Spring naar inhoud

- - - - -

verdienen als Hobby

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 december 2012 - 11:31

kunnen jullie ne informeren wat men moet doen om wettelijk in orde te zijn wanneer je verkoop hebt van je hobby?
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 17 december 2012 - 11:33

Ik denk dat je je zin best iets anders kan formuleren, want het is me nu even onduidelijk wat je eigenlijk vraagt :oops:

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 december 2012 - 11:52

wanneer je als hobby iets maakt en dit als eigen lijn wil gaan uitbrengen?
wat je allemaal moet doen om in orde te blijven met belastingen en dergelijke?
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 17 december 2012 - 11:53

ik denk dat ze t volgende bedoelt: als haar hobby bv kledingstukken maken is en ze maakt bv kleedjes of rokskes en ze kan die kledingsstukken verkopen aan iemand of iemand vraagt aan haar om iets te maken voor hen wat moet ze dan doen om in orde te zijn met bv de belastingen, dat de belastingen niet kunnen afkomen met dat ze inkomsten niet heeft aangegeven, hoe kan ze wettelijk in orde zijn met alles als ze dingen die ze zelf gemaakt heeft verkoopt?

Tegelijkertijd gepost
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 17 december 2012 - 12:24

Ik dacht dat je tot een bepaald bedrag niets moet aangeven.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 17 december 2012 - 12:42

Misschien eens informeren bij een vakbond, ik vermoed dat die er toch ook van op de hoogte moeten zijn.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 december 2012 - 13:55

Ik heb vorig jaar sociaal recht gehad en ik weet dat dat in mijn handboek stond, maar die heb ik thuis liggen niet op kot. Ik kan vrijdag wel even voor je kijken.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 17 december 2012 - 14:12

Bekijk berichtSyntara, op 17 december 2012 - 13:55, zei:

Ik heb vorig jaar sociaal recht gehad en ik weet dat dat in mijn handboek stond, maar die heb ik thuis liggen niet op kot. Ik kan vrijdag wel even voor je kijken.

als dit geen grote moeite is mag je dat zeker eens nakijken; :)
Geplaatste afbeelding

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 19 december 2012 - 08:18

Ik denk dat het bedrag totaal niet uitmaakt, als je het op regelmatige basis zou verkopen, dan wordt het volgens mij een "handeltje" en dan zou je volgens mij ook BTW moeten afdragen aan de overheid (denk ik hé ;) )

Misschien kan je ook eens een privé-berichtje sturen naar Mauro, want volgens mij had zij ongeveer dezelfde vraag in verband met haar juweeltjes hier?

Ik weet wel dat er websites bestaan waar je volgens mij wel legaal je spulletjes kan verkopen, bv. Etsy of Dawanda, maar ik weet niet of je hiervoor één of andere bijdrage moet geven of hoe dat dat werkt :)

banner

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 19 december 2012 - 13:53

Bekijk berichtMinneke, op 17 december 2012 - 14:12, zei:

als dit geen grote moeite is mag je dat zeker eens nakijken; :)
Als ik het vergeet (ik heb het nogal druk de laatste dagen en ik ben van mezelf al vergeetachtig) mag je me er gerust even een privébericht voor sturen in het weekend en dan kijk ik het na :)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 19 december 2012 - 14:19

je moet een btw-nummer/handelsregister aanvragen bij de KBO. Jij, je wettelijke partner of één van je directe familieleden MOET een geldige attest bedrijfsbeheer hebben en als je een diploma moet voorleggen voor je activiteit, dan moet dat ook meegestuurd worden. Deze zaken worden effectief gecontroleerd, als je dit niet hebt dan krijg je geen ondernemingsnummer. Als je minimaal halftijds gaat werken, dan moet je geen sociale lasten ed. betalen want dan gaat dat via je werkgever. Als je minder werkt, dan wordt je activiteit beschouwd als je hoofdberoep en moet je ook de volle pot betalen en navenant inkomsten hebben. De aangifte gebeurt via de gewone personenbelasting voor een bijberoep. Je gaat waarschijnlijk een eenmanszaak oprichten, dit kost het minst. Als je volledig zelfstandig gaat worden, dan draag je minder belastingen af dan wanneer je maar een bijberoep hebt (wat schandalig is eigenlijk). Een boekhouder onder de arm nemen is aan te raden.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 21 december 2012 - 20:36

In mijn cursus sociaal recht staat het minder uitgebreid dan ik me herinnerde. Er staat ongeveer wat Wendy hiervoor al zei.
Er staat nog wel bij dat de fiscus bepaalt of het als zelfstandige als bijberoep aanzien wordt of dat het als hobby aanzien wordt. Ze beoordelen dit op basis van de regelmaat waarmee je het werk doet en of het de bedoeling is om er geld uit te halen of niet.