Spring naar inhoud

- - - - -

Wanneer overschakelen naar 'volwassen brokken'?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 08 december 2012 - 12:37

Ik geef onze katten momenteel 2 soorten brokken van RC: kittenbrokken aan de kleintjes, volwassen brokken aan Asterix.

Ik merk echter dat de twee youngsters (7 à 8 maanden oud en intussen gesteriliseerd) meer en meer interesse krijgen in de 'volwassen brokken' van de oudste en hun kittenbrokken laten staan. De oudste pikt die dan weer in, en dat zie ik niet zo graag gebeuren omdat die al behoorlijk rond en mollig staat en geen nood heeft aan extra energie.

Volgens de verpakking zouden de kittenbrokken goed zijn voor katten tot 12 maanden, maar op de volwassen brokken staat geen leeftijd aangegeven. Ik vraag me dus af vanaf wanneer kittens naar dat soort brokken mogen overschakelen? Zou ik al mogen omschakelen naar de volwassen soort?

Bewerkt door Malou, 08 december 2012 - 12:38.

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 08 december 2012 - 12:50

Ja hoor,hier zijn sommige kittens op 10 weken al gaan brokjes 'stelen' bij de ouderen.

Xoco
Xoco
  • 332 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 08 december 2012 - 13:02

Hier ook kitten eet volwasen brokken en omgekeerd. Volgens onze DA kunnen ze tussen 6-8 maand en wannneer ze gecastreerd zijn omschakelen naar volwassen brokken. Je kunt natuurlijk ook een graanvrije brok geven die geschikt is voor alle leeftijden zoals Orijen, Accana, Taste of the wild,;;;
"Who would believe such pleasure from a wee ball o' fur?" - Old irish saying

Aldo Raine
Aldo Raine
  • 152 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 08 december 2012 - 13:08

Mij is een paar weken geleden aangeraden om al over te schakelen op volwassen brokken (Kitten van 5 maanden en eentje van 6 maanden). DA heeft dat vooral bepaald, wetende dat de katten de ganse dag binnen zitten op een appartement en hun gewicht en voelen of ze al een buikje beginnen krijgen/vetlaag hebben en hun BMI. Ze hebben niet zoveel voedingsstoffen nodig als in kittenbrokken zitten.

Dus we zijn aan het overschakelen :)

"If it's true that our species is alone in the universe, then I'd have to say the universe aimed rather low and settled for very little."

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 december 2012 - 13:19

Onze DA had ook aangeraden van over te schakelen op volwassen brokken toen ons klein 6 maand was

Time spent with cats is never wasted

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 08 december 2012 - 13:27

Dank je wel voor de reacties, dan zal ik ook maar stilaan overschakelen op de volwassen soort. Het lijkt me beter om overgewicht te vermijden en het is nog makkelijker ook  :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 08 december 2012 - 13:33

Hier eten de kittens van 4 maand zelfs al volwassen brokken. Ze gaan altijd uit die toren gaan eten en hun brokjes laten ze ook staan. Ik heb ze dan ook maar weg gehaald want hier eet de ook al goed ronde fluffy ook van de kitten brokken. Kheb dat eens nagevraagd of dat kwaad kon en ze zei me toen dat dat eigenlijk niet echt zo veel uitmaakt welke brokken die kleintjes eten.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 08 december 2012 - 13:45

Hier pakten die kleintjes ook het eten van de grotere! En omgekeerd! Nu zijn de "kleintjes" ook al ouder (zo een 15 maanden) en eten ze al meer dan een half jaar van de groteren mee!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Guest_marisj2_*
Guest_marisj2_*

#9 Geplaatst 08 december 2012 - 14:52

Bekijk berichtAldo Raine, op 08 december 2012 - 13:08, zei:

Mij is een paar weken geleden aangeraden om al over te schakelen op volwassen brokken (Kitten van 5 maanden en eentje van 6 maanden). DA heeft dat vooral bepaald, wetende dat de katten de ganse dag binnen zitten op een appartement en hun gewicht en voelen of ze al een buikje beginnen krijgen/vetlaag hebben en hun BMI. Ze hebben niet zoveel voedingsstoffen nodig als in kittenbrokken zitten.

Dus we zijn aan het overschakelen :)

Fijn om dit te lezen! Wilde net nieuwe brokjes halen voor onze 2 katten, zitten momenteel aan de RC kitten maar beginnen inderdaad een beetje een buikje te krijgen omdat ze ook de hele dag binnen zitten. Ik ga nu op zoek naar goede graanvrije brokjes :d!

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 08 december 2012 - 15:31

Smeagel is overgeschakeld op ongeveer 9m naar brokjes voor volwassenen. Wij hadden toen een herplaatser in huis genomen van 4j en onze kittenbrokjes waren toen net bijna op. Ideaal om over te schakelen vonden wij en hebben er toch geen hinder van ondervonden.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 08 december 2012 - 15:42

Je kan gerust stilaan overschakelen op volwassen voer. Eerst wel mengen met kitten tot je niks anders meer over hebt dan volwassen voer.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 december 2012 - 12:18

Nala eet ook al soms van Simba's brokken en ze is 14 weken :)

Simba was 5 maand toen we hem op volwassen brokken overgeschakeld hebben.

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 december 2012 - 21:59

Ik ben overgeschakeld wnr ze Eristo gecastreerd hebben op 7 maand
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2