Spring naar inhoud

- - - - -

voor wie alleen of eenzaam is met de feestdagen

• Log in om te reageren
43 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#1 Geplaatst 24 december 2012 - 17:53

Iedere keer tijdens de feestdagen denk ik meermaals aan al de mensen die zich tijdens deze periode heel eenzaam voelen.
Je hoeft niet noodzakelijk fysiek alleen te zijn om je eenzaam te voelen, ook te midden van een groep mensen kan je nog eenzaam zijn.
Maar als je fysiek alleen bent kan je je natuurlijk ook eenzaam voelen, ook al hoeft dat niet noodzakelijk zo te zijn.
In ieder geval ,  er zijn een hele boel mensen die er als een berg tegenopzien om die dagen te moeten doorkomen.

Door de media oa wordt er een vertekend beeld opgehangen van kerstmis en nieuwjaar.
Er wordt mensen verteld dat ze zich in een grote groep mensen moeten bevinden tijdens die dagen, het hoort niet dat je op kerstavond of kerstmis of oudejaarsavond of nieuwjaar alleen thuis zit.
Is dat toch het geval dan ben je maar zielig...
Je hoort te moeten kunnen aanschuiven aan een enorme feestdis (ook al is dat dan met mensen die je de rest van t jaar niet hoort of ziet en ook al is dat dan met tante x of nonkel y die zich een stuk in hun voeten drinken en die dan uiteindelijk ambras beginnen te maken en de hele boel om zeep helpen.)
Is dat niet het geval dan ben je maar zielig.
Je hoort een berg cadeautjes te geven en ook te kunnen ontvangen.
Is dat niet het geval, dan ben je maar zielig.
En zo worden er nog een hele hoop dingen ons wijsgemaakt.

Mensen die zich al niet goed in hun vel voelen voelen zich tijdens deze dagen nog een pak slechter.
Meestal omdat ze gewoon niet kunnen voldoen aan het beeld dat opgehangen wordt van die dagen.
En ze voelen zich tekortschieten of ze voelen zich nog eenzamer dan anders, ze voelen zich gewoon rotslecht.
Veel mensen zien de bomen door het bos niet meer, besluiten dan ook om er maar een eind aan te maken ineens.
Kerstdag is de dag van het jaar dat er het meest zelfmoorden gebeuren.
En oudejaarsavond of nieuwjaar, k ben vergeten welke van de twee het precies is, staat op nummer twee...

Ik vind dat ontzettend erg, dat mensen er toe gedreven worden om een eind aan hun leven te maken gewoon doordat er zo een idealistisch en ook vertekend beeld wordt opgehangen van die dagen
En ik hoop dat als er hier soms mensen zijn die zich heel eenzaam en alleen voelen dat zij zich niet laten meeslepen in dat idealistisch en vertekend beeld en dat zij zich niet nog slechter gaan beginnen voelen omdat ze er niet aan kunnen voldoen.
Want je hoeft er niet aan te voldoen !
Je hoeft helemaal niet aan te schuiven aan een grote overladen feestdis met een hoop mensen rond je heen om toch maar waardevol te zijn.
Je hoeft geen hopen cadeautjes te geven of te krijgen om iets van waarde te hebben voor een ander mens (of een ander levend wezen)
Je bent dan misschien wel alleen tijdens die dagen maar dat doet niks af aan je waarde als mens.

Ergens op deze aardbol loopt er iemand rond waarvoor jij al een verschil hebt gemaakt in hun leven of waarvoor jij in de toekomst nog een verschil gaat maken.
En je moet maar voor één levend wezen een verschil kunnen maken, gewoon door een klein woord of gebaar, en dan heb je waarde.
Ergens op deze aardkluit loopt er iemand rond die warme gevoelens voor je koestert, die een warme herinnering heeft aan jou of iemand die in de toekomst warme gevoelens voor je gaat koesteren en warme herinneringen.
Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Ook al lijkt je leven vandaag uitzichteloos, morgen of volgende maand of binnen een half jaar of een jaar of twee jaar kan het er al heel heel anders uitzien.
Dat heb ik zelf ondervonden.
Ik zat zelf bijna tien jaar geleden in een heel uitzichteloze situatie en ik dacht dat het nooit ging beteren maar het is wel beter geworden en nu ben ik heel gelukkig ondanks de moeilijke omstandigheden waarin ik moet leven.
Hetzelfde kan voor jou gebeuren.
Denk niet dat het niet mogelijk is voor jou want het is wel mogelijk.
En het is heel heel belangrijk dat je dat onthoudt.
En dat je dat in moeilijke momenten voor ogen houdt.
Laat je niet de moed ontnemen door een paar overdreven opgeblazen dagen per jaar.
Maar hou die verdomde moed erin want wat nu verkeerd loopt kan binnen korte tijd terug rechtgetrokken worden en je kan terug gelukkig worden ook al denk je nu dat dat niet meer mogelijk is.

Ook al ben je vanavond en/of morgenavond of volgende week alleen of eenzaam, hou de moed erin en blijf geloven en hopen dat het beter gaat worden in de toekomst.
Laat je hoop de warme mantel zijn die je beschermt en koestert tijdens deze dagen.
En geef niet op.
Je bent op deze wereld gezet met een doel, daar geloof ik rotsvast in.
Heb je dat doel nu nog niet gevonden dan ga je het in de toekomst vinden.
Dus hou je vast aan dat kostbare leven en laat het niet door je vingers ontglippen door het overgeidealiseerde en overdreven beeld dat opgehangen wordt door iedereen ivm deze dagen.
Je bent waardevol net als ieder ander.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 24 december 2012 - 18:00

Ik vind ook dat er een verkeerd beeld wordt gegeven van kerstmis. Er wordt inderdaad verwacht dat je omringt bent met familie en vrienden. Ikzelf hecht niet zo heel veel waarde aan kerstmis, vind het wel gezellig hoor en vaak breng ik beide kerstdagen wel door met familie, maar heb ook wel eens gewoon gezellig met mn broertje op de bank gehangen met een pizza...totaal geen problemen mee.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 24 december 2012 - 18:09

Vind ik ook, echt zo een commercieel uitgemolken gedoe. De helft zijn toch maar smoelentrekkers waar je mee aan tafel moet. Op de radio hoor je ook niets anders dan cadeautjes hier en pakjes daar en constant "en wat koop jij voor je lief dit jaar?" Ik hecht ook geen waarde aan kerst, ben niet christelijk. Hier word het dus ook een avondje op de bank, filmpje kijken. Wel een lekker taartje mee gepikt, mmmm. Ik hou eigenlijk ook niet van al dat gedoe met etentjes. Die verplichtingen en bijkomende problemen, zeker als je al een probleem hebt met voedsel of bepaalde voorkeuren of overtuigingen. Ik krijg niet eens 3 gangen op.

Maarja, zo is het met nog een hoop zaken natuurlijk. Voor alles in ons leven is er een standaard beeld die je in het gezicht gedrukt word. Heb je dat niet dan voldoe je niet en ben je zogezegd niet succesvol. Alsof geluk af hangt van materialisme en een hoop smoelentrekkers rond je heen.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 24 december 2012 - 18:14

super mooi gezegd!
En je hebt helemaal gelijk, kerst en nieuwjaar gaat niet om het aantal mensen waarbij je bent of het aantal cadeau's je geeft/ krijgt.
Helaas wordt dit inderdaad enorm vertekend weergegeven.

Hierbij ook een warme knuffel aan iedereen die het nodig heeft tijdens deze dagen!
:rub: :rub: :rub:

Time spent with cats is never wasted

Sabine2
Sabine2
  • 8.898 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 24 december 2012 - 18:56

Hier ben ik ook niet zo voor dat opgeklopte gedoe, 'k hou het gewoon gezellig met weinig volk en veel lekker en licht eten dat voor iedereen verteerbaar is.
En de pakjes... die zijn voor de katten. Niet alleen voor de mijne, maar ook voor de arme sloorkes die het zo goed niet hebben. Ik heb met heel veel plezier bijgedragen aan SOS Bonnie's Kerstactie voor Asieldieren en volg met een grote smile op mijn gezicht alle posts :)
Normaal gezien vul ik ook altijd een schoenendoos (of twee) voor de Samaritanen, dat is die organisatie in Brussel die de minderbedeelden een leuke kerstavond of oudejaarsavond bezorgt. Spijtig genoeg kon ik dit jaar niet meedoen omdat ik thuiszit met mijnen booby-trap.
Aan zo'n dingen heb ik dan veel meer plezier dan aan het opgeklopte gedoe zelf.

Of jullie nu met veel zijn of alleen of gelijk wat, ik wens jullie toch een prettige kerst!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Mar-tine
Mar-tine
  • 642 berichten

#6 Geplaatst 24 december 2012 - 19:09

Heel mooi gezegd,en volledig de waarheid!!! :paw
Een kat denkt,deze mensen geven me eten,ontvlooien me,geven me een mand en aaien me.Ik moet wel een god zijn!

Manoe
Manoe
  • 504 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 24 december 2012 - 19:13

:love3: :love3:  zonder woorden .....

Shivan
Shivan
  • 610 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 24 december 2012 - 21:45

Ik ben het er zo enorm mee eens! Wij doen niet aan pakjes, als iemand ons pakjes wil geven is dat volledig aan hun, ze hoeven ook niets terug te verwachten, ik houd niet van commercieel gedoe. In principe stuur ik eigenlijk al niet eens kerstkaartjes!
Wij hoeven ons nooit eenzaam te voelen. Niet door het jaar heen, en ook niet met kerst of oud op nieuw. En dat wil ik graag zo houden!

Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 25 december 2012 - 07:50

Je hebt dit mooi verwoord Lathyrus. Jammer dat het allemaal zo commercieel geworden is. :(  Persoonlijk hou ik meer van de Kerst dan van oudejaars. Wij vieren dit elk jaar gewoon rustig onder ons. Het positieve aan de Kerst vind ik wel dat er ook wel veel goede mensen zijn die zich inzetten om iets te doen voor diegene die het minder goed hebben.
Miserie zal er altijd bestaan maar ik hoop altijd dat er speciaal rond deze periode extra aandacht wordt geschonken aan de arme mensen. Dat klinkt misschien cliché maar dat is waar de Kerst uiteindelijk om draait.
Gisteren zag ik op TV al die kindjes die in een vluchtelingenkamp moeten leven en zelfs een tekort aan eten hebben dan hoop ik dat er mensen zijn die hun ogen openen en met deze dagen nadenken over al het leed wat er in de wereld omgaat.
Als iedereen iets goed doet met deze dagen hoe klein het ook is dan zou de wereld er heel wat anders uitzien. :rub:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

mathilde
mathilde
  • 73 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 25 december 2012 - 10:52

Dit heb je prachtig verwoord , zo zou ik het niet kunnen . Mensen met een hart voor dieren hebben het hart op de juiste plaats .  
Bij ons ligt het onder de kerstboom propvol kedootjes , maar denk je dat dit altijd blije gezichtjes oplevert ?  De warmte die je van je medemens krijgt , en  van je poezels , die is onbetaalbaar . En die is niet in een kadootje te stoppen . :cat

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.915 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 25 december 2012 - 13:35

Dat er tijdens de feestdagen het meeste zelfmoorden worden gepleegd, klopt niet. Het is de periode erna. Kerstmis is wat je er zelf van maakt.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#12 Geplaatst 25 december 2012 - 14:37

Thundernimf, op 25 december 2012 - 13:35, zei:

Dat er tijdens de feestdagen het meeste zelfmoorden worden gepleegd, klopt niet. Het is de periode erna. Kerstmis is wat je er zelf van maakt.

Toch heeft dat al meermaals in de krant, in verschillende tijdschriften ook gestaan en is dat al meermaals op tv vermeld.
Maar ik ga daar niet om discussiëren want daar draait het hier niet om, you missed the point competely.
Waar het om draait is dat er heel veel mensen heel eenzaam zijn, of ze nu alleen zijn of zich fysiek in gezelschap bevinden, ze voelen zich ontzettend eenzaam.
En als je nogal wat tegenslag hebt in je leven en dan komt er eenzaamheid bij, dat is een echte killer, letterlijk en  figuurlijk
Kerstmis is wat je er zelf van maakt, dat gaat op voor mensen die geestelijk weerbaar zijn maar is nogal kort door de bocht voor diegenen die gewoon geestelijk geknakt zijn.
Die laatsten kunnen een vriendelijk woord of gebaar goed gebruiken
Een vriendelijk woord of gebaar kost per slot van rekening niks, het vraagt gewoon een kleine inspanning en een beetje medeleven met een medemens.
Iets dat tegenwoordig voor veel mensen al te veel is en dat is heel spijtig.
Als iedereen gewoon eens iets aardigs zou doen voor één andere medemens dan zouden er een hele hoop mensen zich minder miserabel voelen tijdens de feestdagen of gewoon tijdens de rest van het jaar en dan zou de wereld een veel mooiere plaats zijn om te wonen
Maak misschien eens voor één keer van kerstmis en die andere  feestdagen iets goeds voor een ander ipv alleen maar voor jezelf...

Bewerkt door lathyrus, 25 december 2012 - 14:39.

Geplaatste afbeelding

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.282 berichten

#13 Geplaatst 25 december 2012 - 14:57

Nog eens mooi verwoord Lathyrus ....de echte zin van Kerstmis is je hart laten spreken ...niet je geldbeugel ...niet de zoveelste betaling met je bankkaart ........
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#14 Geplaatst 25 december 2012 - 15:29

Ik ben deze topic gewoon opgestart met de bedoeling van mensen die het moeilijk hebben een hart onder de riem te steken.
Het is niet de bedoeling om mensen nu ook nog eens te gaan vertellen dat als ze niks van de feestdagen kunnen maken waar ze blij mee zijn dat ze dan maar zielig/minderwaardig zijn of dat het dan maar hun eigen schuld is dat ze er niks aan hebben/vinden.
Want dat is niet waar.
Mensen kunnen verschrikkelijke dingen tegenkomen en zich in afschuwelijke posities bevinden, toestanden waar ze zelf helemaal geen schuld aan hebben maar die wel een enorme invloed hebben op hun leven en ook hun levenslust.
Als je je in een nogal uitzichteloze situatie bevindt (dat kan zijn dat een bepaalde situatie voor de ene mens nogal uitzichteloos lijkt maar voor de andere mens dan niet, dat is allemaal afhankelijk van persoon tot persoon) dan heb je er geen boodschap aan aan "kerst is wat je er zelf van maakt"
Dan zie je gewoon de bomen door het bos niet meer
En als je dan nog eenzaam bent ook dan vreet dat aan je , stukje per stukje wordt je langs binnen gewoon opgevreten tot er gewoon bijna niks meer overschiet van wie je vroeger was in betere tijden.
Iemand die je dan de hand reikt op gelijk welke manier , al was t maar dat iemand gewoon eens de tijd neemt om even naar je te luisteren , kan een enorm verschil maken voor je.
Mensen zijn tegenwoordig zo verdomde egoïstisch, ze zijn altijd maar druk druk druk bezig met vanalles en nog wat maar ze lopen voorbij aan de belangrijke zaken in t leven en ze zien het gewoon niet meer dat hun vriend of vriendin, hun buur, hun kennis of gelijk wie dan ook zit weg te kwijnen en stillekes kapot aan t gaan is, sommigen willen het ook gewoon niet zien want ze hebben geen tijd denken ze voor die dingen en willen er ook geen tijd voor maken, een ander moet maar zijne plan trekken vinden ze.
Tot ze zelf in zo een positie komen te zitten en dan zijn ze verbaasd dat de mensen niet in een rijtje staan aan te schuiven om hen dan op te peppen of hen dan een woord van moed in te spreken...als hen zelf wat overkomt dan verwachten ze dat mensen klaar staan voor hen.
Als je graag wil dat iemand er gaat zijn voor jou in moeilijke momenten wees er dan zelf ook een keer voor een ander.
Zelfs al ken je die persoon niet persoonlijk , al is dat iemand van op een forum die je nog nooit in je leven gezien hebt en die je waarschijnlijk nooit gaat zien, je kan al een enorm verschil maken in iemands leven als je gewoon bereid bent om even naar iemand te luisteren die het nodig heeft om zijn of haar hart eens te luchten.
Dat heb ik zelf al genoeg ondervonden op een ander forum.
Mijn mailbox werd daar overspoeld door pm'en van mensen die blijkbaar doorhadden dat ik bereid was om tijd en energie te steken in hen en dat ik bereid was om even naar hen te luisteren, ik kende die mensen van haar of pluimen maar ik kreeg de meest intieme en persoonlijke verhalen te horen, ze konden het in hun eigen omgeving bij niemand kwijt en ze moesten hun hart ne keer kunnen luchten
Ik was daar heel verbaasd over over wat mensen je zo allemaal vertellen als je gewoon maar bereid bent om je even open te stellen voor hen en als ze weten dat je met hen meeleeft.
Dat liep uiteindelijk zo de spuigaten uit, die toevloed aan pm'en, dat ik er grotendeels een stop heb op moeten zetten want ik deed uiteindelijk niks anders meer dan pm'en zitten beantwoorden en proberen om mensen op te peppen en moed in te spreken en ik kreeg zelf niks meer gedaan voor de rest.
Mentaal was dat ook heel zwaar, ik liep constant bezig met andermans problemen en t was alsof ik een grote spons was die gewoon niks anders meer deed dan andere mensen hun verdriet en zorgen opzuigen.
Ik kon dat niet blijven volhouden zo want ik ging er uiteindelijk zelf aan kapot.
Nu probeer ik gewoon mensen wat moed in te spreken via het forum zelf
Maar zo zie je maar hoeveel mensen zich echt eenzaam en onbegrepen voelen en hoeveel mensen nood hebben aan gewoon nog maar een luisterend oor of een teken van medeleven en begrip.
Een heel klein gebaar van jou kan een wereld van verschil maken voor iemand anders...

Bewerkt door lathyrus, 25 december 2012 - 15:32.

Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 25 december 2012 - 17:07

Wat een mooie woorden lathyrus. Je bent een warm mens met het hart op de juiste plaats! :lol2: