Spring naar inhoud

- - - - -

kattenbakken verhuizen

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Mippie
Mippie
  • 26 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 26 november 2012 - 11:46

Wij hebben 3 katten in huis en 4 kattenbakken, tot nu toe in de woonkamer. Om organisatorische redenen willen we de bakken naar boven verplaatsen, op de 1ste verdieping. We hebben een groot open huis en ik heb de poezemansen duidelijk laten zien waar de bakken staan. (op een rustige plaats)
Eén bak staat voorlopig nog beneden, maar nu merk ik dat dat de enige is die gebruikt wordt. Vanmorgen was er ook een plasje in een hoek waar een bak heeft gestaan.
Hoe pak ik dat nu het beste aan? Alle bakken tegelijk naar boven? Een tijdelijke bescherming op de vloer waar de bakken hebben gestaan? Vroeger was er ook al eens een ongelukje, maar nooit geen plas.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 26 november 2012 - 13:18

Kan goed begrijpen dat je de bakken uit je living wil, maar kan je niet één bak mss laten staan en een andere in de keuken mss. De andere twee zet je boven. Katten hebben niet graag dat dingen veranderen.
Ik heb ooit mijn bak ook eens verhuist die stond voor een korte tijd in de gang, toen de bak er weg was vonden we soms ook een plasje op die plaats. Ik heb dan zo'n automatisch spuitding gezet die een lekkere geur gaf. Het ding spoot op beweging maar niet op hen. Het geeft eigenlijk een verschrik reactie. Van sinds gingen ze niet meer in die hoek en gebruiken ze de bakken waar ze staan.

Mippie
Mippie
  • 26 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 26 november 2012 - 13:35

Dat automatische spuitding lijkt met wel een goed idee!

citroengeel
citroengeel
  • 445 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 26 november 2012 - 17:55

Wij hebben de bak verplaatst op die manier elke dag die wat opgeschoven,oke heeft even geduurd voor hij op de plaatst stond.Maar zo heb ik geen ongelukjes gehad.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 26 november 2012 - 19:43

Bekijk berichtMippie, op 26 november 2012 - 13:35, zei:

Dat automatische spuitding lijkt met wel een goed idee!

Wel zien dat het niet op de kat spuit. Zelfs toen die spuitbus leeg was en ze nog zo verder bleef klikken bleven ze er weg.
Je hebt ook speciale spuitbussen met luchtdruk om de kat te verschieten maar vindt die ferm duur.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 26 november 2012 - 19:50

ik zou ook een bak of 2 laten staan beneden. Gewoon omdat katten ivm kattenbakken altijd het finale doorslaggevende argument op tafel leggen... ;)
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 26 november 2012 - 23:02

Bekijk berichtwea, op 26 november 2012 - 19:50, zei:

Gewoon omdat katten ivm kattenbakken altijd het finale doorslaggevende argument op tafel leggen... ;)

:lachen:

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 december 2012 - 20:52

Hier is het gelukkig goed gegaan. Ik had 1 bak id living en 2 boven en heb die uit de living weg gedaan en vervangen door een buitenbak.
Wat ik gedaan heb is de kattenbakvulling die zij leuk vinden en ik minder( zand) in de nieuwe bak gedaan en de catsan( dikke korrels-> geen uitloop) ik de gewone en ze gaan vanaf dag 1 zoveel als ze kunnen op de nieuwe buitenbak:-)
Dus misschien kan je dat proberen?
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 04 december 2012 - 21:10

Bekijk berichtcatherine, op 26 november 2012 - 13:18, zei:

Kan goed begrijpen dat je de bakken uit je living wil, maar kan je niet één bak mss laten staan en een andere in de keuken mss. De andere twee zet je boven. Katten hebben niet graag dat dingen veranderen.
Ik heb ooit mijn bak ook eens verhuist die stond voor een korte tijd in de gang, toen de bak er weg was vonden we soms ook een plasje op die plaats. Ik heb dan zo'n automatisch spuitding gezet die een lekkere geur gaf. Het ding spoot op beweging maar niet op hen. Het geeft eigenlijk een verschrik reactie. Van sinds gingen ze niet meer in die hoek en gebruiken ze de bakken waar ze staan.

Dit soort dingen zou ik net niet aanraden. als ze naar die hoek gaan om te plassen en ze schrikken, dan heb je kans dat ze helemaal gaan wildplassen. plassen-schrikken=angstreactie als je moet plassen, dat voelt dan niet veilig meer en dat wil je nou net niet bereiken.

Het advies om de bakken stukje bij beetje te verplaatsen vind ik veel beter. En dan echt kleine stukjes tegelijk verplaatsen. Ik denk, bij meerdere bakken, dat ik dan liever 1 bak tegelijk zou doen. Het kost wat meer tijd, maar dan is de verandering niet in een keer zo groot.

Je kunt ook proberen om een extra bak boven te zetten en de andere bakken beneden op de vertrouwde plekken. Als de bak boven eenmaal goed gebruikt wordt, zet je 1 van de bakken van beneden naar boven. Wordt er weer beneden op die plek geplast, dan zul je toch heel langzaamaan moeten gaan doen.

Zet de bakken ook altijd een goed stuk uit elkaar, bij voorkeur zelfs in andere ruimtes (als dat mogelijk is). Katten zien bakken die naast elkaar staan als 1 bak en ze willen graag een stukje lopen tussen de verschillende wc's.

Als je hier rekening mee houd dan moet het uiteindelijk lukken om de bakken te verplaatsen :)

Bewerkt door ginnie, 04 december 2012 - 21:11.
Reden van bewerken: wat vergeten

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mippie
Mippie
  • 26 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 24 januari 2013 - 15:08

Ondertussen staan er twee bakken boven en twee beneden en enkel die beneden worden gebruikt...