Spring naar inhoud

- - - - -

Ten einde raad (woning)

• Log in om te reageren
82 reacties op dit onderwerp
Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#61 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:27

Vandaag is hier dus echt nog een rotdag!

Ik zag dat mijn loon van het interimkantoor gestort was (gebeurd altijd op vrijdag) maar enkel van de dagen die ik dus vorige week gewerkt heb.
Van 2 tot 6 januari heb ik dus thuisgezeten in ziekte.
Het interimkantoor heeft mij Niets gezegd over het feit dat dat doktersbriefje ook binnen moest gebracht worden bij de ziekenbond.
Nu is mijn briefje dus veel te laat bij de ziekenbond geraakt, want het document dat ingediend is, telde vanaf de dag van mijn operatie (6 januari)
Ik ben er dus echt kwaad om dat ik niets wist en dat dit nu waarschijnlijk voor problemen zal zorgen voor die uitbetaling (dat over een volledige maandloon gaat)

Verder hebben we hier vandaag bezoek gehad van de huisbazin + die van het Immo kantoor..

Die van het Immo heeft letterlijk gezegd dat we hier buiten moeten omwille van de dieren (ze had het op kooidieren en een aquarium want de kat zit hier zogezegd maar af en toe)

De huisbazin zei dat we 3 maand opzeg moeten doen + 2 maand boete betalen + de huurwaarborg kwijt??
Die boete komt normaalgezien toch overeen met de huurwaarborg die je niet terug krijgt? De huurwaarborg dient toch om schade veroorzaakt door de huurder te betalen (maar er is hier niets van schade door ons in het apartement)

Ik begrijp hier echt niets meer van hoor.. Weet iemand hier meer hoe dat in zijn werk gaat?

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#62 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:30

Ze probeert je in d eleuren te leggen, door je zelf die opzeg te laten doen!  (zeker NIET doen!)

als ze je eruit wilt moet zij zelf opzeg doen,
wat dan eerst door de rechtbank moet goedgekeurd worden ,
zolang je geen rechterlijk bevel ofzo krijgt hoef je je jou daar dus niets van aan te trekken.

ze kan je er niet uit zetten omwille van de dieren en al helemaal niet verplichten zelf ene opzeg te doen xD
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:30

Ik dacht dat men uw niet kon buiten zetten omwille van de huisdieren. Wettelijk gezien mag men deze ook niet verbieden in een huurcontract wegens schending op de privacy. Als ik jou was zou ik eens bij de huurdersbond horen wat zij voor u kunnen betekenen.

hier is de link van de huurdersbond
http://www.vob-vzw.b...63/default.aspx
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#64 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:31

en van dat van de ziekekas hebben we hier ook voorgehad bij mijn vriend,
je gaat per dag 10 procent verliezen van het netto xS (enkel de dagen dat je te laat was ofzoiets)
was hier hetzelfde.

gewoon zo rap mogelijk papier 'vertrouwelijk' halen bij ziekenkas en dat bij dokter laten invullen, en dat metene terug naar ziekenkas brengen want dan ga je binnen de week nog papieren krijgen die je moet in orde brengen , en de dagen die ze als te laat rekenen zijn tot alles volledig in orde is , was bij OZ toch zo)

Bewerkt door mellemeis, 11 januari 2013 - 16:35.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#65 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:31

ik zou er direct mee naar de huurdersbond gaan ze... lid maken en laat hun advies geven.
Iemand buiten zetten wegens huisdieren kan je enkel via een rechtbank en dat is dan opvoorwaarde dat er overlast is voor de buren en dat zij klacht neerleggen...

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#66 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:36

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 11 januari 2013 - 16:31, zei:

ik zou er direct mee naar de huurdersbond gaan ze... lid maken en laat hun advies geven.
Iemand buiten zetten wegens huisdieren kan je enkel via een rechtbank en dat is dan opvoorwaarde dat er overlast is voor de buren en dat zij klacht neerleggen...

inderdaad maar vandaar dat ze proberen haar zelf de opzeg te laten doen, dan omzeilen ze dit,
en dan hebben ze inderdaad die boete enzo nog ,   dus ze mag ZEKER NIET zelf de opzeg doen gewoon omdat ze dat zeggen,
want dan heeft ze inderdaad een groot probleem xs

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#67 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:42

Bekijk berichtmellemeis, op 11 januari 2013 - 16:36, zei:

inderdaad maar vandaar dat ze proberen haar zelf de opzeg te laten doen, dan omzeilen ze dit,
en dan hebben ze inderdaad die boete enzo nog ,   dus ze mag ZEKER NIET zelf de opzeg doen gewoon omdat ze dat zeggen,
want dan heeft ze inderdaad een groot probleem xs

Wij willen hier zelf buiten, dat is het net...
We zijn aan het kijken om te verhuizen en hebben een huis op het oog, maar er zijn veel kandidaten.

Die van het Immo zei ons gewoon "Als je dat huurhuis toch niet zou hebben, zal je toch moeten verder kijken want hier kun je niet blijven met huisdieren want het mag niet"

Maar ik vroeg me gewoon af, ze kunnen toch niet en een boete van 2 maand + de huurwaarborg ingetrokken houden?

Wij zijn al langs geweest bij de huurdersbond omdat we met een zwaar vocht/schimmel probleem zitten (reden dat wij zelf willen verhuizen) en die zeiden ons dat inderdaad huisdieren verbieden niet wettelijk is, maar zo is het woord tegen woord..

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 11 januari 2013 - 16:31, zei:

We zijn reeds geweest bij de huurdersbond en die zeiden inderdaad dat het wettelijk niet kan, zolang er geen overlast is maar toch zegt die van het Immo iets compleet anders.

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#68 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:45

in dat geval kan je inderdaad gewoon u opzeg doen ,
en dan zal je die 2 maand boete moeten betalen,
de huurwaarborg kunnen ze normala niet houden dan tenzij er echt schade is,
in dit geval zouden ze bijna alles in je schoenen kunne schuiven zodat je toch je waarborg niet terugkrijgt.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#69 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:47

Volgens mij probeert die van de immo je gewoon te overbluffen door allerlei praatjes. Zoals Stijn al zei kunnen ze je wettelijk niet buiten smijten omwille van huisdieren tenzij die overlast bezorgen en de rechtbank beslist dat je buiten moet. Wat die van de immo zegt zijn gewoon praatjes, dus laat je daardoor zeker niet doen.

Als je een klassiek 3-6-9 contract hebt en je ben nu in je tweede jaar daar en je zegt op zal je inderdaad 2 maand huur 'boete' moeten betalen. De waarborg heeft daar effectief niets mee te maken. Die dient voor de verhuurder om eventuele schade aan het appartement te laten herstellen. Maar ik vermoed dat je een plaatsbeschrijving hebt? Want ze moet dan wel aangeven welke schade er nu is die er voordien niet was.

Bewerkt door kate2, 11 januari 2013 - 16:48.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#70 Geplaatst 11 januari 2013 - 16:54

Ik zou eigenlijk met die uitleg die ze je nu gegeven hebben gewoon nog eens gaan aankloppen bij de huurdersbond hoor. Normaal kunnen ze inderdaad enkel de borg intrekken als er echt schade is. Die 2 maand boete kan zijn zoals gezegd als je vroeger weg gaat dan die 3 jaar als je een 3-6-9 contract hebt. Ik denk dat sowieso dat immo kantoor de kant gaat kiezen van je huisbazin, zij is immers hun klant en betaalt hun, jij niet. Je niet laten doen dus want die spelen gewoon onder 1 hoedje. Ze denken waarschijnlijk dat omdat jullie nog jong zijn dat ze jullie er op kunnen leggen en jullie je gaan laten doen.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 11 januari 2013 - 17:08

Jij hebt je huisbazin in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven hé. Wel de volgende stap is het vredegerecht voor een verzoeningspoging (gratis) en daar zou ik meteen alles voorleggen, ook het feit van de boete + inhouding waarborg. Je doorloopt best alles in volgorde, pas als niks helpt kan je naar de rechtbank stappen maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden. Je huisbazin wil jullie de schimmel- en vochtproblemen aansmeren en dat kan zomaar niet. En dat ze jullie er nu wil uitzetten omwille van huisdieren is ook gek. Ze weet toch al langer dan vandaag dat jullie dieren hebben?
Ze is echt dingen aan het zoeken maar is totaal onwettig bezig.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#72 Geplaatst 11 januari 2013 - 17:13

Bekijk berichtARIZONA, op 11 januari 2013 - 17:08, zei:

Jij hebt je huisbazin in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven hé. Wel de volgende stap is het vredegerecht voor een verzoeningspoging (gratis) en daar zou ik meteen alles voorleggen, ook het feit van de boete + inhouding waarborg. Je doorloopt best alles in volgorde, pas als niks helpt kan je naar de rechtbank stappen maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden. Je huisbazin wil jullie de schimmel- en vochtproblemen aansmeren en dat kan zomaar niet. En dat ze jullie er nu wil uitzetten omwille van huisdieren is ook gek. Ze weet toch al langer dan vandaag dat jullie dieren hebben?
Ze is echt dingen aan het zoeken maar is totaal onwettig bezig.

De huisbazin weet niets van dieren die wij hebben.. Ze zei dat een aqarium niet erg is (dat is ook het enige)
Het schimmelprobleem is NIET onze fout, ze zijn komen kijken met een expert en het is een constructuele fout waar ze verder voor gaan kijken.

Ik vroeg me gewoon af, ze kan die huurwaarborg toch niet bovenop die boete inhouden als er hier geen schade door ons in het appartement aanwezig is?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#73 Geplaatst 11 januari 2013 - 17:20

Ik vrees als je die borg wil zien dat je stappen gaat moeten ondernemen. Ik heb het ook meegemaakt in mn eerste appartementje, de huisbaas had allerlei dingen zitten zoeken die eigenlijk totaal niet tot de kwestie waren om de borg in te houden. Wij hebben het toen zo gelaten omdat ik het achter de rug wou die miserie. Maar ik vrees als je wil dat je je borg terug krijgt het niet zal volstaan met dit onderling met haar uit te praten. Dat zijn gewoon huisjesmelkers en hebben bij de vorige huurders waarschijnlijk het zelfde geflikt.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 11 januari 2013 - 17:34

Bekijk berichtYossa, op 11 januari 2013 - 17:13, zei:

Het schimmelprobleem is NIET onze fout, ze zijn komen kijken met een expert en het is een constructuele fout waar ze verder voor gaan kijken.

Ik vroeg me gewoon af, ze kan die huurwaarborg toch niet bovenop die boete inhouden als er hier geen schade door ons in het appartement aanwezig is?

Heb je een bewijs van die expert? Neem dit mee naar de vrederechter. En neen, normaal mag ze je huurwaarborg niet inhouden. Een borg mag worden ingehouden bij achterstallige huur of voor betaling boete of bij vastgestelde schade die de huurder veroorzaakte (en dat is bij jou NIET het geval)
Ga echt naar de vrederechter en je zal geholpen worden denk ik hoor. Die kan vaststelling van onwettigheid doen.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#75 Geplaatst 11 januari 2013 - 20:13

Bekijk berichtARIZONA, op 11 januari 2013 - 17:34, zei:

Heb je een bewijs van die expert? Neem dit mee naar de vrederechter. En neen, normaal mag ze je huurwaarborg niet inhouden. Een borg mag worden ingehouden bij achterstallige huur of voor betaling boete of bij vastgestelde schade die de huurder veroorzaakte (en dat is bij jou NIET het geval)
Ga echt naar de vrederechter en je zal geholpen worden denk ik hoor. Die kan vaststelling van onwettigheid doen.

Zowel die van het Immo als de verhuurder zei dat het onze fout niet is, ze hebben metingen gedaan maar zullen nog terugkomen voor een uitgebreid rapport te maken van het schimmelprobleem.

We hebben eerst een mail gestuurd opnieuw naar de huurdersbond en we zien wel wat hun reactie is, daarna kijken we terug verder..

Ik hoop dat we morgen positief antwoord zullen krijgen maar er zijn veel kandidaten dus ik vrees er wat voor..