Spring naar inhoud

- - - - -

Vogeltjes eten geven

vogels

• Log in om te reageren
229 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 16 november 2012 - 01:29

vetbollen en pindas kan je kopen in Tom&Co, AVEVE en zoomart enzo

ik heb vorig jaar zelfs een voederhuisje, twee zakken met gemixte zaden en een emmer met 50 vetbollen gekocht in een promotie bij de aldi

dus der zijn zeker meerdere winkels die met de eerste koude acties doen, je moet maar eens de reclamefolders in de gaten houden...

vergeet ook niet om voor de vogeltjes vers water buiten te zetten, der bestaan verschillende schalen in de handel, als vogelbadje, maar een gewone schaal of kom kan evengoed dienen

Bewerkt door Kaprice, 16 november 2012 - 01:31.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 16 november 2012 - 02:52

Op Natuurpunt.be vind ik nochtans terug dat je pas mag voederen vanaf november.
En in de tijd dat ze jongen hebben is het niet verstandig van ze noten en vet te geven want die voeding is te eenzijdig voor de jongen.  De ouders worden lui en gaan dan niet meer op zoek naar insecten, hetgene jongen juist nodig hebben om goed op te groeien. (zegt vriendlief, de ornitoloog... :) )

http://www.natuurpun...e-tuin_640.aspx
(Onderaan de brochure bekijken)

Bewerkt door Marjananas, 16 november 2012 - 02:52.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 16 november 2012 - 07:57

Bekijk berichtMiriamB, op 15 november 2012 - 20:17, zei:

Merel, kramsvogel, koperwiek, zanglijster en spreeuw
Brood, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten, fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, gekookte aardappelen.
Op de grond, sneeuwvrij, een open plek met beschutting dichtbij.

Koolmees, pimpelmees, matkop, kuifmees, zwarte mees en staartmees
Vetbollen, slingers ongebrande, ongezouten pinda's, halve kokosnoot, vogelzaad en zonnebloempitten.
Op de voedertafel, voederbuis, opgehangen in bomen of struiken.

Specht, boomklever en boomkruiper
Ongezouten pinda's en noten, vetbollen, zonnebloempitten, kaas zonder korst.
Eventueel vastgemaakt aan een boomstam op een rustige plek.

Huismus, ringmus, sijs, distelvink, vink, keep en groenling
Bruin brood, onkruidzaden, gemengd strooizaad, etensresten, zonnebloempitten.
Op de grond, voedertafel, voederbuis.

Winterkoninkje, heggenmus en roodborstje
Universeel voer, bessen, meelwormen, broodkruimels, maden en larven, ongekookte havermout.
Op de grond, sneeuwvrij, mag ook beschut onder heggen en struiken.

Als ik dit bekijk, heb ik dus eigenlijk maar eenzijdig vogelvoer hangen, voornamelijk voor de meesjes enzo...

Ga vanaf nu het brood ook bijhouden en verkruimelen en ook eens kijken voor zonnebloempitten enzo :)

Bekijk berichtKaprice, op 16 november 2012 - 01:29, zei:

vergeet ook niet om voor de vogeltjes vers water buiten te zetten, der bestaan verschillende schalen in de handel, als vogelbadje, maar een gewone schaal of kom kan evengoed dienen

Ik heb hier twee glazen bloempotten buiten staan, als ik daar regelmatig vers water in doe, is dat dat goed voor de vogeltjes of hebben ze liever een lager soort kommetje?

banner

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 16 november 2012 - 08:06

Bekijk berichtMarjananas, op 16 november 2012 - 02:52, zei:

Op Natuurpunt.be vind ik nochtans terug dat je pas mag voederen vanaf november.
En in de tijd dat ze jongen hebben is het niet verstandig van ze noten en vet te geven want die voeding is te eenzijdig voor de jongen.  De ouders worden lui en gaan dan niet meer op zoek naar insecten, hetgene jongen juist nodig hebben om goed op te groeien. (zegt vriendlief, de ornitoloog... :) )

http://www.natuurpun...e-tuin_640.aspx
(Onderaan de brochure bekijken)

'k Vind die tegenstrijdige berichten dus altijd grappig hé...de ene zegt dit...de andere dat...  Het was nochtans een item in het journaal dat de vogeltjes hulp konden gebruiken...  't Zal zijn zoals met zoveel dingen zeker: de ene keer zeggen ze dat je geen zout mag eten, de andere keer zeggen ze dat zout geen kwaad kan enz. Ik voeder in ieder geval bij. Ik geef in de zomer brood en noten en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Geen vetbollen omdat die volgens mij zouden smelten in de hevige zon. Mijn voedergewoonte heeft me een redelijk tamme houtduif opgeleverd, die echt brood komt vragen aan mijn raam. En daar geniet ik dan ook weer van :d

Misschien zijn het enkel de nederlandese vogeltjes die hulp kunnen gebruiken?   :LOL:

http://www.vogelbesc...rden/q/fq_id/40

Bewerkt door snoopy, 16 november 2012 - 08:12.

Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#20 Geplaatst 16 november 2012 - 08:23

En nog een voordeel van de vogeltjes voederen? Veel kijkplezier voor m'n pluizige schatten  :goofy:

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_6176.JPG

Geplaatste afbeelding

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 16 november 2012 - 08:35

Bekijk berichtAlicia, op 15 november 2012 - 20:29, zei:

op deze site vind je vanalles om de vogels te voeren, ook eekhoornvoederkastjes en spullen voor egeltjes, super leuk :)
http://www.vivara.be/

Bedankt voor de website, heb er eens op gekeken en een bestelling geplaatst :thumb: heb zo een beginnerspakket gekocht, zodat ik een voedersilo heb en ook zo'n huisje waar je een blok kan instoppen, heb dan ook extra blokken gekocht, ook met insecten en met bessen én heb extra zaden gekocht (om op de grond te leggen) met meelwormen in, dus denk dat ik dan ongeveer een divers aanbod ga hebben voor de vogeltjes :thumb:

Vind dat ook zo super om naar te kijken, heb gisteren eigenlijk ongeveer een uur gewoon vanuit de zetel naar mijn raam zitten kijken en naar die vogeltjes zitten kijken :) zo super hé :thumb:

banner

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 16 november 2012 - 09:28

@Liz
jouw bloempotten als watervoorraad, don't know, hangt een beetje van de diameter van de pot af denk ik
meestal stellen ze voor een diepe schaal te gebruiken, zodat vogeltjes dan op de rand kunnen zitten om te drinken
heb je geen onderschaal van die bloempot?

er wel aan denken in de winter, tijdens vorst en sneeuw, er een gaas, bv kippegaas ofzo over te spannen, dat ze er geen vogel"badje" van kunnen maken
want dan hebben ze de kans dat hun natte veren gaan bevriezen of koud krijgen en ze te prooi zijn aan grotere vogels

en het is inderdaad beter pas vanaf november te voeren!
als je noten enzo voert als ze met jongen zitten, zijn de ouders inderdaad te lui om insecten en dergelijke te gaan zoeken om hun jongeren mee te gaan voederen
zodat de jongen al een slechte start maken door een eenzijdige voeding te krijgen van de ouders

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 16 november 2012 - 09:34

Super tips die ik hier allemaal krijg :thumb: dat van dat gaas over dat water, daar zou ik helemaal niet aan gedacht hebben :)
banner

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 16 november 2012 - 10:01

Bekijk berichtKaprice, op 16 november 2012 - 09:28, zei:

@Liz
jouw bloempotten als watervoorraad, don't know, hangt een beetje van de diameter van de pot af denk ik
meestal stellen ze voor een diepe schaal te gebruiken, zodat vogeltjes dan op de rand kunnen zitten om te drinken
heb je geen onderschaal van die bloempot?

er wel aan denken in de winter, tijdens vorst en sneeuw, er een gaas, bv kippegaas ofzo over te spannen, dat ze er geen vogel"badje" van kunnen maken
want dan hebben ze de kans dat hun natte veren gaan bevriezen of koud krijgen en ze te prooi zijn aan grotere vogels

en het is inderdaad beter pas vanaf november te voeren!
als je noten enzo voert als ze met jongen zitten, zijn de ouders inderdaad te lui om insecten en dergelijke te gaan zoeken om hun jongeren mee te gaan voederen
zodat de jongen al een slechte start maken door een eenzijdige voeding te krijgen van de ouders

Uit de link die ik poste blijkt dat ze de pinda's die ze krijgen tijdens het broedseizoen, niet aan de kleintjes geven maar voor zichzelf gebruiken als er gebrek is aan insecten. Je moet het maar eens lezen, lijkt me toch niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 16 november 2012 - 10:25

@snoopy
zal zo een geval zijn met een voor en een tegen zeker

ik heb geleerd dat pinda's en vet slecht zijn voor de jongen
maar inderdaad in een periode van voederen kunnen de meeste papa's en mama's waarschijnlijk ook iets extra's gebruiken

ik zou dan in het voorjaar en zomer eerder overgaan tot insecten of zomerzaden bij te voederen
en in de wintermaanden iets meer vetrijk, met vetbollen en pinda's

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#26 Geplaatst 16 november 2012 - 11:38

hier voederen we het hele jaar door :d Zonnebloempitjes zijn hier het hele jaar beschikbaar, met de vetbolletjes beginnen we al vroeg in oktober. Pinda's doe ik pas eind oktober in de kokers omdat ze dan zeker geen jongen meer hebben, Jongen kunnen stikken in de pinda;s. De kleine vogeltjes zijn dol op zonnebloempitten en vetbollen, hun favorite nootje is de walnoot/okkernoot. het goedkoopst te vinden bij Lidl, gepelde uiteraard.

Ik heb een beveiliging gemaakt rond de kokers zodat spreeuwen en kauwen er niet bijkunnen, alles is anders binnen een dag al geplunderd.

Voor de grote vogels voeder ik 2 x per dag apart, die krijgen gemengd strooivoer voor hoendersoorten, vooral de duif is hier blij mee. Spreeuwen/merels/kouwen/gaaien...krijgen santwiches/croisants uit grootverpakkingen uit de supermarkt. Ook leg ik voor hun hele vetblokken neer, die haal ik bij de Aldi, 4 blokken frituurvet in 1 doos. :) appels en peren krijgen ze ook, vooral peren zijn ze verzot op ;)

Misschien een tip om de grotere vogels te voeren op een dakje van een tuinhuis, op de grond zijn ze heel kwetsbaar met onze katjes :x

Nog een foto hoe je een koker kan afschermen tegen grote plundervogels, de meesjes kunnen hier gemakkelijk door ;)
HPIM4120.JPG

sorry laatste keer

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 16 november 2012 - 12:31

trouwens morgen, vanaf 17/11 in de Aldi :

http://aldi-bn.aldi....680_8750_5.html

wintervoederpakket voor de vogeltjes : 2,99€

Shivan
Shivan
  • 610 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 16 november 2012 - 13:47

Ik zou ook graag de vogeltjes voeren, maar ik weet gewoon dat onze Scar dan ook zichzelf bij zal voeren... helaas is dat met de vogeltjes die ik zo graag in de tuin zie :(
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 16 november 2012 - 14:53

Ik voeder ook het hele jaar. Hier zitten vooral veel Eksters, en die halen gewoon zo'n hele vetbol met netje en al uit de voederplaats en vliegen er dan mee weg. De vetbollen gaan hier dus aan de lopende band weg :onzeker:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 16 november 2012 - 15:22

Zie je dat eigenlijk fel als er aan de vetbolletjes gegeten wordt? Ik zag wel aan de nootjes dat er vogeltjes aan geweest waren, maar heb zo'n halve kokosnoot hangen en ook vetbolletjes, maar ik weet niet of ze daar ook van komen smullen :)

Ik heb hier dus enorme vreetzak-vogels zitten hé :trance:  dat extra zakje nootjes en dat half zakje dat er nog hing, is dus vandaag volledig op hé :trance: :trance:  :slach:

Bewerkt door Liz, 16 november 2012 - 15:22.

banner