Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe katjes / hond best aan elkaar laten wennen ?

wennen hond kat

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 december 2012 - 09:51

Hallo iedereen,

Zoals jullie misschien al gelezen hebben heb ik onlangs 2 asielkatjes geadopteerd van +/- 4 maand oud.
Tussen hen 2 gaat het prima, maar met de hond iets minder. Ik begrijp dit wel, de hond is gedurende 10 jaar heer en meester geweest en moet nu "delen". Maar het probleem situeert zich niet echt op dat gebied, wanneer ze de katjes ziet wil ze er precies mee spelen, ondanks haar gezegende leeftijd van 14 jaar. Maar ze is nogal onstuimig, blaft regelmatig en rent nogal snel naar de katjes toe. 1 van de 2 katjes maakt zich gewoon snel uit de voeten, maar de andere grommelt, blaast en krabt naar de hond.

De katjes blijven momenteel liefst in de keuken, er staat een hekje tussen de living en de keuken dus daar voelen ze zich waarschijnlijk veilig, omdat de hond er niet kan komen wanneer ik het hekje sluit. Maar mijn grote wens is natuurlijk dat we 's avonds allemaal gezellig samen in de living kunnen vertoeven. De katjes kunnen naar de living komen hoor, maar riskeren dit niet vaak omwille van de aanwezigheid van de hond.

Hoe denken jullie dat ik ze best aan elkaar laat wennen ? Want als de hond dan eens in de keuken komt / mag, schieten de poesjes direkt ergens onder.

Heb hier ergens gelezen over een bench, zou het beter zijn dat ik een bench koop en die in de living plaats zodat we 's avonds allemaal samen kunnen zijn, maar de katjes zich toch beschermd voelen ? En kunnen wennen aan de hond ?
Nu blijven ze - uit zichzelf - 's avonds altijd in de keuken, ik vind dat zo zielig ...
Overdag zijn we gaan werken en is de hond bij mijn papa, dus dan hebben ze het huis voor zich alleen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie mening.

Veel liefs

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#2 Geplaatst 14 december 2012 - 10:01

Zeker GEEN bench proberen xS
dan gaan er zeker frustraties komen xs
ik zou het gewoon tijd geven wij hebben 7 katten en een hond en in het begin hebben er ook katten geblaast enzo naar de hond,
we hebben ook een hekje gezet ,
en van zodra de poezels er zelf klaar voor waren zijn ze beetje per beetje terug in de living gekomen xD
nu is het na een paar maanden eindelijk allemaal samen genieten in de zetel savonds xD
(zolang de hond niets terugdoet is het oke ;) , misschien proberen haar er niet achter te laten lopen xD ik weet het dat is bijna onmogelijk ;) )
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 december 2012 - 15:41

Wij hebben ons hondje afgeleerd van achter de kat te lopen. Het is ook een heel speels en enthousiast hondje dus in het begin wou ze altijd spelen en was ze nieuwsgierig. Maar wij hebben haar altijd bestraft als ze plots op Nya af rende. Helemaal in het begin was dat moeilijk omdatz e dan de hele tijd zo enthousiast was, maar we hadden volgehouden en na een paar uur wist ze al wel dat dat niet mocht (al probeerde ze het soms nog wel). En als ze dan toch eens niet luisterde kreeg ze van Nya wel even een blaas en een mep. Als ze gewoon rustig in de buurt kwam, lieten we haar doen en liep Nya meestal ook gewoon weg.
Zo is het lang doorgegaan, dat ze gewoon uit elkaars buurt bleven (vooral dan Nya die het hondje wat uit de weg ging), maar wel in dezelfde kamer konden zijn. En stilaan konden ze dan beter en beter i elkaars buurt zijn, omdat ons hondje leerde dat Nya het niet fijn vond als zij aandacht gaf aan haar en omdat Nya leerde dat ze eigenlijk niet bang moest zijn. Snachts hebben we hen wel nooit samen gelaten.

Op dit moment (we hebben Nya nu een paar jaar) kunnen ze samen in de zetel zitten. Twinkel (ons hondje) vindt Nya lief en zoekt wel toenadering (al van het begin dus al) en komt dan soms eens naar haar toe en wil haar likjes geven. Maar daar moet Nya nog steeds niets van weten en dan loopt ze meestal toch maar weg en heel soms geeft ze nog wel eens een mep. Maar dat is dan enkel als Twinkel dus echt nog eens probeert van Nya aan te raken. Verder kunnen ze wel rustig op 5 cm afstand ofzo van elkaar zijn.

Het is dus vooral geduld hebben. Maar ik denk dat het wel helpt om de hond te leren dat hij rustig moet zijn bij de katjes.

In mijn geval was het trouwens een hondje van 8 en een volwassen kat (leeftijd ongekend want het was een zwerfkat) die we samen gezet hadden. En Nya is dan ook een heel achterdochtige en bange kat. ze heeft er erg lang over gedaan om aan ons te wennen en nieuwe voorwerpen vertrouwt ze ook nooit. Ik denk bij kittens dat het wel eens sneller zou kunnen gaan en dat de band ook hechter kan worden. Die kunnen toch nog veel beter aan zo'n dingen wennen :d

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 14 december 2012 - 16:01

Wij hadden de poezels eerder dan de hond..
We hebben nooit problemen ondervonden.,
Enkel toen hij geschoren Was herkenden ze hem niet meer en dachten ze dat het een andere hond was.'

Als figaro geen aandacht van mama krijgt ( of vroeger van mij) dan ging hij zelf gaan fleemen bij de hond..
Ze slapen samen in de zetel enzo ook..

Ik zou het tijd geven, komt wel goed,:)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 14 december 2012 - 18:56

Als er gesproken wordt om een bench te gebruiken, dan is het de bedoeling om de hond in de bench te zetten en niet de poezen, maar aangezien je hond al 14 jaar is, zou ik dit ook niet verkiezen.
Zolang de poezen weg kunnen vluchten, zou ik hen op eigen tempo de hond laten aanvaarden. Er komt wel een dag waarop ze die grote loebas minder eng zullen vinden. Ik zou wel de hond aanleren om niet op de poezen te jagen, ook al is het speels bedoeld. Als de poezen toenadering zoeken, door naar de living te komen, zou ik proberen om de hond in lig rustig bij je te houden zodat de poezen niet direct opgeschrikt worden. :geluk: :geluk: :geluk:

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 16 december 2012 - 22:36

Heel erg bedankt iedereen.

Guest_Inge003_*
Guest_Inge003_*

#7 Geplaatst 16 december 2012 - 23:06

Wij hebben een puppy, dus héél enthousiast, en hier kwam ook een kitten (Floortje) bij.  In het begin was het een grote ramp.  De puppy wilde alleen maar spelen, maar zo enorm wild dat Floortje het gewoon totaal niet begreep.  Ze rende altijd heel hard weg en was dan vaak lange tijd nergens meer te zien.  Wat ik hier heb gedaan is in het begin, als je merkt dat de kittens al wat meer eigen zijn en rondlopen, samen op de grond gaan zitten, zowel met hond als kitten(s) en wat proberen te spelen.  Indien je merkt dat je hond nog te druk is zou ik hem snoepjes geven, indien hij deze natuurlijk verkiest boven de kittens :).  Bij ons was dit wel zo.  We hebben ze ook beiden op schoot gehouden en dan aan mekaar laten ruiken.  Dit vond Floortje wel eng en als je merkt dat ze echt weg willen kan je ze best ook laten gaan.  Maar dit hebben we wel een paar keer opnieuw gedaan.
Verder zou ik ze gewoon rustig laten doen, maar wel ALTIJD zorgen dat je kittens op meerdere plaatsen onbereikbaar zijn voor de hond.  Wij hebben hier een hekje geplaatst voor de krabpaal, waar ook eet en drinkbak van Floortje staan.  Dit is haar plekje. Verder weet ze dat de hond niet op de zetels mag (zij wel dus) en dat hij niet achter het gordijn mag, want hier staat ook een hekje voor.
Ondertussen, na een aantal maanden, gaat het hier erg goed.  Ze spelen (weliswaar nog wild) met mekaar, een soort van tikkertje, de kat loopt weg of verstopt zich en de hond moet haar te pakken krijgen en dan gaat ze op haar rug liggen en met de pootjes 'slaan'.  Dan rent ze weer weg en na een paar seconden komt ze terug op de hond afgevlogen :).  Vandaag gaf ze zelfs voor het eerst kopjes aan de hond.
In het begin strafte we de hond ook altijd als hij achter Floortje aanging, maar ondertussen doen we dit enkel indien hij héél wild is.  Omdat we nu weten dat dit voor hun vaak gewoon spelen is.  Floortje loopt rustig overal rond als de hond los is en als ze niet wil spelen rent ze gewoon hard naar waar ze wil gaan ipv rustig te lopen.
We laten ze hier trouwens wel nooit alleen met z'n 2, al ben ik er redelijk gerust in.
Ik denk wel dat het met het nodige geduld wel goed komt en dat ze mekaar wel zullen aanvaarden.  Succes iig.

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 december 2012 - 08:48

Bedankt Inge 003 !

kattenfluisteraar
kattenfluisteraar
  • 433 berichten
  • 31 katten

#9 Geplaatst 23 december 2012 - 19:29

Dat komt zeker en vast in orde hoor. Het is gewoon kwestie dat de poezen snappen dat ze niets hoeven te vrezen van de hond, zeker kittens passen zich vrij gemakkelijk aan. Gewoon ervoor zorgen dat ze voldoende plekjes hebben, in de hoogte, waar zij kunnen zitten en de hond niet aan hen kan. Ze zullen eerst de kat wat uit de boom kijken , maar uiteindelijk zullen ze er wel voor gaan. Een keer ze 'toevallig' met mekaar in aanraking komen in dezelfde ruimte en ze ondervinden dat er niets gebeurt, zullen ze algauw wat brutaler worden en zich meer laten zien. Hier slapen honden en katten samen, op hetzelfde kussen, in dezelfde mand of in dezelfde zetel. Het gebeurt hier zelfs regelmatig dat ze mekaar likjes geven. Leven als kat en hond kan dus echt wel ok zijn. Succes.  

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 25 december 2012 - 19:32

Je zal je hond moeten duidelijk maken dat het niet gewenst is om achter de katten te lopen. Ik moet dat tegen onze pup ook regelmatig zeggen, hij wil met ze spelen maar is veel te onstuimig. Van hem verdragen ze het dus niet. Mijn chihuahua's mogen wel naar de katten toe gaan, ze zijn rustig en weten wanneer de katten wel of niet met hen willen spelen. Die 2 hoef ik niet meer te corrigeren.

Bewerkt door Tinne, 25 december 2012 - 19:33.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.