Spring naar inhoud

* * - - - 1 stemmen

Hypotheek meer dan 100%?

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#31 Geplaatst 18 december 2012 - 16:01

Sommige banken hebben blijkbaar nog niks geleerd uit het verleden,
heb ook geen vertrouwen meer in zulke banken,
nemen nog steeds risico's geld uit te lenen boven de waarden van een woning.
In Amerika zijn vele banken overkop gegaan toen de crisis toesloeg en mensen hun lening niet meer konden afbetalen.
op die manier worden banken wereldwijd meegetrokken naar de afgrond.
Daarbovenop hebben de banken hier ook nog risico's genomen,
wilde alle de grootste zijn, maar stortte op een gegeven moment als een kaartenhuisje in elkaar.

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 18 december 2012 - 17:31

ik heb contact gehad met bnp paribas en het is mogelijk bij  hun als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
maandag hebben we een afspraak om te horen wat de mogelijkheden zijn.
we kunnen normaal 225.000 lenen, dus als we 190.000 lenen incl. kosten zal het zeker geen probleem zijn om af te betalen.
langer sparen kan, maar we betalen hier nu al 700 euro aan huur, dat is gewoon weggegooid geld.
veel overlast van de buren, en we zijn het gewoon zat hier.
dus hier nog een aantal jaar wonen willen we echt niet.
Geplaatste afbeelding

Isis
Isis
  • 92 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 18 december 2012 - 19:13

Wij hebben een lening gedaan van 125% bij http://www.odph.be/
Het enige dat we moesten betalen was 250 euro voor de expert.
Het is wel van 2008 geleden.

#34 Geplaatst 18 december 2012 - 19:50

Ik denk dat voor een lening van 180.000€, de schrijfkosten (lening+huis) hoger zullen zijn dan 10.000-11.000€
Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#35 Geplaatst 18 december 2012 - 21:51

Vorig jaar een huisje gekocht.
Ons huisje was 232.000 euro (da's voor mij geen staatsgeheim).

Maar alle kosten meegenomen, zaten wij toch snel aan 248 à 250.000 euro ongeveer.

Er is immers de standaard 5 % registratie (en als het niet je eerste huis is, dan is het 10 %), de notaris moet betaald worden, de bank moet betaald worden en er is de kost van het aanmaken van hypothecair krediet.

Daarnaast reken je best ook nog wat voor het verhuizen an sich ...
Je moet immers misschien een camionette huren, eventueel bepaalde dingen nieuw kopen (toestellen, meubels), je huisje moet geschilderd en / of behangen geraken, ... Bij ons was toevallig ook net de mazouttank leeg toen we hier een week woonden en we zaten midden in de winter, dus dat was ook weer direct 2.000 euro extra.
Bovenop was 't kadaster net langsgeweest en aangezien dat al over dit jaar ging, mochten wij dat grotendeels betalen (alweer 400 euro).
Op zich zijn dat allemaal "kleine rekeningen" waar wel mee te leven valt, maar als je ze optelt, tikt dat toch behoorlijk aan.

Gelukkig hadden wij buffer gehouden op onze spaarrekeningen, maar een vriend van mijn partner heeft echt elke cent nu al uitgegeven en die moet nog verhuizen ...
Vriendje heeft bijvoorbeeld al voorgesteld dat hij gaat helpen - met zijn Kangoo - met de verhuis, dat spaart al een camionette uit.
En aan schilderen begint ie voorlopig niet, hij trekt erin zoals het is en schildert later wel.
Hij heeft gekocht als alleenstaande. Hij had dus wel spaargeld, maar dat zit nu allemaal in zijn huis (naast de lening die hij ervoor heeft).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#36 Geplaatst 26 december 2012 - 11:02

Bekijk berichtMaline, op 17 december 2012 - 19:21, zei:

Ik zou nog 2 à 3 jaar stevig verder sparen en dan pas beginnen kijken naar huizen.
Er komen nog zoveel kansen ... En het spaart je een boel intrest uit!

Wij hebben vorig jaar maar 1/6 van ons totaal aankoopbedrag geleend (en daardoor konden we het ook op 10 jaar en 1 maand houden). Daar deden ze niet moeilijk over bij de bank.
Maar ik zou echt wel nooit van mijn leven over de 100 % gaan lenen. Dan nog liever een huurhuis of een huurappartement.
Ik heb er echt op gestaan dat wij spaarcenten - van jaren sparen - in ons huis hebben gestoken (en mijn ouders hebben daarnaast ook een stuk bijgepast).
Dit huis zou echt niet aanvoelen als "ons huis" als ik zou weten dat ik nog 25 jaar of langer elke maand een zware lening heb af te betalen.
Dan was ik echt wel liever in ons huurappartement gebleven.

Wij betalen nu 400 euro per maand af. Quasi hetzelfde als we aan ons huurappartement betaalden.
Als we echt hadden gewild, hadden we (naar de 1/3de norm) 800 euro kunnen afbetalen ...
Maar geen haar op mijn hoofd dat daaraan dacht.
Ik zie het bij een vriendin, die zichzelf zo zwaar in schulden (lening) heeft gestoken voor haar huis, dat elke kleine financiële tegenslag een ramp is.
Dat wil ik niet. Ik wil de volgende 25 jaar nog kunnen leven! Ook al heb ik een huis.

Ja, ik heb geluk dat mijn ouders ons voor een stuk hebben gesponsord.
Maar we wonen nu in een rijhuis met tuin, wel zonder hen, was 't een kleiner rijhuis met véél verbouwingen geworden.

En ja, hier zijn ook nog kleinere verbouwingen te doen (we wonen hier bijna een jaar).
Maar daar sparen we nu terug voor. Niet alles tegelijk.

Ik zou het dus nooit kunnen en willen om zelfs maar 90 % te lenen, laat staan 110 %.
Los nog van wat de bank zegt dat "mogelijk" is.
En als ik daarvoor wat langer moest huren ... so be it.
Maar elke cent die ik zelf in mijn huis stak, was een cent waar de bank geen intresten op kon rekenen (en reken maar es uit wat alleen de intresten je kosten op 25 of 30 jaar!).

ja mag het me niet kwalijk nemen he, maar wie kan in deze tijd nog 5/6 van de totale som zomaar neertellen? Enkel als je een goed sponser hebt hoor.
Kan zijn dat ik je bericht verkeerd begrepen heb hoor....

Moet je niet +/- 12% rekenen als 'extra' kosten?

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#37 Geplaatst 26 december 2012 - 13:27

Ik heb in Januari ene lening gedaan voor 110% bij fortis.