Spring naar inhoud

- - - - -

Wat kan ik doen?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Kelly87_*
Guest_Kelly87_*

#1 Geplaatst 13 december 2012 - 13:08

In een vorig topic vertelde ik al dat ik een kitten had gevonden.
Midden oktober zat het kleine dutske alleen buiten en heb hem toen mee naar huis genomen. Hij heeft de naam Marcel gekregen en in die 2 maandjes tijd zijn Marcel en onze eerste kat Maurice al dikke vriendjes geworden.

Vanaf dag 1 had de kitten diarree.
En een erg rood en gezwollen poepje, na een dierenarts bezoekje en een extra wormkuur ging het gezwollen poepje al snel weg, maar de diarree bleef.
Toen Marcel hier iets langer dan een week was kreeg onze Maurice ook diarree.
Terug naar de dierenarts met onze twee poezeltjes en daar werd gedacht aan een virusje. We gingen naar huis met dieetvoer hills id en probiotica voor 5 dagen. Al meteen de volgende dag hadden beide poezels een mooi drolletje en dat bleef ook zo de 5 dagen dat ze het dieetvoer kregen.
Na die 5 dagen ben ik gewoon hills kitten gaan voeren, zowel de brokjes als de blikjes. Maar al snel had de oudste terug problemen met zijn stoelgang. Niet echt diarree maar eerder een vettig worstje met een verschrikkelijke geur :(. Deze vettige ontlasting keert nu regelmatig terug. Twee weken geleden dus nog maar is naar de dierenarts waar ik mijn vermoeden van giardia heb meegedeeld. Hij zei dat de kans klein was omdat de kleinste intussen volledig van de diarree verlost was maar hij gaf toch een kuur panacur voor 5 dagen mee. Zowel de twee katten als onze 5 honden (die geen klachten hebben) werden 5 dagen behandeld.
Dit gaf geen enkel verschil. De eene dag had onze Maurice een mooi gevormd drolletje en de andere dag was het weer een iets vettiger. Dus nu is de diagnose gewoon gevoelige darmen en de afwisseling van goede en minder goede ontlasting zal gewoon blijven. Maar bestaat daar dan niets tegen? Bv voeding die hij wel goed verdraagt?

En dan probleem twee is onze jongste Marcel. Hij heeft geen diarree of andere rare dingen, maar jongens wat heeft dat beestje een geur! Zijn achterkant ruikt echt constant naar uitwerpselen. Ik heb al geprobeerd om hem te wassen, poepje afgekuist met zwitsal doekjes, geen blikvoer meer geven,...
Maar de dag nadat hij gewassen is stinkt hij net terug zo hard. Ik dacht eerst dat het zijn anaalklieren waren, maar volgens de dierenarts zijn deze perfect inorde. De dierenarts zegt dat hij zich waarschijnlijk niet goed schoonmaakt, maar hij wast zich weldegelijk.
Er hangen ook geen uitwerpselen in zijn vacht ofzo, dus volgens mij is het echt het poepje zelf dat zo ruikt. Weet iemand wat hier het probleem kan zijn?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 13 december 2012 - 13:18

laten testen door een lab (via de da) op giardia en tritrichomonas foetus. De kans is groot dat een van deze twee de boosdoener is.

Giardia krijg je trouwens niet weg met een kort kuurtje panacur, dat moet je minimaal 10 dagen geven wil het enig effect geven. het is raadzaam om de kuur altijd te combineren. Dat deze da de conclusie gevoelige darmen trekt lijkt me wat voorbarig, laat eerst maar eens dat mestonderzoek doen. (eventueel bij een andere da voor een tweede opinie)

Lijkt me heel lastig om al 2 maanden met dit probleem te zitten :( sterkte

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Kelly87_*
Guest_Kelly87_*

#3 Geplaatst 13 december 2012 - 13:27

Ik had gevraagd voor een onderzoek van de stoelgang, maar de dierenarts vind dat verloren moeite omdat de test vaak een vals negatieve uitslag geeft. Ook is volgens hem een behandeling bij giardia gewoon 5dagen panacur en op dag 3 en 5 moest ik alle dieren wassen en ook heel het huis ontsmetten en mandjes en dekens wassen. Misschien dan toch maar een keertje een andere dierenarts opzoeken?

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 13 december 2012 - 13:32

lijkt me inderdaad geen slecht idee om een tweede opinie te vragen :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Kelly87_*
Guest_Kelly87_*

#5 Geplaatst 13 december 2012 - 14:06

Het zou dan al een derde opinie worden :). Beide dierenartsen werken wel in dezelfde praktijk.
Volgens de tweede dierenarts is er helemaal niets verkeerd aan de stoelgang van de oudste. Hij gaf wel toe dat het niet heel vast was, maar diarree wou hij het ook niet noemen. Hij zei zelfs dat het gewoon komt door de kittenvoeding en hij vond dat dat vermoeden bewezen is door dat de diarree meteen weg was met hills id.
Alleen mag ik dat voer blijkbaar niet levenslang blijven geven. Ik zou graag terug gaan naar taste of the wild brokken, maar dat vind de dierenarts geen goed idee en hij vertelde dat ik beter gewoon de sensitive variant van hills ga geven zodra de jongste 4 maand is, hij zal nu ongeveer die leeftijd hebben. Het allerliefste wil ik gewoon KVV geven, de honden krijgen dit ook. Maar Maurice haalt daar nu echt zijn neus voor op en de jongste likt een paar keer en laat het dan ook staan. Nochtans was het bandit en haaksbarf maar blijkbaar heb ik twee katten die liever brokjes eten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 13 december 2012 - 14:12

rustig overzeggen op kvv, mengen met de brokken en de da lekker laten kletsen wat de voeding betreft ;)
Je kunt beginnen met bijvoorbeeld carnibest en als ze dat goed eten langzaam overstappen naar haaksbarf. Kittens stappen meestal vrij snel over, maar als er constant brokjes staan zullen ze eerst dat opeten en dan vol zitten zodat ze het vlees niet meer willen. Volwassen katten overzetten is lastiger.

Wat de ontlasting betreft, een sneltest kan een verkeerd beeld geven, maar een labtest is altijd betrouwbaar.
Ik zou gaan kijken of je niet voor een tweede opinie bij een andere da in een andere praktijk terecht kan. Want twee da's in dezelfde praktijk vind ik eigenlijk niet direct een tweede opinie ;) Ze kennen elkaars diagnose en zullen elkaar niet snel afvallen (denk ik dan, kan het mishebben, maar dat is mijn gevoel erbij)

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 14 december 2012 - 18:47

Ik hebhier op KS ook al meermaals gelezen dat met Hill's voeding er wel eens diarree is. Als je achter rauwvoer staat, zou ik zoals Ginnie zegt, de DA laten kletsen en gewoon overschakelen op rauwvoer. Al meermaals is gebleken dat katten die hierop overstappen veel minder problemen hebben met hun ontlasting ;) :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Kelly87_*
Guest_Kelly87_*

#8 Geplaatst 14 december 2012 - 21:04

Ik denk dus ook al de hele tijd dat het de voeding is. Maar je kent een da, niets is beter dan hills (tenzij ze Royal canin verkopen). Ik heb brokjes van taste of the wild besteld en morgen ga ik terug KVV halen. Volgende week maak ik ook meteen een afspraak bij een andere dierenarts om hun stoelgang toch een keer na te kijken. Je weet maar nooit of er toch geen parasiet in het spel is. Mogen brokken en vers gemengd worden tijdens het overschakelen? Of kan ik beide beter apart geven. Ik weet dat het bij honden niet goed is om deze samen te mengen omdat er dan een verhoogd risico is op een maagtorsie, maar ik weet niet of het bij katten ook voor problemen kan zorgen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 14 december 2012 - 21:15

als je aan het overstappen bent gaat het om een korte periode. Als je ze zo kunt overhalen zou ik het dan doen. Maar als ze natvoeding ook lekker vinden dan zou dat wel mijn voorkeur hebben om te gebruiken om te mengen in plaats van de brokjes. Apart brokjes en kvv geven (en het dus niet door elkaar mengen) zou ik niet doen. Katten kunnen erg koppig zijn en dan toch het vlees laten staan.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 14 december 2012 - 21:27

Zeker voor een tweede opinie gaan bij een andere da, en op een ander adres. Stoelgang naar labo laten sturen.
En zoals Ginnie zegt stillekes aan over zetten op rauw.
Wat het stinken betreft, ons Billy die haar poepje ruik je ook als ze met haar kont komt draaien rond onze neus, bij de andere katten hebben we dit niet. Haar poepje is nog thans proper en ze wast zich goed, denk ook dat de geur van de anaal klierkes komen.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 14 december 2012 - 22:24

toen ik Mutske pas had, rook ze ook zo aan haar poep vond ik.

de dierenarts heeft toen de anaalkliertjes uitgeknepen, en daarna (toeval of niet) rook ik het niet meer.

Guest_Kelly87_*
Guest_Kelly87_*

#12 Geplaatst 24 december 2012 - 13:19

Goed nieuws, de stoelgang van Maurice en Marcel is inorde :). Ik ben intussen ook gestopt met hills en ben overgestapt naar taste of the wild brokjes en vers. En die vettige stinkende drolletjes lijken ook verleden tijd. Nu ruikt hun stoelgang zo weinig dat ik het zelfs niet ruik als ze op de bak zijn geweest. Hiervoor rook steeds heel de benedenverdieping :). Bij de kleinste waren het toch de anaalklieren die zo een vreselijke geur afgaven. De dierenarts heeft getoond hoe ik ze moet legen (wat een geur) en hij ruikt nu weer lekker fris :).  Hier dus geen hill's meer. Maar de katjes vinden dit duidelijk niet erg, de totw brokjes vinden ze duidelijk veel lekkerder dan de hill's brokjes. De KVV eten ze nog niet heel goed, maar ze lijken het steeds beter te eten, hopelijk eten ze dit binnenkort ook zonder lange tanden :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 24 december 2012 - 15:17

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag