Spring naar inhoud

- - - - -

zwervertje Moortje

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Esra
Esra
  • 221 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 24 december 2012 - 00:19

Zowat een jaar terug leerde ik Moortje (zo noem ik hem) kennen, een zwarte zwerfkat die hier meerdere keren per dag komt eten. Hij heeft erge haaruitval en kale vlekken aan de oortjes. Enkele dagen terug besloot ik hem te vangen, mee te nemen naar de dierenarts voor een check-up en medicatie, verzorging van zijn oortjes. Het is me gelukt hem te vangen (vangkooi geplaatst). Moortje blijkt een ongecastreerde kater, leeftijd geschat op 4-5 jaar, zware vorm van oormijt en wondjes door het krabben, mogelijk vechten. Kreeg een inspuiting antibiotica, pipetje Stronghold en vaccin.
Het is een mooie kat, die zich een kwartier op mijn schoot nestelde (gedumpte huiskat? wild is hij zeker en vast niet).
Daar ik zelf 5 asielpoezen heb (eentje ervan erg stressgevoelig)  heb ik Moortje in een grote bench gezet (van mijn labrador), mand en dekentje, etens-en drinkbakje, kattenbak erin (bench staat in de kelder, waar het ook warm is). Ik liet hem vrijdag, op mijn kosten, castreren. Kan hem onmogelijk houden (mijn katten ruiken de nieuwkomer, de stress gevoelige kat plaste al meerdere malen op mijn kast) en gun hem de nieuwe thuis die hij verdient. Of ik hou hem als buitenkat? Nu even mijn vraag met het oog op territorium, stressgevoelige poes.
Kan ik het maken een hondenhok te kopen, te isoleren, dekentjes, alles erop en eraan om Moortje te beschermen tegen de winter en dit hondenhok in mijn voortuin te plaatsen??? Volgens mijn dierenarts is het feit dat ik voer voor zwerfkatten in mijn voortuin leg, al voldoende om mijn eigen katten angst en stress te bezorgen. Ik wil Moortje helpen maar mijn eigen katten mogen er ook niet onder lijden. Hoe pak ik dit best aan?? Ik sprak een asielmedewerker hierover, ze zei dat Moortje er niet gelukkiger van wordt mocht iemand hem in huis nemen .. hij gaat al minstens een jaar zijn eigen weg, volgens haar is het voldoende dat hij weet dat hij indien nodig beschutting en voer kan vinden. Maar hij heeft toch ooit een eigen thuis gekend, gehad .. mist hij dit dan niet??? zucht ...
.

Bewerkt door Esra, 24 december 2012 - 00:20.

Iedere kat verdient een thuis, niet ieder huis verdient een kat.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 24 december 2012 - 00:32

Tja dit is een tweestrijd. Je moet voor je eigen uitmaken of je katten die stress wil aandoen. Nu leefde hij toch ook al een tijdje rond je huis hadden je eigen katten hier dan last van?
Of hij zijn eventuele thuis van vroeger mist weet ik niet, denk eerder dat katten nogal gehecht zijn aan hun vrijheid.
Als het mogelijk is mss een beschutte plaats geven en eten en zien hoe je eigen katten erop reageren, zie je dat ze stress hebben tja dan kan je hem mss een thuis zoeken bij een boerderij ofzo.

Esra
Esra
  • 221 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 24 december 2012 - 00:48

Bekijk berichtcatherine, op 24 december 2012 - 00:32, zei:

Tja dit is een tweestrijd. Je moet voor je eigen uitmaken of je katten die stress wil aandoen. Nu leefde hij toch ook al een tijdje rond je huis hadden je eigen katten hier dan last van?
Of hij zijn eventuele thuis van vroeger mist weet ik niet, denk eerder dat katten nogal gehecht zijn aan hun vrijheid.
Als het mogelijk is mss een beschutte plaats geven en eten en zien hoe je eigen katten erop reageren, zie je dat ze stress hebben tja dan kan je hem mss een thuis zoeken bij een boerderij ofzo.

Ik weet overigens niet of hij van het hondenhok gebruik zou maken. Vorige winter had ik (voor hem) een grote transportmand, op een palet gezet, omwikkeld met plastiek en dekens, isolatie erin en dekentje. Hij heeft er nooit ingezeten. Hij komt en gaat, ik zet het voer en water in een gekantelde plastieken box zodat het voer droogt blijft. Wanneer Moortje in de voortuin zit, blazen mijn katten (voornamelijk mijn kater) er naar. Naast mijn huis zijn er velden, dus vervelen doen ze zich niet..
Iedere kat verdient een thuis, niet ieder huis verdient een kat.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 24 december 2012 - 06:21

Onze binnenkatjes zijn het gewend dat onze tuin vol met zwerfkatjes loopt. Ik zou zeker een buitenhok plaatsen voor Moortje op een veilige plaats. Misschien kan je het uit het zicht van de andere plaatsen. Geen eten meer geven is zeker geen optie want dan gaat het diertje omkomen van ontbering. :(
Zeker in de koude wintermaanden is het moeilijk dat ze nog eten gaan vinden.
Mij valt het hier wel op als het echt bitterkoud is dat ze dan toch liever in hun schuilplaats kruipen.

Op een boerderij plaatsen zou ik zo direct niet doen vermits veel boeren niet naar hun katten omzien.
Misschien worden je katjes nu wel rustiger vermits hij gecastreerd is ondertussen.
Lief van je om voor Moortje te zorgen. :rub:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk