Spring naar inhoud

- - - - -

Blaasgeruis

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#1 Geplaatst 23 december 2012 - 15:41

Hey,

Onze kattin Shiva heeft sinds september van dit jaar last van een blaasontsteking.
Veel op de kattenbak, jammeren en kleine plasjes, soms ook buiten de bak.
Het is een langharige kat en haar vacht vannachter heeft dan ook een urinegeur...

In het begin is ze behandeld met ontstekingsremmers, dan moest ik enkele weken na de behandeling een urinestaal nemen. Hier waren nog steeds kristallen in aanwezig :-(

De DA heeft ons dan voedingssuplementen meegegeven, dit hielp goed, maar nu zie ik dat ze opnieuw dezelde symptomen heeft :-(

Van wat krijgt ze dit? De DA stelde nog voor om speciale voeding te geven, helpt dit echt?
Ze krijgt nu eten van royal canin digestive omdat ze ook nogal gevoeleige darmen heeft, vandaar dat ik er niet om sta te springen ze andere voeding te geven :-s

Heeft iemand hier ervaring mee?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 23 december 2012 - 15:46

het is belangrijk voor de behandeling om te weten om welk gruis het gaat. weet je dat?
Als het steeds terug blijft komen dan moet je wel iets doen, want dat is zo geen leven. Als het struviet is kun je er met voeding heel veel mee doen. Belangrijk is dan dat de urine verzuurt wordt. Dat kan met het speciaal voer, maar het kan op verschillende manieren.

Gaat het om oxalaat dan is dit met voeding niet zomaar op te lossen. De juiste voeding kan wel veel voorkomen, maar oxalaat moet op een andere manier dan met een dieet worden opgelost.

En aub direct naar de da gaan met dit soort klachten. Of het nu de eerste tweede of twintigste keer is, het is echt nodig om direct naar de da te gaan. Het is niet nodig om het dier met pijn rond te laten lopen, dus pijnstilling is de eerste stap. En als het een ontsteking is dan is ab ook broodnodig

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#3 Geplaatst 23 december 2012 - 15:51

Geen idee welk soort. De DA zei alleen dat er kristallen aanwezig waren...

Heb ondertussen gebeld en morgenvroeg kan ik er weer terrecht, in tussentijd mogen we metacam geven...

Sabine2
Sabine2
  • 8.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 23 december 2012 - 18:45

Hopelijk is het struviet, dat is met voeding echt beheersbaar.  Hier heb ik ook een blaasgruispoezel (en er zijn toch wel wat mensen op KS die er ook al mee te maken hadden).
Zodra je een duidelijke diagnose krijgt van de DA, zal je hier ook heel veel tips kunnen krijgen (naast deze van de DA :) )

Veel succes morgen met Shiva!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#5 Geplaatst 24 december 2012 - 15:54

De dierenarts kon niet zeggen welk soort. Het labo kon daar ook geen uitsluitsel over geven. Volgens haar ligt het dus ergens anders aan.
Donderdag moet shiva binnen voor een echo van de blaas :-( hopelijk vinden ze hier meer...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 24 december 2012 - 17:20

dat is raar zeg, als er kristallen te zien zijn dan kunnen ze ook zien wat voor soort kristallen. Dat verschil is normaal onder de microscoop goed te zien.
Vreemd. Hopen dan maar dat de echo uitsluitsel geeft!

Geplaatste afbeelding

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#7 Geplaatst 26 december 2012 - 09:41

heeft je katje dan niks moeten innemen om het aanmaken van de kristallen te voorkomen? mijn katers krijgen elke dag oftewel urikel pasta oftewel vitamine c (als ze de pasta weer eens beu zijn en weigeren om deze op te eten).

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 26 december 2012 - 10:29

vitamine C raad ik af voor te verzuren. Dan kun je veel beter appelazijn gebruiken. Van vit. C is bekend dat het oxalaat kan veroorzaken.

Maar er zal eerst vastgesteld moeten worden om welk soort gruis het gaat. Als je de verkeerde behandeling inzet kun je echt veel schade aanrichten.

Geplaatste afbeelding

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#9 Geplaatst 26 december 2012 - 10:30

mijn kapitein doet het anders al 2jaar heel goed op vitamine c

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 26 december 2012 - 10:38

dat is fijn Zerkaantje :)
Het is ook alleen een waarschuwing dat het KAN. het hoeft niet. Zelf neem ik het risico liever niet ;) Vind het alleen belangrijk dat alle informatie beschikbaar is voor er een keuze gemaakt wordt ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#11 Geplaatst 27 december 2012 - 15:52

Wij hebben voedings supplementen moeten geven zerkaantje, maar dit sloeg jammer genoeg niet aan.
Hebben net contact gehad met de DA, ze hebben een echo genomen en shiva heeft weer een zeer zware blaasontsteking.  :catsad haar blaaswand was een halve centimeter dik.
Ze hebben weer wat urine afgenomen en gaan dit nogmaals onderzoeken.
We mogen haar seffens gaan halen. Voorlopig zowieso een AB kuur... En veel knuffels straks...

Bewerkt door Londen, 27 december 2012 - 15:53.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 27 december 2012 - 18:05

Ik zou ze zo snel mogelijk op dieetvoer tegen blaaskristallen zetten. Ten minste als de DA weet om welke kristallen het gaat.
Er bestaat wel dieetvoeding voor oxalaatkristallen ook, o.a. van Eukanuba. Dan zullen er nog wel merken zijn die dit in hun assortiment hebben. De voeding die je geeft moet ook arm zijn aan magnesium en fosfor.

Op deze site vind je veel uitleg:

http://www.deblauweark.be/?q=node/61

Bewerkt door ARIZONA, 27 december 2012 - 18:09.

Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#13 Geplaatst 27 december 2012 - 19:22

Maandag moeten we bellen voor de uitslag van het labo onderzoek.

Ze is nu ocharme nog helemaal suf van de verdoving, net heeft ze zelfs op haar staart geplast (waarschijnlijk te suf om deze omhoog te houden). Enig idee hoe ik de felle geur eruit krijg. Ben er al even met een washandje over gegaan, want was echt wel nat, maar de felle geur blijft natuurlijk :-s

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#14 Geplaatst 28 december 2012 - 13:11

onze kapitein moest bij de ab cystease nemen bij zijn blaasontstekingen, dit helpt om de blaaswand terug naar zijn normale dikte te brengen

Guest_Londen_*
Guest_Londen_*

#15 Geplaatst 04 januari 2013 - 23:11

Ondertussen gaat het al wat beter... De AB en de ontstekingsremmers werken goed.
Ben alleen bang hoe het gaat lopen als de behandeling is afgelopen.
Uit het tweede urine onderzoek waren er geen kristallen meer te zien. Enkel een zware ontsteking en dat de blaaswand te dik was (zoals ook uit de echo gebleken), ook was de zuurtegraag van de urine niet goed. Vandaar de felle geur.
De DA kan dus niet zeggen hoe het komt dat het steeds terug keert :-s
Ze denkt eventueel iets aan de nieren vanwege de zuurtegraad.  :trance:
Nu moesten we even afwachten en als we weer symptomen zien gaan ze verder kijken met onder andere bloedonderzoek...