Spring naar inhoud

- - - - -

Kredieten bij winkels

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#1 Geplaatst 27 november 2012 - 19:44

Hallo,

Graag had ik even jullie meningen...

Binnekort krijgen wij (koppel A) de kans om van iemand (persoon C) een elektrisch toestel te krijgen. Persoon C wil graag dat toestel op afbetaling kopen in een grote keten. Eigenlijk kunnen wij dit perfect zelf kopen en betalen, maar persoon C wil dit absoluut ons geven maar kan dit niet in 1x betalen.

We zijn enkel een beetje bang dat persoon C het consumentenkrediet op termijn mogelijks niet meer kan afbetalen. Maar wij willen natuurlijk ook dat het toestel gefactureerd word op onze naam.

Mijn vragen:

- Kan persoon C een consumentenkrediet afsluiten op zijn naam en het toestel factureren op onze naam?
- Als persoon C het consumentenkrediet niet meer kan betalen, kunnen wij dan ons toestel kwijt raken, of kan men ons dan verplichten/dwingen zelf het krediet afbetalen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 27 november 2012 - 19:48

Kunnen jullie dat dan niet gewoon voorschieten zodat persoon C dan aan jullie afbetaald zonder extra intrest?

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#3 Geplaatst 27 november 2012 - 19:51

Ik kan je maar 1 ding zeggen, begin er niet aan.

Dit kan alleen maar voor problemen zorgen tussen jullie en diegene die het wil geven.

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#4 Geplaatst 27 november 2012 - 20:04

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 27 november 2012 - 19:48, zei:

Kunnen jullie dat dan niet gewoon voorschieten zodat persoon C dan aan jullie afbetaald zonder extra intrest?

Ik vrees dat die mogelijkheid er niet is, hoewel dit ook al in ons was opgekomen... Dit was ons eerste idee eigenlijk.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 november 2012 - 20:05

Bekijk berichthilleke, op 27 november 2012 - 19:51, zei:

Ik kan je maar 1 ding zeggen, begin er niet aan.

Dit kan alleen maar voor problemen zorgen tussen jullie en diegene die het wil geven.

Ja, dat zou ook mijn mening zijn. Ik begrijp niet zo goed waarom persoon C perse dat wil geven, terwijl deze het niet kan betalen?
Ik ben tegen 'op krediet' iets kopen. Geen geld = niet kopen bij mij (uitzondering voor een woning uiteraard).

Als persoon c perse iets wil geven, kan je dan deze niet ompraten om eens samen een croque ofzo te gaan eten?

Zelf zou ik me persoonlijk superslecht voelen wanneer ik een cadeau krijg van iemand terwijl deze persoon zich hierdoor in schulden werkt.

Bekijk berichtNickiej85, op 27 november 2012 - 20:04, zei:

Ik vrees dat die mogelijkheid er niet is, hoewel dit ook al in ons was opgekomen... Dit was ons eerste idee eigenlijk.

Waarom niet, jullie hadden dit geld toch? Als zou ik ook afzien van heel dit gebeuren en een ander alternatief zoeken.

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#6 Geplaatst 27 november 2012 - 20:12

Zo is persoon C gewoon. Deze wil iets groots geven... Gezien deze dit nog nooit heeft kunnen doen voor ons maar voor anderen wel. Ik ben ook helemaal tegen kopen op krediet, maar als we weigeren dan vrees ik dat dit niet goed komt (denkt persoon C dat het we het niet appreciëren). Eigenlijk was dit kopen op krediet niet voorzien we weten dit pas sinds kort dat het zo zal gaan...

Het zelf voorschieten willen we zeker doen hoor, maar we zijn bang dat persoon C dan nooit zal terugbetalen en dat zou al de 1e maal niet zijn, en daar komen wrijvingen van hé. :s Het gaat hem niet erover als persoon C ons terugbetaald hoor, ik vind het al vervelend, maar deze staat er echt op, hoewel wij weten dat deze zijn financiële situatie niet goed zit.. Echt vreselijk vervelend!

Bewerkt door Nickiej85, 27 november 2012 - 20:13.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 27 november 2012 - 20:16

Ikzelf zou er gewoon eerlijk over praten. Persoon C zal wel gekwetst worden voor even, maar beter dit dan een hoop schulden hebben achteraf he.

Persoonlijk zou ik dit niet op mijn geweten willen hebben, maar dit was natuurlijk niet jouw vraag.

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#8 Geplaatst 27 november 2012 - 20:28

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 27 november 2012 - 20:16, zei:

Ikzelf zou er gewoon eerlijk over praten. Persoon C zal wel gekwetst worden voor even, maar beter dit dan een hoop schulden hebben achteraf he.

Persoonlijk zou ik dit niet op mijn geweten willen hebben, maar dit was natuurlijk niet jouw vraag.

De schulden bij die persoon C zijn er al lang, en blijven aanhouden, beetje constante herhalende problemen... Wij willen het niet... We staan tussen 2 vuren, want anderen oordelen ook dat dit echt een slecht idee is. De persoon weet dat hij het moeilijk heeft, maar toch willen ze dingen geven... Het word hoe langer hoe moeilijker :(

Ik zal er nog een nachtje over piekeren... Had ik eigenlijk maar nooit verteld dat ik dat nieuwe toestel zou gaan kopen.

Bewerkt door Nickiej85, 27 november 2012 - 20:27.

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 27 november 2012 - 20:39

Ik zou gewoon dit toestel zelf kopen,zodat ze de kans niet meer hebben om het te gaan kopen voor jou. Ik zou dit persoonlijk niet willen dat iemand iets op afbetaling moet kopen voor mij.
Ik ben er zowiezo niet voor om dure cadeaus te krijgen van iemand zelfs al kan die persoon dit betalen :oops:

Geplaatste afbeelding

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#10 Geplaatst 27 november 2012 - 20:46

Maar dit wilden wij helemaal niet, straks denken jullie nog dat wij dit gaan 'vragen' zijn. Wij willen van niemand dure cadeaus, voor alles wat we tot nu al hebben gekocht hebben we zelf gespaard en gewerkt. Persoon C zei gewoon: jullie krijgen het van ons. Ik zei nog: hoeft niet hoor, kopen we wel zelf.

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 27 november 2012 - 20:51

Bekijk berichtNickiej85, op 27 november 2012 - 20:46, zei:

Maar dit wilden wij helemaal niet, straks denken jullie nog dat wij dit gaan 'vragen' zijn. Wij willen van niemand dure cadeaus, voor alles wat we tot nu al hebben gekocht hebben we zelf gespaard en gewerkt. Persoon C zei gewoon: jullie krijgen het van ons. Ik zei nog: hoeft niet hoor, kopen we wel zelf.

Weet wat je bedoelt hoor...je hebt gewoon gezegd dat je dit toestel wilde kopen en die persoon heeft voorgesteld om het voor jullie te kopen ( wist wel dat je dit niet zelf gevraagd hebt :) )
Ik zou toch op de 1 of andere manier duidelijk maken dat je dit echt niet wil...vb door het vlug zelf te kopen voor ze de kans krijgt om het voor jullie te kopen. :)

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#12 Geplaatst 27 november 2012 - 21:07

Dit is inderdaad moeilijk en zo te horen is hij of zij de dupe van zijn eigen goedheid, of denken ze enkel geliefd te zijn door dure cadeau's te schenken, terwijl een kaartje met een mooie tekst zoveel meer kan betekenen.

Maar, ik zou het risico niet nemen. Want wat als hij de afbetaling niet kan afmaken? Dan gaan ze bij jullie aankloppen, en niet enkel het aankoopbedrag gaan ze vragen maar ook intresten. Jullie gaan elke maand ongerust zijn en jullie afvragen, zou het deze maand betaald zijn?
Ik denk niet dat het die stress waard is toch?

Bewerkt door hilleke, 27 november 2012 - 22:29.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 27 november 2012 - 21:32

Koop dat toestel gewoon zelf en laat die persoon niet op krediet kopen. Als hij het geld er niet voor heeft dan moet die dat ook niet kopen. Haal je niks dan miserie mee op de hals. Dat hij jullie een geschenk koopt als hij dat persé wil wat zijn budget aankan. Als hij geen geld heeft ervoor gaat hij zich in de schulden steken en mogen jullie ervoor opdraaien.
Dus Niet doen.

Sabine2
Sabine2
  • 8.897 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 27 november 2012 - 22:30

Ik ben het eens met Wendy (dolfje), heel open en eerlijk zijn met persoon C
Blijkbaar zijn er al schulden en die nieuwe afbetaling komt daar gewoon nog eens bovenop. En later nog één en nog één... de wet op de bescherming van de consument is er niet voor niets gekomen, sommige mensen zien gewoon de gevolgen niet van wat ze met hun geld (dat ze niet hebben) doen.

Ik vermoed dat persoon C jullie geen beter cadeau kan geven dan ervoor te zorgen dat zijn / haar schulden weg zijn en hij / zij zijn of haar leven terug op het goeie spoor krijgt. Iets anders zal alleen spanningen en extra zorgen geven en da's voor niemand prettig.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*

#15 Geplaatst 27 november 2012 - 22:43

Alvast heeeel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb hier een wijze les uit getrokken!