden door de meeuwen hier aan de kust :x

Wil je een stevige koek maken die je als blok kan ophangen dan moet er meer bloem bij tot je het kan kneden of anders kan je er ook wat aardappelpuree poeder aan toe voegen ;) deze is leuk om een keer te proberen. :thumb:

deze foto was fout gekozen maar kan hem niet meer weg krijgen :onzeker:

Bekijk berichtkate2, op 30 november 2012 - 19:43, zei:

Super Liz!! Moet echt leuk zijn om al die vogeltjes van je eten te zien eten :heart: Ik ben daarnet pindanootjes gaan kopen, wel zo in een netje, vraag me af of ze dat daaruit kunnen halen eigenlijk, misschien moet ik ze op een bordje leggen... Maar super dat het zoveel succes heeft! :thumb: Geniet ervan! Ik heb al jaren geen roodborstje meer gezien :)

Is niet de bedoeling dat ze die er uit halen maar gewoon zo door dat netje stukjes er af eten ;)

Bijgevoegde thumbnails

• HPIM4776.JPG

Bewerkt door Nivo, 30 november 2012 - 21:27.

sorry laatste keer

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#108 Geplaatst 30 november 2012 - 23:08

Bedankt Nivo! Dan is het goed zoals ik het opgehangen heb :) Nu maar hopen dat ze er eindelijk van eten :s Ik zal dit weekend nog rozijnebrood kopen om ze te lokken :)

En bedankt voor de moeite van het recept! ;) Ik zal dat volgend weekend eens proberen! Maar ik heb vandaag al eten moeten wegsmijten dat echt te vochtig was van de regen. Ik moet daar echt een oplossing voor vinden.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#109 Geplaatst 01 december 2012 - 13:52

Zolang je geen vogeltjes hebt kan je misschien nog even wachten en het voorlopig nog bij krentenbrood houden.
Super dat je het wel eens gaat proberen :thumb:

sorry laatste keer

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#110 Geplaatst 01 december 2012 - 14:19

Ik ben vanmorgen om rozijnenbrood geweest en heb dat nu verspreid bij mij en net over de haag. Merels komen er af en toe al dus hopelijk vinden die het brood en brengen die ook de kleinere vogeltjes. Bedankt voor alle tips Nivo! Tegen het einde van de winter ZAL ik vogels bij mij hebben, nèh :lachen:

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#111 Geplaatst 07 december 2012 - 08:43

Kunnen vogeltjes eigenlijk nog eten vinden als dat ondergesneeuwd is? Het was hier net aan het sneeuwen, toen was het gestopt en was ik het graan en de nootjes gaan bijvullen, maar nu begint het weer te sneeuwen :p
banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#112 Geplaatst 07 december 2012 - 15:53

Je moet een plaatske sneeuwvrij maken om eten te strooien en regelmatig bij sneeuw opnieuw sneeuwvrij maken.
Ik heb de vetbollen aan de buitenkant van de houten afsluiting gehangen, kant van het tuinhuis zodat de katjes ze niet kunnen zien. Anders zouden ze rap gepakt worden, er lag verleden week nog pas een roodborstje op de mat.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#113 Geplaatst 07 december 2012 - 19:18

Bij mij nog altijd geen vogeltjes, dus ik zou het niet kunnen zeggen :(

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#114 Geplaatst 08 december 2012 - 19:24

Vandaag wel vogeltjes! Heel veel pimpelmeesjes!!! Ofwel altijd het zelfde dat terugkwam, maar ik ben superblij :dancer: :dancer: :dancer:

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#115 Geplaatst 09 december 2012 - 09:15

Bekijk berichtkate2, op 08 december 2012 - 19:24, zei:

Vandaag wel vogeltjes! Heel veel pimpelmeesjes!!! Ofwel altijd het zelfde dat terugkwam, maar ik ben superblij :dancer: :dancer: :dancer:

Super :thumb: ik ben ook heel blij voor jou :thumb: ze hadden gewoon wat tijd nodig om het te vinden :)

banner

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#116 Geplaatst 09 december 2012 - 11:09

Joepie Kate, hoop dat ze heel veel vriendjes gaan meenemen :thumb:

Het voer gaat hier nu ook dubbel zo hard op, ze hebben het nu allemaal echt nodig!

sorry laatste keer

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#117 Geplaatst 09 december 2012 - 11:54

Ja dat zou zalig zijn!! Maar zelfs als ze alleen blijft komen is het al de moeite, toch 1 vogeltje die zijn buikje rond zal kunnen eten :) Een vogeltuin moet wel de max zijn, dus van mij mogen er wel bijkomen :lachen:

Ik denk ook dat ze het nodig hebben! 'k Zal wel eens aan Joe moeten zeggend dat hij niet de hele tijd luid mag miauwen, want ik denk niet dat dat bevorderlijk is :lachen:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#118 Geplaatst 09 december 2012 - 19:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil deze meegeven (als het er al staat: sorry!)

http://www.vogelbesc...n/vogels_voeren

http://www.vogelbesc...l/vogels_voeren

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#119 Geplaatst 10 december 2012 - 20:35

Nivo, laat al je ideeën maar los! Mijn idee van de vogelkraam (pb'tjes) is goed gekeurd! Dit jaar ga ik reeds testmaken en testen ("verkopen") bij/aan collega's (dit laatste moet nog wel goed gekeurd worden). Al eens kijken wat er goed in de markt ligt en wat mijn lln. aankunnen.

Heb hen het al verteld en ze vroegen of ze er dan ook in de bomen mochten hangen thuis en op school.

NATUURLIJK!!!

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#120 Geplaatst 12 december 2012 - 09:40

Heb bij ons in het tuincentrum graan gekocht met insecten in en amaai, dat vinden ze wel lekker,z owel de meesjes als de musjes en roodborstjes komen daar nu op af :)
banner