Spring naar inhoud

* * - - - 1 stemmen

Hypotheek meer dan 100%?

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 17 december 2012 - 12:42

We zijn wat aan het rondzien voor een woning te kopen.
Alleen hebben we nog niet genoeg gespaard voor de notaris- en registratiekosten.
Het was de bedoeling om ergens halverwege 2013 iets te kopen, maar we zijn een woning tegengekomen dat
eigenlijk een buitenkansje is.
Dus vroegen we ons af of er banken zijn waar je meer dan 100% kunt lenen.
We kunnen normaal rond de 225.000 lenen (1/3 loon op 25 jaar) de woning die we op het oog hebben is maar 180000.
notaris- en registratiekosten zijn dan ongeveer 10.000-11.000.
Dus zou toch wel belachelijk zijn als we dat niet bij kunnen lenen?
Weet iemand waar dit mogelijk is?
Geplaatste afbeelding

Xoco
Xoco
  • 332 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 17 december 2012 - 12:48

Geen idee. Ik weet alleen dat banken tegenwoordig veel strenger zijn geworden en niet snel meer geneigd zijn om over de 100% te lenen. Zowiezo als je meer dan 100% leent, is dit nadelig voor het percentage waaraan je leent.
Maar ik geef je gewoon de raad, stap zoveel mogelijk banken binnen en vraag naar hun voorwaarden en wat ze voor je kunnen doen en ga desnoods opnieuw terug en vraag bank a geeft x% wat kan jij doen. Neem ook contact op met een immotheker (zoekt voor een voordelige lening bij meerdere aanbieders). Het loont echt om de banken tegen elkaar uit te spelen. Toen ik mijn woning kocht schold dit toch snel 1% op mijn lening, wat toch een boel geld is.

Bewerkt door Xoco, 17 december 2012 - 12:54.

"Who would believe such pleasure from a wee ball o' fur?" - Old irish saying

#3 Geplaatst 17 december 2012 - 12:49

Ik denk niet dat je meer kan lenen dan de geschatte waarde van het huis.
De banken zijn heel streng tegenwoordig.
Bij verschillende banken gaan vragen en tegen elkaar uitspelen.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 17 december 2012 - 12:54

Ik heb er weinig verstand van. Maar mijn broer heeft laatst een huis gekocht en die heeft geloof ik wel meer geleent dan de waarde van het huis, was voor verbouwingskosten e.d. ze moeten wel precies opgeven waar ze het 'overige' geleende geld aan uitgeven. Maar het is wel een huis van de woningbouw (dus de woningbouw moet het terug kopen als ze het willen verkopen). Dus misschien is het dan anders.
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 17 december 2012 - 12:58

eens navragen bij de banken he... zou me sterk verwonderen maar ze zijn inderdaad strenger met toekennen van leningen tegenwoordig is het niet gemakkelijk een lening goedgekeurd te krijgen.. maar als je normaal tot 225000 kan lenen zou dit best kunnen dat ze het goedkeuren.. alleen een bank kan daar antwoord op geven.

Bij onze hypothecaire lening ging dat wel (was voor verbouwing) we moesten XXXXXX€  hebben voor onze garage en we wouden 10000 meer om meteen terras en tuinhuis te leggen/plaatsen en dat was geen enkel probleem.

Bewerkt door miranda, 17 december 2012 - 13:01.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 17 december 2012 - 13:01

ik ben vorige week nog bij mijn bankdirecteur geweest en hij zei me het volgende:
leningen op  meer dan 20 jaar zijn enorm veel duurder aan het worden, 25 en 30 jaar willen banken zoveel mogelijk vermijden
lening meer dan de waarde van het huis is gewoon uitgesloten momenteel.
De enige oplossing voor mensen die registratierechten en notariskosten bij moeten lenen is een persoonlijke lening voor dat bedrag.
de 1/3e van het loon is niet voor iedereen van toepassing... als we kijken naar onze lening (en we zitten alle2 op ongeveer 70% van onze leencapaciteit) dan is die wel een pak meer dan 1/3e van onze lonen...

ik heb wel meer info die ik je kan geven maar geef die dan liever via pb als je interesse hebt.

#7 Geplaatst 17 december 2012 - 13:43

Als je meer leent dan de geschatte waarde van het huis, is dat inderdaad een persoonlijke lening. Dit is dan aan een hogere rente, en zal op 5 of op 10 jaar moeten worden terugbetaald.

Kan je niets lenen bij je (schoon)ouders?

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 17 december 2012 - 13:46

Seabert, de geschatte waarde van het huis maakt zelfs niets meer uit... dat is enkel wanneer er twijfel is over de terugbetalingscapaciteit dat een bank een schatter gaat gebruiken die dan de waarde bepaald onder gedwongen verkoop en dat moet binnen bepaalde grenzen liggen van het leenbedrag...
Idd lening bij ouders of schoonouders is de goedkoopste optie (levert hun zelfs een belastingvoordeel op)

#9 Geplaatst 17 december 2012 - 13:52

Sturen sommige banken geen schatter?

Dat van dat belastingsvoordeel, is dat voor de ouders dan die de lenig geven?

Bewerkt door Seabert, 17 december 2012 - 13:54.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 17 december 2012 - 14:00

alle banken kunnen een schatter sturen maar doen het enkel in bepaalde gevallen (is toch mijn ervaring in de immo sector)

ja ouders die hun kinderen iets lenen kunnen een belastingvoordeel krijgen.

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#11 Geplaatst 17 december 2012 - 14:09

Dacht pas nog gehoord te hebben,
dat je toch al snel 10 a 20% eigen middelen moet hebben voor een lening van een woning.
Heb dan ook een sterk vermoeden dat de banken die het niet toepassen flink duurder kunnen zijn.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 17 december 2012 - 14:12

Jeannine, 10 à 20% komt overeen met alle kosten voor registratie, notaris, leningkosten, ...
het gaat momenteel niet meer over duurder of niet... het gaat gewoon over goedgekeurd of niet...

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#13 Geplaatst 17 december 2012 - 15:26

Ik dacht??? dat de 10 a 20% onder de waarden van de woning was dat je kon lenen,
voor het geval de lening niet meer kon afbetaalt worden,
en de bank dan hun centen toch terug hadden, die sukkelaars met hun moeilijkheden de laatste jaren??
Als je meer leent dan de waarden van een huis kan de bank toch niet meer aan hun geld komen.
Het is de dag van vandaag toch ook moeilijk in te schatten wie zijn lening kan terug betalen of niet.
Is met die bedoeling dat ik schreef dat banken die het risico wel nemen ook flink duurder kunnen zijn.
Is het dan fout gedacht?

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 17 december 2012 - 15:35

100% van de woningwaarde is vaak zo een situatie waarbij de bank een schatter zal sturen.
maar dat is wel nog te doen ze, zijn ze niet echt veel duurder in dan bv 80%.
Banken weten ook wel dat als je een lening aangaat dat je niet vanaf de 1e maand niet meer zal kunnen afbetalen hé...

meitepeit
meitepeit
  • 1.710 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 17 december 2012 - 16:01

bedenk je beter nog eens, er zijn zoveel mooie woningen.
er zal wel aan verbouwd, of veranderd moeten worden, naar jullie eigen idee, dat komt er ook nog bij.
dadelijk hebben jullie meer onkosten, dan inkomsten, dan heb je een gigantisch probleem.

notaris- en registratiekosten zijn dan ongeveer 10.000-11.000.
Dus zou toch wel belachelijk zijn als we dat niet bij kunnen lenen?
Weet iemand waar dit mogelijk is?   
het gaat er om, is het mogelijk?