Spring naar inhoud


- - - - -

Seal point welke kruising?


  • Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 14 december 2012 - 21:26

Leuk,zo'n topic!
even zien wat jullie zien in mijn kruising kater van inmiddels 14,5 jaar. :)

Want dat ie een halve raskat is lijkt me duidelijk. maar wat? Birmaan? siamees..gezien zijn karakter? of  Ragdoll?  maar het laatste lijkt onwaarschijnlijk,aangezien hij is geboren in 1998 en zoveel ragdolls waren er toen nog niet.
Moederpoes is een gewone htk tabby. Zij is destijds meegegaan op vakantie naar Duitsland of Polen , en  heeft er dus flink de bloemetjes buiten gezet. :d
Lou heeft nog een broertje met dezelfde tekening, maar die is veel magerder gebleven en minder mooi.
( is van horen zeggen want ik heb het beestje nooit gezien)
Lou zelf weegt 6 kilo,en loenst er vrolijk bij. Heeft een heel apart karakter ,was vroeger heel dominant aanwezig,ook buiten en kon letterlijk dingen slopen of omgooien om aandacht te krijgen.  Heeft wijdbeens op de rug liggen tot een kunst verheven, maar ook wijdbeens over de rugleuning vd bank is orde vd dag. (zo met de poten opzij hangend over de bank heen). Heeft ook jarenlang een heel dikke langharige staart gehad,maar dat is al heel lang wat minder.

Geplaatste afbeelding

deze foto is uit 2008.

en deze nogal genante vertoning hieronder van vorig weekend,lol :

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door jeeminee, 14 december 2012 - 21:30.


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 14 december 2012 - 22:48

Birmaan niet want hij heeft geen witte pootjes, denk mss eerder aan siamees.
Hij is wel een mooie jongen. :heart:


Guest_MicheleNL_*
Guest_MicheleNL_*
OFFLINE

#3 Geplaatst 14 december 2012 - 22:56

Ik gok ook Siamees, met die lieve loens-oogjes.

Wat een prachtige kerel!

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten
OFFLINE

#4 Geplaatst 15 december 2012 - 02:33

Ik denk ook een siameesje aangezien ik op de eerste foto percies schele kijkertjes zie. :love3:

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat


jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 15 december 2012 - 09:45

Geen ras. Beide ouder dieren dragen het colorpointgen. Het is niet zo dat 1 van de ouders cp is om een cp kitten te krijgen. Cp moet van beide dieren afkomstig zijn. Tevens zie ik dat het dier halflangharig is. Dus beide ouder dieren dragen ook langhaar. Dus of de papa was langharig en is een colorpoint. Of papa was net als mama ook een htk en draagt net als mama cp en langhaar.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 15 december 2012 - 10:01

Een leuke sealpoint huiskat, jubikelcats heeft al uitgelegd hoe dat kan.
Henny

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 15 december 2012 - 11:11

puur toeval dus eigenlijk dan...
pappa kan dan geen siamees zijn geweest begrijp ik hieruit . die hebben ook meestal kort haar naar mijn weten. Maar dat loensen dan? want dat moet ook erfelijk zijn. De moeder had dat ook niet, vandaar het vermoeden dat de pappa een raskat was. Ook gezien het feit dat de moederpoes mee is genomen naar een camping,waar meer katten mee mochten.

dat ie geen raskat is ,is duidelijk. Maar daarom niet minder mooi! Veel mensen vergissen zich en vragen me welk ras ie is..hihi.
Hij is ook bijna een keer meegenomen hier uit de buurt.
Gelukkig belde een achterbuurvrouw op dat ze een man met mijn kat in zijn armen zag lopen... :louche: Ik er naar toe,en die man gaf gewoon toe dat ie hem mee wilde nemen omdat ie zo mooi was.. :trance:
dat ie zich ook zo op liet pakken kan ik nog niet over uit...hij laat zich door de een aanhalen,door de ander niet, en hij voelde blijkbaar niet aan dat deze man iets geks met hem van plan was. Gelukkig is het goed afgelopen. :)

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 15 december 2012 - 11:11

:loveshower: :loveshower: :loveshower:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 15 december 2012 - 15:13

Bekijk berichtjeeminee, op 15 december 2012 - 11:11, zei:

puur toeval dus eigenlijk dan...
pappa kan dan geen siamees zijn geweest begrijp ik hieruit . die hebben ook meestal kort haar naar mijn weten. Maar dat loensen dan? want dat moet ook erfelijk zijn. De moeder had dat ook niet, vandaar het vermoeden dat de pappa een raskat was. Ook gezien het feit dat de moederpoes mee is genomen naar een camping,waar meer katten mee mochten.

dat ie geen raskat is ,is duidelijk. Maar daarom niet minder mooi! Veel mensen vergissen zich en vragen me welk ras ie is..hihi.
Hij is ook bijna een keer meegenomen hier uit de buurt.
Gelukkig belde een achterbuurvrouw op dat ze een man met mijn kat in zijn armen zag lopen... :louche: Ik er naar toe,en die man gaf gewoon toe dat ie hem mee wilde nemen omdat ie zo mooi was.. :trance:
dat ie zich ook zo op liet pakken kan ik nog niet over uit...hij laat zich door de een aanhalen,door de ander niet, en hij voelde blijkbaar niet aan dat deze man iets geks met hem van plan was. Gelukkig is het goed afgelopen. :)


Maar ook het loensen hoeft niet te betekenen dat het daarom een raskat is. Ik heb overigens ook niet gezegd dat er geen siamees inzit. Het kan natuurlijk best zijn dat er in de voorouders bij beide ouderdieren ooit siamees heeft gezeten. Maar ook birmaan zou kunnen ( De witte sokjes bij de birmaan is namelijk een recessief gen. Dus beide dieren moeten het hebben om het door te geven) Het enige waar je bij dit dier zeker van ben is dat beide ouders Colourpoint dragers zijn en dat beide ouders langhaar dragers. En of papa dan een cp is en evt ook langhaar heeft, dat is niet te bepalen. Wie weet was papa een cp korthaar maar wel langhaar drager? Dan zou het evt een siamees variant kunnen zijn, een mix of whatever. Je bent niet bij de paring geweest. Dus om te weten wat beide ouder dieren zijn kan je niet zeggen. Hij is in ieder geval geen ras, maar dat komt al sowieso door de htk moeder ook.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#10 Geplaatst 15 december 2012 - 17:01

Bedankt voor je antwoord! :)

Nee, ras is ie niet. kan niet he met een htk moeder. maar daar ging het ook niet om.
Maar eigenlijk is het dus niet vast te stellen welke katten in zijn familie hem dat mooie vachtje heeft gegeven.
(katten,want je zegt dat zowel moeder als vader dit gen moeten dragen, en dan zullen er dus minimaal 2 katten bij betrokken zijn geweest. opa ,oma ,pappa...dat is niet te zeggen, begrijp ik uit je woorden). Beetje jammer,ik had het graag een beetje gegokt.


Hoeveel generaties is zo'n gen ongeveer aanwezig voordat de kans wel heel klein wordt om dat door te geven? 3? 4?
(aangenomen dan dat alle paringen met htk katten gebeurt die dat gen niet dragen?)

Bewerkt door jeeminee, 15 december 2012 - 17:02.


jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 15 december 2012 - 18:34

Kan zelfs tot de 13e generatie en verder zo zijn. Dus idd niet te voorspellen. Ze zeggen niet voor niks recessieves are forever. Dit betreft dus een recessief gen.
Ik als bi-color fokker wil het CP gen niet in mijn stambomen hebben.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#12 Geplaatst 15 december 2012 - 20:14

nee,logisch dan id.  bedankt, erg interessant allemaal!

Bloempje
Bloempje
  • 414 berichten
    • Locatie: Antwerpen Stabroek
  • 1 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 19 maart 2013 - 17:20

Ja voor mij zit er ook siamees in.
Zoiezo een heeeeel mooi katje ;-)


jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#14 Geplaatst 19 maart 2013 - 21:06

thanx! :d

Ja, maar dan wel siamees met lang haar... ?
Hij heeft nl halflang haar,net zo'n beetje als de meeste ragdolls dat hebben.

Bloempje
Bloempje
  • 414 berichten
    • Locatie: Antwerpen Stabroek
  • 1 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 20 maart 2013 - 09:12

Bekijk berichtjeeminee, op 19 maart 2013 - 21:06, zei:

thanx! :d

Ja, maar dan wel siamees met lang haar... ?
Hij heeft nl halflang haar,net zo'n beetje als de meeste ragdolls dat hebben.

Ja idd.
Er zal vanalles een beetje inzitten, maar de mix is wel geslaagd.
Want ik vind hem super mooi ;-)