Spring naar inhoud

- - - - -

Wat als?

dierenarts ziekte kat geld probleem

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 november 2012 - 23:33

Wat als... je katje dringend verzorging nodig hebt maar je de dierenarts niet kan betalen?

chanatas
chanatas
  • 5.493 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 28 november 2012 - 23:37

Ik zou hoe dan ook naar de dierenarts gaan, zeker als het echt dringend is. Ik zou proberen op een regeling te treffen (hoewel ik weet dat je bij sommige hier direct moet betalen), en anders familie/vrienden vragen om geld te lenen, gelukkig zit ik niet in die positie.

Zit jij zelf wel in die situatie dat je het niet kan betalen? Als het echt dringend is zou ik toch naar de DA gaan, vaak willen ze wel een regeling treffen qua kosten.
Geplaatste afbeelding

tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 november 2012 - 23:46

Het probleem is echter dat ons geld wordt beheerd door OCMW en als wij een regeling willen treffen of iets dergelijks moeten wij steeds hun toestemming vragen dus we kunnen er niet even zelf naartoe gaan.
Beau zal moeten gecastreerd worden (hebben we een week of twee), maar dat wil ze niet (je had maar geen tweede kat moeten nemen is dan haar antwoord).

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 28 november 2012 - 23:49

Bij sommige da kan je dat op afbetaling doen, ale bij ons in Mechelen gaat dat toch. Want mijn moeder zit op weduwe pensioen en als ze op die moment de centjes niet heeft mag ze het traag afbetalen op haar eigen tempo

tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 28 november 2012 - 23:50

Ja dat snap ik, maar zoals ik al zei kan ik nergens een afbetaling regelen zonder toestemming van OCMW.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 28 november 2012 - 23:51

Mss aan enkele katten organisaties vragen of zij er willen tussenkomen? Een buurvrouw van ons haar kat is gratis gesteriliseerd omdat ze een straatkatje heeft binnen genomen. Dus een beetje rondbellen mss wil iemand wel helpen

tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 28 november 2012 - 23:54

Ik zou niet weten waar te beginnen eerlijk gezegd. Hoeveel kost zo'n castratie eigenlijk ongeveer? Musti was geen kitten en zei was al gesteriliseerd de moment dat ze naar ons kwam.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 28 november 2012 - 23:59

En de prins Laurent stichting kunnen die niks doen?
Of mss het geld vragen aan familie, castratie kost rond de 60€ dacht ik.

Je kan ook doen zoals een buur van me, die heeft al zijn katten laten steriliseren en castreren via felix project van de gemeente. Dus opgegeven dat het om een wilde kat ging, laten castreren gratis en terug uitgezet in zijn tuin. Voor al zijn 7 katten heeft die geen euro betaald aan castratie. Mss kan je het zo oplossen, ik weet nu niet of de kortrijkse gemeente zo een gratis sterilisatie of castratie project heeft. Mss eens navragen op gemeente.

tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 29 november 2012 - 00:14

maar via de chip weten ze toch dat het onze kat is en geen wilde?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 29 november 2012 - 00:17

Ha sorry wist niet dat ze gechipt was. Morgen zijn er mss meer leden die een oplossing voor je hebben. Anders mss een elke maand 20€ aan de kant leggen dan kan je binnen 3 maanden hem laten castreren.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 29 november 2012 - 00:44

Ik zou ook eerst proberen bij de familie, bv aan ouders.
En als dat niet lukt, de situatie uit leggen aan de dierenarts. De kunst is om een dierenarts te vinden die het echt nog doet uit liefde voor de dieren.

Maar een castratie lijkt mij niet echt superdringend, misschien kan je eerst proberen sparen zoals hierboven al gezegd werd?
Geplaatste afbeelding

Maline
Maline
  • 404 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 29 november 2012 - 01:51

Van jullie "leefgeld" proberen om elke week iets opzij te zetten misschien?
Zo bijvoorbeeld de helft proberen opzij te zetten, de castratie laten doen en de andere helft nadien afbetalen?

Of nu Kerst eraan komt, aan iedereen in je omgeving laten weten dat je geen cadeaus hoeft, maar dat een bijdrage in de dierenartskosten wel welkom is?

tommekentom
tommekentom
  • 19 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 29 november 2012 - 12:27

Het leefgeld is 70 euro per week met 2 personen... Dus iets opzij zetten nu met de feestdagen die eraan komen is uiteraard niet zo eenvoudig he.
En wat mijn omgeving betrefd, we krijgen zoiezo van niemand iets voor de feestdagen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 29 november 2012 - 13:20

Waarom heb je dan eigenlijk nog een kitten  bijgenomen als je weet dat je het financieel heel moeilijk hebt op dit moment?
Ik wil je niet aanvallen maar zou dan bij 1 kat gebleven zijn, aan dieren zijn altijd kosten en soms heel dure kosten. Wat ga je doen als het kitten ziek wordt, dierenartskosten lopen snel hoog op.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 29 november 2012 - 14:05

Bekijk berichttommekentom, op 28 november 2012 - 23:46, zei:

Het probleem is echter dat ons geld wordt beheerd door OCMW en als wij een regeling willen treffen of iets dergelijks moeten wij steeds hun toestemming vragen dus we kunnen er niet even zelf naartoe gaan.
Beau zal moeten gecastreerd worden (hebben we een week of twee), maar dat wil ze niet (je had maar geen tweede kat moeten nemen is dan haar antwoord).

Ik vind het zo erg dat veel maatschappelijk werkers niet snappen hoe belangrijk dieren zijn voor mensen. Ja, ze kosten geld. Maar ze brengen zoveel op qua geluk, ontstressen,...
Ik vind dat je recht hebt op een dier. 2 katten valt mee. En je wil er verantwoordelijk mee om gaan.
Probeer het nog eens uit te leggen, op een rustige manier. Vertel hoeveel de katten voor je betekenen. Vertel dat je er verantwoordelijk mee wil om gaan. Je leert er ook verantwoordelijkheid door. Ze zijn je ontspanning? Kan je het zo aanbrengen, dat dit echt belangrijk is voor jou? Probeer het rustig uit te leggen. Je kan maar proberen.

Zoek al een dierenarts die bereid is om een plan aan te gaan. Vertel dan tegen het OCMW dat je een oplossing hebt gezocht. En dat je die ook hebt gevonden, als zij hierin willen toegeven. Met een concreet voorstel zien ze dat je zelf erover nadenkt. Je kan misschien nog afspreken dat je daarna geen dieren meer neemt. Je hebt nu die 2 katten, wil daar zorg voor dragen.

Succes en laat weten hoe het gaat?

(ik studeer zelf maatschappelijk werk, en ik zou toch proberen om hier rekening mee te houden als ik ooit mensen ga begeleiden met financiële moeilijkheden)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: dierenarts, ziekte, kat, geld, probleem