Spring naar inhoud

* * - - - 1 stemmen

Hypotheek meer dan 100%?

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#16 Geplaatst 17 december 2012 - 16:47

Bekijk berichtSeabert, op 17 december 2012 - 13:43, zei:

Als je meer leent dan de geschatte waarde van het huis, is dat inderdaad een persoonlijke lening. Dit is dan aan een hogere rente, en zal op 5 of op 10 jaar moeten worden terugbetaald.

Kan je niets lenen bij je (schoon)ouders?

Dat is niet altijd juist, wij hebben vroeger meer dan de volledige som geleend en een deeltje was om de eerste verbouwingen te doen. Het was wel een hypotheek lening en geen persoonlijke lening op 20j. sinds dit jaar is ons huis dan ook afbetaald, 2j vroeger omdat we een herziening hadden gehad en die lag lager maar we zijn gewoon de vorige som blijven voort betalen met als resultaat op 18j afbetaald.
Bij ons is wel een schatter langs geweest van de bank.

Je kan ook gaan lenen bij het vlaams gewest, of bij de provincie, je kan op meerdere plekken tegelijk een deel lenen.

#17 Geplaatst 17 december 2012 - 16:54

Ik heb dat ook nog gehoord, dat je bij sommige banken maar 90 of 95 %  van de verkoopsom kan lenen.

Maar ik denk dat zowieso hoe meer eigen inbreng je hebt, hoe voordeliger de leningsvoorwaarden zullen zijn.

Waarmee ik een beetje bedoel; als je veel eigen inbreng hebt, en verschillende banken willen je een lening geven, kan je die uitspelen tegen elkaar.
Terwijl, als er maar één bank is die een financiering wil geven, kunnen ze u van rente aansmeren wat ze willen.

Allee, dat klinkt logisch toch...?

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 17 december 2012 - 17:01

vorig jaar hebben wij 110 % kunnen lenen bij toemalig dexia

was niet volledig dekkend voor registratie en BTW (wij hebben nieuwbouw)
dus of je registratiekosten volledig kan lenen weet ik niet
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2

alas&emeth
alas&emeth
  • 498 berichten

#19 Geplaatst 17 december 2012 - 18:34

wij hebben 4 maand geleden onze lening getekend,en hebben nog een klein deel extra geleend.Na 1 augustus zijn we voor de verzekeringen gegaan,en toen zijn de bankdirecteur dat vanaf 1 augustus ze geen leningen meer gaven boven de 100%.

we zijn bij kbc gegaan,kregen 3,7o% op 30jaar,vaste rente.
soft kitty,warm kitty,little ball of fur
happy kitty,sleepy kitty,purr purr purr :)

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 17 december 2012 - 19:21

Ik zou nog 2 à 3 jaar stevig verder sparen en dan pas beginnen kijken naar huizen.
Er komen nog zoveel kansen ... En het spaart je een boel intrest uit!

Wij hebben vorig jaar maar 1/6 van ons totaal aankoopbedrag geleend (en daardoor konden we het ook op 10 jaar en 1 maand houden). Daar deden ze niet moeilijk over bij de bank.
Maar ik zou echt wel nooit van mijn leven over de 100 % gaan lenen. Dan nog liever een huurhuis of een huurappartement.
Ik heb er echt op gestaan dat wij spaarcenten - van jaren sparen - in ons huis hebben gestoken (en mijn ouders hebben daarnaast ook een stuk bijgepast).
Dit huis zou echt niet aanvoelen als "ons huis" als ik zou weten dat ik nog 25 jaar of langer elke maand een zware lening heb af te betalen.
Dan was ik echt wel liever in ons huurappartement gebleven.

Wij betalen nu 400 euro per maand af. Quasi hetzelfde als we aan ons huurappartement betaalden.
Als we echt hadden gewild, hadden we (naar de 1/3de norm) 800 euro kunnen afbetalen ...
Maar geen haar op mijn hoofd dat daaraan dacht.
Ik zie het bij een vriendin, die zichzelf zo zwaar in schulden (lening) heeft gestoken voor haar huis, dat elke kleine financiële tegenslag een ramp is.
Dat wil ik niet. Ik wil de volgende 25 jaar nog kunnen leven! Ook al heb ik een huis.

Ja, ik heb geluk dat mijn ouders ons voor een stuk hebben gesponsord.
Maar we wonen nu in een rijhuis met tuin, wel zonder hen, was 't een kleiner rijhuis met véél verbouwingen geworden.

En ja, hier zijn ook nog kleinere verbouwingen te doen (we wonen hier bijna een jaar).
Maar daar sparen we nu terug voor. Niet alles tegelijk.

Ik zou het dus nooit kunnen en willen om zelfs maar 90 % te lenen, laat staan 110 %.
Los nog van wat de bank zegt dat "mogelijk" is.
En als ik daarvoor wat langer moest huren ... so be it.
Maar elke cent die ik zelf in mijn huis stak, was een cent waar de bank geen intresten op kon rekenen (en reken maar es uit wat alleen de intresten je kosten op 25 of 30 jaar!).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 17 december 2012 - 20:37

Hou er dan rekening mee dat je in een hogere schaal valt = meer intrest .

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 18 december 2012 - 08:16

dames, gelieve wel rekening te houden dat de regels met 1 augustus ONGELOOFLIJK veel strenger geworden zijn!
Dat praktijken die vroeger normaal waren (lenen tot zelfs 125% van het aankoopbedrag) volledig verleden tijd zijn...
Zaken die zo zijn misgelopen is eigenlijk de oorzaak van de volledige crisis waar we nu met z'n allen in verkeren...
125% lenen,  100% uitgeven aan huis, 25% uitgeven aan iets anders, lening niet meer kunnen afbetalen, huis verkocht voor 80%, bank zit met 45% verlies,... = ROMMEL!!!

Dus wat er zelfs vorig jaar nog kon, kan nu gewoon niet meer. Hypothecair krediet = MAX 100% van de huiswaarde, eventueel lenen voor bijkomende kosten = persoonlijke lening.

meitepeit
meitepeit
  • 1.710 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 18 december 2012 - 09:52

dat de regels strenger zijn geworden, is maar goed ook, lenen tot 125% van het aankoopbedrag, dat is vragen om moeilijkheden!
dat is duur wonen, met  een schuld waar je bijna niet vanaf komt.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#24 Geplaatst 18 december 2012 - 09:59

idd... maar dat gebeurde vroeger dus vrij frequent... daarom dat we allemaal met de bankencrisis zitten hé...

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#25 Geplaatst 18 december 2012 - 10:14

het is idd strenger geworden op de banken maar als je 125% wilt lenen wil nog niet zeggen dat je in moeilijkheden komt he... als iemand een huis wil kopen en je moet ettelijke duizenden euros ophoesten voor de notaris en registratiekosten niet iedereen kan dit zomaar op tafel leggen maar dit wil niet zeggen dat je de maandelijks afbetalingen niet kan doen als je genoeg verdiend... er is nog altijd een groot verschil tussen 20.000€ (bij manier van spreken) op direkt op tafel te leggen dan een maandelijkse betaling van 800€ of meer te doen.. huishuur moet je ook maandelijks betalen...

Deze namiddag om 2u moet ik zo wie zo naar de bank gaan om iets te vragen ivm met onze hypothecaire lening zal eens navragen hoe het daar zit. ;)

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 18 december 2012 - 08:16, zei:

dames, gelieve wel rekening te houden dat de regels met 1 augustus ONGELOOFLIJK veel strenger geworden zijn!
Dat praktijken die vroeger normaal waren (lenen tot zelfs 125% van het aankoopbedrag) volledig verleden tijd zijn...
Zaken die zo zijn misgelopen is eigenlijk de oorzaak van de volledige crisis waar we nu met z'n allen in verkeren...

125% lenen,  100% uitgeven aan huis, 25% uitgeven aan iets anders, lening niet meer kunnen afbetalen, huis verkocht voor 80%, bank zit met 45% verlies,... = ROMMEL!!!

Dus wat er zelfs vorig jaar nog kon, kan nu gewoon niet meer. Hypothecair krediet = MAX 100% van de huiswaarde, eventueel lenen voor bijkomende kosten = persoonlijke lening.

als de banken vroeger beetje nadachten en die GROTE bonnussen aan de topmannen niet betaalden van honderduizenden euros had alles zover niet moeten komen..maar ja er kon niks gebeuren he?.ook bv in dexia kregen elk personeels lid een bonus van om en bij de 2500€  en meer als bediende dan vraag ik me af welk werk dit ook zo deed????. (sorry heb zelf vroeger in banken gewerkt heb genoeg gezien en gehoord)

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#26 Geplaatst 18 december 2012 - 10:24

Miranda daar heb je idd gelijk in hé maar er zijn zoveel bedrijven waar er enorme bonussen gegeven worden... we horen het enkel van de banken omdat deze onder streng toezicht staan...
Vroeger kon gewoon alles via de bank en dan is het plots verkeerd beginnen gaan en is het een domino effect geworden hé....

alas&emeth
alas&emeth
  • 498 berichten

#27 Geplaatst 18 december 2012 - 10:40

idd ze moeten strenger worden,maar wie van de jonge koppels heeft 20000 euro op zijn rekening staan?
we hadden een kleine spaarboek,maar wouden niet alles in de registratie gooien.
hebben een klein 5000 extra geleend,en 10000 voor renovatiewerken,zodat we toch nog iets op spaarboek hadden.

Maar ga veel banken af,en speel ze tegen elkaar uit.Onze vorige huisbank was heel bot en zei tegen ons dat we nog eerst een paar jaar moesten verder sparen(we zijn gan vragen hoeveel we konden lenen,voor we op jacht gingen)
naar een sociale lening gaan vragen,die kwam nog wat duurder uit dan kbc voor ons.We zijn dan met alles overgegaan(verzekeringen enz ook,en ook daar zitten we met minder betalingen dan vroeger)

Maar als dit huis is wat jullie willen,en een persoonlijke lening is te duur,vraag dan aan ouders/schoonouders of ze iets willen lenen.
soft kitty,warm kitty,little ball of fur
happy kitty,sleepy kitty,purr purr purr :)

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#28 Geplaatst 18 december 2012 - 15:12

ik kom net van de bank (moest er toch even zijn)en heb even navraag gedaan .. grote banken keuren dit minder en minder goed maar bij mijn bank hebben ze nog wel dossiers lopen die ook worden goedgekeurd voor meer dan 100% maar alleen als dit bedrag niet te hoog is boven de marktwaarde van ht huis....en als ze zien dat er maandelijks nog iets gespaart worden dan krijg je vlugger goedkeuring... teken ook geen papieren om optie te nemen zolang je niet weet dat een lening niet is goedgekeurd want veel makelaars brengen tegenwoordig een clausule erin bij niet goedkeuring en annulatie dat er een boete moet betaald worden deze kan gaan van 500€ tot 2500€ en meer (die proberen ook op veilig te spelen zodat ze er nog iets aan verdienen voor de moeite)

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 18 december 2012 - 15:32

Miranda, grote banken mogen het zelfs niet goedkeuren... maar alles hangt ook wel af van situatie tot situatie hé.... als je een leencapaciteit hebt van 1500€/maand en je wil 110% van huiswaarde lenen en komt op een maandbedrag van 750€... dan passen ze daar wel een mouw aan via persoonlijke lening, of hypothecair mandaat of zo hé :)
Maar de basisregel is voor alle banken wel gelijk en dat is hypothecair krediet = max 100% van huiswaarde (is zelfs opgelegd sinds 1 augustus)
(natuurlijk is er naast het hypothecair krediet ook nog hypothecair mandaat, hypothecaire belofte, persoonlijke lening,.... die vaak gebruikt worden om een woning te financieren, waardoor er wel dossiers zijn boven de 100% maar dan niet enkel als krediet)

Bewerkt door Stijn_Poezenpaleis:-), 18 december 2012 - 15:35.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#30 Geplaatst 18 december 2012 - 15:39

als je een optie neemt moet er altijd duidelijk vermeld worden wat de prijs is van de optie... is als verkoper ook maar logisch want je geeft een gunst maar bent nog altijd niet zeker dus kan je er wel geld voor vragen hé...
vaak geven ze wel gratis een optie zolang die heel beperkt is in tijd (2-3 dagen tot max een week)
een compromis ondertekenen zonder zekerheid van lening is wel pijnlijker want dat kan je wel 10% boete kosten...