Spring naar inhoud


- - - - -

Kredieten bij winkels


  • Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 27 november 2012 - 22:49

Bekijk berichthilleke, op 27 november 2012 - 19:51, zei:

Ik kan je maar 1 ding zeggen, begin er niet aan.


Dit kan alleen maar voor problemen zorgen tussen jullie en diegene die het wil geven.


mee eens . als die persoon een toestel koopt en dit met een krediet zal dit ook op die persoon gefactureerd worden anders wordt het gemakklijk om op iemand naam iets te kopen en achteraf niet te betalen... zoals Hilleke zegt begi hier niet aan...


Liz
Liz
  • 8.884 berichten
    • Locatie: Zoutleeuw
  • 3 katten
OFFLINE

#17 Geplaatst 28 november 2012 - 08:26

Ik ben het ook eens met Dolfje en Sabine, gewoon eerlijk zijn!
banner

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 28 november 2012 - 10:21

ik snap niet goed dat persoon C in de schulden zit en toch per se iets duurs wilt kopen.
Lijkt eerder een statement aan de buitenwereld te zijn: 'zie je wel dat ik niet in schulden zit en dure dingen kan kopen'
Ik hoop dat je de persoon kan ompraten om iets goedkoops te kopen voor jullie als hij/ zij dan per se toch iets wilt kopen.
Zoals iedereen hier zegt, begin er niet aan!
Het zou me niet de eerste keer zijn dat een persoon iemand de schuld geeft voor de schulden hij/zij zich heeft ''moeten'' inwerken om hun een plezier te doen.

Time spent with cats is never wasted


Kyra-Lola
Kyra-Lola
  • 70 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 28 november 2012 - 11:02

Ik zou het persoonlijk ook niet willen , voor de simpele reden dat ook al doet Persoon C het voor je dat het mssn later weer kan optreden dat hij schulden door jou heeft. Heb het al eens gezien bij een vriendin van een stom tv'je die op afbetaling was en niet meer betaald kon worden , die persoon C in die tijd heeft letterlijk zijn tv weer gevraagd om deze te verkopen.
Tv kostte toen mssn 500 euro ongeveer waardoor het factuur na een lange tijd een goed 1000 euro werd. . . Dit wens ik je niet !

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 28 november 2012 - 11:27

Het enige wat je op eigenlijk op krediet mag kopen is een huis en eventueel een auto.
Voorderest : wat je je niet kan permiteren , moet je ook niet kopen.
Anders steek je jezelf in dikke miserie.
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 28 november 2012 - 17:58

Bekijk berichtSteffie_G, op 28 november 2012 - 10:21, zei:

ik snap niet goed dat persoon C in de schulden zit en toch per se iets duurs wilt kopen.
Lijkt eerder een statement aan de buitenwereld te zijn: 'zie je wel dat ik niet in schulden zit en dure dingen kan kopen'
Ik hoop dat je de persoon kan ompraten om iets goedkoops te kopen voor jullie als hij/ zij dan per se toch iets wilt kopen.
Zoals iedereen hier zegt, begin er niet aan!
Het zou me niet de eerste keer zijn dat een persoon iemand de schuld geeft voor de schulden hij/zij zich heeft ''moeten'' inwerken om hun een plezier te doen.


Zo kort door de bocht kan je hier niet over oordelen, vind ik. Voor ons lijkt dit logisch, maar heus niet voor iedereen...


ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 28 november 2012 - 18:03

Het is allemaal heel delicaat ja. Ik hoop dat je een oplossing vind die voor beiden goed is, als dat al mogelijk is. Veel succes alleszins.

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#23 Geplaatst 28 november 2012 - 22:13

Lijkt mij ook delicaat als C daar echt op staat om dat te geven.
Maar ik zou toch heel duidelijk maken dat ze dan maar een cadeau geeft dat ze wél zo kan betalen.
Dat ze zich voor jullie echt niet dieper in de schulden moet steken.
Dat ze desnoods gaat voor een degelijk tweedehands toestel of voor een goedkoper merk.
Of dat ze haar aankoop uitstelt tot wanneer ze wel geld genoeg bijeen heeft gekregen. Dat ze desnoods het geld dat ze eigenlijk "in stukken" wilde betalen aan de elektro-zaak elke keer apart zet en spaart voor later.

Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*
OFFLINE

#24 Geplaatst 28 november 2012 - 23:11

Nogmaals bedankt voor jullie tips, we gaan binnekort er met persoon C proberen over praten. Hopelijk komt het goed.

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 02 december 2012 - 15:08

Bekijk berichtNickiej85, op 27 november 2012 - 19:44, zei:

Hallo,

Graag had ik even jullie meningen...

Binnekort krijgen wij (koppel A) de kans om van iemand (persoon C) een elektrisch toestel te krijgen. Persoon C wil graag dat toestel op afbetaling kopen in een grote keten. Eigenlijk kunnen wij dit perfect zelf kopen en betalen, maar persoon C wil dit absoluut ons geven maar kan dit niet in 1x betalen.

We zijn enkel een beetje bang dat persoon C het consumentenkrediet op termijn mogelijks niet meer kan afbetalen. Maar wij willen natuurlijk ook dat het toestel gefactureerd word op onze naam.

Mijn vragen:

- Kan persoon C een consumentenkrediet afsluiten op zijn naam en het toestel factureren op onze naam?
- Als persoon C het consumentenkrediet niet meer kan betalen, kunnen wij dan ons toestel kwijt raken, of kan men ons dan verplichten/dwingen zelf het krediet afbetalen?


Alvast bedankt voor de antwoorden!

ik snap niet waarom je dat toestel zou aanvaarden als cadeau als je weet dat persoon C zich dat niet kan veroorloven.
Als je tegen die persoon zegt dat jullie weten dat hij/zij zich dat niet kan veroorloven en dat je niet wilt dat hij/zij zich in de schuld steekt voor jullie en dat jullie dat toestel niet gaan aannemen ook al koopt hij/zij zich het dan is t toch gedaan hé.
Nee is nee.
En ook al zouden ze er mee voor mijn deur staan dan zou ik er hen nog mee wegsturen.

Je zegt dat er dan onenigheden/ambras gaat komen als je weigert dus daarom weiger je dan niet en zou je het aannemen.
Als je dan toch persoon C dat malgree wil laten kopen ondanks dat hij het zich niet kan permitteren en het is voor jullie helemaal geen probleem om dat toestel te kopen ,jullie kunnen zich dat wel veroorloven,  waarom is het dan een probleem dat jullie eventueel later dat toestel zouden moeten teruggeven of zelf het krediet zouden moeten betalen?
Als je het moet teruggeven kunnen jullie zelf toch nog een toestel kopen en als jullie dan goed willen doen in de zin van dat jullie persoon C niet tegen het hoofd willen stoten door het toestel te weigeren en je gaat er maar in mee om goed te doen voor persoon C en jullie hebben zelf genoeg geld om het toestel te betalen, dan is het toch geen probleem voor jullie als jullie uiteindelijk zelf dan x aantal afbetalingen zouden moeten doen...
Alé, snap je wat ik bedoel?

Persoonlijk zou ik nooit zoiets aannemen van iemand waarvan ik weet dat ze het zich gewoon niet kunnen veroorloven en waarvan ik weet dat ze al financiële problemen hebben.
Dan zijn ze maar boos omdat ik weiger.
Als zij zelf hun verstand niet willen gebruiken dan zal ik het wel doen voor hen en later zullen ze wel blij zijn dat ik dan tenminste zo verstandig ben geweest.
Ik zou gewoon zelf dat toestel gaan kopen en die persoon vertellen dat hij/zij het niet meer hoeft te kopen, dat we het al hebben.
Maar als je hen dan niet voor het hoofd wil stoten door het toch aan te nemen dan moet je ook bereid zijn vind ik om zelf centjes op te hoesten indien nodig of om het toestel terug te geven indien nodig.
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.896 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 4 katten
OFFLINE

#26 Geplaatst 02 december 2012 - 15:25

Misschien is dat toestel niet de prioriteit van Nickiej85.
Ik zou ook niet willen dat er vb iemand met schulden voor mij zeg maar een home cinema ('k zeg zo maar iets) zou willen kopen en ik die snel zelf zou moeten kopen - ipv binnen één of tweejaar zoals ik voorzien heb - gewoon om persoon C ervan te weerhouden die nu voor mij te kopen. En waardoor ik het budget zou moeten uitgeven dat ik voor iets anders - en dringender - voorzien had.
En dan gaat persoon C misschien een ander duur dinges willen kopen om hen te geven... en je bent vertrokken.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 02 december 2012 - 15:44

ja, maar naar hun eigen zeggen hebben ze nu wel het geld en is het voor hen geen probleem om het item te kopen en ze willen de gevoelens sparen van persoon C en zeggen daarom niet van nee...
Op mij komt het over dat ze dat toestel nu op dit moment zelf kunnen kopen en het niet gebudgetteerd is voor binnen twee jaar ofzo, ze willen het nu en hebben dat vermeld tegen die persoon C waarop persoon C dan aanbood om het voor hen te kopen.
Als zij dan de gevoelens van persoon C willen sparen door niet vlakaf te weigeren dan zie ik toch geen andere mogelijkheid dan dat ze indien nodig zelf de afbetalingen verder doen of het toestel gewoon teruggeven.
Hetgeen in de beginpost staat, de vragen die gesteld worden, daarmee dekken ze zichzelf in tegen problemen maar niet persoon C
Als ze willen voorkomen dat persoon C dure dingen voor hen koopt omdat ze inzitten met persoon C dan moeten ze gewoon van nee zeggen en erbij zeggen dat ook al koopt hij/zij het dat ze het dan nog niet aanvaarden.
Ik zou over zoiets niet te veel zitten palaveren, gewoon van nee zeggen en erbij uitleggen waarom je van nee zegt en dan voet bij stuk houden.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#28 Geplaatst 05 december 2012 - 20:25

Soms moet je nu éénmaal van je hart een steen maken. Begrijp je heel goed, want ken ook zo'n persoon.
Als je dan iets weigert, gaan ze er allerlei excuses achter zoeken (bv. Van mij is niet goed genoeg? enzo...)

Maar ik zou toch ook kiezen voor 'gevoelens kwetsen' ipv 'schulden'.


Guest_Nickiej85_*
Guest_Nickiej85_*
OFFLINE

#29 Geplaatst 27 december 2012 - 22:03

Bekijk berichtlathyrus, op 02 december 2012 - 15:08, zei:

ik snap niet waarom je dat toestel zou aanvaarden als cadeau als je weet dat persoon C zich dat niet kan veroorloven.
Als je tegen die persoon zegt dat jullie weten dat hij/zij zich dat niet kan veroorloven en dat je niet wilt dat hij/zij zich in de schuld steekt voor jullie en dat jullie dat toestel niet gaan aannemen ook al koopt hij/zij zich het dan is t toch gedaan hé.
Nee is nee.
En ook al zouden ze er mee voor mijn deur staan dan zou ik er hen nog mee wegsturen.

Je zegt dat er dan onenigheden/ambras gaat komen als je weigert dus daarom weiger je dan niet en zou je het aannemen.
Als je dan toch persoon C dat malgree wil laten kopen ondanks dat hij het zich niet kan permitteren en het is voor jullie helemaal geen probleem om dat toestel te kopen ,jullie kunnen zich dat wel veroorloven,  waarom is het dan een probleem dat jullie eventueel later dat toestel zouden moeten teruggeven of zelf het krediet zouden moeten betalen?
Als je het moet teruggeven kunnen jullie zelf toch nog een toestel kopen en als jullie dan goed willen doen in de zin van dat jullie persoon C niet tegen het hoofd willen stoten door het toestel te weigeren en je gaat er maar in mee om goed te doen voor persoon C en jullie hebben zelf genoeg geld om het toestel te betalen, dan is het toch geen probleem voor jullie als jullie uiteindelijk zelf dan x aantal afbetalingen zouden moeten doen...
Alé, snap je wat ik bedoel?

Persoonlijk zou ik nooit zoiets aannemen van iemand waarvan ik weet dat ze het zich gewoon niet kunnen veroorloven en waarvan ik weet dat ze al financiële problemen hebben.
Dan zijn ze maar boos omdat ik weiger.
Als zij zelf hun verstand niet willen gebruiken dan zal ik het wel doen voor hen en later zullen ze wel blij zijn dat ik dan tenminste zo verstandig ben geweest.
Ik zou gewoon zelf dat toestel gaan kopen en die persoon vertellen dat hij/zij het niet meer hoeft te kopen, dat we het al hebben.
Maar als je hen dan niet voor het hoofd wil stoten door het toch aan te nemen dan moet je ook bereid zijn vind ik om zelf centjes op te hoesten indien nodig of om het toestel terug te geven indien nodig.

Je uitleg is goedbedoeld hoor, maar het is allemaal heel wat complexer (ga er niet over in detail gaan). Wij hebben dit nooit aan die gevraagd, of laten uitschijnen dat dit toestel aan vervanging toe was...

We hebben persoon C en zijn vrouw een voorstel gedaan dat wij het toestel betalen, en dat hij en zijn vrouw dan elke maand een heel klein bedragje ( +/- €10) geven tot het voldaan was (gezien ze het 'absoluut moesten, wilden en zouden' betalen).

Ondertussen is alles degelijk opgelost, en ik voel mij stukken beter.

Probleem is opgelost, heb iets met jullie goeie raad gedaan, indien mogelijk (weet niet als dit kan, zag dit op andere topics) mag hier een slotje op...

Bewerkt door Nickiej85, 27 december 2012 - 22:25.


lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 27 december 2012 - 22:16

ik bedoelde ook niet dat jullie gaan schooien zijn hé ;) , helemaal niet.
En je hebt groot gelijk dat je geen kredieten wil afbetalen voor mensen die gewoon hun zin willen doordrijven terwijl ze weten dat er voor hen risico's zijn, ik zou dat ook niet doen, ik zou dan gewoon direct nee gezegd hebben en klaar en als ze er toch mee aan mijn deur stonden hadden ze er mee kunnen vertrekken.
Ik kreeg gewoon de indruk dat jullie geen nee durfden te zeggen om toch maar ruzie te vermijden en als je geen nee durft te zeggen dan moet je de gevolgen wel dragen...

Bewerkt door Pixel, 27 december 2012 - 23:00.
Reden van bewerken: Quote verwijderd

Geplaatste afbeelding