Spring naar inhoud

- - - - -

Eosinofiel granuloom complex

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Fco
Fco
  • 35 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 06 december 2012 - 18:03

Heeft er iemand ervaring met het eosinofiel granuloom complex? Mijn kat heeft al een tijdje last van een zweertje aan zijn bek.
Bij een eerste bezoek aan de dierenarts heeft hij gewoon medicatie gekregen (na een vlugge blik van de dierenarts), na twee weken was er geen verandering, terug naar dezelfde dierenarts, zij had eigenlijk geen idee wat het was, na zoeken in haar handboek en telefoneren naar een collega vond ze dan het eosinofiel granuloom. Twee weken later en een cortisone spuit verder nog steeds geen beterschap. Nadien bij een andere dierenarts geweest, die kwam ook tot de conclusie dat het eosinofiel was, ondertussen neemt de kat al een week antibiotica, nog geen beterschap...
Hopelijk gaat het toch nog beteren...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 06 december 2012 - 18:41

Ken het zelf niet. Hopelijk geneest je kat rap.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#3 Geplaatst 06 december 2012 - 18:45

Een van mijn perzen heeft hier last van, Kreeg een tip van een andere fokker haar te laten inspuiten met Cortisone, hiermee blijft het een aantal maanden volledig weg.
Ben heel blij met die tip geweest want de invaller van onze da wilde al haar tandjes trekken als het terug bleef komen. Op een gegeven moment kreeg ze het gewoon terwijl ze de medicatie (stomorgyl) nam.
Dus vraag hierom, want dit werkt echt voor langere tijd.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 06 december 2012 - 19:42

Mijn eerst zwerfkatje had dit ook. Zelfs in heel erge mate vermits ze al een lange tijd rondzwierf zonder verzorging. Ik kon met haar niet naar de DA vermits ze heel schuw was. Ze kreeg een cortisone kuur in tabletten. Wel moest ik altijd na deze kuur een tijd wachten omdat dit heel belastend is voor hun lever. Telkens ze een kuur had gekregen was de ziekte onder controle voor een tijd.
Ons Mauricke is uiteindelijk ongeveer 18 jaar geworden en heeft een beroerte gekregen. Met de nodige zorgen kunnen de katjes
oud worden. Wel was ze al haar tanden kwijt en een stuk van haar lip omdat we het te laat opmerkt hadden.
Hier een foto van haar. Veel succes met je katje.
SSA50378.JPG
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 december 2012 - 21:32

Wel, ik heb hier toevallig best wat ervaring mee.

Mijn eigen Sammie kreeg rare knobbeltjes op zijn huid. Aan de poten, in de nek en onder de kin. Toen die bulten ook open gingen moest er een biopsie gebeuren en sneed de dierenarts al zoveel mogelijk weg. We waren bang voor kanker. Gelukkig was het eosinofiel granuloom, iets beter nieuws. Vooral omdat Sam het niet echt in zijn bekje had. Hoogstens wat aan zijn lippen. Wij zijn hypoallergene voeding beginnen geven en daarmee is het weg gegaan. Ook zijn andere kwalen (tandvleesontsteking) zijn weg gegaan. In het begin heeft hij een paar behandelingen met cortisonen gehad, hij kreeg spuiten met het middel Moderin. Maar da's niet gezond op lange termijn.

Een vriendin die bij dezelfde dierenarts gaat: haar kat Zulma heeft bulten in haar nek: eosinofiel granuloom. Die bulten kunnen soms lelijk open gaan. Zulma krijgt cortisone pillen.

Nog een andere vriendin, gaat ook bij toeval naar dezelfde dierenarts. Haar kat Pebbles heeft eosinofiel granuloom, maar in het bekje, achterin de keel en op het gehemelte. Pebbles kreeg eerst cortisone pillen. Maar ze werd hier al snel te dik door en haar vacht werd slecht. Omdat ze ook nog zo jong was, net als Sammie en Zulma, zijn ze verder gaan zoeken naar behandelingen. Bij Pebs is het echt gevaarlijk, als het zich verder uitbreidt zou het haar slokdarm en maag aantasten. Ze hebben hypoallergeen voer geprobeerd, hielp niet. Eosinofiel granuloom heeft met een allergie te maken. Dus ze lieten dure en ingewikkelde testen doen, in een lab in Duitsland geloof ik. Pebbles bleek voor zowat alles allergisch waarvoor je allergisch kan zijn: pollen, stuifmeel, planten, stof,... Ze komt ook niet meer buiten (op het terras). Haar problemen komen telkens in de lente terug. Ze werd behandeld met een medicijn voor honden: Atopica. Dit was een experimentele behandeling, onze dierenarts heeft dat uitgezocht. Maar voor Pebbles werkt het. Probleem is: telkens ze de letseltjes heeft raakt ze er moeilijker en moeilijker vanaf... :(  De medicatie moet elke dag of soms om de dag 's avonds worden gegeven. Ze mag geen dosissen missen want dan kan het mislopen.

Bij Zulma hebben ze dezelfde medicijnen geprobeerd (Atopica) maar dat werkte niet zo goed als de cortisonen bij haar (prednisolone). Al bij al heeft Sam nog geluk dat hij geen ernstigere vorm heeft van het eosinofiel granuloom. Hij is er nu zelfs volledig vanaf en het is nooit op een gevaarlijke plaats geweest.

Wel opvallend dat we alledrie uit dezelfde gemeente zijn, bij dezelfde dierenarts gaan en dat we elkaar kennen (ik ken beide katten hun personeel en dus de katten). Je zou denken dat er iets in de lucht hangt hier :louche:

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 06 december 2012 - 21:36

Barrel heeft het echt in hele erge mate :(
Ook in zijn bek en op de achterkant van zijn poten.
Hij krijgt hier moderin voor en dat werkt prima. Er is ook een ander middel  hiervoor werkt wat minder schadelijk zou moeten zijn, maar ook veel duurder dan moderin.
Het beste is om de oorzaak hiervan te achterhalen, maar vaak lijkt dit niet mogelijk.
Soms ligt het aan voer of de voerbakken (plastic of metaal bijv) waar ze niet tegen kunnen en is het simpel op te lossen.
Geplaatste afbeelding

Fco
Fco
  • 35 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 13 december 2012 - 21:07

Het is geruststellend te lezen dat er oplossingen bestaan!
Ben net terug van weer een dierenartsbezoekje, hij moet nu iets langer dan drie weken cortisone in pilletjes slikken. Hopelijk gaat het nu toch wat beteren...

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 december 2012 - 21:50

Ik hoop op beterschap :thumb:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 14 december 2012 - 18:43

:geluk: :geluk: :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Fco
Fco
  • 35 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 26 december 2012 - 22:00

Joepie! Ondertussen is het zweertje zo goed als weg! Hopelijk komt het niet terug...

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 27 december 2012 - 07:04

Gelukkig. :dans: Wel goed in het oog blijven houden want het kan altijd terugkomen.

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#12 Geplaatst 28 december 2012 - 14:55

Had ik dit forum maar eerder gevonden...
Ik had  tot 3-4 jaar geleden een super lieve poes die aan een onbekende ziekte leed... Verschillende dierenartsen bezocht, verschillende medicijnen geprobeerd (waaronder heel veel moderin) maar niks leek te helpen... Niemand die me kon zeggen wat ze precies had.

Het begon allemaal met een zweertje aan haar bovenlip, dat verder blazen in haar mondje veroorzaakte en haar mond verder aantastte, dat is helemaal is doorgelopen tot ze uiteindelijk ook geen neusje meer had :(
Ze had enorm veel haaruitval en werd magerder met de dag ondanks haar grote eetlust

Uiteindelijk heb ik ze moeten laten inslapen omdat we totaal niet meer wisten wat te doen en de DA'sen zeiden dat ze of aids had, of een auto-immuun ziekte waar niks aan te doen was... :(

In elk geval, ik ben blij dat ik dit na al die jaren kan afsluiten en weet wat ze heeft gehad, en ik ben heel blij dat jou katje er bovenop komt!