Spring naar inhoud

- - - - -

Myrthe is bevallen, weer ellende !

• Log in om te reageren
62 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 29 november 2012 - 14:52

Gisteren is ons Myrthe bevallen. Een hel van een bevalling, vooral zeer langdurig.
De nacht ervoor was ze al zeer onrustig en liep ze ons overal miaauwend achterna en ze maakte ons ook wakker de hele nacht.
Tijdens de dag lag ze vooral in de bench te spinnen en op middag was het dan eindelijk zover.
Het eerste kitten werd geboren rond 13.30 u, probleemloos en vlot. Ze deed het keurig alleen.
Pas om 15.00 u werd het tweede kitten geboren. Twee colorpointjes met een mooi gewicht.
Dan viel alles stil en belde ik de dierenarts.
Hij betaste haar en voelde niets meer, ze was leeg.
Myrthe kreeg een spuit en de kittens werden gecontroleerd.
Beiden in blakende gezondheid.
Plots om 20.00 u werd er ineens toch nog een kitten geboren, een tabby'tje.
Zo goed als levensloos kwam het ter wereld. Ik wreef het droog en bleef maar wrijven en na een paar minuten begon het te happen naar adem. Een vreselijk zicht, want het lag echt te vechten en om adem te happen.
Deze nacht ben ik elke twee uren opgestaan  en merkte dat de colorpoint kittens enorm piepten. Nochthans lagen ze te drinken.
Het tabby'tje was nog steeds zeer kritiek en kon nauwelijks bewegen, was zeer stijf en lag steeds naar adem te happen, daarbij telkens omrollend.
Dit kitten heb ik dan nutridrops gegeven en lekker warm op een kersenpitje gelegd. In de bench heb ik het elektrisch deken aangelegd zodat ze tenminste geen energie verliezen door de koude.
Ik vreesde het ergste, maar deze morgen was het nog in leven en leek het iets beter zelfs.
De ademhaling is iets beter en dus ben ik gestart met flessen.
Omdat ook de andere kittens zo piepten heb ik ook die geflest en zo gezien dat bij het ene colorpointje bij het drinken melk uit de neus komt. Niet goed dus !!!
Zowel het colorpointje als het tabby'tje zijn dus uiterst kritiek en
ik vraag me af of het wel zin heeft ze in leven te houden ???
Beiden drinken aan een flesje , het overige cp'tje drinkt bij mams en stelt het gelukkig zeer goed.

Als ik het cp'tje een flesje geef, moet ik af en toe ophouden om het neusje vrij te maken, anders krijgt het geen lucht.
Af en toe lukt het wel, blijkbaar hangt het er van af hoe de speen vacuum in het mondje wordt gezogen en hoe diep die zit. Het is dus zoeken naar de juiste methode blijkbaar.
De melkbelletjes komen uit het neusje en dan begint het kitten te niezen om het zo snel mogelijk vrij te maken. Het drinkt wel, want komt ook lichtjes bij en slaapt ook rustig na het flesje, maar kan dit zo voort en komt er geen melk in de longen terecht op die manier ?
Het gehemelte lijkt op zicht gesloten, ik zie geen zichtbare oorzaken of iets vreemds in het mondje, alles lijkt normaal.
Maar misschien toch ergens een klein gaatje of zo ?
Met sondevoeding heb ik geen ervaring. Jawel één keer heb ik het gedaan, maar met zeer zware gevolgen (bloed aan de sonde en een dood kitten) en dus een trauma voor mij, dit wil ik dus absoluut nooit meer doen !!!

Bij het tabby'tje vrees ik al helemaal. Heeft dit kitten geen zuurstoftekort opgelopen en zal het , als het erdoor komt, wel normaal zijn ? Het slaapt en droomt (pootjes trekken en oortjes bewegen) normaal na het flesje, maar verder kan het zich nauwelijks voorbewegen zonder om te rollen. De ademhaling is wel pakken beter en het ademt nu toch normaal en ook de stijfheid is weg, maar ik vrees vooral voor de hersentjes.

Pfffff hoe meer tegenslagen moeten er nog komen ???? Houd dit ooit eens op ????

Bijgevoegde thumbnails

• 29 november 008.jpg
  • 29 november 004.jpg
  • 29 november 007.jpg
  • 29 november 006.jpg

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 29 november 2012 - 15:06

Proficiat met de 3-ling :heart: , zware bevalling, maar hopelijk mogen ze allemaal in leven blijven :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 29 november 2012 - 15:13

:hug

ik leef me je mee.... lijkt me niet makkelijk

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 29 november 2012 - 15:14

Proficiat met de mooie kittens.

Ik hoop echt dat het tij keert en dat ze allemaal mooi mogen opgroeien :hug:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 29 november 2012 - 15:24

Oei het zit je inderdaad niet mee...
Ik heb ook al zo'n lange tussentijd gehad tussen kittens dat is niet zo erg maar
de rest klinkt niet zo goed, hopelijk heeft het niets en komt het er goed en gezond door, veel moed en sterkte!

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 29 november 2012 - 15:28

Oh ik weet hoe je je voelt, hier werden ook 2 kittens geboren en na 3 dagen is het beginnen misgaan met ééntje, dag en nacht gewaakt en dan toch nog moeten afgeven op dag 5.

Vaak denk ik, met wat ben ik toch bezig, zou ik gewoon niet stoppen en genieten en koesteren wat ik hier heb rondlopen.

Dikke dikke knuffel en hoop dat alles goed komt.

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 29 november 2012 - 16:24

Hoe jammer weer om dit te moeten lezen, jullie krijgen echt wel de ene klop na de andere te verwerken, zelfs dit laatste nestje mag blijkbaar niet probleemloos verlopen. Toch duimen we hier heel hard mee dat de 2 kittentjes die een zware start hebben, er snel en zonder gevolgen bovenop komen. En dat dit nestje ondanks het moeilijke begin toch een afsluiter mag worden om van te genieten... :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#8 Geplaatst 29 november 2012 - 16:53

Geef het kitten wat melk terug gaf door het neusje onmiddellijk synolox!
Anders maakt het een longontsteking en zal het uiteindelijk overlijden.
Dat er melk terug komt kan ook andere oorzaak hebben, niet altijd door open gehemelte, ook door zich te verslikken iets wat niet goed zichtbaar is.

Kestef
Kestef
  • 220 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 29 november 2012 - 18:52

Neem contact op met minams in Nederland zij kunnen je veel vertellen wat ej wel en niet moet doen. Denk dat de DA fout zat met zijn injectie dat zul je van haar ook horen.

Minams is voor raskittens zonder moeder maar helpen ook bij dit soort problemen, Sterkte ermee.

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 29 november 2012 - 19:26

Vind het echt jammer om dit weer te moeten lezen.  Ik duim zeker voor alle kleintjes dat het goed komt met hen!

Geplaatste afbeelding

dell Arte
dell Arte
  • 203 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 29 november 2012 - 20:49

:geluk:

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 29 november 2012 - 21:18

Hier had ik bij de Birmaantjes van dit nestje ook wel eens wat melk aan het neusje hoor, zelfs eentje die ging proesten omdat die te heftig dronk van grote honger.
Dan doe ik dezelfde beweging die ik doe als ze net geboren zijn. Hier zijn ze nu allemaal 10weken oud.

Open gehemelte is iets vies. Ooit zo een kitten gehad die was net geboren en heeft een uurtje geleeft.Daarna gestorven tijdens het rusten bij de mama.  Erg sneu, maar gelukkig niet te lang afgezien.

Ja, kittens...het is niet altijd even leuk en mooi, soms baal je er best wel van. Veel sterkte en succes !! Je doet wat je kan, meer kan je niet doen!

Geplaatste afbeelding

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 29 november 2012 - 23:41

:geluk: :geluk: :geluk:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 30 november 2012 - 19:08

Alsof de horror nog niet genoeg was volgt meer...
Deze ochtend zijn de twee kittens gestorven. Myrthe was er de hele tijd bovenop gaan liggen en ondanks dat ik ze wegnam en ze heb geflest hebben beiden het niet gehaald. Ze wilde ook steeds op het overige kitten gaan liggen en dus heb ik dat ook weggenomen en ben ik het de hele dag al aan het flessen, zodat het een kans maakt. Voorlopig gaat dat goed gelukkig.
Tot deze avond ineens Myrthe terug weeën kreeg en er een kitten bleef steken. De achterpoten hingen eruit en bengelden levensloos.
Dit dus 2 dagen na de bevalling !!!!
Wat ik ook deed er kwamen geen weeën meer en eruit trekken was niet te doen. Het zat muurvast !!
De dierenarts is snel gekomen en heeft het kitten eruit getrokken, alleen is het hoofdje blijven zitten.
Op de koop toe voelde hij nu ineens wel nog iets zitten, dus er kunnen nog meer kittens volgen ??????
Veel kans op leven is er nu natuurlijk niet meer of er moet een mirakel gebeuren.
Myrthe heeft AB gekregen en opnieuw een extra spuit om de weeën op te wekken. We zijn nu een uur verder en nog steeds niets.
Pfffffffff om moedeloos van te worden !!! Ze ziet zo af en is dus al 3 dagen aan het bevallen, ocharme !!!

kika
kika
  • 3.844 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 30 november 2012 - 19:12

Wat erg!! Spijtig van de kleintjes... Hopelijk krijgt mamapoes vlug de nodige rust :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding