Spring naar inhoud

- - - - -

Verandering bij andere kat na castratie.

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 08 augustus 2009 - 15:29

Zoals jullie wel weten heb ik op dit moment één Bengaal (Zucchero) en een Somali (Minstrel), ze schelen op de dag precies twee maanden. Zucchero is al heel vroeg gecastreerd (nog bij de fokker met 14 weken) en Minstrel een paar maanden geleden. Zucchero en Minstrel zijn nooit echt bezig geweest met de rangorde, dat ging heel erg gelijk op.
Sinds Minstrel gecastreerd is, is Zucchero wat onderdaniger en afwachtender geworden en lijkt ook sneller te schrikken. Zou dat, denken jullie, misschien komen omdat Zucchero zich wat minder "veilig" voelt nu Minstrel geen open kater meer is? Minstrel lijkt juist wat dominanter geworden, en durft nu bijvoorbeeld ook eten af te pakken, iets wat hij voorheen nooit deed. Een andere verklaring kan ik op dit moment even niet bedenken.
(ze kunnen het overigens nog steeds erg goed vinden hoor!)
Dit is dus geen "probleemvraag" maar gewoon iets wat ik me afvraag.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 08 augustus 2009 - 15:46

Ik zou het eigenlijk niet weten. Normaal als ze beide gecastreerd zijn, zouden ze toch weer op gelijke hoogte moeten staan hé. Misschien heeft Minstrel gewoon een dominanter karakter als Zucchero. Zijn ze even oud ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 08 augustus 2009 - 16:08

Hoewel ze dus nooit echt met de rangorde bezig waren, was Zucchero wel de baas in huis, hij is fysiek ook duidelijk de sterkste als Bengaal-zijnde. Pas na de castratie lijkt dat dus nu veranderd, wat ik heel vreemd vind.
Ze schelen maar 2 maanden. Zucchero is van april 2008 en Minstrel van juni.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 augustus 2009 - 16:40

hmm, misschien nu ze beide volwassen zijn vind Minstrel het tijd om zich ook te laten gelden ondanks dat hij de jongste is :catnoknow
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 08 augustus 2009 - 17:24

Misschien zijn ze nu pas aan het 'rangschikken' :catnoknow

Henny

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 08 augustus 2009 - 17:26

Ja dat zou kunnen inderdaad, en dat het puur toeval is dat het na de castratie is gekomen. Het is ook geen probleem hoor verder, want het zijn de beste maatjes, maar het viel me wel ineens op.
Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#7 Geplaatst 08 augustus 2009 - 17:55

Vind het ook raar..want 'k zou dan verwacht hebben dat het voor de castratie evenuteel duidelijk was dat de 'open' kater baas was en dus niet erna..strange.. :)

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#8 Geplaatst 08 augustus 2009 - 21:32

hier zijn ze na de castratie nog aanhankelijker geworden voor mekaar

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 09 augustus 2009 - 01:06

Alle operaties en zulke dingen brengen veranderingen mee in een groep katten. Ook deze castratie. De kat ruikt vreemd als ze terug thuis komt en die ziekenhuis geur die blijft redelijk wat dagen hangen. Het is dus niet verwonderlijk dat er wat reactie bij de andere kat is. Geef ze gewoon wat tijd. Ze zullen hun evenwicht wel terug vinden.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 09 augustus 2009 - 08:28

WhiteWitch zei:

Alle operaties en zulke dingen brengen veranderingen mee in een groep katten. Ook deze castratie. De kat ruikt vreemd als ze terug thuis komt en die ziekenhuis geur die blijft redelijk wat dagen hangen. Het is dus niet verwonderlijk dat er wat reactie bij de andere kat is. Geef ze gewoon wat tijd. Ze zullen hun evenwicht wel terug vinden.

De castratie is alweer een tijd terug. ;)
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 09 augustus 2009 - 11:21

Ik weet eigenlijk of het er iets mee te maken heeft.. maar dat ze aanhankelijker worden na castratie is een feit...

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 09 augustus 2009 - 11:25

Goh een castratie zou ze net iets minder dominant moeten maken. Volgens mij zijn ze nu nog maar pas echt hun plaats aan het zoeken. Nu de jongste wat groter, sterker en meer volwassen is geworden.
Geplaatste afbeelding