Spring naar inhoud

- - - - -

Enterol

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Tamara V.
Tamara V.
  • 91 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 07 augustus 2009 - 15:44

Ik heb een vraagje ivm enterol.  Mijn kat sukkelt al een maand of 9 (!) met diarree en is al behandeld geweest met alles wat mogelijk is ivm giardia, (panacur, Flagyl, Stomorgyl) en ook antibiotica en Diarsanyl.  Ook een meststaal is genomen maar niets gevonden en heb ik reeds 3 dierenartsen geconsulteerd die nu wat op het einde van hun latijn zijn.  Na hier wat gelezen te hebben over diarree zag ik dat enterol misschien kon helpen en dit heb ik dan ook geprobeerd (1 per dag)samen met een kuur panacur. Na 5 dagen enterol is mijn kat een dag niet naar de kattenbak geweest en heb ik de enterol niet gegeven omdat ik dacht dat ze wat geconstipeert geraakte en dat het misschien teveel was de enterol. Gisteren zag ik voor het eerst in maanden een prachtig drolletje liggen in de kattenbak en was ik supercontent. Ik had dan ook weer geen enterol gegeven maar vanmorgen was haar broek toch weer wat vuil.  Nu is mijn vraag: hoe lang mag enterol gegeven worden?  (Ik durf het niet direct te vragen aan mijn DA omdat ze al vanalles geprobeerd heeft, wat niets heeft geholpen trouwens, en ik dit nu uit eigen beweging ben gaan geven)

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#2 Geplaatst 07 augustus 2009 - 15:49

Daar kan ik je helaas niet mee helpen maar er zullen wel mensen op dit forum zitten die er meer van kennen en je wel goede raad kunnen geven. Mss de kat eens laten onderzoeken in een dierenkliniek?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 07 augustus 2009 - 15:56

Ik heb geen ervaring met dit middel, maar heb wel een vraagje. Is het al uitgesloten dat de diarree voedselgerelateerd is?
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 07 augustus 2009 - 15:57

ik denk dat ik je daarmee ook niet kan helpen, ik zou toch niet te lang enterol geven....
mss es vragen aan je dierenarts of het kwaad kan, hij kent de medische achtergrond van je poezel hé
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Tamara V.
Tamara V.
  • 91 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 07 augustus 2009 - 16:47

Ze kreeg van voeding RC, intestinal,zogenaamd voor de diarree maar omdat dit niet hielp krijgt ze nu Hills ZD.  Maar ik denk niet dat het met de voeding te maken heeft want ze kreeg ook al Moderin (cortisone) en moest de cortisone helpen dan ligt het aan de voeding (zo werd mij toch uitgelegd, en vroeger heb ik ook al een kat gehad die met moderin direct geholpen was en zo wist ik dat het aan de voeding lag, en nu is die kat tip top in orde) maar bij mijn kat nu, hielp ook de cortisone niet.  Je hoort het, ze heeft al heel wat gekregen! Maar ik dacht dat enterol een gist was en dat dit niet schadelijk was? (en het belangrijkste: het helpt)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 07 augustus 2009 - 17:25

Ik heb hier ook een poezel met een gevoelig maag-darmstelsel. Toen ik onlangs bij de DA was voor haar zachtere stoelgang zei ze dat enterol vaak gegeven wordt, maar dat dit niet aan te raden is. Mogelijk is het bij Daisy voedsel gerelateerd en moet ik op zoek naar een voeding die ze beter kan verteren en waardoor dus ook haar stoelgang vaster zal worden, maar het is een zoektocht natuurlijk.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 07 augustus 2009 - 17:32

enterol regelt de darmflora. Het zorgt inderdaad niet zoals imodium voor obstructies. ik raad het mensen aan die diarree hebben maar om ze dit blijvend te laten gebruiken, toch liever niet hoor
als het bij patienten van mij voorvalt (bij dieren mss hetzelfde?) zou ik idd enterol aanraden om die diarree te onderdrukken maar dan moet er ook wel gezocht worden wat de oorzaak ervan is. dus naar mijn idee toch maar tijdelijk

Bewerkt door tash, 07 augustus 2009 - 18:42.

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 07 augustus 2009 - 18:27

Het is en blijft toch medicatie hé. Misschien moet je eens actieve houtskool proberen. Te verkrijgen bij je DA of soms apotheek. Het is een natuurlijk middel en werkt super!
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 07 augustus 2009 - 18:58

Tamara V. zei:

Ze kreeg van voeding RC, intestinal,zogenaamd voor de diarree maar omdat dit niet hielp krijgt ze nu Hills ZD. Maar ik denk niet dat het met de voeding te maken heeft want ze kreeg ook al Moderin (cortisone) en moest de cortisone helpen dan ligt het aan de voeding (zo werd mij toch uitgelegd, en vroeger heb ik ook al een kat gehad die met moderin direct geholpen was en zo wist ik dat het aan de voeding lag, en nu is die kat tip top in orde) maar bij mijn kat nu, hielp ook de cortisone niet. Je hoort het, ze heeft al heel wat gekregen! Maar ik dacht dat enterol een gist was en dat dit niet schadelijk was? (en het belangrijkste: het helpt)

Ik zou als optie, ook eens rauwe voeding gaan proberen. Ik wil absoluut niet beweren dat het altijd zaligmakend is en werkt in alle gevallen, maar ik ken al zoveel goede verhalen erover. Op dit forum zat ook iemand met twee katten, die altijd hele erge diarree hadden, en na rauw voer was het over. (ben alleen haar naam kwijt :oops: )

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Tamara V.
Tamara V.
  • 91 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 07 augustus 2009 - 20:23

ivm die rauwe voeding, ik heb al eens een poosje carnibest gegeven en toen was ze ook een dag of 2 goed maar telkens hervalt ze terug.  Ik laat haar wel de tijd om te wennen aan iets nieuws zodat ze geen diarree kan krijgen van een te snelle overschakeling van ander eten. Iedere keer we iets nieuws proberen, zowel voeding als medicatie, is ze telkens een paar dagen ok en zeggen we oef... maar dan hervalt ze telkens weer.
Die actieve houtskool: is dit dezelfde actieve houtskool die ook voor mensen wordt gebruikt, hoeveel geef je daarvan en hoe wordt dit gegeven en mag je dit in tegenstelling dan tot enterol blijven geven?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 08 augustus 2009 - 00:09

Ik heb geen ervaring met Enterol. Maar het lijkt me toch niet gezond om erg lang na elkaar medicatie te geven.
Die slappe(re) stoelgang moet toch een oorzaak hebben. Ik volg Ester haar mening en zou de kat in kwestie ook proberen over te zetten op rauw.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 08 augustus 2009 - 00:22

Aan mensen mag je enterol liefst niet langer dan 4 weken geven dus zou toch ook niet langer bij katten geven. Hopelijk is het niet chronisch.