Spring naar inhoud

- - - - -

Rauwe kip wel of niet

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 december 2012 - 17:05

Hallo Allemaal,

was op internet even wat info aan het opzoeken over rauwe kip voeren aan de kat. Ik geef men kat wel eens rauwe kipfilet en sinds kort kippenkluifjes voor zijn tanden. Nu lees ik dus berichten dat rauwe kip een bepaalde bacterie kan bevatten en dus helemaal niet gezond is voor katten...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Miriam

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 december 2012 - 17:16

Oei...ik ga dit topic ook even volgen... :catnoknow

Ik geef Mauro en Naomi wekelijks rauwe kipfilet en ze kijken altijd zo uit naar dit moment...het is echt hun favoriete eten ;) :oops:

Nog nooit iets gehoord of gelezen dat dit niet gezond zou zijn voor poezekes... :trance:
Geplaatste afbeelding

Muffin12
Muffin12
  • 144 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 15 december 2012 - 17:18

Onze katten krijgen allemaal rauw voer en dus ook kip op de site www.voernatuurlijk.nl staat er onder het  kopje feit en fabels het volgende over.

Ze hebben het voor het gemak even over de hond maar voor de kat geld hetzelfde.

"De bacteriën in rauw vlees kunnen honden erg ziek maken"

Nee dat is niet waar. Enkel honden die al een erg lage weerstand hebben kunnen ziek worden van rauw vlees hoewel deze kans ook erg klein is. Honden, of beter gezegd dieren in het algemeen kunnen veel beter omgaan met bacteriën dan wij mensen kunnen. Het vlees wat aan honden wordt gegeven is goedgekeurd voor menselijke consumptie en daar er zeer strenge controle op heerst is de kans dat je 'verkeerd' vlees geeft aan je hond zeer nihil. Voor parasieten in rauw vlees hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken, vlees vries je immers altijd in

Bewerkt door hilleke, 15 december 2012 - 18:37.
Reden van bewerken: letters vergroot, was moeilijk leesbaar

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#4 Geplaatst 16 december 2012 - 08:53

Mijn 2 katten eten al een jaar rauw vlees en huppelen hier nog vrolijk rond ,....dus ja ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 16 december 2012 - 16:41

Is niets van waar, hier eten ze hun kipfilet ook altijd rauw ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 16 december 2012 - 22:51

Stomme vraag maar is dat kipfilet uit de supermarkt (voorverpakt) of vers van een slager?

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 16 december 2012 - 22:56

Hier krijgen ze ook rauwe kipfilet (uit de supermarkt vandaan). Nooit problemen mee gehad.
Geplaatste afbeelding

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 16 december 2012 - 23:39

Goed om weten want heb kip in de vriezer zitten en dat is teveel voor mij alleen  :) het zou voor mijn poezen wel de eerste keer zijn dat ze dat krijgen, mag ik dat zo geven? Of beter eerst koken?

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 16 december 2012 - 23:46

Hier is er maar 1 van de 3 in geïnteresseerd. De andere 2 verkiezen hun gewoon eten.
Maar Patcha die kan dan wel blijven zeuren voor 3 als ie rauwe kip ruikt ;).

Hij krijgt van mij wel nooit veel. Een paar klein gesneden stukjes (als extraatje) is meer dan genoeg ...
Daarbij: De baasjes willen ook nog wat ;).

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 17 december 2012 - 09:30

Oow fijn dat jullie het ook gewoon geven. :cat
Dan ga ik er gewoon mee door! :cat
Internet is enorm handig, maar je krijgt vaak teveel tegenstrijdige informatie helaas :NoWhy:

Ik heb nu kip van de supermarkt, gaf ook altijd gewone kipfilet van de supermarkt en daarmee nooit problemen gehad. De kipfilet kook ik wel es, maar gewoon voor de afwisseling. De kippepoot niet, aangezien ik wel weet dat je het bot niet mag koken omdat het anders gaat splinteren.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 17 december 2012 - 15:03

blubje, op 16 december 2012 - 23:39, zei:

Goed om weten want heb kip in de vriezer zitten en dat is teveel voor mij alleen  :) het zou voor mijn poezen wel de eerste keer zijn dat ze dat krijgen, mag ik dat zo geven? Of beter eerst koken?

Niet koken hoor, gewoon rauw geven. Ik snij ook meestal een kipfilet voor mezelf kleiner omdat die altijd zo groot zijn, het stukje dat ik eraf snij geef ik rauw aan de poezels. Maakt niet uit of het van de supermarkt, slager of uit een diepvries komt hoor ;)

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 17 december 2012 - 15:24

dank je wel! dan ga ik morgen is testen of mijn poezen van rauw houden :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 17 december 2012 - 16:12

De kans op salmonella is echt nihil, zeker als je hygiënisch te werk gaat.

Ik kopieer even een berichtje van mijn site. Onlangs is Tannetje Koning, pro-rauw dierenarts, op de site geweest om vragen te beantwoorden.
Één vraag ging over salmonella:

Hallo Tannetje,

Fijn dat je ons weer een keer wilt helpen met de verschillende dingen waar we tegen aan lopen.

Mijn dierenarts hamert elke keer weer op een salmonella besmetting. Rauw voeren is in haar ogen helemaal fout want salmonella, salmonella, salmonella. Hoe reëel is een salmonella besmetting als je zelf je eten maakt?
Aangezien ik een aantal al wat oudere katten heb, maal ik alles in de verhoudingen die op dit forum genoemd worden voor katten.

Alvast bedankt voor je reactie

--------

Dat is angst aanpraten.
Tegenwoordig is de dierenarts er niet alleen voor de gezondheid van de dieren maar ook voor de volksgezondheid. Dus dan komen dit soort onderwerpen aan bod.
Salmonella houdt niet van invriezen. Dus als je alles goed invriest en neit tussendoor te warm laat worden, kan er niet zoveel misgaan. En dan moet je het ook nog in de koelkast laten ontdooien.
En de dieren zelf worden er dus niet ziek van, maar je moet dus wel oppassen in de keuken met je eigen eten. Maak alles klaar op een aparte plek en gebruik die plek liefst niet om zelf eten klaar te maken. En daarna alles goed schoonmaken. Liefst met iets dat bacteriën dood.

Van alle salmonella besmetting die bij mensen zijn vastgesteld, komt 80-90% van het eigen eten. Dus van je kipfiletje dat je bij de supermakrt of slager hebt gehaald. Dat wordt ook lange tijd gekoeld bewaard ipv ingevroren en dat is veel riskanter. De mensen die het van huisdieren hebben gekregen hebben het doorgaans van schildpadden of reptielen gekregn, want die dragen het ook vaak bij zich. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen het krijgen van hun hond of kat. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar de kans is erg klein.
En commercieel diepvriesvoer wordt gecontroleerd op salmonella.

En:

Ik ga niet zeggen dat je katten geen Salmonella kunnen krijgen. Alles kan, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb alleen honden met samlmonella in de praktijk gehad en die stonden op brok.

Je moet bedenken dat wilde vogels ook vaak salmonella bij zich dragen en daar worden de katten ook niet ziek van. Het enige gevaar dat er is, is voor de volksgezondheid. En zelfs dat gevaar is niet gigantisch.
Theoretisch gezien moet je het voer in de koelkast laten ontdooien maar ik denk dat een meerderheid het op het aanrecht laat ontdooien, net als ik. Maar je moet wel goede hygiëne in acht nemen ten aanzien van je eigen voedsel.

http://www.voernatuu...hp?f=82&t=34617

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 25 december 2012 - 20:13

Mee eens. Om het even zo te stellen: in de natuur lopen katten ook niet rond met een kookstel op hun rug ;-) Sinds katten huisdieren geworden zijn, is hun spijsverteringsstelsel amper veranderd. Dus waarom zouden zij nu opeens gekookt vlees moeten krijgen? Ze verteren het evengoed als het vers gegeven wordt.

Het voordeel van af en toe een stuk kip voeren: de tandjes worden gereinigd en het tandvlees gemasseerd. Tandproblemen kunnen op die manier worden voorkomen. Een bijkomend voordeel van katten die volledig of grotendeels op rauw voer staan, is het feit dat de ph van het maagzuur daalt, en dus zuurder wordt. Dat biedt extra bescherming tegen parasieten zoals wormen en ook tegen bacteriën.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Choufke
Choufke
  • 157 berichten

#15 Geplaatst 29 december 2012 - 21:35

Ik geef ook regelmatig rauwe kip (en ander vlees) aan mijn katje, ter afwisseling van dat steriele droogvoer, en nooit enig probleem mee gehad.  Ik snij het niet in hapklare brokken, maar in moten ter grootte van ongeveer 2 vingerkootjes zodat ze er  zelf nog wat werk aan heeft.  

Wat mij altijd opvalt is dat mijn katje na het eten van rauw vlees beduidend langer slaapt dan normaal.  Handig om te plannen als je eens een rustig dagje wil doorbrengen ;-)

Bewerkt door Choufke, 29 december 2012 - 21:36.