Spring naar inhoud

- - - - -

Vogeltjes eten geven

vogels

• Log in om te reageren
229 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 17 november 2012 - 16:51

Hier zitten ook vooral eksters. In mijn tuin zie ik zeer weinig vogeltjes, da's zo aan de rand van het stad en de vogels zitten eerder in de aanpalende pleintjes. 'k Heb al dikwijls vetbollen en zo in mijn tuin opgehangen maar ze kwamen er niet van eten. 'k Denk dat een paar kwetterende katten (en vanaf dit jaar zijn dat er vijf) niet echt bevorderlijk zijn...
Maar ik heb ze dan op het pleintje in de struiken gehangen.

Vorig jaar heb ik nog eens een poging ondernomen met een voedselsilo voor zaadjes in te doen, maar na een paar maand heb ik die zadenmengeling beschimmeld in de GFT-bak kunnen kappen. Die stond wel niet op een goeie plaats, naast mijn vijver bij een massa rommel van de verbouwingen. Bovendien was mijn vijver ook kapotgegaan (waterdichte laag eraf waardoor het water eruitgesijpeld was). Dit jaar doe ik nog eens een poging, misschien ga ik ook wat schalen halen bij Aveve die ik dan op het dak van mijn tuinhuis zit en op het boordje van mijn vijver (die volgende week zijn definitieve laag krijgt zodat ik die waar kan opvullen en de vogeltjes weer veel te drinken hebben).  En lukt het niet, dan ga ik gewoon die zaadjes op het plein gooien, of iets aan een boom bevestigen zodat ik daar bakjes met zaden kan zetten (buiten het bereik van de buurtkatten).

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#47 Geplaatst 17 november 2012 - 19:42

Foto's zijn altijd welkom!

Ik zie dit enorm graag, maar voorlopig geen uitkijk op de tuin :(.
Hier zitten enorm veel duiven en veel duiven komen dus ook van het huisje eten....

@ Nivo: Heb je meer foto's?
Kan je eventueel wat meer uitleg bij je foto geven :;s

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#48 Geplaatst 17 november 2012 - 20:16

Kzal eens moeten zoeken tussen mijn foto's Dolfje. Ik kan heel veel advies geven over wat en wanneer je welke soort kan voeren, maar ik ben bang dat ik wat te extreem ben :oops: ik bak in de winter zelf vogelcake en zo :oops: kan genoeg advies geven maar ja, wie is zo gek als ik :oops:
sorry laatste keer

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 17 november 2012 - 20:23

Nivo, op 17 november 2012 - 20:16, zei:

Kzal eens moeten zoeken tussen mijn foto's Dolfje. Ik kan heel veel advies geven over wat en wanneer je welke soort kan voeren, maar ik ben bang dat ik wat te extreem ben :oops: ik bak in de winter zelf vogelcake en zo :oops: kan genoeg advies geven maar ja, wie is zo gek als ik :oops:

De mensen hier op het forum!
Ik maak elk jaar voeder'bollen' met mijn lln., alsook pindaslingers. We zitten in het groen (ZALIG) en zien dan effectief de vogeltjes er soms van eten (als het les is) en hoe snel alles verdwenen is :-).

Dat recept van die vogelcake mag je gerust geven hoor! Als je tijd hebt, mag je gerust wat zoeken 8)  tussen je foto's. Wij hebben een grote tuin die nog verwilderd is, maar de dieren zijn er blij mee :lachen: .

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#50 Geplaatst 17 november 2012 - 20:34

Nivo, op 17 november 2012 - 20:16, zei:

Ik krijg een fijn idee. Ik ga met mijn lln. allerlei vogelvoedersysteempjes maken en deze verkopen aan collega. Met die centjes kunnen we iets leuks voor de klas kopen of (eens het wat beter weer is) een ijsje gaan eten.
Dus laat je voorstellen maar komen Nivo. Ik ben er klaar voor!!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#51 Geplaatst 17 november 2012 - 21:00

Ik heb nooit een tuin of terras gehad, dus heb daar nooit bij stilgestaan, maar nu heb ik een soort van koer (of mini-tuintje als je optimistisch bent :lachen: ) en onder jullie invloed heb ik nu ook een aantal dingen voor de vogeltjes gekocht :d Nu zijn het nog vetbollen en zo om op te hangen, maar in december koop ik mij zo'n vogelhuisje en een nestkastje :)

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#52 Geplaatst 17 november 2012 - 21:03

:) een leuk idee is misschien om met je klas een veldje zonnebloemen laat groeien, tegen de herfst zitten die dan vol met zaden, kan je ook hele leuke slingers mee maken door de gehele pittenkern(bloem) met de stelen aan een touw te rijgen :) (zullen ze wel leuk vinden om te doen, en gaan er waarschlk ook een wedstrijdje in zien om ter grootste bloem, die mag dan kiezen waar de klas de centjes aan zal uitgeven :) ) Heel leerzaam ook denk ik, maar zal pas volgend jaar mogelijk zijn natuurlijk :oops:
sorry laatste keer

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#53 Geplaatst 17 november 2012 - 22:51

Zal wat tips algemeen zetten daar kan je misschien ook al dingen uit halen ;)

Vogeltjes voederen kan je het hele jaar door doen :) toch geef je het best tussen april en oktober geen pinda's of andere nootjes die de vogels in zijn geheel mee kunnen nemen. Het kan zijn dat ze die als voer gaan aanbieden aan hun jongen, die slikken hun voer in zijn geheel in wat tot verstikking kan leiden :onzeker: wildvogel mengeling mag je wel aanbieden. evenals appels, peren, rozijntjes...

Vetbollen en andere voerkokers hang je het best onder een boom of een plaats uit het zicht van overvliegende jagers. Om meer vogeltjes te lokken moet een vluchtplek binnen de 1 a 2 meter aanwezig zijn, dus dicht bij bomen of dichte struiken hangen.

Met zonnebloempitten kan je de meeste kleine vogelsoorten lokken, vinken, groenlingen en vele andere minder talrijke vogels zou je hiermee mogelijk kunnen aantrekken. Toch deze vogels zal je niet snel op een koker tegen komen, deze zijn meer grondscharrelaars. Voor deze vogels kan je het best een voertafel maken, ook deze zo dicht mogelijk bij de beschutting van stuiken zetten. Op de voertafel kan je strooivoer, tafelresten (aardappelen, vetrandjes van ham, brood), halve appels, peren, rozijnen, nootjes....aanbieden. Let er wel op dat je de voertafel om de dag even een schrobbeurd geeft want vogels zijn heel vatbaar voor ziekten, zeker als er zo veel vogels op je tafel komen, niet alle vogels zijn even netjes opgevoed en laten tussen het voedsel ook hun uitwerpselen achter :misselijk: Vooral groenlingen en sijsjes zijn heel erg vatbaar om hier ziek van te worden. Je kan zieke vogels herkennen door dat ze heel erg sloom zijn, het is dan zeker aan te raden dat je heel de tafel en alles er om heen goed schrobt en ontsmet.

Ook de grote vogels moeten de winter door komen, al hebben hun het waarschijnlijk nog zwaarder dan de kleine vogeltjes omdat die minder veel voedsel nodig hebben. Een grote vogel word naar maate er minder voedsel te vinden is in de winter ook minder kieskeurig in hun dieet (ze moeten wel) ze worden aanseters en ja ook jagers. Op je voerplaatsen zal je het nog wel eens mogen zien, een ekster, kauw of gaai die een van jou schattige koolmeesjes grijpt. Voerplaatsen trekken ook jagers aan, meestal is er genoeg kabaal en al van ver te horen.

Ook al is het niet je bedoeling grote vogels aan te trekken toch zal dit onvermijdelijk zijn. Daarom help de grote vogels ook een beetje de winter door, het klijkt wel traditie dat men alleen de kleintjes een bolletje wilt aanbieden maar de grote hebben het veel zwaarder en zullen ook heel dankbaar zijn met een beetje hulp, daar profiteren de kleine vogeltjes ook weer van ;)

Grote vogels zijn niet helemaal hulpeloos zo hebben ze tijdens de herfst al een voorraad eikels en andere nooten verstopt voor tijdens de winter. Maar dan nog kan er van alles gebeuren zodat hun wintervoorraad verloren gaat en ze alsnog hun kostje bij elkaar moeten scharrelen.

In de winter hebben vogels heel veel behoefte aan vetrijk voedsel. Tijdens 1 nacht kunnen ze 13%van hun lichaamsgewicht verbranden. Daarom is een goeie maaltijd in de avond heel belangrijk. Ook ;s morgens kan een goed maal ze snel weer op temperatuur laten komen en ze voldoende energie geven om te gaan scharrelen.

wat kan je grote vogels geven, voor kleintjes is het niet moeilijk daar vind je in de winkels alles kant en klaar voor :louche:

Gewoon brood is eigenlijk minder voedzaam, ze hebben behoefte aan vet, in santwiches en croissants zit 12 tot 15% vet, daar zullen ze al heel blij mee zijn. Je zal denken allee jij bent zot maar ja dan ben ik maar zot en ik koop dat gewoon voor ze. :oops:  Natuurlijk let ik op de prijs en weet waar ik mijn slag kan slaan, hieronder enkele voorbeelden :oops:
HPIM4669.JPG
ooit eens voor 5 eu gevonden, denk was 20 kg of zo :trance:
HPIM0853.jpg
HPIM0854.jpg
gehele vetblokken zijn ze ook meer als happy mee, ook niet zo duur bij aldi ;)
HPIM4671.JPG
Fruit minder belangrijk tijdens de winter maar kan net dat beetje vocht zijn die ze kunnen gebruiken als het vriest ;) Vaak ook heel erg afgeprijst te vinden, vogels zijn nu 1maal toch gek op rottend fruit :louche:  deze 4 gevonden voor 50 cent bv :)
HPIM4670.JPG

Als je me nu nog niet belachelijk vind dan ga je me nu uitlachen :oops: Ik bak vogelcake :p
Dit heeft veral het meeste succes bij  alle vogels zijn er verzot op, nu zal je zelfs spechten en van dat soort gespuis lokken :d
Benodigdheden:
Bloem. eieren, olie, eieren, suiker is niet nodig je kan er een schep honing in doen of rozijnen ;) je kan het gewone recept voor cake gebruiken behalve neem je nu olie ipv boter :) Ik doe er musley, kokosrasp en gepelde zonnebloempitten in als extra :oops: soms nog appelstukjes en extra rozijnen. Het geheel moet wel minder vloeibaar zijn als het beslag voor echte cake want de boter is nu vervangen door olie. het is dus bijna kneedbaar. Daarom kan ik niet echt gewichten er bij noemen, ik maak er altijd 1 van rond de 4kg :oops: gebruik dan 1kg bloem, 1ltr olie. 4 eieren, de rest toevoegingen zoals hierboven beschreven.
HPIM1118.jpg
HPIM1119.jpg
Na 90 minuten bakken
HPIM1120_bewerkt-1.jpg

Je kan de cake verkruimelen voor op je voedertafel of een groot blok aan een boom binden, hier komen dan weer de spechten op af :)

De grote vogels zijn echt grondscharrelaars dus een open plek is zeer geschikt maar als je een dak van een tuinhuis kan gebruiken is het nog beter.

Hoop dat ik nog meer gekke mensen warm gemaakt heb om alle soorten vogeltjes een beetje de winter te helpen doorkomen :oops:

Het is echt heel leuk en nuttig om te doen, ik vind dit mijn plicht kan er niks aan doen, het is ook mijn schuld dat er hier nog zo veel vogelgeluidjes te horen zijn tussen alle roemoer van het drukke verkeer :thumb:  Poezels ook blij natuurlijk O:)

sorry laatste keer

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#54 Geplaatst 18 november 2012 - 00:22

Amaï Nivo : Jij maakt er nogal werk van, fijn voor alle vogeltjes die in de buurt van jouw tuin leven :duim: .

Tot vorig jaar hadden we enkel een klein ommuurd koertje in stad.
Elk jaar hingen we wel vetbollen buiten, maar ik schat dat we amper een vijftal keer één of ander "verdwaald" vliegerke te zien kregen.

Nu hebben we een klein tuintje en open terras, vanuit de keukenvenster zien we dagelijks de koolmeesjes en soms een roodborstje hun lunch ophalen :jump: .
In de tuin hangen er vetbollen aan de rozenboog, ééntje in de appelboom en op het terras hebben we zo een klein huisje gehangen uit de Action die we vullen met een mengeling van zaden : dat is grappig om te zien wanneer ze daar komen eten omdat het "huisje" wiebelt als een schommel.
Ook broodkruimels leggen we buiten...daar durft onze Miloh soms ook van te eten :blont:

Onze pluizenduiveltjes vinden het ook héél interessant natuurlijk... :louche:
Maar het belletje aan hun bandje verwittigt de vogels gelukkig op tijd.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#55 Geplaatst 18 november 2012 - 07:59

Ik geef ook restjes van de tafel daar zijn ze gek van. Frietjes en aardappelen en spekskes. :d  Veel mensen gooien hun restjes weg maar je kan het beter aan de vogeltjes geven. Onze bomen hangen hier ook vol van de bolletjes. Wel moet ik opletten dat ik het op plaatsen hang waar mijn zwervertjes niet aankunnen. Nivo jij bent een geweldige dierenvriend. :duim:
Hier heb ik nog een tekst gevonden over de vogeltjes. Hopelijk lezen veel mensen dit bericht om deze pechvogeltjes te helpen.

De laatste dagen komen er steeds meer meldingen binnen van wanhopige natuurliefhebbers: ze voederen de vogels in de tuin en zijn verbaasd van wat hen overkomt bij het strooien van de eerste granen en zaden en het hangen van de eerste vetbol. De rug is maar net gedraaid en alles blijkt al opgepeuzeld. Onze tuinen worden momenteel overspoeld door hongerige vogels.

De voorbije weken waren het grote aantallen doortrekkende vinken, kepen, koolmezen en pimpelmezen die de aandacht trokken. Nu merken we ook overal Merels en Goudhaantjes. Grote aantallen zijn doorgetrokken, maar er blijken nu toch ook nog veel achterblijvers te zijn en die hebben het flink te verduren. Ze blijken allemaal op zoek naar eten. Veel eten! De reeds karige natuurlijke voorraden slinken bovendien zienderogen. Vooral de zaad- en fruitetende soorten kunnen we helpen en veel hongerige magen moeten dringend gevuld.

Vaak starten mensen pas met het voederen van tuinvogels wanneer het winterweer hard toeslaat. Maar dat is eigenlijk te laat. Vogels kiezen hun overwinteringsplaats nu en daarom is het raadzaam om reeds in november te starten met voeren en daar dan ook mee door te gaan de rest van de winter.

Het mislukken van boomzaden dit jaar over grote delen van Europa als oorzaak van de massale exodus werd reeds eerder geduid. Door de intensivering in landgebruik en toenemende verstedelijking kijken zaadetende vogels de laatste decennia bovendien ook in de landbouwgebieden aan tegen een structureel voedselgebrek, vooral in de winter.

Maar dit jaar lijken het wel allemaal pechvogels. In het noorden zijn ook de voorraden bessen alarmerend laag en dat bracht een nieuwe golf op gang van bessenetende vogels. Bovendien is er een massa wegtrekkende vogels boven de Noordzee in de problemen gekomen, waarvan er veel uitgeput verdronken in zee. Heel wat vissers of schippers waren getuige van de ramp en hun schepen werden wanhopig gebruikt als reddingsvlot. Nogal wat vogels zouden nu met rammelende magen van miserie op onze ramen komen tikken, mocht dat enigszins kunnen.

Natuurpunt roept de bevolking daarom op om hulp te bieden. Heb je appelen, granen of noten op voorraad: de hongerige bende zit te wachten. Of rep je naar de speciaalzaak om vogelvoer te kopen. Meteen genoeg dan. Want het zal nodig zijn de komende weken en maanden… Variatie is alvast de boodschap want zowel zaad-, bessen-, fruit-, noten- als fruitetende vogels vragen om hulp.

Het wordt spannend afwachten hoe de situatie evolueert tegen de tuinvogeltelling tijdens het Grote Vogelweekend dat Natuurpunt organiseert op 2 en 3 februari.

Tekst: Koen Leysen, Natuurpunt Educatie & Gerald Driessens, Natuurpunt Studie
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#56 Geplaatst 18 november 2012 - 10:13

wist niet dat het zo erg was momenteel Mauricke :(  super dat je dit bericht hier geplaatst hebt en dat wat meer mensen eens in de buidel tasten om ook eens iets anders dan een vetbol te kopen :thumb:

Idd die frieten doe ik ook, heel goeie tip, heel goedkoop en super voedzaam :thumb:

sorry laatste keer

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 18 november 2012 - 10:21

Inderdaad, 'onze' vogels hebben honger! Natuurpunt (waar ik uiteraard lid van ben :-) ) heeft al een paar keer opgeroepen om onze hongerige vogels te helpen.

Ons eetafval doen we op de composthoop. Daar eten heel wat diertjes. Van vogels tot muizen. Hebben zelfs al een pauw op bezoek gehad, van een vogel gesproken, ahhaha (ontsnapt in de buurt).

Maar fruit dat al al niet meer al te vers is, geven we hier ook aan de vogeltjes. Wel is het zo dat hier vaak de grote vogels ermee gaan 'lopen'. Hier zitten veel duiven (buren hebben naaldbomen) en zeer veel kraaien. Die laatste bezorgen ons wel lekkere noten :-). Af en toe vinden we nog een hele noot die ze laten vallen hebben.

@ Nivo: super van je!!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#58 Geplaatst 18 november 2012 - 12:56

Jullie weten de mensen wel te enthousiasmeren :lachen: Ik heb ook maar een ommuurd koertje, dus niet zeker of het zal helpen en of er vogels van zullen profiteren, maar heb toch zo'n vogelhuisje gekocht en verschillende types eten voor vogels. En ik ben lid geworden van natuurpunt om beter op de hoogte te blijven van de natuur aan het thuisfront en hoe je eventueel kan helpen :oops:

Ik veronderstel dat zo'n voertafel weinig zin heeft bij een ommuurd koertje? Of zouden daar toch vogels op kunnen afkomen?

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#59 Geplaatst 18 november 2012 - 13:08

Misschien kan je een plankje wat hoger aan de muur maken of het dakje van een koterij gebruiken als je die hebt. Denk zeker dat je op je koertje vogels kan lokken, wacht maar tot de 1ste vorst geweest is ze zullen het wel vinden. Denk dat er ook veel musjes bij jou een toevlucht gaan vinden en voor gezellig gekwetter gaan zorgen de hele dag, die vinden jou klimop schutting wel aantrekkelijk om in te schuilen :thumb:
sorry laatste keer

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#60 Geplaatst 18 november 2012 - 13:21

Nivo, op 18 november 2012 - 13:08, zei:

Misschien kan je een plankje wat hoger aan de muur maken of het dakje van een koterij gebruiken als je die hebt. Denk zeker dat je op je koertje vogels kan lokken, wacht maar tot de 1ste vorst geweest is ze zullen het wel vinden. Denk dat er ook veel musjes bij jou een toevlucht gaan vinden en voor gezellig gekwetter gaan zorgen de hele dag, die vinden jou klimop schutting wel aantrekkelijk om in te schuilen :thumb:

Bedankt voor de tip! Hoe leuk is dat zeg dat je die vogeltjes kan helpen!!! :) Ik zal een plankje zoeken en dat vastmaken!! :thumb:

Hoe vindt een vogel eigenlijk eten? Via geur, zicht...? Er zit hier een merel rond mijn constructietje rond te draaien, maar hij springt er niet op :catscratchhead:

Bewerkt door kate2, 18 november 2012 - 13:22.