Spring naar inhoud

- - - - -

2 Katten bij elkaar, hoe zien dat het goed gaat?

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 05 december 2012 - 19:23

Goed

Sinds vandaag hebben wij dus een tweede katje (Kattin, Britse Korthaar van 13 weken)

Simba (kater van een 6tal maanden) hebben wij uit het asiel gehaald toen hij een week of 7 was.

Simba is een kater die zeer lief kan zijn, maar ook enorm veel bijt en aanvalt naar de handen/armen.
Hij is onlangs gecastreerd, maar verder toch tamelijk rustig.
Ik denk persoonlijk dat hij in het asiel een negatieve ervaring gehad heeft, vandaag het aanvallen naar de handen.

Momenteel hebben we de katten nog niet echt samengezet, maar staat Nala (het kattinetje) in een transportbox in de zetel.
Ze kunnen elkaar dus wel zien, ruiken en horen.

Simba blaast en grolt natuurlijk, sommige momenten ook niet en dan weer wel.
Heb Nala ook al horen blazen, maar eerder als zelfverdediging denk ik.

Wat raden jullie aan om deze 2 goed bij elkaar te kunnen brengen (we wonen op een apartement, hebben geen centrale verwarming dus elk in een aparte kamer steken is niet aan te raden doordat de ruimten behalve de slaapkamer en de woonkamer niet continue verwarmd worden.)

Nu ligt Simba voor de transportbox, op het tapijt voor de zetel te slapen..

IMG_9889.jpg

IMG_9856.jpg

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 05 december 2012 - 20:07

De meningen hierover zijn verdeeld.  Sommige zweren bij een trage introductie, anderen zetten de nieuwe poes gewoon mee in de groep.
Ik ben drie keer voor de snellere introductie gegaan en dat is elke keer goed gegaan.
Je moet ook een beetje het karakter van je kat hierbij inschatten denk ik.
Ik heb sinds een tweetal weken een nieuw katje in huis en na dag 9 waren ze min of meer aan elkaar gewend. Nu, twee weken sinds Minneke bij ons is, spelen ze met elkaar.  Bij elkaar slapen of elkaar wassen doen ze nog niet maar dat komt wel goed. :)
Veel succes in ieder geval !
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 05 december 2012 - 21:19

Wel, had haar dus eerst in de transportbox gelaten, heb haar nu gewoon uitgehaald, ze lopen rond in dezelfde ruimte, ze zat al op de krabpaal enzo..
Ze blazen en grollen wel naar elkaar maar meer ook niet dus ik ben er zeker van dat dat nog goed komt.
Kmerk wel dat ze meer tijd nodig zal hebben om aan ons te wennen dan dat Simba dat had..

Verschilt ook, Simba was 7 weken, zij is er 13..

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 december 2012 - 21:23

Als ze zo jong zijn gaat het meestal wel goed. Ik heb ook snelle introductie gedaan. Eerste 6 weken waren het vriendjes...maar ineens was de liefde over, van mn oudste kat haar kant dan...maja das ook een moeilijke dame haha!! Mijn vader heeft ook 3 katten introduceerd bij zn andere kat...en 2 daarvan waren al rond de 5/6 jaar toen, maar is ook allemaal goed gekomen. Ze slapen altijd met zn alle samen, heel lief!! (ben ik soms wel jaloers op)
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 05 december 2012 - 21:38

Wel, ik merk dat de kleinste hier zich wel enorm stelt tegenover Simba.. (het zou andersom moeten zijn toch?)
Ze zit nu op de grote krabpaal in de living en echt, als Simba te dicht komt grollen en blazen naar hem..
Heb er de plantenspuit bijgehaald want die krabpaal zullen ze moeten delen en we hebben geen plaats om nog een extra te zetten.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 05 december 2012 - 21:49

Heb de nieuwe hier altijd direkt in de groep los gelaten. Transportbakje op de grond met deurke open. Als ze goesting hadden kwamen ze eruit wel op eigen tempo.
Er werd ook altijd geblaasd naar mekaar maar eens ze zien dat de nieuweling blijft gaat dat vanzelf over.
Gewoon zien dat er schuilplaatsen zijn en dat ze mss wat hoger kunnen zitten om alles wat af te loeren.
Speel samen met ze en beloon ze met een snoepje tss door. Met geduld komt dat wel goed.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 05 december 2012 - 22:00

Wel, Simba isnu eigenlijk niet degene die nog iets doet naar de nieuwe..

Het is zij die enorm grolt, blaast en uithaalt naar hem.. Hij probeert van op een afstand te kijken naar haar..

Heb haar wel al kennis laten maken met de plantenspuit, als ze te fel reageert..
Deden we bij Simba als kitten ook als hij iets deed dat niet mag.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 05 december 2012 - 22:03

Ik zou de plantenspuit niet gebruiken hoor. Katten snappen die straf meestal niet (en straffen werkt sowieso niet, geeft meestal een averechts effect). En straks gaat ze het nog associeren met het nieuwe katje, en dan komen ze straks helemaal niet overeren.

En het is heel normaal dat ze in het begin gaat blazen, grommen of uithalen...tis toch een vreemdeling he

Bewerkt door chanatas, 05 december 2012 - 22:04.

Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 05 december 2012 - 22:06

Ik bedoel dat het nieuwe katje die is die de plantenspuit daarnet over zich kreeg..

Onze kat, die we al hadden die doet helemaal niets.. die kijkt van op een afstand.. maar als hij te dicht komt dan stelt de nieuwe zich.

Volgens mij wilt ze zich niet laten doen door 'de grote' kat.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 05 december 2012 - 22:08

Bekijk berichtYossa, op 05 december 2012 - 22:06, zei:

Ik bedoel dat het nieuwe katje die is die de plantenspuit daarnet over zich kreeg..

Onze kat, die we al hadden die doet helemaal niets.. die kijkt van op een afstand.. maar als hij te dicht komt dan stelt de nieuwe zich.

Volgens mij wilt ze zich niet laten doen door 'de grote' kat.

Ja dat las ik te laat, maar ook voor haar is het een vreemdeling he. Ik zou toch die plantenspuit weglaten hoor, kan echt negatief werken. Die kleine is zich van geen kwaad bewust, wilt waarschijnlijk gewoon spelen...tis ook nog een jonkie natuurlijk,.
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 05 december 2012 - 22:11

Ik hoop dat ze snel wat liever zal doen tegenover onze kat die we al hadden..
Dacht eerder dat hij kwaad ging reageren tegen het nieuwtje, maar het is andersom..

Zal hun tijd geven, maar zeker niet alleen laten als we er niet zijn..

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 05 december 2012 - 22:15

Ja dat zou je inderdaad wel verwachten he, maja katten zijn vreemde wezens:P haha!! Komt wel goed hoor, kan een paar dagen duren, maar ook een paar weken...maar ik verwacht aangzien je oudste kat niet zo moeilijk doet het wel snel goed zal komen. Ik heb die van mij eigenlijk vanaf dag 1 bij elkaar gelaten, ook snachts...ging prima...ze zoeken zelf wel schuilplaatsen, maar als je het niet vertrouwd moet je het natuurlijk niet doen.
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 05 december 2012 - 22:20

Simba slaapt al van dag 1 bij ons in de slaapkamer, heeft daar zijn mandje enzo.
Zal dat ook zo behouden.

Later, als ze echt overeenkomen zullen we wel zien als we ze beiden in de kamer laten, of als we zorgen dat ze zelf de keuze hebben.

Wil nu ook niet dat voor Simba zijn gewoonten veranderen, en zal ook niet evenveel toestaan bij haar, zodat Simba zich zeker niet achteruitgestoken voelt.

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 06 december 2012 - 09:08

Amai, dat gaat vlot bij julle! toen wij de eerste keer met Zino in het kooitje thuis kwamen zat het er gelijk op.  Zino haalde zijn snuitje open aan het kootje omdat hij er zo in zat rond te tollen en Sprinkle was twee keer zo groot omdat zijn haar helemaal recht stond.  Grote oorlog.  Heeft drie weken geduurd eer ze zonder vechten bij mekaar konden komen.  Ik heb het dus meer voor de trage introductie.

K vrees wel dat je de plantenspuit beter achterwege laat.  Straks associeert ze dit nog met jou: plantenspuit: niet fijn, persoon met plantenspuit: ook niet fijn, persoon: niet fijn.

Ik denk dat dat blazen en zo gewoon een beetje rang vaststellen is.  Ik zou ze gewoon laten doen.  Als ze mekaar niet aanvallen of vechten is dat toch geen probleem?

Bij ons joeg Sprinkle op Zino, hij ging hem het hele huis achterna en viel aan, beet en krabte.  Zino heeft 3-4 dagen achter het wasmachine gekampeerd omdat hij er niet achteruit durfde.  We zagen hem alleen als we ons gingen wassen, dan kwam hij voorzichtig piepen.

Ik denk dus dat het nog erg goed gaat tussen deze twee.  Volgens mij komt dat dik in orde!

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 06 december 2012 - 11:58

Wel, ik merk dat ze mij meer vertrouwd dan mijn vriend, ik kan haar makkelijker opnemen en ze begint meteen te spinnen vanaf ik haar aai.

Heb Simba vannacht en vanmorgen veel aandacht gegeven, en daarnet als hij kwam kijken als ik het kleintje vast had, heb ik hem ook gestreeld.
Hij was flink dus kreeg hij een snoepje.

Ze blazen nu wel weer naar elkaar en af en toe een grommetje maar daar blijft het bij. Ik ben er zeker van dat het wel goed komt.