Spring naar inhoud

- - - - -

Ten einde raad (woning)

• Log in om te reageren
82 reacties op dit onderwerp
Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 22 december 2012 - 00:53

Wel we hebben het net eens besproken (via telefoon vriend heeft nachtdienst .. )

Mijn vriend en ik zouden, indien dat huis ons ook effectief aanstaat toch een optie nemen erop en bij de bank een woonlening aangaan van pakweg 5000 / 6000 euro voor de kosten te kunnen dekken als we dan opzeg hebben enzo voor de dubbele huurkosten en de andere verhuiskosten om zo toch maar te kunnen verhuizen..

Het is haast dubbel zo groot als hier en we hebben hier echt veel te weinig ruimte..

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 22 december 2012 - 01:03

Bekijk berichtcatherine, op 21 december 2012 - 00:49, zei:

Weet niet of de huurdersbond iets gaat doen. Mijn neef is onlangs eindelijk met zijn vriendin verhuisd naar een woning die ze gekocht hebben. Hun appartement was ook één schimmel boel. De eigenaar wou er ook niks aan doen. Dus ze zijn verhuisd voor hun contract uit was. Ze hebben van de eigenaar alles moeten herschilderen in het wit zodat het proper was, en daarna heeft hij pas hun waarborg terug gegeven. Diene vent is echt een huisje melker. Het staat daar tenandere nog altijd te huur.

Dus bel naar de huurdersbond maar dikwijls willen ze dat je lid bent van hen vooraleer ze iets doen.
Maar ja je kan het altijd bevragen een nee heb je en een ja kan je krijgen.
Willen ze niets doen dan kan je wel weg maar zal je eigenlijk zelf moeten zoeken naar een nieuwe huurder.

Om vochtschimmels kwijt te raken moet je veel verluchten echt een tocht maken in huis van een kwartier bv.
Wat je ook kan doen is alles schilderen eerst met een produkt van rubson tegen schimmels daarna kan je gewoon behangen of verven.
Over isoleren kan ook schimmels geven. Daarom dat ze nu ramen plaatsen met ingebouwde verluchtingsroosters.

Wij hadden verluchtingsroosters en dat was de grootste boosdoender..
We hadden door die verluchtingsroosters een slaapkamer van amper 5 graden in de winter..
We hebben dat nu laten dichtmaken, het is minder koud maar er blijft schimmel terugkregen (ook op plaatsen verder van het raam)
En de vloer ligt er altijd nat..

We gaan kijken of we gewoon een drie maand opzeg kunnen doen en geen andere huurder moeten zoeken want sorry, het is niet groot.. amper licht doordat er maar 3 ramen zijn, dat vochtprobleem..
De huurprijs is ondertussen ook al 620 € per maand..
Denk niet dat je hier zo snel iemand anders zal vinden..

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#18 Geplaatst 22 december 2012 - 02:45

Donkerte, vocht, slechte verluchting...opzich al ideale broedplaats voor schimmels.
Weg uit die handel zou ik zeggen, zo snel mogelijk. Schimmels kunnen immers de oorzaak zijn van verschillende aandoeningen!
M.a.w. slecht voor jullie gezondheid. Probeer evt andere huurder te vinden en verberg het een beetje, wees creatief. Tja, soms moet je even hard spelen om jezelf te redden. En anders die andere optie. Maar kijk dat je uw waarborg terug krijgt toch wel niet onbelangrijk denk ik :-)

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#19 Geplaatst 22 december 2012 - 10:04

Je kan de gezondheidsdienst eens contacteren, weet niet of ze iets kunnen doen maar ja proberen waard.
Mijn neef heeft ook appartement moeten herschilderen door vocht problemen en als ze iets zeiden erover dreigde die huisbaas hen hun waarborg niet terug te geven. Het is erg voor de volgende maar je kan er niet veel aan doen en moet soms idd hard zijn.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 22 december 2012 - 10:42

Ga naar het justitiehuis in Brugge, adres kan je googlen en advies is volledig gratis.

En volgens mij ben je knettergek als je gewoon verder blijft betalen.

azrael
azrael
  • 445 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 22 december 2012 - 13:52

Wij hadden enkele jaren geleden hetzelfde probleem.
Toen we het huurappartement gingen bekijken was het heel mooi. Een recente bouw, pas geverfd, ...
Maar na enkele weken merkten we vochtdruppels aan het plafond in een hoek van de slaapkamer en nog enige tijd later was dit 1 grote schimmelvlek.
Toen we de huisbaas hiervan in kennis stelden (per aangetekend schrijven uiteraard), begon hij de oorzaak bij ons te leggen: wij verluchten te weinig (hoewel wij altijd, zelfs in de winter, de ramen om gezondheidsredenen ruim een half uur open zetten), wij verwarmen te veel, dan weer te weinig, ... Een oplossing kwam er niet.
Nog enige tijd later begon de tweede slaapkamer, die aan de andere zijde van het gebouw ligt en door ons enkel gebruikt werd als dressing/berging, muf te ruiken. Toen wij onze kasten verschoven, zagen wij dat deze volledig beschimmeld waren. Wij hadden op dat moment nog veel spullen in opbergdozen/boxen zitten. Alles was beschimmeld. Veel hebben we dus moeten weggooien.
De huisbaas had uiteraard al lang door dat het niet aan ons lag, maar de verwijten bleven komen: slecht verlucht, te warm/te koud, er was altijd wel iets. Enige compensatie voor ons nadeel kwam er zeker niet. We moesten onze brandverzekering maar aanspreken. Die komen daar uiteraard niet voor tussen. Mijn vriendin had op dat moment al gezondheidsproblemen door de schimmel en vocht, de huisbaas zijn reactie hierop was dat schimmel niet ongezond was!!!
Hij stuurde een schilder om alles eens te herverven en that's it. Van de schilder kregen wij een product om de schimmel zelf te verwijderen. Maar je kan het nog zo vaak opkuisen, zolang er niets aan de oorzaak gedaan wordt, blijft het vocht en de schimmel terug komen.

Wij dus richting Huurdersbond... Die zijn er tenslotte toch ter bescherming van de huurder??? Niet dus! Eerst anderhalf uur mogen wachten eer het aan ons was. We zagen iedereen met papieren buiten komen en die mensen leken content, dus wij kregen weer moed. Dan was het aan ons... Eerst lidgeld betalen. En dan kwam het: jullie verdienen genoeg, jullie zijn voldoende opgeleid, jullie kunnen je plan trekken. Wij hebben de raad gekregen een advocaat onder de arm te nemen of zelf een brief op te stellen (wat we trouwens al meermaals gedaan hadden). Huurdersbond ter bescherming van de huurder? Niet echt, eerder ter bescherming van de sociaal zwakkeren. Het is niet omdat wij werken dat wij zomaar geld hebben om lange gerechtelijke procedures op te starten...

De huisbaas wou ons niet zomaar laten vertrekken. We zouden 3 maanden huur moeten betalen omdat we binnen het eerste jaar wouden vertrekken + onze borg kwijt zijn, dus dat kwam neer op 3375 euro. Uiteindelijk dan toch maar bij een advocaat langs geweest. Die heeft er voor kunnen zorgen dat wij minder huur moesten betalen omdat we niet het volle genot hadden over de woning. Maar we hebben meer aan erelonen moeten betalen dan dat we hier winst uithaalden. Vertrekken mochten we nog niet. Richting vrederechter dan. Huisbaas kwam nooit opdagen. Onze advocaat wel, dus die kosten bleven oplopen. We hebben de advocaat dan maar bedankt voor zijn diensten, want het leek niet alsof de advocaat een oplossing kon bieden. De huisbaas had een N.V. en een advocaat in loondienst, dus het kon hem niet schelen hoe lang de procedure zou duren.

We zijn de huisbaas dan maar blijven lastig vallen via mail, aangetekend schrijven en telefoon. Op een gegeven moment heeft hij een firma laten komen om de oorzaak van het vochtprobleem op te sporen. Wij hadden die mensen gevraagd ons een kopie van het verslag op te sturen. Resultaat volgens huisbaas: slechte verluchting. Resultaat volgens firma: koudebruggen. Hoewel wij dus zwart op wit hadden dat koudebruggen de oorzaak van het probleem waren, werd er niets aan gedaan. De huisbaas is wel eens langsgeweest met architect en aannemer, volgens hemzelf om zijn goede wil te tonen. Er ontstond een discussie tussen de 3 over de verantwoordelijkheid. Resultaat: geen.

Opeens kregen wij een brief van een immokantoor dat het appartement te koop stond en wij voorkooprecht hadden. Ik denk dat dit ons grote geluk was. Eerst kwam er maanden niemand kijken. De eerste 2 koppels die daarna kwamen kijken waren van plan om het te blijven verhuren, dus dan mochten wij er nog niet vroeger uit, want het huurcontract wordt bij verkoop gewoon overgenomen. We hadden dus al snel door dat we het vuil moesten spelen. Gelukkig zijn beide koppels zo slim geweest om bij vertrek van de persoon van het immokantoor nog eens alleen langs te komen. Zij werden door ons even ingelicht van de reden van verkoop... We hebben er zo voor gezorgd dat de eigenaar het appartement niet verkocht kreeg. Na enkele maanden kwam dan onze redding: een brief van de huisbaas dat we er uit mochten zonder kosten. We moesten dus geen verbrekingsvergoeding betalen én we kregen onze borg volledig terug.

Ondertussen wonen we al enkele jaren in een nieuwbouwappartement zonder koudebruggen ;) Het vorige appartement is ondertussen al meermaals verkocht geweest en staat weer te koop.

Dit verhaal om maar even te zeggen dat je beter niet te veel rekent op huurdersbond, wetswinkels, e.d.. Het komt er op neer dat je het vermoedelijk zelf gaat moeten oplossen. Ofwel krijg je begrip van je huisbaas en zoekt deze naar een oplossing, ofwel ga je moeten betalen. Veel mogelijkheden zijn er jammer genoeg niet. Je kan eventueel wel overeenkomen met de huisbaas om een andere huurder te zoeken zodat je geen verbrekingsvergoeding (2 maand huur in jouw geval) moet betalen. Een kleine tip wel: zoek deze niet via je vriendenkring als je je vrienden wil behouden. Zet bijvoorbeeld een zoekertje op immoweb.

In elk geval: veel succes!!!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 22 december 2012 - 15:00

En pas op als je dan weg gaat op tijd, als het een volleerd huisjesmelker is ben je je volledige borg kwijt. Wij kregen een A4tje vol met wat volgens hem allemaal ten laste van ons was. Terwijl wij ook enorm veel schade hadden van dingen die we mochten weg gooien door schimmel en vocht. Wij zijn toen ook niet naar een vrederechter gegaan maar de boel de boel gelaten. Ik wou liever weg uit dat kot dan nog eens een lange procedure om die borg. Zoals hier boven gezegd, dit kost je dan ook pakken geld en nog een hoop kopzorgen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#23 Geplaatst 22 december 2012 - 20:46

Voila wist het je moet lid zijn van de huurdersbond voordat ze mss iets doen. Ik heb het eerste jaar dat ik ging samenwonen mij ingeschreven bij de huurdersbond, het was een verplichting opgelegd door verhuurder stond zelf in mijn contract dat ik dit moest doen.

Maar idd vocht is dikke miserie ze zullen altijd de fout op iemand proberen af te schuiven.
Nu is het nog te zien als jullie zouden vertrekken voor het verhuurd is dat je niet aan beide kanten zit te betalen.

Gewoon verven zou ik zeggen en zoeken naar nieuwe huurders tja het is soms onfair maar dan ben je weg uit die ongezonde omgeving.

azrael
azrael
  • 445 berichten
  • 1 katten

#24 Geplaatst 22 december 2012 - 21:46

Wij waren wel degelijk lid van de huurdersbond, maar ze deden gewoon niets voor ons... Enkel ons geld interesseerde hen. Volgens mij is het niet afdwingbaar dat je lid bent bij de huurdersbond. Dergelijke voorwaarde in een huurcontract is waardeloos.

In het kort: huurdersbond is verloren geld en advocaten zijn verloren geld. Huurdersbond doet niets, behalve voor sociale gevallen. Advocaten doen ook niets, want ze hebben er alle belang bij dat de zaak zo lang mogelijk aansleept. Hoe langer ze aansleept, hoe meer geld zij uit uw zak vissen.

Je moet zelf stappen ondernemen en niet te braaf zijn. Wij waren indertijd aanvankelijk ook veel te braaf en veel te soft. Daarmee bereik je niets in deze wereld. Vergeet niet dat een vochtprobleem ook gezondheidsproblemen veroorzaakt! Vraag dit maar eens na aan de huisarts (allergieën, eczeem, aantasting van de luchtwegen, astma...). Je moet het niet dramatiseren, maar je betaalt toch ook niet zoveel geld om in een schimmelhok te wonen? Dan kan je beter voor de helft van de prijs in een garabox gaan wonen. Maak niet dezelfde fout als wij door te rekenen op de huurdersbond of door een advocaat te betalen die de zaak alleen maar rekt en dan nog eens een hoop geld aanrekent elke keer hij een brief of e-mail van 3 zinnetjes verstuurd.
Zoek ook eens via google naar oplossingen. Er zijn wel enkele manieren. Ik ga ze hier zelf niet verkondigen, want ze zijn niet wettelijk. Maar als men je in een hoek drijft, moet je nu eenmaal vreemde sprongen maken...

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 23 december 2012 - 12:02

Je kan ook de woning onbewoonbaar laten verklaren. Maar dan moet je wel recht in je schoenen staan (dit lijkt me duidelijk zo) en kunnen aantonen dat je de huisbaas voldoende hebt ingelicht over de schimmel- en vochtproblemen. Hier staat er uitleg over en onderaan 2 typebrieven voor opstarten van een procedure:
http://old.turnhout....&pageid=3010404

Je hoeft dit niet via de huurdersbond te doen. De dienst Welzijn op je gemeentehuis helpt hier ook mee of je OCMW.

Bewerkt door ARIZONA, 23 december 2012 - 12:05.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 27 december 2012 - 10:46

Mijn vriend heeft vanmiddag dus een afspraak met de huurdersbond..
Nu ik ga hem laten doen (moet zelf gaan werken dus)

In ons huurcontract staat wel dat de woning vocht en schimmelvrij moet zijn, dat is dus het geval niet..
Ikzelf begin te merken dat ik slechter slaap.. of toch, ik slaap door maar mijn lichaam heeft er niet voldoende mee..
Wijzelf zijn echt bang om onze kleerkast te vertrekken om er achter te kijken..

Even enkele foto's om aan te tonen hoe het er dus is...

Zo zag het er uit VOOR we de schimmel behandeld hebben met HG Schimmelvlekverwijderaar

IMG_9535.jpg

IMG_9558.jpg

IMG_9560.jpg

IMG_9562.jpg

En zo is het NU

IMG_0239.jpg

IMG_0241.jpg

IMG_0243.jpg

IMG_0244.jpg

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 27 december 2012 - 11:19

Schandalig dat ze zoiets verhuren aan de mensen. :trance: En zo ongezond. :misselijk: Je moet zeker stappen ondernemen. Onze schuur ziet er zelfs beter uit.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 27 december 2012 - 11:41

Als mijn vriend hier kwam wonen dan was dat er dus niet he... :s

De huisbazin zegt wel van je moet verluchten, je moet dit je moet dat..
We hebben al veel over en weer getelefoneerd omdat aangetekend schrijven niet echt zin heeft.. Alles gebeurt telefonisch (ze is wel eerlijk in die dingen meestal)
Ook hebben we reeds mails gezonden naar het Immo Kantoor zonder respons.. (emails dateren van oktober/november)

Ze zegt dat ze met de architect zal komen kijken maar sorry, dat zal geen oplossing bieden..

De vloer ligt altijd nat..
Zelf ons dekbed is gewoon vochtig, leuk om daar zo in te slapen ... :trance:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#29 Geplaatst 27 december 2012 - 11:49

djees

ik geloof dat het in nederland toch beter geregeld is :s als je dit soort dingen hebt, dan moet de verhuurder dit verplicht oplossen. Met een aangetekend schrijven moet je de verhuurder op de hoogte stellen en een redelijke termijn stellen waarin het is opgelost. Uiteraard probeer je eerst op andere manieren de zaak op te lossen, maar als het niet werkt dan ga je dus een aangetekend schrijven doen en dan stel je een termijn waarin het opgelost moet zijn. een week is dan te kort ;) het moet een redelijke termijn zijn.
Blijft de verhuurder nog in gebreke, dan hoef je, afhankelijk van het probleem, de huur deels of zelfs helemaal niet te betalen, tot het probleem volledig is opgelost.
Hoe het zit met opzeggen in de particuliere sector weet ik niet, maar bij de meeste huurverenigingen kun je per maand opzeggen. maar goed, dan moet je wel eerst wat anders hebben natuurlijk.

wat is dat toch stom geregeld in Belgie! sommige dingen vind ik echt wel goed geregeld (met wat ik hier op ks lees) maar dit is echt stom. Je gezondheid moet echt voorop staan!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 27 december 2012 - 12:42

Mijn god, wat een ongezond huis! Dat is toch echt niet normaal hoor.

Hopelijk kan je er snel vertrekken zonder dat je de huurwaarborg moet afgeven.