Spring naar inhoud

- - - - -

Slaaptekort

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 januari 2013 - 07:42

Beauke heeft zichzelf een leuke ochtendroutine geleerd... Al sinds het begin is hij mn persoonlijke wekker. Ongelofelijk hoe snel hij wist dat ik om 7u uit de veren moet om te gaan werken! Alleen lijkt hij niets te snappen van zomeruur en winteruur... De laatste tijd staat hij vaak al om 6u te mauwen aan ons bed. Vervolgens springt hij erbij, maar je moet niet denken dat hij één moment slaapt hoor (en wij ook niet <zucht>). Meneer komt dan lekker hard liggen spinnen naast mn hoofd, zoekt overal mn handen om op toch maar kopjes te kunnen geven, snuffelt met z'n kriebelige snorharen aan mn hoofd of drukt z'n natte snoet er gewoon recht tegen aan. Op zich super lief allemaal, maar niet zo vroeg op de dag :d Keer op keer leggen we hem terug aan ons voeteinde, maar dat haalt helemaal niks uit... Vandaag heeft hij zichzelf overtroffen! Om 5u40 was onze pruts klaar wakker en wij ook :( We weigeren wel uit ons bed te komen voor 7u, anders is het hek helemaal van de dam!

Hoe gaan jullie om met jullie vroege vogels?

Ik gaf Beau bij het opstaan steeds eerst z'n ontbijtje met Almo, dat ben ik nu aan het opschuiven. Ik hoop als ik hem nu gewoon kan maken dat hij z'n eten krijgt voor ik het huis verlaat om te gaan werken, hij ook niet zo gebrand meer gaat zijn op opstaan. Nu is het natuurlijk een mooie beloning voor zijn gedrag. Ik maak de baasjes wakker en ik krijg een bordje eten! :dans: Hopelijk kunnen we zo toch een uurtje langer slapen *kruist de vingers*.

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#2 Geplaatst 03 januari 2013 - 08:44

Zit hier met hetzelfde probleem.  Mij is toen aangeraden om haar vooral te negeren..
Bij mij is het gebeterd na een weekje vrijaf, toen moest ik niet zo vroeg opstaan en dag per dag deed ons Fem er een kwartiertje bij...
Momenteel komt ze tussen 5 en 6 u even piepen en snorren, maar als ik haar negeer legt ze zich lekker neer en laat me tot ongeveer 8.00u slapen...

Hiermee ben ik voortaan al best tevreden.  Ik merk ook dat op de dagen dat ik niet hoef te werken, en dus meer met haar kan spelen ze 's nachts ook iets langer/beter slaapt.  Dus op werkdagen laat ik haar net voor ik naar bed ga nog even flink roefelen.....
Hoewel ze af en toe (natuurlijk precies op nieuwjaarsdag?! :party: ) nog een uitzondering maakt en rond 5.30u springlevend met haar speeltjes op
bed zit te miauwen.  Dus alle speeltjes verdwijnen 's avonds in de kast.

Het heeft wel een drietal maanden geduurd voor ik terug een acceptabele nachtrust had!

Veel succes!! :catattackball

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 03 januari 2013 - 09:03

Ik heb geluk dan, hier worden ze 2 uur later wakker dan een maandje geleden. :d Ik blij. Speeltjes laat ik wel altijd liggen want als er geen liggen beginnen ze net vervelend te doen eigenlijk. Overdag berg ik de meeste op in hun krabpaal en voor ik ga slapen strooi ik ze rond. Ook altijd een half uurtje met de lasermuis of hengel spelen helpt wel. :)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 03 januari 2013 - 09:13

Ik word elke morgen door Lilly wakker gemaakt om 5u30, en niets helpt. Dus tegenwoordig sta ik iets voor 6 uur op. Ik heb mij dus een beetje aan haar aangepast en heb achteraf gemerkt dat dat mij eigenlijk beter uitkomt :lachen:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 03 januari 2013 - 13:40

Hier wachten ze netjes tot ze mijn wekker horen afgaan ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 03 januari 2013 - 19:13

Hij reageert gewoon op beweging boven <zucht> Als we ons iets te luidruchtig draaien in bed tegen de ochtend, denkt meneer dat we wakker zijn en klaar om op te staan. En dan komt hij zijn eten opeisen :catwalk2 De wekker kent hij ook al inderdaad. Als die afgaat, staat Beau ook klaar voor z'n ontbijt.

Negeren doen we voortdurend, maar dat gaat gewoon niet als er een Ragdoll op je gezicht komt zitten :lachen: We houden vol tot 7u, maar op dagen zoals vandaag hebben we dus geen oog meer dicht gedaan. Hij weet echt van geen ophouden...

Enerzijds lach ik me er rot mee achteraf gezien, maar op het moment zelf is het echt niet grappig :d

Bewerkt door Lunake, 03 januari 2013 - 19:17.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 03 januari 2013 - 19:33

Ik mag blij zijn als die van mij pas om 6 uur sochtends beginnen, meestal is het rond 4 uur al (als het niet eerder is)..maar bij mij willen ze dan naar buiten toe. Negeren lukt mij niet, want Balou blijft miauwen....en aangezien ik heel chaggo wordt van slaaptekort laat ik haar meestal er wel uit. Tenzij ze echt na 2 uurtjes binnen te zijn al begint te miauwen, dan negeer ik het...en dan wilt ze vaak nog wel 1 of 2 uurtjes langer bij me liggen. Dus ik haal haar daarom ook zo laat mogelijk (vlak voordat ik naar bed ga) naar binnen, alleen met dit weer ligt ze dus vaak al om 9 uur binnen, dus rond half 11 probeer ik haar nog even naar buiten te lokken haha. Als ik sochtends wakker wordt zijn ze beide meestal wel weer binnen, Taco toevallig vanmorgen niet dan...hoewel hij degene is die vrijwel altijd na 2 uurtjes weer binnen komt om bij me in bed te liggen.
Geplaatste afbeelding

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 03 januari 2013 - 19:47

Hier ook twee van de drie (Latte en Pinchi) die er wat van kennen 's ochtends.
Op dagen dat het mij echt niet zint, zet ik ze uit de slaapkamer en gaat de deur dicht.
Ze hebben nog een heel huis om in te spelen.

Als we opstaan achtervolgen ze ons ook tot in de badkamer (die grenst via de dressing aan onze slaapkamer).
Als we daar "rustig" naar 't toilet willen, moeten we ze al echt uit de badkamer zetten en de deur op slot draaien (deur geeft mee, dus gewoon dicht doen helpt niet).
Als je dan 's nachts opstaat om effe naar 't toilet te gaan, is er gegarandeerd binnen de 10 tellen wel één van de twee te zien en denken ze "ah baasjes zijn wakker, tijd om te spelen!" :).

Eten krijgen ze beneden vlak voor we naar 't werk vertrekken.
Daar kunnen ze met zijn drie ook 's ochtends serieus om zitten zeuren en zorgen dat we onze benen bijna breken over hen als we onszelf dan beneden klaarmaken ;) ...

Shivan
Shivan
  • 610 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 januari 2013 - 22:52

Ons Scar laat precies weten wanneer hij 's morgens naar buiten wil. Hij heeft me inmiddels zo goed getrained, dat ik half slapend naar t raam ga om m buiten te laten, half slapend terugwaggel, en lekker verder kan slapen in mn warme bedje. Ik heb er op deze manier zeer weinig last van moet ik eerlijk zeggen!
Barreltje komt alleen als ze iets nodig heeft, anders laat ze ons met rust. Meestal wijst ze ook aan wat ze hebben wil, en dan kan ik t haar half slapend geven :)

Geplaatste afbeelding

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#10 Geplaatst 04 januari 2013 - 08:14

Bekijk berichtMaline, op 03 januari 2013 - 19:47, zei:

Hier ook twee van de drie (Latte en Pinchi) die er wat van kennen 's ochtends.
Op dagen dat het mij echt niet zint, zet ik ze uit de slaapkamer en gaat de deur dicht.
Ze hebben nog een heel huis om in te spelen.

Als we opstaan achtervolgen ze ons ook tot in de badkamer (die grenst via de dressing aan onze slaapkamer).
Als we daar "rustig" naar 't toilet willen, moeten we ze al echt uit de badkamer zetten en de deur op slot draaien (deur geeft mee, dus gewoon dicht doen helpt niet).
Als je dan 's nachts opstaat om effe naar 't toilet te gaan, is er gegarandeerd binnen de 10 tellen wel één van de twee te zien en denken ze "ah baasjes zijn wakker, tijd om te spelen!" :).

Eten krijgen ze beneden vlak voor we naar 't werk vertrekken.
Daar kunnen ze met zijn drie ook 's ochtends serieus om zitten zeuren en zorgen dat we onze benen bijna breken over hen als we onszelf dan beneden klaarmaken ;) ...

Heb ik ook geprobeerd, de slaapkamerdeur dicht  te doen, maar mijn bengaaltje springt gewoon op de klink en opent de deur, en als het haar niet lukt maakt ze me toch een kabaal..
Ze volgt me net zoals jullie poezels naar de badkamer maar wacht daar geduldig in de lege badkuip tot ik er een plasje water in zet zodat ze haar ochtendtoilet  kan maken... dus dat is geen probleem.

Op haar eten kan ze geduldig wachten, spelen komt dan even op de eerste plaats... dus mijn koffietje moet ook elke ochtend eventjes wachten, maar dat is alllemaal niet zo erg, zolang ik maar mijn broodnodige 8 uurtjes slaap krijg!!

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 05 januari 2013 - 00:04

Ik ben een nachtdier.
Als ik 's ochtends naar mijn werk moet (ik werk 3 dagen per week), spring ik er om half 8 uit om om kwart voor 8 à 10 voor 8 buiten te stormen.
Voor koffie is geen tijd. Mijn brikje chocomelk neem ik meestal mee voor onderweg (ik pendel per bus en trein, dus tijd genoeg).

Spelen met de katten staat 's morgens ook niet echt op mijn agenda als ik naar mijn werk moet.
Ik zal wel altijd kijken dat ze eten en drinken hebben, maar voor de rest is dat kwartier à twintig minuten een echte rush tegen de tijd (aankleden, klaarmaken, brood in mijn tas duwen, alles bijeen rapen en zoeken, ...).
Als ze alle drie tegelijk 's ochtends in de weg beginnen te lopen of te hard rond mijn benen hangen, durf ik mij wel es irriteren dus, want dan gaat het niet vooruit en mis ik mijn bus.

's Avonds krijgen ze hier massa's aandacht en op dagen dat ik thuis ben ook ...
Maar 's ochtends heb ik gewoon de combinatie van een ochtendhumeur vermengd met totaal geen tijd.

Vriend vertrekt 1.5 uur vroeger (drie weken op vier - de vierde week werkt ie met de late) dan ik naar zijn werk en hij heeft meestal al de eerste lading "kattengeweld" gehad ;).
Als ze komen vragen, geeft hij ze ook al eten nog voor ie vertrekt.
Hij is een echt ochtendmens, die met plezier een uur uittrekt aan "opstaan, koffie, katten entertainen en klaarmaken voor 't werk".

Op dagen dat ik thuis ben, lees ik ook wel es graag op bed.
En probleem is dat vooral Latté dat niet toelaat. Zij kan rustig een boek of een tijdschrift uit mijn handen koppen. Zelfs een gsm ziet ze als "vijand" ;).
Miss Latté wil exclusieve aandacht en streeltjes en dat zal iedereen geweten hebben!
Af en toe heb ik dan echt wel iets van "nu effe niet, Latteke" en gaat de deur van de slaapkamer dus dicht.
Meestal niet voor lang, maar vaak ook als ze 't weer "aan 't uithangen is" dat ze van mij effe haar energie met de rest van 't huis mag gaan delen.

Vorige week had ik de deur 's avonds dichtgezet (af en toe willen wij ook wel es privacy en bepaalde dingen gecombineerd met katten die in- en uitlopen en op bed springen zijn iets minder gezellig ;)) ...
En wie treft mijn vriend als een echte "deurpost" 's ochtends knal voor onze slaapkamerdeur aan: Latté!
Madame zat daar echt - waarschijnlijk al een tijdje - braaf te wachten tot die deur nu toch eindelijk open ging.
Vaak kopt ze er ook tegen en krijgt ze ze open ... maar toen had ze echt braaf gewacht.
't Was nog veel te vroeg naar mijn zin, maar nog geen 2 minuten later lag madame te spelen en rond te dollen op bed ... en kon bazinnetje "uitslapen" vergeten.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 05 januari 2013 - 11:41

Bekijk berichtShivan, op 03 januari 2013 - 22:52, zei:

Ons Scar laat precies weten wanneer hij 's morgens naar buiten wil. Hij heeft me inmiddels zo goed getrained, dat ik half slapend naar t raam ga om m buiten te laten, half slapend terugwaggel, en lekker verder kan slapen in mn warme bedje. Ik heb er op deze manier zeer weinig last van moet ik eerlijk zeggen!
Barreltje komt alleen als ze iets nodig heeft, anders laat ze ons met rust. Meestal wijst ze ook aan wat ze hebben wil, en dan kan ik t haar half slapend geven :)

Haha ja dat gaat hier ook een beetje zo hoor, half slapend de keukendeur open doen....zodat ze eruit kunnen en dan weer snel naar bed. Soms slaap ik direct weer, andere keren duurt het een tijdje. Probleem is dat ik een lichte slaper ben, dus als ze dan snachts weer binnen komen hoor ik dat vaak...en dan willen ze wat aandacht. Of ze komen met een muis binnen, dan ben ik ook direct wakker haha...gelukkig geeft Balou altijd luid miauwend aan dat ze een muis heeft.
Geplaatste afbeelding