Spring naar inhoud

- - - - -

Vergrootte pupillen ?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 december 2012 - 21:34

Het is me opgevallen dat Ella sinds geboorte grotere pupillen heeft dan Louis. Zou hier een reden voor kunnen zijn ? Het zijn bijna mensenogen ! De pupillen vernauwen wel, en kunnen dezelfde grootte aannemen als 'gewone' katten, maar 3/4 van de tijd zijn ze een pak groter. Weten jullie hoe dit komt ?

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 december 2012 - 21:39

Ik weet niet of je het duidelijk ziet.
image.jpg

Hier in vergelijking met haar broer.
image.jpg

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 27 december 2012 - 22:00

Als verder alles normaal is zou ik me er niet al te veel zorgen om maken. Mocht je je toch zorgen maken ;) dan kun je het altijd bij je volgende bezoek even aan de da voorleggen.
Maar aangezien ze dit vanaf geboorte heeft lijkt het me niet zorgwekkend. Tenzij je merkt dat ze er last van heeft, maar dat zeg je niet dus ga ik er vanuit dat dat niet zo is ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 27 december 2012 - 22:27

in het asiel zit net hetzelfde katje en ook met zo'n grote ogen,maar is wel een heel bang katje
:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 27 december 2012 - 22:34

Denk niet dat ge u zorgen moet maken er zijn ook mensen met verschillende pupil grootte dus bij dieren kan dit evengoed. ;)

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 december 2012 - 22:34

Het lijkt alsof ze soms wel moeite heeft om afstand in te schatten. Zo valt ze bv steeds vaker in bad. Maar op andere momenten zijn er geen problemen. Ik had het nog niet gezien bij andere katten. Vandaar...

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 december 2012 - 23:31

't is wel een mooi poppemieke met haar grote ogen :love4:

ik heb de indruk dat katten niet zo goed zien van dichtbij, ik zie Adam soms zijn hoofd wat op en neer bewegen om de focus goed te krijgen als hij iets dichtbij wilt bestureren.

Katje_72
Katje_72
  • 273 berichten

#8 Geplaatst 28 december 2012 - 08:32

Ons Lientje en ons Snoesje hebben dat ook. Volgens het asiel waaruit ons Snoesje komt zou dat kunnen wijzen op mongolisme. We hebben ze dan ook allebei laten testen, maar die testen waren negatief. Ik vind het trouwens wel supermooi die grote ogen.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 28 december 2012 - 09:37

Layza heeft dat ook, haar pupillen zijn bijna nooit smal..
Het heeft iets apart en ik zou haar zelf niet gewoon raken met de 'gewone' kattenogen.. :)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 28 december 2012 - 10:04

als ze moeilijk afstanden kan inschatten dan is het mogelijk dat ze een afwijking in haar gezichtsvermogen heeft. Of dat echt te onderzoeken is bij een da weet ik niet, je kunt het vragen. Maar het hoeft niet hoor, ze kan net zo goed een beetje een kluns zijn ;)
Bij twijfel: even met de da overleggen

Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 28 december 2012 - 11:47

Nu ik er bij stilsta.. Simba zijn pupillen zijn ook bijna altijd wijder dan normaal en van Nala ook..
Zal er eens op letten als die toch versmallen...

Nu bij ons in het appartement is er hier weinig licht.. Misschien dat het daar mee te maken heeft?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 28 december 2012 - 11:55

ja, daar kan het zeer zeker mee te maken hebben. Minder licht, grotere pupillen om meer licht naar het oog te leiden ;)
Geplaatste afbeelding

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 28 december 2012 - 12:51

Wij hebben in de living keuken maar drie ramen vooraan..
Anders enkel in de slaapkamer en de andere kamer één enkel raam dus veel licht is er hier totaal niet..

Nu, voor mij maakt dat niet zo uit als die pupillen groter zijn, Figaro, de kat die nog bij mama woont heeft superkleine pupillen en ik vind dat echt niet mooi.. Die ziet er soms gedrogeerd uit..

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 28 december 2012 - 17:44

Ik vind het ook heel mooi, maar ik maakte me wat zorgen. Mijn DA weet er niet veel van af. Ik verander binnekort snel :). Dankjewel !