Spring naar inhoud

- - - - -

Zona

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 december 2012 - 00:17

Heeft iemand van jullie al zona gehad?
Ik heb het nu :s waarschijnlijk door stress ivm bouw huis.
Het jeukt verschrikkelijk en doet vrij veel pijn.
Hebben jullie tips om jeuk te verminderen?
Ik dacht altijd dat zona bij oudere mensen voorkwam maar ik ben maar 24.
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 28 december 2012 - 10:19

Daar staat geen leeftijd op.
Ik had het zes jaar geleden. De dokter heeft toen voor mij een preparaat voorgeschreven (iets wat de apotheker zelf moest maken), iets vloeibaars dat ik er op moest deppen en dat heeft wel goed geholpen. Maar daar ben je niet veel mee hé.
Ga best eens naar de apotheek, waarschijnlijk hebben ze daar producten (natuurlijke & klassieke geneeskunde) die verlichting kunnen brengen.

Efkes gegoogeld:
In de Transparantiefiche "Aanpak van zona - juni 2010" (1), op pag. 6 lezen we het volgende:
"Voor de lokale verzorging van de huidletsels tijdens de acute fase wordt aanbevolen om dagelijks of om de twee dagen te douchen of te baden in lauw water, met zeep die geen antisepticum bevat. Chloorhexidine in waterige oplossing is nuttig  voor de preventie van surinfectie. Andere producten (talk, crème, zalf of gel) zijn niet aangewezen, evenmin als topische antibiotica

Dus experimenteren met oma's middeltjes is niet echt aan te raden, vooral dat er buiten de jeuk ook pijn en branderigheid optreedt.

En je stress en vermoeidheid verminderen / kanaliseren!! Dat klinkt niet echt eenvoudig maar je moet nu wel eventjes aan je gezondheid denken.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 28 december 2012 - 15:03

Ben je al naar de dokter geweest en wat heeft hij je voorgeschreven om erop te doen?
Je kan fenistil pillekes of druppels nog extra bijnemen tegen de jeuk dat helpt goed.

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 december 2012 - 00:12

Ik heb het 5 jaar geleden gehad. Ik was toen 23. Op zona staat geen leeftijd.

Ik heb direct 6 weken ziekteverlof gekregen toen en een reeks pillen die ik moest slikken, vooral tegen de pijn.
Vooral de jeuk was vreselijk en daar heb ik uiteindelijk een soort van elektro-therapie voor gekregen bij de kinesist.

Mijn papa had het ook net het jaar ervoor gehad.
Nog voor ik bij mijn huisarts was gepasseerd, wist ik dus hoe laat het was.

De pijn viel nog mee, de koorts was ook snel onder controle, maar de jeuk en de blaasjes ... die zijn héél lang gebleven!
Bovendien zat een deel onder mijn haar (de rest in mijn nek en achter mijn oren).

Bij mij was de oorzaak overigens ook niet ver te zoeken:
Ik was net al 3 weken thuis geweest door mijn epilepsie en daarna een mega-zware keelontsteking en oorontsteking.
Waarbij ik dan nog bijna in shock ben gegaan door een allergie op peniciline (voorgeschreven in AB voor die ontstekingen) waar ik niks van wist.
Weerstand dus totaal nihil en een week nadat ik terug was beginnen werken, had ik het vlaggen.

Ik wou eerst ook maar 3 weken thuisblijven. Maar na 2 weken moest ik "niet meer terugkeren" op mijn interimjob (weekcontracten).
Heb dan maar beslist om deftig uit te zieken en de 6 weken die ik kreeg van mijn arts te respecteren.

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 29 december 2012 - 08:34

De blaasjes zijn al wat gedroogd zei de dokter.
Ik heb allechance geen koorts gehad, wel heel moe.
Ik had niet door dat het zona was. Ik dacht gewoon uitslag en de pijn in mijn schouder en nek dacht ik dat te wijten was aan stijfheid van slecht te liggen en mijn vloer af te schuren. Ik vond het wel raar dat het gelijk zenuwpijn voelde als bij mijn tandontsteking.
Ik heb nu vooral nog veel jeuk. Pijn als ik veel met die kant doe.
En bij mij schuurt ook mijn haar erover. Het zit vooral op mijn linkerschouder en in mijn nek en een paar blaasjes op mijn linker arm.
Ik heb geen ziekteverlof , maar heb nu verlof tot 2 januari.
Ik denk dat ik nog vrij veel chance heb gehad, mijn lichaam geeft me een waarschuwing.

Hadden jullie ook heel gezwollen klieren?

Op de plek waar zona zit heb ik dikke bult. Maandag ga moet ik er een echo van laten nemen om zeker te zijn dat het een klier is.

jessy89
jessy89
  • 650 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 29 december 2012 - 10:34

ik heb het een 4tal maand geleden gehad.
en ik moest er toen isobetadine aan doen en cetrizine nemen van pilletjes voor de jeuk.
het duurt even voor je er vanaf bent en ik heb nu nog steeds een "kleurverschil" waar deze zona was.
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 29 december 2012 - 21:47

met zona moet je wel veel rusten hoor... de pijn kan wel enkele weken aanhouden en zekers die vermoeiheid.. je kan talkpoeder met 1% menthol gebruiken tegen de jeuk (dit is tijdelijk) ...

Guest_George_*
Guest_George_*

#8 Geplaatst 03 januari 2013 - 19:28

Zona kan zeer pijnlijke zenuwpijnen veroorzaken en indien in het gelaat kan zona schade aan oog of gehoor veroorzaken. Lees meer over zona op http://www.zonagordelroos.be

En zeker naar de huisarts gaan!

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 18 februari 2013 - 11:36

Mijn lieve schat heeft het ocharme ook zitten :s!
Erger dan ik het heb gehad. Ik heb nog geluk gehad.

De mijne is op een paar littekentjes na weg.

Is het waar dat zona gemakkelijker terug komt eens je het hebt gehad?

Het wordt tijd dat we wat rust vinden. Maar we zijn er bijna!

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 februari 2013 - 12:04

@ dansprinsesje

Het Varicella zoster virus is een bepaalde virusstam die behoort tot de herpes virussen. Herpes virussen worden onder meer getypeerd doordat ze levenslang aanwezig kunnen blijven in de zenuwknopen (ganglia). De virusdeeltjes kunnen later terug actief worden met ziektetekens tot gevolg. Andere voorbeelden van herpes virussen zijn het herpes labialis virus – dat koortsblaasjes veroorzaakt – en het herpes genitalis: de verwekker van genitale herpes.

Het Varicella zoster virus veroorzaakt de kinderziekte waterpokken. De meeste mensen krijgen tijdens hun kindertijd deze aandoening om er dan immuniteit tegen op te bouwen. Het virus verdwijnt echter niet helemaal uit het lichaam: het blijft latent (=slapend) aanwezig in de spinale ganglia: de zenuwknopen rond het ruggenmerg.

Het virus kan tientallen jaren later plots terug actief worden, vaak door een vermindering van de immuniteit van de patiënt. De ziekte die hieruit ontstaan noemt men gordelroos, zona of herpes zoster. Net als bij waterpokken worden bij zona blaasjes op de huid gevormd.

De ziekte komt het meest voor bij mensen ouder dan 60 jaar en vaker bij mensen met een verminderde weerstand, zoals mensen met AIDS of mensen die immuuntherapie krijgen.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 februari 2013 - 17:40

Ik heb het vroeger ook gehad op mijn romp. Ik moest de blaasjes aanstippen met eosine om ze sneller in te drogen en een vitamine B-complex slikken om de zenuwen te versterken.Het duurt wel ongeveer een maand eer die blaasjes verdwijnen. Bij mij is het volledig overgegaan en weggebleven, hout vasthouden. Ik zie alleen vage fijne blauwe lijntjes waar ik het heb gehad.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#12 Geplaatst 19 februari 2013 - 18:15

Dat wist ik niet dat het via via afkomstig is van waterpokken, dat het dan slapend in je lichaam zit, interessante info
Geplaatste afbeelding